Gå til innhold

Guide: Trådløs strømming til TV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. formatstøtte i iOS: jeg kjører Air Video på min stasjonære maskin, og med matchende app kanjeg streame alle mine filmer uavhengig av format (til og med ISO) til min iDings, og dermed videre til Apple TV (og selvsagt også direkte på enheten, til og med "utenfor huset"). Anbefales sterkt hvis man ikke har fruktallergi ;)

Lenke til kommentar

Ang. formatstøtte i iOS: jeg kjører Air Video på min stasjonære maskin, og med matchende app kanjeg streame alle mine filmer uavhengig av format (til og med ISO) til min iDings, og dermed videre til Apple TV (og selvsagt også direkte på enheten, til og med "utenfor huset"). Anbefales sterkt hvis man ikke har fruktallergi ;)

 

at den ikke kan kjøre 1080p er bare tragisk..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men DLNA er jo rent software styrt, er det ikke? Betyr ikke det at både Mac og iOS ikke bør ha store problemer med støtte de også?

DLNA er jo åpent og Apple liker vel dårlig teknologi som kan føre til bruk av andre enheter enn deres egne.

Lenke til kommentar

Ang. formatstøtte i iOS: jeg kjører Air Video på min stasjonære maskin, og med matchende app kanjeg streame alle mine filmer uavhengig av format (til og med ISO) til min iDings, og dermed videre til Apple TV (og selvsagt også direkte på enheten, til og med "utenfor huset"). Anbefales sterkt hvis man ikke har fruktallergi ;)

ISO filer med Air video? Funker ikke på min iPad no.gif

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men DLNA er jo rent software styrt, er det ikke? Betyr ikke det at både Mac og iOS ikke bør ha store problemer med støtte de også?

DLNA er jo åpent og Apple liker vel dårlig teknologi som kan føre til bruk av andre enheter enn deres egne.

Ja det er jeg jo smertefullt klarover, men det jeg tenker er jo at dette ikke er opp til Apple? Se på VLC f.eks, vet ikke om de har DLNA støtte, men de kunne vel i teorien ha implementert noe slikt uten store problemer?

Lenke til kommentar

Kjører selv en "media" pc koblet til tv og forsterker.

 

Det er ett problem med dette, og det er at skriften ofte er alt for liten på skjermen når det gjelder windows navigering. Filmer/serier osv går smertefritt.

 

Spørsmålet mitt er: Kan jeg få en Tab til å fungere som en "monitor" eller speil av skjermbildet som vises på tv'en.

Altså at alt vises på både tv og tab samtidig, og med mulighet for navigering og skriving med taben istedenfor mus/tastatur (eller fjernkontroll som er alternativ investering).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HVORFOR skal på død og liv ALT fornorskes ?!!

Et språk krever tilvekst av ord for å ikke visne hen, slik at nye begreper, ting og handlinger kan beskrives uten å ty til andre språk. Noen ganger er man heldig og kan gjenbruke eksisterende ord, andre ganger konstruerer man nye (klikkefilm, lesebrett, m.m.), og av og til adopterer man originalordene (som etter en stund kanskje får en norsk skrivemåte - sjåfør, pils, m.fl.).

 

Det er ikke alltid man er så heldig med de nye ordene, men strømming er ikke det verste man kunne endt opp med. Opprinnelsen er klar, men ordet kan fint stå på egen hånd. Ukritisk bruk av engelske ord i artiklene vanner ut språket og gjør det fattigere. Jeg synes HW-nettverket gjør en god jobb i språkarbeidet sitt.

 

Hvorfor ikke skriv "Luftspilling" med det samme, Niklas?

 

Fordi Airplay er et egennavn for en spesifikk teknologi, og ikke et generelt begrep for trådløs strømming av media.

Endret av 8086
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Strømming? Så det betyr at du får svenske surstrømming eller lignende igjennom TVen?

Fysj for en stank i norske hjem.

 

Snart må vell Nissan døpe om Skyline til Horisont for salg i Norge og lignende.

Nei, det norske språket har for mange mangler til å henge med, så vi får heller forgrene det og importere de engelske ordene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HVORFOR skal på død og liv ALT fornorskes ?!!

Et språk krever tilvekst av ord for å ikke visne hen, slik at nye begreper, ting og handlinger kan beskrives uten å ty til andre språk. Noen ganger er man heldig og kan gjenbruke eksisterende ord, andre ganger konstruerer man nye (klikkefilm, lesebrett, m.m.), og av og til adopterer man originalordene (som etter en stund kanskje får en norsk skrivemåte - sjåfør, pils, m.fl.).

 

Det er ikke alltid man er så heldig med de nye ordene, men strømming er ikke det verste man kunne endt opp med. Opprinnelsen er klar, men ordet kan fint stå på egen hånd. Ukritisk bruk av engelske ord i artiklene vanner ut språket og gjør det fattigere. Jeg synes HW-nettverket gjør en god jobb i språkarbeidet sitt.

Joda, du har selvsagt et poeng. Men i gjenbruk av eksisterende ords ånd, så er vel strengt talt 'overføring' ordet en kunne brukt?

 

Uansett, skjønner ikke hva folk mener med 'Ofre kvalitet og formater'.

Har du en Asus Transformer Prime eller et annet nettbrett med Tegra 3, så er det da vitterlig ikke noe problem å streame hva det måtte være i 1080p til tven.

 

Og det er stor forskjell på media pc og dette. Dette er bare noe fancy greier en kan bruke for å enkelt og greit kunne vise noe på tven.

Dessuten er DLNA flott til annet enn bare dette. Med nyere tver kan en koble tven til nettverket med kabel eller trådløst og bruke den integrerte avspilleren til å spille filmer og musikk fra en pc som er et helt annet sted. Dette er hvertfall mulig på forrige og dagens generasjon av Samsung tver og gjelder sikkert andre produsenter også.

 

Jeg vil hvertfall påstå at mediacenter og lignende bokser i stua for lengst er en avleggs sak.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja det er jeg jo smertefullt klarover, men det jeg tenker er jo at dette ikke er opp til Apple?

Sant nok, andre kan implementere det via applikasjoner (iallefall på mac).

Se på VLC f.eks, vet ikke om de har DLNA støtte, men de kunne vel i teorien ha implementert noe slikt uten store problemer?

VLC har vel UPuP støtte på Linux (jeg tror det er på mac også), så det er bare å prøve om du har en DLNA server å kjøre "strømmingen" (:dontgetit:) fra.

Lenke til kommentar

Kjører selv en "media" pc koblet til tv og forsterker.

 

Det er ett problem med dette, og det er at skriften ofte er alt for liten på skjermen når det gjelder windows navigering. Filmer/serier osv går smertefritt.

 

Spørsmålet mitt er: Kan jeg få en Tab til å fungere som en "monitor" eller speil av skjermbildet som vises på tv'en.

Altså at alt vises på både tv og tab samtidig, og med mulighet for navigering og skriving med taben istedenfor mus/tastatur (eller fjernkontroll som er alternativ investering).

 

Hvis du bruker Windows 7 så kan du endre på skarpheten og skrift størrelsen. Høyre klikk på skrivebordet og velg skjerm oppløsning. Deretter "Gjør tekst og andre elementer større".

 

Prøv VNC eller TeamViewer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...