Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

High-end-kort er mer fretidsrettet med mindre man vil bytte kort hvert halvår. Fremtidsrettet i den betyning at man kan ha kortet 2-4 år før ytelsen ikke strekker til. Mellomklassekort kan ofte ha utilstrekkelig på kjøptidspunktet og da betaler man likevel noen tusenlapper for å aldri komme i mål ytelsesmessig selv om man bytter kort etter kort etter kort.

 

Er så forbanna enig i det her. +1

Er for meg en gåte hvorfor folk blir anbefalt midrange kort i "alle" kjøpstråder

 

Man kan jo velge da, en maskin som her ett high end kort, en forferdelig strømforsyning, ett kjempebillig kabinett, ingen SSD. Eller en maskin som har en god strømforsyning i forhold til budsjettet, en SSD og ett kabinett som har god kvalitet, og ett midrange kort.

 

Jeg liker det selv når strømforsyninga varer i 10 år istedet for 3 år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

High-end-kort er mer fretidsrettet med mindre man vil bytte kort hvert halvår. Fremtidsrettet i den betyning at man kan ha kortet 2-4 år før ytelsen ikke strekker til. Mellomklassekort kan ofte ha utilstrekkelig på kjøptidspunktet og da betaler man likevel noen tusenlapper for å aldri komme i mål ytelsesmessig selv om man bytter kort etter kort etter kort.

 

Er så forbanna enig i det her. +1

Er for meg en gåte hvorfor folk blir anbefalt midrange kort i "alle" kjøpstråder

 

Man kan jo velge da, en maskin som her ett high end kort, en forferdelig strømforsyning, ett kjempebillig kabinett, ingen SSD. Eller en maskin som har en god strømforsyning i forhold til budsjettet, en SSD og ett kabinett som har god kvalitet, og ett midrange kort.

 

Jeg liker det selv når strømforsyninga varer i 10 år istedet for 3 år...

 

Så du ville heller valgt en strømforsyning som varer deg i 10 hele år, enn å velge en bedre gpu som holder 3-4 år? For meg gir det null mening. For alt du vet kan du være dø før 10 år er omme. Skjønner ikke hva det kan være godt for. Folk som prøver å spare noen kroner over 5-10 år ved å heller kjøpe middels god HW gir meg ingen mening.

Man lever tross alt bare en gang.

Lenke til kommentar

Det lønner seg å investere i god maskinvare man kan ha i mange år over å bytte ofte. Ytelse er ikke alt. Får man et kort med "coil whine" er det så sjenerende å ha det i PCen at 30% ytelsesøkning ikke spiller noen rolle.

 

Mener akkurat det samme. Å legge ut en 500-1000kr ekstra for noe som er bedre er ikke mye penger med tanke på at man skal sitte med det i årevis.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Zotac GTX 480 AMP! i 2 år. Prøver ut GTX 680 i dag og det IMO ikke verd å bytte til GTX 680. Med andre ord så holder high end GPU i 3-4 år og da er man nede i 1000 kr per år. Jeg synes til og med det var en downgrade pga "coil whine" og viftestøy.

 

Det er kun verd å bruke drøye 4 lapper på grafikkort dersom man ikke har noe ok kort fra før. Dersom man har et ok kort fra før er det rett og slett ikke verd å betale premium for små ytelsesforskjeller.

 

Unntaket er de som sliter med frameraten i et spill, noe de ikke burde gjøre med et grafikkort nyere enn 2 år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå du kan forvente ca 3 år levetid ut av et high-end kort, avhengig av produksjonsteknikk og når de lanseres. GTX 580 vil for eksempel ikke holde et år lenger enn GTX 480 av innlysende grunner. 8800GTX kan man trygt si var forut for sin tid (men det var rimelig dyrt,) ellers er vel HD 5870 også et rimelig relevant kort fortsatt.

 

Er ikke så skrekkelig overrasket over at et 680 ikke gir en betydelig forbedring over 480 AMP!, det er jo lenge siden vi har hatt de store hoppene i ytelse mellom generasjoner.

Lenke til kommentar

Mulig, men jeg har ikke noe varmt 480 kort. Jeg har et AMP!-kort som kjører på 50-60 grader (mot 85-95 grader på referanse) nesten uten støy og ingen hørbar "coil whine". GTX 680 kortet har mer hørbar viftestøy, blir varmere og har hørbar "coil whine" uten at spillene føles mer smooth. Med mer støy og "coil whine" blir det en downgrade totalt for ytelse er ikke alt.

 

Det er "coil whine" biten som ødelegger totalt.

4k for et 680-kort er en fillesum men å betale penger for å høre på "coil whine" er uaktuelt.

 

Regner jeg blir å bytte til ASUS GTX 670 DirectCU II TOP eller beholde 480 AMP!

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Mulig, men jeg har ikke noe varmt 480 kort. Jeg har et AMP!-kort som kjører på 50-60 grader (mot 85-95 grader på referanse) nesten uten støy og ingen hørbar "coil whine". GTX 680 kortet har mer hørbar viftestøy, blir varmere og har hørbar "coil whine" uten at spillene føles mer smooth. Med mer støy og "coil whine" blir det en downgrade totalt for ytelse er ikke alt.

 

Regner jeg blir å bytte til ASUS GTX 670 DirectCU II eller beholde 480 AMP!

 

Det med coil whine skjønner jeg godt. Er fryktelig hvor irriterende det er å høre på, spesielt når man tenker på at man gått ut med 4K for et kort.

Lenke til kommentar

Mottok mitt 670 DCUII på torsdagen og er knall fornøyd.

 

Nå oppgraderte jeg fra 4850 så for meg er det jo en helt ny verden. Fantastisk kort!

 

Stemmer det som Sweclockers sier at koret er uten "coil whine" og at viftestøyen er akseptabel? De gav ASUS-kortet pluss for ingen "coil whine" og trekk til referanse og Zotac GTX 670 AMP! for sjenerende "coil whine".

 

Føler at det var direkte dumt å bestille nytt kort. Innser nå hvor bra 480 AMP!-kortet er i utgangspunktet.

Kan du ikke sende det i retur da?

 

Jepp, over helga. Posten stenger kl 13 i dag så det blir for mye stress.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig å overklokke den integrerte GPUen. Men hvorfor du skal gjøre det for Virtual Vsync skjønner jeg ikke, det eneste den integrerte GPUen gjør er å bufre bildene som sendes til skjermen.

 

Se nøyere på resultatene: hyperformance gir høyere tall når framerate er høyere enn oppdateringsfrekvensen, altså gir den mest når du trenger det minst. Dette kommer av at Hyperformance dropper bilder (som i driveren regner ikke draw calls på disse framesene, og GPUen tegner ikke et bilde.) Om man ikke hadde fått bedre resultater i benchmarks når man dropper bilder som ikke vises hadde det vært noe veldig galt, det betyr ikke at du vil merke noe til de ekstra bildene utenom input lag som i praksis ikke vil være særlig merkbart.

 

Jeg lurer forresten på noe annet. Kan man skru av iGPUen med Asus Z77 - deluxe? Vil dette føre til at jeg kan overklokke høyere med mindre voltage og/eller redusert temperatur? Jeg har ikke begynt å bygge PCen enda men bare lurer.

 

Jeg har lest om mange som har problemer med HyperFormance og får artifacts i spill men jeg får prøve den seinere når jeg kan. Virtual Vsync ser ut til å bare være bra hvis man har langt over 60 FPS i spill.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Mottok mitt 670 DCUII på torsdagen og er knall fornøyd.

 

Nå oppgraderte jeg fra 4850 så for meg er det jo en helt ny verden. Fantastisk kort!

 

Stemmer det som Sweclockers sier at koret er uten "coil whine" og at viftestøyen er akseptabel? De gav ASUS-kortet pluss for ingen "coil whine" og trekk til referanse og Zotac GTX 670 AMP! for sjenerende "coil whine".

 

 

 

Nå har jeg aldri hørt et skikkelig eksemplar av coil whine, men jeg har god hørsel (hører sånne pipelyder fra tv-er etc) og jeg hører ingen verdens ting fra det.

 

 

Hvis det er slik coil whine høres ut, eksisterer det ikke på mitt 670.

 

Det der var helt forjævlig, og hvis jeg hadde hatt noe slikt hadde jeg sendt det i retur asap.

 

Viftenivået er jeg imponert over både idle og load. Ved load øker viften til 50% og holder kortet stabilt rundt 70.

 

Idle ligger hastigheten rundt 10% og er helt stille. Jeg klarer ikke å høre om viftene snurrer eller ikke. Setter man det syntetisk til 100% hører man absolutt støy, men det kommer seg aldri dit av seg selv, hvertfall ikke hos meg så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...