Gå til innhold

Vurderer å utdanne meg som fotograf, noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har litt spørsmål ang fotografutdannelse. Jeg er svær interessert og veldig glad i å ta bilder, men jeg har ingen form for erfaring + faglige begreper, redigering av bilder og lignende vet jeg svært lite om. Holder det å ha en stor interesse for faget? Vet så klart det er vanskelig å komme inn, at man må vise dyktige og interessante bilder, men om jeg er så heldig å gjøre dette, tror dere jeg da vil "ligge etter" når skolen begynner? Eller tar de for seg det meste fra grunnen?

 

Dette ble kanskje et litt rotete innlegg, men håper dere skjønner mitt mål med det:)

 

I tillegg kan dere godt komme med egne innspill, hvilke skoler dere har gått/går på - som dere anbefaler eller bedre, ikke i det hele tatt!, erfaringer osv.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville faktisk i første omgang vurdert et år på en folkehøgskole, det var det jeg selv gjorde.

 

Det fine med folkehøgskole er at du uansett får et fint år med fantastiske venner og minner, der du er sikret mat hver dag og tak over hodet, mens du med rett folkehøgskole får godt faglig utbytte, og et litt annerledes læremiljø.

 

Selv gikk jeg på Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole i Ringsaker (AFR), og er fornøyd med det faglige utbyttet. Jeg har også hørt mye bra om andre fotorelaterte folkehøgskoler.

 

Men et lite punkt til. Denne tråden hører bedre hjemme i Fotografering, så jeg flytter den dit. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lofoten Folkehøyskole har ord på seg til å være landets beste på foto. Jeg har selv vært hovedlærer i foto på en folkehøyskole, og vil anbefale at du vurderer et år på en slik linje - men velg med omhu. Noen er nok langt bedre enn andre.

 

Selv valgte jeg å ta fotoutdannelsen min i utlandet, nærmere bestemt Storbritannia. Det er dyrt, men du har langt bedre valgmuligheter enn i Norge. I tillegg kan det hende folkehøyskoleåret vil gi deg fordeler, ikke bare rent faglig, men i form av at du kanskje slipper å ta en eller annen form for innledende kurs (Foundation-år i UK, for eksmepel) - men dette er noe hver enkelt skole vurderer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvom flere skoler vil at du skal vise til en evt portefølje, så er det sånn som jeg har forstått det at alle fotoskoler går igjennom grunnleggende i begynnelsen uansett. Så skulle man komme inn, trenger man ikke være redd for å havne bak på.

 

Selv gikk jeg et år på Bjerkely folkehøyskole, som er nesten kun dedikert til foto, og hadde et supert år der.

Nå studerer jeg foto i Dublin, siden ingen av fotoutdannelsene i Norge virket så interessante.

Jeg ville anbefale alle om å ta utdannelse i utlandet, selvom det er som Aetius nevner dyrt.

Lenke til kommentar

Kanskje ikkje rette forumet å ta det opp på, men eg prøver:

Ikkje utdann deg til fotograf!

Det er mykje arbeid å skaffe seg jobb og når du først har fått deg jobb, så er den dårlig betalt(Og/eller ukurante arbeidstider).

 

Ville heller tatt vare på fotografering som ein god hobby, og heller satsa på ein jobb som det er lettere å leve av. Norge treng rett og slett ikkje alle som tar dei kreative utdanningane pr. dags dato!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge treng rett og slett ikkje alle som tar dei kreative utdanningane pr. dags dato!

Det er sikkert riktig at vi ikke trenger alle, men vi trenger noen og de dyktigste vil alltid få seg en jobb. Kanskje tråsdstarteren er den neste Morten Krogvold?

 

Det er riktig at det er ikke det yrket som gir de best betalte jobbene; men jeg tror nok at de som lykkes, har en av de mest spennende jobbene som fins.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

For øyeblikket bor jeg i utlandet, men er oppvokst i Osloområdet. I Oslo har jeg sett på Oslo fotokunstskole, Norges kreative fagskole og Bilder Nordic. Er villig til å reise andre steder i landet også, men tror jeg vil holde meg i Norge - i hvert fall til en evt ferdig utdannelse. Etter dette er drømmen å reise rundt i verden og ta bilder av alt og ingenting :)

 

Har noen her inne noen formeninger om disse skolene? Eller anbefaler noen andre? (Lofoten har sikkert en bra skole, men tror det dessverre er utelukket for min del.)

 

Enig med deg tomsi22 - Så absolutt en av de mest spennende jobbene som finnes her i verden! Så lenge jeg får drive med det jeg elsker å gjøre, har ikke penger noe å si. Jeg kunne aldri ha sittet stille på et kontor fra 9 til 4 :)

Lenke til kommentar

Hvilken retning innen foto er det som interesser mest? Mote, Natur, Journalistikk, noe annet?

 

Er ikke så interessert i moteverden, mer kunst, natur og bilder fra nyhetsverden. Usikker om det er innenfor journalistikk/ dokumentar elelr hva det heter i fotoverden. Men du skjønner kanskje hva jeg mener? Lignende bilder som i kategorien til World Press Photo, der Niclas Hammerström kom på andre plass.

Lenke til kommentar

Du skal ikke kimse av Lofoten; som sagt en av de beste folkehøyskolene. Men der er det mest fokus på naturfotografi hvis jeg har forstått det riktig.

 

Hvilken retning innen foto er det som interesser mest? Mote, Natur, Journalistikk, noe annet?

Noe av det beste med Lofoten er jo at Norges desidert beste fotomotiver er å finne der. I tillegg er det særdeles takknemmelige motiver. Se bare på postkortene til Lofotkort og Per Kirkesæter.

Lenke til kommentar

Er ikke så interessert i moteverden, mer kunst, natur og bilder fra nyhetsverden. Usikker om det er innenfor journalistikk/ dokumentar elelr hva det heter i fotoverden. Men du skjønner kanskje hva jeg mener? Lignende bilder som i kategorien til World Press Photo, der Niclas Hammerström kom på andre plass.

Da er det fotojournalestikk du tenker på. Er usikker på hvor egnet Lofoten er til det. En tidligere aktiv medlem av forumet (Ustedalen hvis jeg husker rett) går der nå, og han var for et par år siden mest interessert i dokumentar/miljø-delen. En annen forum medlem, Simon Aldra, studerer fortsatt (tror jeg) innenfor sjangeren.

 

Men såvidt jeg skjønner, så er det slik for tiden at nyhetsmediene er lite interessert i å betale dyktige folk for kvalitet, og betaler heller peanøtter (eller ingenting) for iphone-bilder fra mannen i gata. Så der kan det bli vanskelig å å tjene penger. Noen mener at video kan være en vinkling. Men jeg blir ikke overrasket om det blir mannen i gata som leverer grøtete mobil-video der også ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var selv veldig, veldig skeptisk til det å gå på skole i Norge for å utdanne meg i fotografi. Jeg så på NKF, Fotofagskolen og Bilder Nordic. Det var også vanskelig for meg å bestemme seg for å begynne på fotoskole når jeg allerede har overlevd to år med å jobbe med det, men et valg jeg nå absolutt ikke angrer på. Men her kan jeg jo argumentere litt for det å gå en fotoskole.

 

Valget mitt falt på Bilder Nordic på grunn av at de tar inn få studenter, har meget gode lærere og forelesere som Damian Heinisch, Ashley Cameron, Marcus Bleasdale, Hans Olav Forsang, Bjørn Opsahl, Jørgen Gomnæs, Isidor Åstrøm osv. I tillegg til at studentarbeidene var helt fantastiske. En veldig internasjonalt rettet skole, hvor man er innom alle deler av fotografiet, men fortsatt har stor frihet til å gjøre egne ting og å spesialisere seg på akkurat det man selv ønsker. Men vær oppmerksom på at det ikke er noen spøk. Skolen er dyr, og det er helt sinnsykt store mengder skole, så man må regne med å "bo" der litt. Det er ikke så mange som rekker å jobbe noe særlig ved siden av, og man finner mange studenter på skolen eller i studioene hele døgnet, selv om det bare er 170 studenter. Anbefales på det aller sterkeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Devil's advocate: hva hindrer deg fra å gjøre dette nå?

 

Det er i teorien ingenting som hindrer meg, men jeg føler, tror og er veldig sikker på at jeg får mye mer ut av en sånn tur etter mer kunnskap. Jeg vil lære mer og føle at jeg er 100% sikker på min rolle som fotograf før jjeg drar ut i verden :)

Lenke til kommentar

Det er i teorien ingenting som hindrer meg, men jeg føler, tror og er veldig sikker på at jeg får mye mer ut av en sånn tur etter mer kunnskap. Jeg vil lære mer og føle at jeg er 100% sikker på min rolle som fotograf før jjeg drar ut i verden :)

Kan det være en ide å og gå et år på en folkehøyskole, for deretter å resie et eller to års tid, og så taen høyere foto-utdannelse. Litt sånn "Ja takk, begge deler" ?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...