Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går litt etter lasten på kortet. Det blir litt mindre med vsync på med mindre spillet krever mye for å dra 60 FPS. Selv om det blir mindre så er det fremdeles sjenerende og ikke akseptabelt. Skjønner ikke at produsenter sender ut slike kort isteden for å ta noen ekstra runder med research & development. Burde vært tydelig under en quality control at kortene ikke burde vært sendt ut siden andre produsenter greier å levere kort uten dette svineriet.

Lenke til kommentar

Det er nevnt mange ganger i denne tråden og andre. Coil whine behøver ikke å være skjermkortet sin feil alene, men oppstår i kombinasjon med enkelte strømforsyninger.

 

Mitt HIS 7970 kvein som ei trimma symaskin sammen med Mist 600w. Testet en Mist 1000w og voila! All ulyd er borte :)

Lenke til kommentar

Det er nevnt mange ganger i denne tråden og andre. Coil whine behøver ikke å være skjermkortet sin feil alene, men oppstår i kombinasjon med enkelte strømforsyninger.

 

Mitt HIS 7970 kvein som ei trimma symaskin sammen med Mist 600w. Testet en Mist 1000w og voila! All ulyd er borte :)

 

Jeg kan alltids teste med noen andre PSUer som jeg har liggende, men det burde ikke være slik på en PSU til over 2k og det er heller ikke slik med de andre grafikkortene mine.

 

Jeg kan ikke si å ha hørt noe til coil whine på mine 670 kort heller. På idle går viftene på 10 % og stille som natten.

Referanse 670 har "coil whine" og kjøleren bråker en hel del mer enn referanse 680.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

@BadCat: Coil whine er ett svært diffust og lite dokumentert fenomen, vet jeg har sagt det mange ganger men er verdt å nevne det igjen.

Det er mange faktorer som kan gi utslag og mange mulige fikser, bytte av hovedkort, bytte av PSU, bytte av skjermkort som de dyreste og mest vanlige, men også simple og utrolige fikser som for eksempel å benytte seg av en 10 meter skjøteledning og bytte støpsel kan også fjerne coil whine.

Lenke til kommentar

"Coil whine" skyldes først og fremst komponentvalget i VRM-kretsen på grafikkortet, utformingen av PCB og måten komponentene er festet til PCB.

400- og 500-serien hadde minimalt med "coil whine". Hvorfor skal de slurve med kepler-kortene?

 

Har allerede bestilt nytt kort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Litt info om GK110 fra tomshardware:

 

http://www.tomshardw...-gpu,15683.html

 

Q4 2012.

 

The big reveal at this conference from a hardware standpoint definitely is the GK110, which packs an astonishing 7.1 billion transistors on a 28nm process. It also promises to have all the compute features that some were feeling missing from the GK104. Nvidia CEO Jen-Hsun Huang said at a post-keynote Q&A that the GK110 is "the most complex IC commercially available on planet."

 

(...)

 

The GK110 features 15 SMX units with 192 CUDA cores per unit, which gives a grand total of 2,880 CUDA cores. Nvidia hasn't yet revealed full specifications on the Tesla K20 products yet, but indicated that not all boards will have all 15 SMX units running. Regardless, people can safely expect the use of around at least 2,496 CUDA cores from most Tesla K20 implementations.

 

The memory bus has been upgraded to 384-bit with six 64-bit controllers in parallel. As for memory capacity itself, Nvidia did not specify. When pushed for an answer, Huang said simply, "Not enough."

To clarify, he added, "As much fast memory as possible behind 384 bits," but no matter what, it will "likely not be enough, because the problems [the K20 is] trying to solve are so huge."

 

Unfortunately, the GK110 isn't quite finished yet, so we won't be seeing this one until Q4 2012. When it does become available the GK110 GPU is expected to be incorporated into the new Titan supercomputer at the Oak Ridge National Laboratory in Tennessee and the Blue Waters system at the National Center for Supercomputing Applications at the University of Illinois at Urbana-Champaign.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

"Coil whine" skyldes først og fremst komponentvalget i VRM-kretsen på grafikkortet, utformingen av PCB og måten komponentene er festet til PCB.

400- og 500-serien hadde minimalt med "coil whine". Hvorfor skal de slurve med kepler-kortene?

 

Har allerede bestilt nytt kort.

 

Kan hende, men det jeg forteller deg er fikser som andre har brukt for å få slutt på coil whinen, det høres utrolig ut, men støpselvalg og skjøteledning har funket i noen tilfeller og er såpass lav kostnad ved disse at de er absolutt verdt å prøve ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, referansekjøleren på 670 pga mindre dimensjoner og hissigere turtall.

 

GTX 670 DC2T går for å være av de bedre kortene med tanke på støy.

Har fått leveringsbekreftelse så jeg regner med at jeg har et slikt kort neste helg med mindre jeg dropper å bytte grafikkort og putter inn det gode gamle kortet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nåja, Hyperformance fungerer ved at man dropper frames som ikke vil vises på skjermen. Virtus virtual vsync og hyperformance ser kanskje bra ut når man ligger over 60 fps, men ellers er det kjedelige greier.

Da er det like greit å aktivere trippel buffer + 59/119 fps framerate-cap + vsync så man ender med normal inputlag, ingen artifakter fra spillmotoren og ingen tearing.

Jeg orker ikke å finne det fram nå men det er også slik at de opplevde cirka en 3% økning av FPSen til tross for at FPSen var under 60. Men selv om man skrur på FPS cap med Vsync og triple buffering så er det fortsatt en merkbar input lag.

Dette er ment som utdypning, ikke kritikk. Dere er begge inne på noe, men la meg forklare. Jeg regner med begge vet hva double buffering er?(hvis ikke google...) Trippel bufring er laget for å kunne kombinere off-screen bufring med vsync, men der er en vesentlig forskjell på hvordan dette fungerer i Direct3D kontra OpenGL. Det naturlig vil være å tenke at overflødige bilder mellom hver sync blir forkastet, men Direct3D vil nemlig normalt vise alle bildene som er tegnet, og kan bufre opptil flere ferdige bilder. Konsekvensen av dette er at variabel last kan medføre ujevn bildeflyt og faktisk øke forsinkelsen i verste tilfelle.

 

 

Føler at det var direkte dumt å bestille nytt kort. Innser nå hvor bra 480 AMP!-kortet er i utgangspunktet.

Jeg husker ikke begrunnelsen til at du kjøpte nytt kort, men generelt sett så er det unødvendig å kjøpe nytt kort hele tiden. Jeg anbefaler å kjøpe nytt kort når det gamle ikke er tilstrekkelig, samt å velge gode kort som ikke er referansekort. Ytelseforskjellen fra GTX 480 AMP! til GTX 680 er merkbar, men du må selv vurdere om du "trenger" den.
Lenke til kommentar

Litt info om GK110 fra tomshardware:

 

http://www.tomshardw...-gpu,15683.html

 

Q4 2012.

 

The big reveal at this conference from a hardware standpoint definitely is the GK110, which packs an astonishing 7.1 billion transistors on a 28nm process. It also promises to have all the compute features that some were feeling missing from the GK104. Nvidia CEO Jen-Hsun Huang said at a post-keynote Q&A that the GK110 is "the most complex IC commercially available on planet."

 

(...) snip

Gleder meg som en tispe med løpetid til å se de Keplerbaserte Quadro-kortene, og ytelsestester. :D

Lenke til kommentar

Gleder meg som en tispe med løpetid til å se de Keplerbaserte Quadro-kortene, og ytelsestester. :D

 

Det blir spennende. Men for å ikke virke for biased mot Nvidia så skal jeg gi AMD en ny sjanse til å imponere meg - noe de ikke har gjort enda. Det blir nok en GTX 780 på meg ettersom at jeg har valgt å hoppe over GTX 680 og kjøpte et nytt hovedkort (Asus Z77 - deluxe) og CPU (i5-3570K) i stedet. Har spilt mye MMORPGs (osv) i det siste og jeg kan se at i7-930 faktisk ikke klarer å jobbe raskt nok i en del tilfeller.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Det blir spennende. Men for å ikke virke for biased mot Nvidia så skal jeg gi AMD en ny sjanse til å imponere meg - noe de ikke har gjort enda.

Så kan man jo stille spørsmålet om det ikke er imponerende å ha den mest effektive arkitekturen fra ytelse/mm^2 eller ytelse/W?

Brikka i 7770 er den samme som brukes i HD 7870M, størrelsen på denne brikka er sagt å være 123mm^2 mot GK107/660M sin 130mm^2 store brikke. Ytelsen er klart bedre enn 660M til tross for lavere klokkefrekvens, lavere brikkestørrelse og lavere strømforbruk (32W vs teoretisert 40-50W for 660M)

 

7970M er et kapittel for seg selv, det yter jo nesten like bra som et 570 i BF3 og bruker under 100W :eek:

 

Det er rart hvordan Kepler tydeligvis ikke skalerte særlig bra nedover fra GK104 med tanke på størrelse, ytelse og strømforbruk til GK107 etter alt Nvidia har sagt om at Kepler er en effektivisert arkitektur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...