Gå til innhold

200kr tollgrensen har vært lik siden 1975, på tide å øke dramatisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 1975 var det knapt noen privatimport, og grensen ble satt av praktiske hensyn, at det ikke skulle være dyrere å behandle saken enn det man tjente på det.

 

Idag derimot er importen betydelig, og man er redd for norske bedrifter og arbeidsplasser om den vokser. De fleste partiene er for en økning av grensen i teorien, men ingen vil sloss med nærings- og arbeidstagerorganisasjoner for å få det gjennom.

 

Geir :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Trådstarter: 200 kroner justert mht konsumprisindeksen til 2011-kroner er i underkant av 1000 kroner, altså ikke engang i nærheten av 1600 kroner. Forøvrig så gjelder 200-kroners regelen fritak for merverdiavgift, ikke bare toll. Det er merverdiavgiften som (i mine øyne) er mest irriterende å betale, siden den er på hele 25%..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vi jo praktisk talt et EU land, finnes det like regler for dette i EU landene, eller er dette et sær norskt tiltak?

De aller fleste EU-landene har tilsvarende regler for import fra ikke-EU-land. Den britiske tilsvarende grensa er eksempelvis 15£. Når det gjelder import fra et EU-land til et annet, så betales mva i avsenderlandet, ikke i mottakerlandet som regelen er i resten av verden, inkludert Norge.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke det store problemet med den 200-kronersgrensen i seg selv, og det skulle bare mangle at vi skal betale MVA på varer kjøpt i utlandet på samme måte som de kjøpt i Norge. Det som deromot irriterer meg er de skyhøye fortollingsgebyrene. Kjøper du en vare til rett over 200 kroner havner fortollingsgebyret som regel på over 50% av varens verdi, og over dobbelt så mye som MVA. For min del kunne de godt senket momsgrensen til 100 kroner så lenge de kvittet seg med fortollingsgebyret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har merket meg at enkelte varer jeg har bestilt fra utlandet har kommet med lavere påskrevet verdi uten at jeg har bedt om det.. Dette gjøres nok fordi at de er interessert i å beholde norske kunder.

 

Omtrent alle selgeren på ebay skriver gjerne bare 30 dollar på pakken for deg, så lenge man spør. Service!

 

Hehe nå i disse PST-dager må du da ikke oppfordre til den slags terrorvirksomhet.

Endret av RoaldN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...