Gå til innhold

Laser gjør harddisken 1000 ganger raskere


Anbefalte innlegg

Ser heller frem til når NASA's krystall lagringsteknologi i 3 dimnesjoner, blir tilgjengelig for den vanlige mann i gata, da begynner vi å snakke.

Hvis det noen gang blir noe av da. Er flere år siden sist jeg har hørt om krystallagringsteknologi. Siden har jeg ikke sett eller hørt noe mer om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser heller frem til når NASA's krystall lagringsteknologi i 3 dimnesjoner, blir tilgjengelig for den vanlige mann i gata, da begynner vi å snakke.

Hvis det noen gang blir noe av da. Er flere år siden sist jeg har hørt om krystallagringsteknologi. Siden har jeg ikke sett eller hørt noe mer om det.

 

Å lagre til krystaller ( og så lese det av igjen ) er en drøm som man bare har fått till i science fiction serien star trekk

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser heller frem til når NASA's krystall lagringsteknologi i 3 dimnesjoner, blir tilgjengelig for den vanlige mann i gata, da begynner vi å snakke.

Hvis det noen gang blir noe av da. Er flere år siden sist jeg har hørt om krystallagringsteknologi. Siden har jeg ikke sett eller hørt noe mer om det.

 

Å lagre til krystaller ( og så lese det av igjen ) er en drøm som man bare har fått till i science fiction serien star trekk

Så du mener virkelig at PCM (Phase Change Memory).

Brikken som smelter og fryser krystaller på mikronivå. Hvor dataene lagres altså fysisk, og ikke bare så lenge det er strøm på. Som også gir rask og permanent lagring. Samsung fra Korea viste allerede i 2009 den første databrikken med faseskiftede mineralglass.

 

Du mener altså det er science-fiction? Du bor vel ikke tilfeldigvis under en stein? :)

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Ser heller frem til når NASA's krystall lagringsteknologi i 3 dimnesjoner, blir tilgjengelig for den vanlige mann i gata, da begynner vi å snakke.

Hvis det noen gang blir noe av da. Er flere år siden sist jeg har hørt om krystallagringsteknologi. Siden har jeg ikke sett eller hørt noe mer om det.

 

Å lagre til krystaller ( og så lese det av igjen ) er en drøm som man bare har fått till i science fiction serien star trekk

Så du mener virkelig at PCM (Phase Change Memory).

Brikken som smelter og fryser krystaller på mikronivå. Hvor dataene lagres altså fysisk, og ikke bare så lenge det er strøm på. Som også gir rask og permanent lagring. Samsung fra Korea viste allerede i 2009 den første databrikken med faseskiftede mineralglass.

 

Du mener altså det er science-fiction? Du bor vel ikke tilfeldigvis under en stein? :)

 

jeg har hørt at man gjorde forsøk , men at man fik til noe konkret her viste jeg ikke.

 

I dette tilfellet er det snakk om å bruke et krystall ( vet ikke om det skulle være kunstig fremstilt ) som lagringsmedium på same måte som minne kort.

( lagring av video )

Lenke til kommentar

I tillegg til backup (som allerede var nevnt), er dette perfekt som "logg enhet". Dvs: man kan installere en enhet som bare skrives til! Vanligvis så samler OSet opp nye skrive-forespørsler hvis diskene er opptatt. De kan bli liggende i RAM lenge, mens programmene som kalte en "write()" funksjon fortsetter. Hvis strømmen går er dataene tapt. Derfor finnes det en API som heter fsync() som forteller OSet at dataene skal skrives til permanente medier, og API-kallet returnerer ikke før dette er gjort. Derfor henger innimellom teksteditorer når man lagrer en fil, harddisken må gjøre seg ferdig med å fysisk skrive dataene fær teksteditoren er fornøyd. En "logg-enhet" er et sted hvor sånne data kan lagres midlertidig. Dataene skrives til logg-enheten og beholdes i minnet. Når OSet får tid, kan det skrive til hoved-diskene. Poenget er at det ikke er nødveat man ikke må vente så lenge, fordi fsync() kan returnere med en gang dataene er skrevet til logg-enheten. De må aldri leses fra loggen fordi de ligger i minnet. Hvis strømmen går må de selvfølgelig leses fra loggen. Logg-enheter er omtrent det samme som en "journal" på f.eks. ext3, men det kan altså plasseres på en egen disk.

 

Beklager evt skrivefeil, tekstfeltet på hw.no under saken lar meg ikke se det jeg skriver....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser heller frem til når NASA's krystall lagringsteknologi i 3 dimnesjoner, blir tilgjengelig for den vanlige mann i gata, da begynner vi å snakke.

Hvis det noen gang blir noe av da. Er flere år siden sist jeg har hørt om krystallagringsteknologi. Siden har jeg ikke sett eller hørt noe mer om det.

 

Å lagre til krystaller ( og så lese det av igjen ) er en drøm som man bare har fått till i science fiction serien star trekk

Så du mener virkelig at PCM (Phase Change Memory).

Brikken som smelter og fryser krystaller på mikronivå. Hvor dataene lagres altså fysisk, og ikke bare så lenge det er strøm på. Som også gir rask og permanent lagring. Samsung fra Korea viste allerede i 2009 den første databrikken med faseskiftede mineralglass.

 

Du mener altså det er science-fiction? Du bor vel ikke tilfeldigvis under en stein? :)

Har dere litt mer informasjon om teknologien PCM?

 

Om "krystallagring":

Hvordan fungerer det når lysstrålen måtte treffe flere atomer på sin vei dypt inn i krystallen, vil den ikke da forandre disse også? Eller snakker vi om dybder ala en bølgelengde, eller noen annen fornuftig lengde at det skrives til?

Lenke til kommentar
Ser heller frem til når NASA's krystall lagringsteknologi i 3 dimnesjoner, blir tilgjengelig for den vanlige mann i gata, da begynner vi å snakke.
Hvis det noen gang blir noe av da. Er flere år siden sist jeg har hørt om krystallagringsteknologi. Siden har jeg ikke sett eller hørt noe mer om det.
Å lagre til krystaller ( og så lese det av igjen ) er en drøm som man bare har fått till i science fiction serien star trekk
Så du mener virkelig at PCM (Phase Change Memory).Brikken som smelter og fryser krystaller på mikronivå. Hvor dataene lagres altså fysisk, og ikke bare så lenge det er strøm på. Som også gir rask og permanent lagring. Samsung fra Korea viste allerede i 2009 den første databrikken med faseskiftede mineralglass.Du mener altså det er science-fiction? Du bor vel ikke tilfeldigvis under en stein? :)
Har dere litt mer informasjon om teknologien PCM?Om "krystallagring":Hvordan fungerer det når lysstrålen måtte treffe flere atomer på sin vei dypt inn i krystallen, vil den ikke da forandre disse også? Eller snakker vi om dybder ala en bølgelengde, eller noen annen fornuftig lengde at det skrives til?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase-change_memory

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...