Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kun ha 2 skjermer. Hadde sett meg ut DirectCU II TOP pga 10-fase spenningsregulering, lave temperatur og støynivå men det passer dessverre ikke inn i kabinettet. Utfordringen er å finne et kort som svarer til forventningene jeg fikk etter å ha lest reviev av ASUS-TOP-kortet og passer inn i kabinettet. Zotax 680 AMP! yter bra men spenningsreguleringen og støynivået kom ikke helt i mål. Det gode Zotac-kortet slippes desverre ikke i Europa.

 

Slik det ligger an blir det enten Phantom 4 GB eller GTX 690. MSI GTX 680 Twin Frozr III er alternativ.

 

Virker som det er noen uker til både Phantom 4GB og 690 kommer inn så jeg har vel litt betenkningstid.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Passer Asus Direct CU II 680 GTX i fractal r3?

Referansekortet er 10.08" (25.6032cm), mens directcu er 11.5"-ish, rundt 29.97cm.

 

"* Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm."

 

Virker som det ikke går uten at du må frem med verktøy.

 

Gigabyte GTX 680 Windforce er 285mm så den bør gå.

MSI GTX 680 Twin Frozr III skal så vidt jeg vet passe.

Zotac GTX 680 AMP! er 10,5" og passer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

>= 10% ytelse, en god del å hente på støy og temperatur for ikke å nevne 10-fase VRM mot 4 på refereanse. Viftestøyen på DC2 TOP er 2 dB under Zotac AMP! og 6 dB under referanse. 6 dB er evig mye pga rett under 10 dB vil oppfattes som dobbelt så støyende. Når GTX 690 har støynivå 1 dB under referanse GTX 680 sier det seg selv at de ikke har gjort en god nok jobb med GTX 680-kjøleren.

 

Referanse 680 funker men det er så slett i forhold til DC2 TOP at det er et dårlig kjøp.

Flere av de andre non reference er gode men koster like mye eller mer enn DC2 TOP og er ikke like bra på støy.

Må være både uvitende og dum for å velge noe annet enn DC2 TOP med mindre det ikke går inn i kabinettet, man skal ha 4 GiB minne eller GTX 690.

DC2 TOP er det beste valget. Phantom, Windforce, Twin Frozr III, AMP! er gode alternativ. Referanse er idioti med mindre du skal ha 4 kort for simulering, folding osv.

 

Setter det litt på spissen, men det er dumt å ta dårlige valg dersom man ikke må. Ikke artig å ha mer støyende kort enn nødvendig de neste 6-12-18-24 månedene.

 

Jeg synes at nymotens PC er et støyhelvete pga jeg er vokst opp med vifteløse datamaskiner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kjøleren er direkte dårlig. At den er bedre enn på 200-, 400-, 500- serien betyr ikke at den er god. Senker man chip-frekvensen med 100 MHz og modifiserer vifteprofilen på et DC2-kort kommer man raskt 7-10 dB under referanse. 43 dB på referansekjøleren er verre enn å sitte 1 meter fra en kjøleskapkompressor i konstant drift.

 

"Referansekjøleren er god for den støyer dobbelt så mye som nødvendig."

 

Når referansekjøleren kjører 15 grader og 6 dB over DC2 som kjører full spiker på 1280 MHz er den rett og slett så dårlig at den aldri burde ha vært sluppet av et såppas seriøst selksap som NVIDIA som tross alt har vært av de største på grafikkort de 10 siste årene.

 

De har gjort en god jobb med GTX 690, hvorfor så slett jobb på 680? Er det rett og slett fordi at GK104 var ment til å være et mellomklassekort til $299 men isteden solgt for $499 pga null konkurranse.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kjøleren er direkte dårlig. At den er bedre enn på 200-, 400-, 500- serien betyr ikke at den er god. Senker man chip-frekvensen med 100 MHz og modifiserer vifteprofilen på et DC2-kort kommer man raskt 7-10 dB under referanse. 43 dB på referansekjøleren er verre enn å sitte 1 meter fra en kjøleskapkompressor i konstant drift.

 

"Referansekjøleren er god for den støyer dobbelt så mye som nødvendig."

Direkte dårlig?

Hmm.. det har ikkje jeg merket noe til, og jeg kjører SLI, 19 harddisker og 8 ssder i samme kassa. I pci-e spora er det 2 kontrollere og 2 skjermkort. Overklokker ganske bra, 1250 i SLI mens jeg spiller Bf3..

 

Kanskje jeg er imun mot støy? Jaja who cares så lenge det funker bra nok.

 

DC2 er jo direkte ubrukelig stor. Kunne jo like gjerne hatt en Ln2 pot på konstant!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjøleren er direkte dårlig. At den er bedre enn på 200-, 400-, 500- serien betyr ikke at den er god. Senker man chip-frekvensen med 100 MHz og modifiserer vifteprofilen på et DC2-kort kommer man raskt 7-10 dB under referanse. 43 dB på referansekjøleren er verre enn å sitte 1 meter fra en kjøleskapkompressor i konstant drift.

 

"Referansekjøleren er god for den støyer dobbelt så mye som nødvendig."

Er jo litt relativt disse tingene. Er man vant til vifteløse maskiner fra midten av 80-tallet, så ok. Er man vant til forrige generasjon skjermkort, så merker man knapt referansekortet til 680.

 

At du er helt sinnsykt nazi på støy vil jo ikke si at alt du synes bråker er et dårlig kjøp for andre.

Lenke til kommentar

Er litt usikker hva som burde være norm/normalt å kunne klare på overclock, er dette en grei clock?

 

v/Boost øker den til: ~1199-1202

 

1177150.jpeg

 

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan tweake dette ytterligere, hva bør jeg korrigere.

Har ikke gjort noe med "voltage settings" enda, den står på default. Hva kjører folk volten på?

NB: jeg har ikke fått blokkene fra EK enda, så det kjører på luft atm

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Er litt usikker hva som burde være norm/normalt å kunne klare på overclock, er dette en grei clock?

 

v/Boost øker den til: ~1199-1202

 

1177150.jpeg

 

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan tweake dette ytterligere, hva bør jeg korrigere.

Har ikke gjort noe med "voltage settings" enda, den står på default. Hva kjører folk volten på?

NB: jeg har ikke fått blokkene fra EK enda, så det kjører på luft atm

Sett powertarget til max

+gpu kan sikkert settes høyere . Prøv +140 først, deretter høyere

+mem kan garantert settes til 300, Kanskje opp mot 400 også. Test 300 først og gå deretter høyere til scoren i 3dmark 11 faller...

Husk også å sjekk at temperaturen på load ikkje overstiger 70 grader, fordi da går gpuklokken ned....

Lenke til kommentar

Enig i at kjøleren på DC2 er i overkant stor.

Det verste er at GPU på referanse GTX 680 kjører 15 grader varmere samtidig som kjøleren bråker mer.

GTX 480 referanse var ekstremt dårlig med 30-40 grader over 3-part. Tipper dagens kjøler ikke er stort bedre men at chipen er mer effektgjerrig. 15 grader er mye.

 

Hoppetauet:

Kortet er 28,5 cm langt og har et bra støynivå i følge omtaler. Kanskje ikke det beste valget om ytelse er det viktigste men ett av de bedre kortene totalt sett.

 

Jeg vurderer det kortet men det er 1,83 cm lengre enn det kortet jeg har nå. Ikke sikkert det går inn i kabinettet mitt. Ser ut til at jeg må bite i støvet og kjøpe Gainward som jeg en gang sverget å aldri mer kjøpe. :blush: Skjebnens ironi.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Er litt usikker hva som burde være norm/normalt å kunne klare på overclock, er dette en grei clock?

 

v/Boost øker den til: ~1199-1202

 

1177150.jpeg

 

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan tweake dette ytterligere, hva bør jeg korrigere.

Har ikke gjort noe med "voltage settings" enda, den står på default. Hva kjører folk volten på?

NB: jeg har ikke fått blokkene fra EK enda, så det kjører på luft atm

Sett powertarget til max

+gpu kan sikkert settes høyere . Prøv +140 først, deretter høyere

+mem kan garantert settes til 300, Kanskje opp mot 400 også. Test 300 først og gå deretter høyere til scoren i 3dmark 11 faller...

Husk også å sjekk at temperaturen på load ikkje overstiger 70 grader, fordi da går gpuklokken ned....

 

Hmmmm ok, årsaken til at jeg ikke har hatt powertarget til max, var grunnet endel reviews som har poengtert at det nødvendigvis ikke slår positivt ut om man kjører den på max.

Skal uansett teste og sjekke dine tips :)

Har du gjort noe med volten btw Nizzen?

Lenke til kommentar

Test først uten å stille på volten. Klikker det, så sett opp volt til "max". Det skal da sies at max ikkje er veldig mye høyere enn stock da.

 

Jeg kjører nesten alltid på full pupp på volt. Ikkje veldig mye forskjell i temp heller.

 

Ser ut til å funke fjell på:

+150

+300

v/boost øker den til ~1228, var ikke mye forskjell da :p

Lenke til kommentar

Under load blir mitt kort (stock) 76grader og vifta går på ca 55%. Hvis det er slik at kortet klokkes ned ved 70C+ burde vel ideelt egentlig vifta spunnet høyere?

Har egentlig ikke merket at kortet har clocka ned, men så har jeg ikke studert grafene så nøye heller.

Nizzen: Har du link til det med at kortet clocker ned ved 70C+?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...