Gå til innhold

iPhone kan få ny ladekontakt


Anbefalte innlegg

Mulig at strømadaptere faller lett ut ved rykk disse dager, selv har jeg for det meste erfaringer med Lenovo ThinkPad maskiner og den laderen rikker seg ikke en millimeter om du snubler over kabelen, da går maskinen rett i bakken. Heldigvis så tåler jo ThinkPad maskinene rundjuling så det ikke noe stort problem.

 

MagSafe har reddet meg ved et par anledninger og jeg ser vell ingen grunn til hvorfor jeg ikke skulle ønske en MagSafe løsning på bærbare maskiner? Spesielt folk som bruker maskinene sine på offentlige steder, skoler osv hvor oddsen for at en eller annen gjøk snubler i kabelen er større enn hjemme i sitt eget hus så kan det være forskjellen på ødelagt maskin og fungerende maskin.

 

Men det blir med MagSafe som med mye annet, du ser ikke helt nytteverdien før uhellet faktisk har vært ute og du sitter med en skadet maskin. Og levetiden har ikke jeg hatt noe problem med, og jeg ser ikke argumentet med at du napper ut og inn en mobiltelefonlader oftere enn en lader til bærbaremaskiner så den blir slitt ut raskere. Jeg lader maskinen min til 100%, bruker den ned til 5% stort sett hver dag så laderen går vell ut og inn minst en gang daglig og det er ca like ofte som laderen til mobiltelefonen min, dog lades den overnatta via høyttalerdocking da jeg finner det mer praktisk å bare docke den hver kveld og kjøre lydbok over høyttalerne så jeg alltid har fult oppladet mobiltelefon hver morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor sterk må en slik magnet være?

Blir den så sterk at den kan avmagnetisere kortstripa på VISA kortet? (mener å huske at dette kan skje om man har kortet for nært magneter)

 

 

I såfall så vil nok dette ødelegge hverdagen for mange som går med kortet og mobilen i samme lomme.

 

Når brukte du sist magnetstripa på VISA kortet? Den gikk da ut av drift i fjor en gang (1. desember)

Lenke til kommentar

Hvor sterk må en slik magnet være?

Blir den så sterk at den kan avmagnetisere kortstripa på VISA kortet? (mener å huske at dette kan skje om man har kortet for nært magneter)

 

 

I såfall så vil nok dette ødelegge hverdagen for mange som går med kortet og mobilen i samme lomme.

Den må nok være ganske sterk, men de kan sikkerhet plassere den i pluggen og ikke i telefonen.

De færreste har sikkert kabelen i lommen sammen med kortet :)

Lenke til kommentar

Hvor sterk må en slik magnet være?

Blir den så sterk at den kan avmagnetisere kortstripa på VISA kortet? (mener å huske at dette kan skje om man har kortet for nært magneter)

 

 

I såfall så vil nok dette ødelegge hverdagen for mange som går med kortet og mobilen i samme lomme.

 

Når brukte du sist magnetstripa på VISA kortet? Den gikk da ut av drift i fjor en gang (1. desember)

 

 

Bor i utlandet så her mener jeg å huske at jeg fikk brukt stripa for ikke så alt for lenge siden (på det utenlandske kortet vel og merke).

Vet ikke om dette er vanlig skikk og bruk da jeg som regel bruker kontanter, men det virket om ikke annet.

Lenke til kommentar

Magsafe er en god løsning som jeg gjerne skulle hatt på mine Thinkpads, men jeg er skeptisk til om de klarer å gjøre den liten nok til å være et godt alternativ til micro-usb. Og hva med interne enheter som kompass? Kompass og magnetisme..?

 

Forøvrig har Nexus-modellene fra Google en løsning for motstandsløs ladetilkobling som fungerer meget bra:

 

galaxy-nexus-hspa.jpg

 

Har flere venner som har skadet sine mobiler pga. for høy belastning på micro-USB-kontakten.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Magsafe er den beste løsningen, helt overlegen den iPhone / iPad bruker i dag. Men jeg legger en knapp på at noe lignene vil komme på konkurentene sine produkter

Hadde det ikke vært for at Apple tok patent på den, hadde du hatt helt rett her. :)

apple har vel bare patent på at dataoverføring og lading med magnetplug hvis jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar

Hvilket ikke direkte hindrer andre å bruke det. Bare at de må betale royalties til Apple for hver solgte produkt, eller en eller annen annen form for lisensieringskostnad. Forutsatt at Apple vil tillate det da, men jeg kan vanskelig se at de ikke skulle ville selge rettigheter til bruken av patentet.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Den største utfordringen her blir kompatibilitet med eksisterende dock og utstyr, det finnes jo så ufattelig mye av det at det å drepe dockporten fullstendig uten noen som helst mulighet for tilbakekompatiblitet virker idiotisk. Men så er jo Apple et av få selskaper som gjerne napper ut pluggen for gammel teknologi fullstendig for overgang til nye langt raskere enn andre selskaper.

 

Men skal de først forandre lade / dockløsningen så håper jeg det kommer sammen med en thunderbolt kontroller så det blir mulighet for litt raskere overføring enn USB2.0 hastigheter..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg ser fram til neste generasjons iPhone/iPod-plugg. De blir jo nødt til å lage noe holdbart som er BRA. Apple har en enorm markedsandel på tredje parts dockingsystemer i høyttalere, forsterkere o.l., men dagens teknologi er ikke bra nok og begynner å bli litt utdatert. Ser fram en lignende løsning som MacBook-laderne som fungerer ypperlig! Gjerne thunderboltkompatibelt!

 

Hvertfall godt de forsøker seg med noe nytt for den eksisterende ipod pluggen er håpløs gammeldags. Håper de ikke setter bakoverkompatibilitet høyt og heller utvikler noe helt nytt og bra.

Jeg ser for meg en bra lagd overgang som du kan plugge rett ned i eventuelle dockingstasjoner man selv har med overgang til den nye pluggen.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hvertfall godt de forsøker seg med noe nytt for den eksisterende ipod pluggen er håpløs gammeldags. Håper de ikke setter bakoverkompatibilitet høyt og heller utvikler noe helt nytt og bra.

 

Hva er så håpløst gammeldags med den?

Klumpete & svær. Man trenger ikke haugevis av ledere lenger for å få mange funksjoner via et interface.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvertfall godt de forsøker seg med noe nytt for den eksisterende ipod pluggen er håpløs gammeldags. Håper de ikke setter bakoverkompatibilitet høyt og heller utvikler noe helt nytt og bra.

 

Hva er så håpløst gammeldags med den?

Klumpete & svær. Man trenger ikke haugevis av ledere lenger for å få mange funksjoner via et interface.

 

Du ser kanskje ikke verdien av at pluggen du bruker ikke er bitteliten, når du skal docke over alt? For å si det sånn, en Apple plugg varer nok mye lenger med mitt bruksmønster enn en micro-usb plugg. Lader stort sett hver natt, kan docke i anlegget hjemme og i bilen. Og på fest i helgene. En liten micro-usb plugg tror jeg blir for skrøpelig for de av oss som bruker telefonene mye.

 

Jeg kan holde telefonen bare ved å holde i pluggen. Både horisontalt, vertikalt og vridd i alle mulige retninger. Gjør du det uten skepsis med en micro-usb tilkobling (praktisk eksperiment som illustrerer styrkeforskjellen....)?

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...