Gå til innhold

Vurderer å utdanne meg som fotograf, noen tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så interessert i moteverden, mer kunst, natur og bilder fra nyhetsverden. Usikker om det er innenfor journalistikk/ dokumentar elelr hva det heter i fotoverden. Men du skjønner kanskje hva jeg mener? Lignende bilder som i kategorien til World Press Photo, der Niclas Hammerström kom på andre plass.

Det er isåfall bare ei høyskoleutdanning i Norge som gjelder, og det er fotojournalistikklinja ved Høyskolen i Oslo. For å komme inn må man enten ha jævla gode karakterer, eller gjøre det bra på hjemmeprøven (bildereportasje om et gitt tema). Man trenger med andre ord en del erfaring for å komme inn.

 

Simon Aldra anbefalte Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole. Jeg går nå andreåret på fotojournalistikklinja der nå, og synes det er vel verdt tiden jeg har brukt. Jeg har utvikla meg mye som fotograf, har fått erfaring i mediebedrifter og som freelancejournalist, jeg har reist i lag med både klasse og alene (i forbindelse med praksis) og ikke minst har jeg fått en drøss med nye venner.

 

Selv sikter jeg mot fotojournalistikk på høyskola til høsten - om jeg ikke tar meg et jobbeår først.

Lenke til kommentar

H

Jeg er stipendiat på Fotolinja på Lofoten Folkehøgskole og kan bare si varme ord om linjen(e) her oppe.

 

Iløpet av året har vi mange forskjellige gjestelærere i ulike sjangre - og akkuratt nå en fotojournalist.

Gjestelærerene består i hovedsak av tidligere elever som er aktive fotografer men vi har også eksterne lærere.

 

Jeg må si meg uenig med at Lofoten ikke er egnet til fotojournalistikk. Det er like mange historier (om ikke flere) du kan dokumentere her oppe. Dokumentarfotografi har ingen geografisk begrensing. Naturen her oppe er bare en bonus!

 

Om du har noen spørsmål om fotolinjene Foto Kreativ, Proffoto eller NaturFoto så er det bare å spørre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke så interessert i moteverden, mer kunst, natur og bilder fra nyhetsverden. Usikker om det er innenfor journalistikk/ dokumentar elelr hva det heter i fotoverden. Men du skjønner kanskje hva jeg mener? Lignende bilder som i kategorien til World Press Photo, der Niclas Hammerström kom på andre plass.

Det er isåfall bare ei høyskoleutdanning i Norge som gjelder, og det er fotojournalistikklinja ved Høyskolen i Oslo. For å komme inn må man enten ha jævla gode karakterer, eller gjøre det bra på hjemmeprøven (bildereportasje om et gitt tema). Man trenger med andre ord en del erfaring for å komme inn.

 

Simon Aldra anbefalte Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole. Jeg går nå andreåret på fotojournalistikklinja der nå, og synes det er vel verdt tiden jeg har brukt. Jeg har utvikla meg mye som fotograf, har fått erfaring i mediebedrifter og som freelancejournalist, jeg har reist i lag med både klasse og alene (i forbindelse med praksis) og ikke minst har jeg fått en drøss med nye venner.

 

Selv sikter jeg mot fotojournalistikk på høyskola til høsten - om jeg ikke tar meg et jobbeår først.

Når det gjelder det å komme seg inn på HiO: det er først og fremst opptaksprøva som er det store hinderet -- det er ofte sånn at alle som består den kommer inn. Det gis også poeng på den, som teller mer enn det karakterer fra vgs gjør. Opptaksprøva er i to deler, den ene er en hjemmeoppgave som må løses innenfor en gitt tidsramme, i form av å lage foto- eller videoreportasje, den andre delen består av en liten samling av relevante foto- eller videoarbeider man har fra før (på en måte som å levere en portefølje, bare mye mindre, så det blir vanskeligere å velge). Man må bestå begge delene -- stryker man på den ene stryker man på hele driten. Dette fikk jeg erfare da jeg prøvde å søke der; jeg besto hjemmeoppgaven med god margin, men utvalget av tidligere bilder holdt ikke. Litt surt hvis sistnevnte var på grunn av at jeg valgte feil bilder; jeg har lurt litt på om jeg hadde kommet inn hvis jeg hadde valgt annerledes :p Ikke at det er noe særlig problem uansett, jeg stortrives med andrevalget.

 

Du kan jo alltids også vurdere skoler i utlandet; selv vurderer jeg sterkt å søke på documentary photography ved Newport i Wales, eller photojournalism på Swansea, også i Wales. De skolene har en litt annen, mer tradisjonell (og tradisjonsrik) innfallsvinkel som involverer å jobbe en del med film og mørkerom, for de som liker slikt. På Newport er det eneste formelle kravet å ha bestått videregående eller tilsvarende, men de ser også på porteføljer og intervjuer hver enkelt søker (!!). Kan være noe å tenke på hvis du synes det er en greiere form for opptaksprøve?

 

Uansett kan det sikkert være en fordel å gjøre noe annet som gir erfaring og muligheter for porteføljebygging først; ta et år på folkehøgskole, jobb i en avis eller vær assistent for en fotograf, eller studer noe annet som er relevant. Jeg endte opp med å studere for bachelor i lysdesign på HiBu; det involverer mange temaer som er relevant for fotografi, både teknisk (optikk, fotometri) og estetisk, samtidlig som det gir bredde og flere bein å stå på hvis jeg ikke skulle klare å tjene nok på fotografi. Du kan vurdere andre estetiske fag, eller samfunnsfag, som også er viktig hvis man skal drive med god fotojournalistikk. Geografi, språk, o.l. kan være viktig å kunne, og vil kunne gi deg store fortrinn seinere! (selv om det kanskje høres kjedelig ut? ;) )

 

Dessuten er det slettes ikke sikkert at du trenger noen formell, direkte fotorelatert utdanning. Veldig mange fotografer er autodidakter, uten at det har hindret dem (kanskje tvert imot?) Workshops kan forøvrig være ekstremt nyttig for kontaktbygging og en utrolig effektiv måte å lære på. Uansett om du velger å ta en tyngre fotoutdanning seinere, eller for den saks skyld uansett om du i det hele tatt velger å fortsette med fotografi overhodet, vil det kunne være særdeles givende. En bekjent (som jeg forøvrig møtte på en workshop med Stuart Franklin) har gjennom workshops og relatert nettverksbygging fått Alex og Rebecca Webb til å skryte av, og Morten Krogvold til åpne, sin første separatutstilling!

 

EDIT: det ble en ganske lang og kaotisk post, beklager det. det skyldes at jeg gikk gjennom den tankerekka like før jeg fant denne tråden :p

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så interessert i moteverden, mer kunst, natur og bilder fra nyhetsverden. Usikker om det er innenfor journalistikk/ dokumentar elelr hva det heter i fotoverden. Men du skjønner kanskje hva jeg mener? Lignende bilder som i kategorien til World Press Photo, der Niclas Hammerström kom på andre plass.

Da tror jeg nok AFR er verdt en titt. Så vidt meg bekjent er det bare to skoler som formelt utdanner fotojournalister i Norge, den ene ligger i Oslo og heter Høgskolen i Oslo, den andre ligger på Moelv og heter AFR. :)

 

En annen forum medlem, Simon Aldra, studerer fortsatt (tror jeg) innenfor sjangeren.

Det var da ganske forskjønnende, jeg studerer multimediateknologi i Nord-Trøndelag, og bortsett fra første semester på førsteåret som inkluderer en uke fotojournalistikk og et altoppslukende VJ-fag er det heller lite journalistikk. :p

 

Men såvidt jeg skjønner, så er det slik for tiden at nyhetsmediene er lite interessert i å betale dyktige folk for kvalitet, og betaler heller peanøtter (eller ingenting) for iphone-bilder fra mannen i gata. Så der kan det bli vanskelig å å tjene penger. Noen mener at video kan være en vinkling. Men jeg blir ikke overrasket om det blir mannen i gata som leverer grøtete mobil-video der også ...

De betaler. Men se det slik. Fotojournalisten kan arbeide med enkeltsaker som ikke er ren nyhetssak. Fotojournalisten kan levere bilder fra ulykken som skjer om natta der man faktisk kan se noe. Det klarer normalt ikke borgerjournalisten med iPhone, mange vil slite selv med speilrefleks og riktig optikk. Fotojournalisten kan fortelle historier.

 

Og det er faktisk ikke så vanlig å levere bilder til en nyhetssak tatt med mobilkamera. Bortsett fra i tidsnød. Eller hvis du jobber hos NRK ...

 

:)

 

Ett lite spørsmål til ang fotografier.. Når man skal ta et portrett, uavhengig om det er helfigur, halvfigur, miljø osv, må ansiktet nødvendigvis være med? Er et fotografi av en uttrykksfull kropp et portrett?

Joda. Et portrett er et uttrykk for hvem en person er. Det kan være hender eller noe annet enn kroppen også, om du spør meg.

 

:)

 

Det er isåfall bare ei høyskoleutdanning i Norge som gjelder, og det er fotojournalistikklinja ved Høyskolen i Oslo. For å komme inn må man enten ha jævla gode karakterer, eller gjøre det bra på hjemmeprøven (bildereportasje om et gitt tema). Man trenger med andre ord en del erfaring for å komme inn.

 

Simon Aldra anbefalte Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole. Jeg går nå andreåret på fotojournalistikklinja der nå, og synes det er vel verdt tiden jeg har brukt. Jeg har utvikla meg mye som fotograf, har fått erfaring i mediebedrifter og som freelancejournalist, jeg har reist i lag med både klasse og alene (i forbindelse med praksis) og ikke minst har jeg fått en drøss med nye venner.

 

Selv sikter jeg mot fotojournalistikk på høyskola til høsten - om jeg ikke tar meg et jobbeår først.

Ole Gunnar taler sannhet. Altså, det året jeg gikk ut fra AFR tror jeg litt under halvparten av alle plassene på fotojournalistikk på HiO gikk til folk som gikk ut fra AFR det året. Det sier en god del.

 

Personlig spørsmål: Midtøsten i år? Ser for meg at Syria og Libanon blir litt vel risikabelt i år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet reiser FN-linja til Midtøsten som planlagt (var nettopp ei SAG-gruppe i Libanon), men vi reiser nok til Thailand/Laos/Kambodsja. :)

 

Edit: For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på om FN reiser heller, jeg er ute i praksis. I Buenos Aires - så følger ikke helt med på hva som skjer ved skola. :p

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Det virker som at nesten ingen av dere anbefaler fagskoler. Har dere noen spesielle argumenter for dette? De bekjente av meg innenfor yrket, har nemlig vært så positive til disse skolene. Ble derfor noe overrasket av å se deres kommentarer!

 

Ellers vil jeg takke for mange fine, gode, tankevekkende og lærerike innlegg!

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet reiser FN-linja til Midtøsten som planlagt (var nettopp ei SAG-gruppe i Libanon), men vi reiser nok til Thailand/Laos/Kambodsja. :)

 

Edit: For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på om FN reiser heller, jeg er ute i praksis. I Buenos Aires - så følger ikke helt med på hva som skjer ved skola. :p

Interessant. FN-turen pleier jo å være noe mykere lagt opp, så det kan vel saktens stemme.

 

Hva i alle dager gjør du i Buenos Aires?! :p

 

Det virker som at nesten ingen av dere anbefaler fagskoler. Har dere noen spesielle argumenter for dette? De bekjente av meg innenfor yrket, har nemlig vært så positive til disse skolene. Ble derfor noe overrasket av å se deres kommentarer!

 

Ellers vil jeg takke for mange fine, gode, tankevekkende og lærerike innlegg!

Jeg fraråder ikke fagskolene. Men jeg anbefaler etter egne erfaringer. Jeg syns nå uansett folk bør prøve et år på folkehøgskole, nesten uansett, og om man er usikker på om man liker foto syns jeg folkehøgskole i ett år er et greit sted å begynne. Da får man jobbet mye med foto over lengre tid, utvikle seg selv og får dessuten visse hint om hvordan man fungerer i den settingen.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg går på Fana fhs nå, og der har de en Film og fotolinje. Jeg går en annen linje da, men virker som de har mange kjekke oppgaver. De driver jo også på med film og ikke bare foto da, men virker som en fin linje å kunne gått om du vil holde på med foto (om du ikke misliker å holde på med film også da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...