Gå til innhold

Anmeldelse: Star Wars: The Old Republic (PC)


Anbefalte innlegg

2. Her måles spillet opp mot WoW istedet for opp mot StarWars Galaxies og SW-KOTOR hvor inspirasjonen tydligvis har kommet fra. Manglende erfaring lyser opp som et lyssverd da alt som skrives er målt opp mot WoW om man leser litt mellom linjene.

 

(Ellers ble SWG først klønete etter CU1, hvor SOE skulle ha consoll-styring i spillet. Men jeg VET du ikke har spillet SWG ut fra hva du skriver, så nok om det.)

Spillet har ikke noe med SWG å gjøre bortsett fra at de begge er basert på Star Wars lisensen. Ekte SWG fans vrir seg i SWG-graven om du prøver å sammenligne de to. Derimot er spillmekanikken ikke helt ulik WOW og andre før WOW. KOTOR vil jeg gi de rett i at de har hentet noen ting fra, men jeg vil heller si de har "paid homage" til KOTOR og ikke så mye mer enn det.

 

 

... Og det er heller ulogisk at EA/Bioware så på SW: Galaxies da de skulle lage en ny pengemaskin. Galaxies floppet som et helvete når den sværoppdateringen kom, som gjorde Jedi om til en klasse. Det er WoW de har dratt inspirasjon fra, og det er bare tydelig. Fra den cartoony grafikken, grind-baserte quests og gameplay-elementer ellers, så minner det veldig mye om hva WoW var det første året eller så. De som benekter dette må være noen rimelig innbitte WoW-haters.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tja, jeg dør i alle fall om jeg ikke bruker alt av interupts og crowd control på alt over normale mobs, og passer på "mana"en min. :p (Nei, det er ikke avansert) Mulig det hadde funka bedre med tank-"kompisen", men jeg kunne ikke bare bruke basic-attack og "auto"-attack for å vinne de levelene hvor jeg hadde han med, siden han døde når noen pusta på han. Mulig det har noe med klassen å gjøre, da.

 

Alt av interrupts og crowd control hørdes mykje ut, men så er jo Jedi Shadow ein oddball-klasse (det var det du spelte?). Var iallefall rimeleg straight forward med Commando som var healer-specca, med DPS-companion.

Lenke til kommentar
Akkurat som eg spådde før, så er alt av mekanikk i SWTOR ein blåkopi av WoW sine tilsvarande mekanikker. Lik LoTRO har SWTOR også problemet at den kopierte mekanikken kjem dårleg ut samanlikna med den seks år eldre originalen (og jada, eg er klar over at WoW kopierte EQ; skilnaden er WoW gjorde mekanikken betre enn han var i EQ) - umogleg å oversjå alt frå inkonsekvent GCD til katastrofal animasjonssync/feedback.

 

WoW var temmelig bedritent når det ble lansert. Det tok mange patcher og ekspansjonspakker og flere år (3-4?) å få spillmekanikken dit den er i dag.

 

Det er ingen unnskylding for spill som blir produsert i dag.

Heller tvert i mot.

 

Det er ingen MMO's per dags dato som burde komme ut med noe mindre enn hva WoW har å tilby, punktum.

 

WoW har vært gjennom alt, og gjort tabbene som kan gjøres. Om noe som helst, så burde nyere spill lære av nettopp deres feil.

Lenke til kommentar

Litt synd at anmeldelsen kom i går når BW i dag ødela SWTOR fullstendig med dagens 1.1 Patch.Ja ja, GW2 next.

 

ødela 1.1 how utenom pvp? Spiller for det meste pve og likte veldig godt at de fikset en del operation ting og la til ny flashpoint. og GW 2 next? More like Tera.

Lenke til kommentar

Noe merkelig å serverne en anmeldelse uten å ha spillt noe på maks lvl. Det blir litt som å gi en anmeldelse på AoC i starten kun basert på opplevelsene i tortage. Som i og for seg var veldig friske og gode da jeg spillte det.

 

Jeg håper egentlig på noe ala UO/SWG i MMO, men det blir nok med drømmen å se noe slikt igjen. Får se om diablo 3 vil svare til forventningene da. Blizzard setter nå ihvertfall kunden i høysetet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Slike anmeldelser får både konstruktive tilbakemeldinger og en del nerdrage, men det får vi da leve med :)

 

Jeg skal svare på noen av temaene som går igjen i denne tråden, og da spesielt det rent anmeldertekniske og utfordringene vi som spillanmeldere møter med slike spill.

 

Det er veldig mange av dere spillere som bruker betraktelig mer tid på massive onlinespill enn oss anmeldere, og det gjør igjen også at dere har mer erfaring med spillet og således har forutsetningene for å diskutere spillets basis på et ganske dypt nivå. Dette har jeg ikke noe problem med, men vit også at slike anmeldelser kommer ikke ene og alene for å bekrefte/avkrefte akkurat det dere med flere dager spilltid mener om spillet.

 

Selvfølgelig kan det problematiseres at jeg ikke har spilt spillet på øverste nivå, men jeg har også nevnt i anmeldelsen at jeg av de grunnene velger å se bort fra denne delen av spillet. Poenget er at slike spill er dynamiske i den forstand at de utvikler seg kontinuerlig (spillet har jo blitt patchet tre ganger bare etter at anmeldelsen kom ut). Dette gjør det lite hensiktsmessig å konsentrere seg om endgame-content som eventuelt kommer etter hvert.

 

Som anmeldere har vi likevel ekspertise og erfaring nok til å bedømme hvordan et slikt spill er å spille basert på vel halvparten av erfaringsnivåene. Vi kan riktignok ikke si alt om historien, om planetene, om mengden fiender - men essensen, altså hvorvidt dette spillet er morsomt å spille eller ikke, det skal vi saktens få til. :) Alternativet er at vi ikke sier noe om spillet i det hele tatt, i fare for at anmeldelsen er helt på jordet noen måneder etter at den ble lansert.

 

Videre ønsker jeg å føye til at jeg er fullstendig klar over at Bioware har laget noen spill som heter Knights of the Old Republic I og II, men grunnen til at jeg sammenligner historieformidlingen med Mass Effect, er at dette er nyere, mer moderne spill som de fleste vil kjenne igjen. Skriver ikke bare for menigheten :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sitèr gjerne innlegga du meiner er døme på nerdrage.

 

Levleprosessen er du kvalifisert til å kommentere så snart du er level ti - den gjennomgår inga dramatisk forandring. Endgame må du nesten vere på level cap for å seie noko om, då det har ein heilt annan dynamikk enn levleprosessen. Men det kan ein jo enkelt ordne seinare med ei oppfølgingsartikkel.

Lenke til kommentar

Ja føler ikke de som har anmeldet spillet har spilt lenge nok dessverre. Det er alltid utrolig gøy i starten men så begynner man å se alt det negative. Tok meg fra betaen, til early access til noen uker etter lanseringa at jeg begynnte å se en del negative ting. Ubalanserte klasser, monoton pvp (3 warzones som også er ubalansert) og åpen pvp som ikke eksisterer utenom enkelte store guilds som kan finne på noe, men det hele er meningsløst. Det folk gjør på illum er å farme etter kasser som igjen kan droppe gear til dem.

 

Omgivelsene med unntak av illum og tattooine er ganske så småe og lineære. Du kan ikke gå hvor du vil, det er veier stort sett overalt og du blir guidet gjennom alt. Vet ikke hvor mange av dere som spilte SWG i sin tid men der var alt åpent i 360 grader vinkel. Du måtte heller ikke gå dit og dit for en bestemt quest, alt var opptil deg. Du kunne også kombinere mellom 32 klasser. Her har du 4 ? andre faksjonen sine klasser er bare mirrors. Det minner mer om et multiplayer spill enn et MMORPG.

Lenke til kommentar

Tja, ilum er bedre nå :)

Tilfeldigvis blir cancel sub-knappen borte.

Tilfeldigvis blir det funnet en måte rundt dette ved hjelp av link, tilfedigvis bannes folk fra forumet for å poste denne.

Tilfeldigvis er det kø på account-siden (før en i det hele tatt kan logge inn).

Tilfeldigvis blir muligheten til å poste på forumet borte.

Tilfeldigvis så blir folk trukket enda de hadde fjernet subscription (men ikke CC-info).

 

 

SW:TOR - Deep and submersive GOTY.

Lenke til kommentar

Tja, ilum er bedre nå :)

Tilfeldigvis blir cancel sub-knappen borte.

Tilfeldigvis blir det funnet en måte rundt dette ved hjelp av link, tilfedigvis bannes folk fra forumet for å poste denne.

Tilfeldigvis er det kø på account-siden (før en i det hele tatt kan logge inn).

Tilfeldigvis blir muligheten til å poste på forumet borte.

Tilfeldigvis så blir folk trukket enda de hadde fjernet subscription (men ikke CC-info).

 

 

SW:TOR - Deep and submersive GOTY.

Tenkte mer på selve spillet da.

Lenke til kommentar

Tja, ilum er bedre nå :)

Tilfeldigvis blir cancel sub-knappen borte.

Tilfeldigvis blir det funnet en måte rundt dette ved hjelp av link, tilfedigvis bannes folk fra forumet for å poste denne.

Tilfeldigvis er det kø på account-siden (før en i det hele tatt kan logge inn).

Tilfeldigvis blir muligheten til å poste på forumet borte.

Tilfeldigvis så blir folk trukket enda de hadde fjernet subscription (men ikke CC-info).

 

 

SW:TOR - Deep and submersive GOTY.

 

Om dette er sant, så er det jo krise - anten det faktisk er ein lite gjennomtenkt konspirasjon eller ei serie med uheldige hendinger, så ser det ikkje bra ut.

Lenke til kommentar
Om dette er sant, så er det jo krise - anten det faktisk er ein lite gjennomtenkt konspirasjon eller ei serie med uheldige hendinger, så ser det ikkje bra ut.

 

Verd å huske at det er mange troll og stealth marketing folk der ute som fungerer som betalte eller ubetalte agenter for diverse konkurrenter. Disse har kommet med mange anklager før, og alle er så langt blitt tilbakevist, så jeg tar det med en diger neve salt.

 

http://torwars.com/2012/01/20/troll-the-swtor-devs-bad-idea/

 

"There’s a curious phenomenon on the official SWTOR forums: the false claim of mistreatment at BioWare’s hands. It’s a strange behavior, but we’re definitely seeing more and more of it."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+241541

Har akkurat begynt selv og førsteinntrykket er helt ok. Det er ikke til å unngå at man sammenlikner med WoW, som jeg selv har spilt siden TBC. Selv om mange quester er relativt generiske (drep 10 av x, plukk opp 6 av x), hjelper det mye med cut-scenes som driver historien fremover.

Grafikken er litt skuffende må jeg si, selv om jeg fint kan kjøre alt på maks. Det virker på en måte litt dødt, enten det er snakk om miljøet rundt deg eller animasjoner på karakterer. Alle rasene beveger seg også helt likt, og det eneste som gjør deg unik i utseende er kjønn og de fire forskjellige kroppstypene; liten og tynn, normal, høy og muskuløs, eller stor og tykk.

 

Man får heller ikke noen særlig følelse av å være i en stor verden sammen med mange andre, men heller å være innom mange mindre områder hvor du treffer et par folk med jevne mellomrom.

 

Skal ikke nevne for mange andre detaljer, da det allerede er gjort i anmeldelsen. Totalt sett er jeg enig med karakteren og jeg kommer absolutt til å fortsette å spille. Det er likevel ikke så bra at jeg har fryst WoW-kontoen min enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...