Gå til innhold

200kr tollgrensen har vært lik siden 1975, på tide å øke dramatisk?


Anbefalte innlegg

25% MVA er greit, men all den andre dritten som kommer med er ikke ok.

 

Sist jeg bestilte en dyr pakke fra USA var det på 314 dollar, altså nesten 1800kr.

 

Tollregninga endte på 800kr. Den skulle vært på 450kr...

 

Om tollvesenet (?) faen ikke klarer å lage en fungerende løsning får de heller bare drite i å ha den! :mad:

 

VAT systemet i EU er MYE bedre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er fordi prisnivået i norge er uhyggelig høyt. Det burde trekkes ned, og dette skjer ikke ved å gjøre handel fra utlandet enda dyrere. Da får jo innenlandssjapper enda mindre konkurranse.

 

Da kan man man jo også si at lønningene i Norge er uhyggelig høye sammenlignet med mange eksotiske land...

 

Så da kan vi vel si at disse burde trekkes betraktelig ned slik at varer i Norge kan bli billigere... ?

Ja, de burde de. Det kommer neppe til å skje uten en endring i prisnivået. De to går hånd i hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke uten grunn. Ta et kurs i makroøkonomi.

 

Gud da, Jeg vet godt hvorfor staten vil stjele på akkurat denne måten. Men det gjør det jo ikke noe bedre enn annet tyveri.

 

Hva er poenget med å synse i tråder hvor du åpenbart ikke har noen som helst faglig bakgrunn, eller kunnskap om emnet overhodet?

 

La meg gjette, du synes skatt er en uting og vi burde egentlig halvere rentenivået så vi "slipper å betale så mye"?

 

Det er regnestykker som skal gå opp, skjønner du. Hvorfor synes du det er greit å kjøre landet i grøfta?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke rart u-landene aldri kommer seg opp av grøfta. Land som norge nekter jo handel med blant annet Afrika ved hjelp av tollmurene... Men veldedighet skal vi gi, det er vel kun for å bøte på samvittigheten til regjeringen...

 

Norske bedrifter blir sløve av tollmurene, de følger ikke utviklingen i verden, ettersom de knapt trenger å effektivisere seg, etterspørselen etter deres vare er jo beskyttet uansett...

 

Tragedie

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratis fortolling er ganske idiotisk, men inntil 50 kr kan forsvares. De gebyrene vi har i dag tviler jeg på at står i stil med kostnadene.

 

Hvorfor er gratis fortolling idiotisk? Dette er en uvesentlig og veldig skadelig avgift.

Sånn for å opplyse min egen uvitenhet, hva mener du gjør disse avgiftene veldig skadelig?

 

Hvorfor skal våre ineffektive innenlandsprodusenter beskyttes mot effektive utenlandske produsenter?

Hvordan var dette et svar på spørsmålet mitt? Jeg lurer på hva som karrakteriserer denne avgiften som "veldig skadelig".

 

For å svare på spørsmålet ditt: Fordi det er i vår egeninteresse å unngå å ha høy pengestrøm ut av landet, da det vil flytte verdiskapning (som er det som fører til velstand) dit vi importerer fra. Dette er altså en fullstendig egoistisk og usolidarisk avgift.

Nå er realiteten den at pga det høye prisnivået her til lands så stikker folk utenlands for å handle.. tannreiser, harrytur, bilimport og lignende.

Det stemmer nok ganske bra, men det er viktig å huske på at grunnen til at varer i utlandet er billigere er at de er mye mindre merverdibelagt enn norske varer. Hele poenget med å betale moms på varer verdt mer enn 200 kr er at utenlandske butikker ikke skal ha en fordel innlandsvarer ikke har. Den andre delen av kaka er at vi har veldig høye lønninger i forhold til utlandet, derav toll på en del varer for å beskytte norsk verdiskapning.

 

Jeg er ikke helhetlig for et slikt system, jeg synes blant annet at lønns og moms nivået er for høyt i Norge. Problemet er at det er veldig store konsekvenser ved å fjerne f.eks. moms og toll på utenlandsvarer uten å først rolig vedta seg til lønnsnedgang i lønnsforhandlingene. Vi risikerer da at mange arbeidsplasser brått blir utkonkurrert. Jeg tror derfor at det er en god del ting vi må gjøre før man gjør noe med toll og moms på grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med å synse i tråder hvor du åpenbart ikke har noen som helst faglig bakgrunn, eller kunnskap om emnet overhodet?

 

La meg gjette, du synes skatt er en uting og vi burde egentlig halvere rentenivået så vi "slipper å betale så mye"?

 

Det er regnestykker som skal gå opp, skjønner du. Hvorfor synes du det er greit å kjøre landet i grøfta?

 

Ja, jeg synser.

 

Skatt er selvsagt en uting, men jeg mener ingenting om renten da det er noe markedet burde styre.

Lenke til kommentar

Gratis fortolling er ganske idiotisk, men inntil 50 kr kan forsvares. De gebyrene vi har i dag tviler jeg på at står i stil med kostnadene.

 

Hvorfor er gratis fortolling idiotisk? Dette er en uvesentlig og veldig skadelig avgift.

Sånn for å opplyse min egen uvitenhet, hva mener du gjør disse avgiftene veldig skadelig?

 

Hvorfor skal våre ineffektive innenlandsprodusenter beskyttes mot effektive utenlandske produsenter?

Hvordan var dette et svar på spørsmålet mitt? Jeg lurer på hva som karrakteriserer denne avgiften som "veldig skadelig".

 

For å svare på spørsmålet ditt: Fordi det er i vår egeninteresse å unngå å ha høy pengestrøm ut av landet, da det vil flytte verdiskapning (som er det som fører til velstand) dit vi importerer fra. Dette er altså en fullstendig egoistisk og usolidarisk avgift.

Nå er realiteten den at pga det høye prisnivået her til lands så stikker folk utenlands for å handle.. tannreiser, harrytur, bilimport og lignende.

Det stemmer nok ganske bra, men det er viktig å huske på at grunnen til at varer i utlandet er billigere er at de er mye mindre merverdibelagt enn norske varer. Hele poenget med å betale moms på varer verdt mer enn 200 kr er at utenlandske butikker ikke skal ha en fordel innlandsvarer ikke har. Den andre delen av kaka er at vi har veldig høye lønninger i forhold til utlandet, derav toll på en del varer for å beskytte norsk verdiskapning.

 

Jeg er ikke helhetlig for et slikt system, jeg synes blant annet at lønns og moms nivået er for høyt i Norge. Problemet er at det er veldig store konsekvenser ved å fjerne f.eks. moms og toll på utenlandsvarer uten å først rolig vedta seg til lønnsnedgang i lønnsforhandlingene. Vi risikerer da at mange arbeidsplasser brått blir utkonkurrert. Jeg tror derfor at det er en god del ting vi må gjøre før man gjør noe med toll og moms på grensa.

Mange arbeidsplasser blir brått utkonkurrert sier du.. hva med den sakte men sikre forflytningen av arbeidsplasser til Asia som har forekommet de siste 40 årene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å ha en grense på 200 kroner fordi norske bedrifter vil lide om den hadde vært høyere, er bare tull og en unnskyldning for å fortsette grovt ran av det norske folk.

 

Det er så latterlig som det kan bli, øk den i det miste til 1000 kroner eller mer.

Enig, men det finnes ingen politisk vilje.. Eliten har nok spenn til å gi beng og derfor blir ingenting gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med å synse i tråder hvor du åpenbart ikke har noen som helst faglig bakgrunn, eller kunnskap om emnet overhodet?

 

La meg gjette, du synes skatt er en uting og vi burde egentlig halvere rentenivået så vi "slipper å betale så mye"?

 

Det er regnestykker som skal gå opp, skjønner du. Hvorfor synes du det er greit å kjøre landet i grøfta?

 

Ja, jeg synser.

 

Skatt er selvsagt en uting, men jeg mener ingenting om renten da det er noe markedet burde styre.

 

Hvis du ikke har noen skatteforståelse engang så er det bortkastet å diskutere økonomi med deg.

 

Bare av ren nysgjerrighet, hva mener du med at markedet skal styre rentenivået?

Endret av LHUS
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helhetlig for et slikt system, jeg synes blant annet at lønns og moms nivået er for høyt i Norge.

Er det din egen lønn du mener er for høy? Dine foreldres, eller kanskje noen av dine venner? Er det dine lærere som tjener for mye, eller tenker du kanskje på toppledre i næringslivet, advokater, leger? Om du er student, mener du at du mottar for mye stipend, eller sikter du til at startlønnen i det yrket du har siktet deg ut er for stor. Du må gjerne konkretisere, for det er litt feigt å slenge ut en påstand om at enkelte i Norge tjener for mye, uten å spesifisere hvem sitt levebrød det er man ønsker å redusere verdien av gjennom lønnsnedgang.

 

Når det gjelder momsfritaket, så er jeg helt enig med de som påpeker at det er absurd at norske skattebetaler skal finansiere nettbutikker med base i utlandet. Dere som ønsker å øke fritaksgrensen, er dere skattebetalere, og er dere interessert i å subsidere* utenlandske nettbutikker, og i så fall, hvorfor? Ønsker dere at Komplett.no skal flytter over grensen til Sverige for å slippe å betale skatt overhodet, og er dere villige til på betale for å introdusere en slik ineffktivitet i markedet?

 

 

*Momsfritak er et subsidie. Andre næringer som subsidieres på denne måten er bokhandlere, skipsfart, samt matvarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ha en grense på 200 kroner fordi norske bedrifter vil lide om den hadde vært høyere, er bare tull og en unnskyldning for å fortsette grovt ran av det norske folk.

 

Det er så latterlig som det kan bli, øk den i det miste til 1000 kroner eller mer.

Det er latterlig å ikke forstå at fritak av moms bare fordi en vare er sendt fra utlandet ikke vil føre til skjevheter. Realiteten er at vi har 25% moms på varer som blir solgt til personer i Norge, og da blir det konkurransevridende om noen aktører slipper å betale denne. Et norsk selskap som klarer å selge/produsere en vare for 400 kr vil bli utkonkurrert av et svenskt selskap som selger fra Sverige som ikke klarer bedre enn 450 kr, fordi det norske selskapet må selge varen for 500 kr hvor 100 kr går til staten. Man kan være uenig om hva momsen skal være, men dette vil være et problem så lenge vi har moms, og det er ikke realistisk at vi avskaffer den med det første.

 

At motstanderne av 200-kroners grensa ikke klarer å se det her medfører bare at det blir mindre sannsynlig at politikerne gjør noe. Jeg er helt enig i at grensa er plagsom, men det er først og fremst pga toll på enkelte varer og høye gebyrer. Det er sistnevnte man bør fokusere på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ha en grense på 200 kroner fordi norske bedrifter vil lide om den hadde vært høyere, er bare tull og en unnskyldning for å fortsette grovt ran av det norske folk.

 

Det er så latterlig som det kan bli, øk den i det miste til 1000 kroner eller mer.

Det er latterlig å ikke forstå at fritak av moms bare fordi en vare er sendt fra utlandet ikke vil føre til skjevheter. Realiteten er at vi har 25% moms på varer som blir solgt til personer i Norge, og da blir det konkurransevridende om noen aktører slipper å betale denne. Et norsk selskap som klarer å selge/produsere en vare for 400 kr vil bli utkonkurrert av et svenskt selskap som selger fra Sverige som ikke klarer bedre enn 450 kr, fordi det norske selskapet må selge varen for 500 kr hvor 100 kr går til staten. Man kan være uenig om hva momsen skal være, men dette vil være et problem så lenge vi har moms, og det er ikke realistisk at vi avskaffer den med det første.

 

At motstanderne av 200-kroners grensa ikke klarer å se det her medfører bare at det blir mindre sannsynlig at politikerne gjør noe. Jeg er helt enig i at grensa er plagsom, men det er først og fremst pga toll på enkelte varer og høye gebyrer. Det er sistnevnte man bør fokusere på.

 

Hvorfor skal jeg da betale toll og moms for en 25 år gammel konsoll kjøpt via ebay ? skader det norske selskap ? dette er fullstendig idioti

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er for å øke minimumgrensen. Gjerne til over tusenlappen. Hvorfor ikke 2000?

 

Jeg syns egentlig vi kunne fjernet denne avgiften helt. I EØS er det lover mot importrestriksjoner, hvorfor skal vi da ha en vanskeliggjøring av import for privatpersoner?

 

Hvorfor skal vi betale staten for et produkt, kjøpt i en butikk i utlandet? Produsert, solgt, sendt og pakket i utlandet. Med andre ord har staten INGENTING å gjøre med denne varen, men allikevel skal de ha moms for den? Det er ikke rettferdig.

 

Det MINSTE staten kunne gjort, er å inflasjonsjustere beløpet opp til den riktige verdien i 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med å synse i tråder hvor du åpenbart ikke har noen som helst faglig bakgrunn, eller kunnskap om emnet overhodet?

 

La meg gjette, du synes skatt er en uting og vi burde egentlig halvere rentenivået så vi "slipper å betale så mye"?

 

Det er regnestykker som skal gå opp, skjønner du. Hvorfor synes du det er greit å kjøre landet i grøfta?

 

Ja, jeg synser.

 

Skatt er selvsagt en uting, men jeg mener ingenting om renten da det er noe markedet burde styre.

 

Hvis du ikke har noen skatteforståelse engang så er det bortkastet å diskutere økonomi med deg.

 

Bare av ren nysgjerrighet, hva mener du med at markedet skal styre rentenivået?

 

Jeg diskutrer fra et filosofisk og rettferdig standspunkt, økonomi har ingenting med hvorfor jeg er imot skatt å gjøre.

 

Det ble kanskje litt feil sagt av meg, det jeg mener er at bankene selv får sette sine egne renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...