Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Om du tenker på skalering i prosent så kan jeg være enig, men for min del så bikker GTX 690 ytelsen akkurat over dit jeg ønsker, så selv om skaleringen i prosent kanskje ikke er den beste i alle spill så sitter jeg i en situasjon hvor GTX 680 stort sett vi gi meg hakket for lav FPS i forhold til hva jeg er ute etter, mens GTX 690 gir meg akkurat nok, eventuelt mer enn nok når det først skalerer bra.

 

Da tenker jeg blant annet på at Battlefield 3 på 1920x1080 går fra ca 70-75 FPS til å stort sett holde seg på 120 FPS (om du har Motion Blur deaktivert) noe som jeg ser et stort pluss ved når jeg har 120Hz skjerm.

Se på 99th percentile frame time, og tid over 30, 50 og 16.7ms så skjønner du kanskje?

Gjennomsnittlig antall bilder per sekund er et ytelsesmål som er rimelig dumt å ta ugangspunkt i når man sammenligner enkeltGPU mot Alternate Frame Rendering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Dette må vel være feil priset av Dustin? :hmm:

Ikke nødvendigvis. Det kortet der er jo klokket veldig høyt, og top kortene koster mer. Rent ytelses messig så vil det kortet følge i hælene til 680 top, og koster litt mindre.

Hos komplett er det kun 100 kr som skiller kortene, og dette er jo ganske normalt.

Dustin har ca samme pris som komplett på det "vanlige" DirectCU II.

Og sannsynligheten for at noen bruker over 4000 kr på ett 670 er vel ganske liten.

Endret av Sending!
Lenke til kommentar

Techreport har noen interessante tall:

GTX 670: http://techreport.co...icles.x/22922/3

GTX 690: http://techreport.co...icles.x/22890/5

Særlig GTX 690 er interessant og sier klart ifra at forbedringene Nvidia skal ha gjort med AFR (Improved Frame Metering) ikke er i nærheten av gode nok for at AFR skal være ensbetydende med enkeltkort.

 

EDIT:

GTX 680 er også effektivt et idiotisk kjøp nå som man får samme ytelsen til nesten 1000 kr mindre og kan kjøpe kortet nå.

 

Slik jeg forstår det så kommer det alltid til å være slik. Så lenge noe er 'best' selv om det kun er snakk om en liten margin så setter produsenter på alle kanter prisen opp dramatisk. Jeg er nesten helt sikker på at de samtaler med hverandre for å bestemme en terskelverdi..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Med tanke på at det er priset 500,- høyere enn ASUS GTX 670 DCUII vil jeg anta at det må være en feil. greit nok at den ekstra ytelsen skal koste litt, men 500,-?

 

-Deluze

Når jeg sammenligner prisene, så virker 500 kr forskjell er også litt mye. Da priser de seg ut av markedet.
Lenke til kommentar

Syntes nå de tallene så svært lovende ut jeg? Virker jo som GTX 680 i SLI og GTX 690 tar store steg i riktig retning. Eller leser jeg tallene helt, helt feil? Har enda mer lyst på GTX 690 nå.. Trenger det ikke, hadde vært minst like logisk med 2x GTX 670 eller 2x GTX 680 men gud bedre det kortet er snasent!

Fordelene er alt for varierende fra spill til spill. Ingen tvil om at SLI/CFX er bedre sammenlagt, men det er mange spill der det knapt er en forskjell (Battlefield 3 for eksempel.)

 

Mente du nå att det ikke er særlig forskjell mellom SLI og CFX i BF3, eller att det ikke er særlig forskjell mellom enkel GPU og SLi/CFX?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Syntes nå de tallene så svært lovende ut jeg? Virker jo som GTX 680 i SLI og GTX 690 tar store steg i riktig retning. Eller leser jeg tallene helt, helt feil? Har enda mer lyst på GTX 690 nå.. Trenger det ikke, hadde vært minst like logisk med 2x GTX 670 eller 2x GTX 680 men gud bedre det kortet er snasent!

Fordelene er alt for varierende fra spill til spill. Ingen tvil om at SLI/CFX er bedre sammenlagt, men det er mange spill der det knapt er en forskjell (Battlefield 3 for eksempel.)

 

Mente du nå att det ikke er særlig forskjell mellom SLI og CFX i BF3, eller att det ikke er særlig forskjell mellom enkel GPU og SLi/CFX?

Ifølge resultatene på Techreport er det ikke store forskjellen i spillbarhet mellom CFX og enkeltkort i BF3, mens i Arkham Asylum er det noe helt annerledes.

Lenke til kommentar

På 60Hz skjerm så kan nok det stemme, men ikke på 120Hz.

 

Skal man ligge tett opptil 120fps så er ikke engang to 7970 nok i enkelte tilfeller (Hvis man kjører opp innstillinger), og et kort er i værtfall milevis unna.. Det er min erfaring.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

På 60Hz skjerm så kan nok det stemme, men ikke på 120Hz.

 

Skal man ligge tett opptil 120fps så er ikke engang to 7970 nok i enkelte tilfeller, og et kort er i værtfall milevis unna.. Det er min erfaring.

 

Hva skal man med høyere enn 60 FPS? Jeg har sett forskjellen mellom 60hz og 120hz - den er der. I sammenheng med min opplevelse av dette så blir det nok første gang jeg stiller et slikt spørsmål relatert til PC-hardware - er det verdt?

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Har du prøvd 60FPS på en 120Hz skjerm? Jeg blir værtfall spysjuk.

 

Er 120Hz verdt det? etter min mening, ja. Jeg har nå to skjermer her, 24" 1080p, en 60hz og en 120hz, og forskjellen er definitivt verdt det etter min mening.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

På 60Hz skjerm så kan nok det stemme, men ikke på 120Hz.

 

Skal man ligge tett opptil 120fps så er ikke engang to 7970 nok i enkelte tilfeller (Hvis man kjører opp innstillinger), og et kort er i værtfall milevis unna.. Det er min erfaring.

Du skjønner ikke. 120Hz krever 8.33 ms per bilde eller lavere. Se på 99th percentile frame time, hvor mye senkes disse når CFX/SLI aktiveres?

Hva skal man med høyere enn 60 FPS? Jeg har sett forskjellen mellom 60hz og 120hz - den er der. I sammenheng med min opplevelse av dette så blir det nok første gang jeg stiller et slikt spørsmål relatert til PC-hardware - er det verdt?

Igjen, dette har med øyne å gjøre. Jeg både ser og merker veldig godt forskjell på 60 og 120 fps på min XL2410T, 60 fps på XL2410T er akkurat like ok som 60 fps på en 60Hz-monitor, men 120 fps på XL2410T er noe helt annet responstid og bildeflyt.

Lenke til kommentar

Igjen, dette har med øyne å gjøre. Jeg både ser og merker veldig godt forskjell på 60 og 120 fps på min XL2410T, 60 fps på XL2410T er akkurat like ok som 60 fps på en 60Hz-monitor, men 120 fps på XL2410T er noe helt annet responstid og bildeflyt.

 

Det er nok subjektivt, ja. Men det blir fort veldig dyrt dersom man må oppdatere skjermkort ofte i SLI / CF hvis man alltid skal kjøre på 120FPS.

 

Tilbake til GTX 6xx:

 

Med tanke på at GTX 670 er en ytterligere redusert versjon av Kepler hvorav GTX 680 yter nesten like bra som GTX 670 så er dette, etter min mening, igjen en bekreftelse på at GTX 680 er en veldig redusert versjon av Kepler hvorav ytelsen har intensjonelt blitt dramatisk redusert - derfor har jeg inntrykket av at Nvidia holder mye tilbake med Kepler.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
Du skjønner ikke. 120Hz krever 8.33 ms per bilde eller lavere. Se på 99th percentile frame time, hvor mye senkes disse når CFX/SLI aktiveres?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, eller så missforstår jeg..

 

Det eneste jeg kan si, etter min egen erfaring i BF3, er att et 7970 ikke er brukbart for meg, mens to er OK på min 120Hz.

 

Ikke kom å fortell meg noe annet enn det jeg skrev nå, for det stemmer ikke for min del, uansett hva du eller andre nettsteder måtte kommer med =)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Du skjønner ikke. 120Hz krever 8.33 ms per bilde eller lavere. Se på 99th percentile frame time, hvor mye senkes disse når CFX/SLI aktiveres?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, eller så missforstår jeg..

 

Det eneste jeg kan si, etter min egen erfaring i BF3, er att et 7970 ikke er brukbart for meg, mens to er OK på min 120Hz.

 

Ikke kom å fortell meg noe annet enn det jeg skrev nå, for det stemmer ikke for min del, uansett hva du eller andre nettsteder måtte kommer med =)

http://techreport.co...icles.x/22890/7

Well, both the 7970 CrossFire and the Radeon HD 6990 show a classic micro-stuttering split, as their frame times rise sharply at around the 50th percentile mark.

Even with that handicap, the 7970 CrossFire config at least matches the GTX 690 and 680 SLI across the latter half of the latency curve, which is why it still has a slight advantage at the 99th percentile. In other words, the 7970 CrossFire config is still a very competitive performer, even though it doesn't quite live up to its towering advantage in the FPS results.

 

Tviler ikke på at 7970 CFX er bedre, men det er interessant hvor lite CFX hjelper 7970 i BF3 i eyefinity.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Med tanke på at GTX 670 er en ytterligere redusert versjon av Kepler hvorav GTX 680 yter nesten like bra som GTX 670 så er dette, etter min mening, igjen en bekreftelse på at GTX 680 er en veldig redusert versjon av Kepler hvorav ytelsen har intensjonelt blitt dramatisk redusert - derfor har jeg inntrykket av at Nvidia holder mye tilbake med Kepler.

 

Helt enig! Det er en fristende tanke at Nvidia kikket raskt på konkurransen, for så å dumme ned hele rekken (uten noen form for dømming fra min side). Jeg lurer på hvor mye ytelse Kepler faktisk er i stand til.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

GTX670 kort til 3199kr på komplett.. tar sikkert ikke lang tid før komplett eller andre selger disse kortene til 2995,-! for en vanvittig pris for et kort som er nesten på høyde med GTX680!

 

Kan man kjøre 3-way med disse?

Japp

http://www.guru3d.co...way-sli-review/

 

EDIT:

Det eneste disse testene som sier at 670 yter praktisk talt identisk med 680 antyder er at GK104 er båndbredde/ROP-begrenset.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...