Gå til innhold

Anmeldelse: Star Wars: The Old Republic (PC)


Anbefalte innlegg

"Som i de fleste ferske massive rollespill er det forholdsvis lite innhold til de som allerede har nådd øverste erfaringsnivå"

 

Synes naar du anmelder spillet & gir det en karakter at du virkelig har spilt det gjennom & sett SELV om det er stort eller ei. Naar du sier du har spilt mellom 60-80 timer med 3 karakterer saa vet vi jo alle at du ikke har sett endgame i det hele tatt her.

 

Synes det blir utrolig feil aa lage en anmeldelse & basere seg paa hva andre sier eller "rykter" paa forum.

 

Naa skal ikke jeg si noe om det er stort eller ei da jeg har akkurat kommeg meg til level 50, men ville da ikke lagd en anmeldelse foer det var testet...

 

Sorry, men denne gangen en stor tommel ned paa anmeldelsen av denne enkle grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kun to ting jeg misliker med spillet og det er disse uendlige "rom" korridorene, du er ute i åpne områder mye men du ender alltid tilbake til en eller annen "rom" korridor.Grå korridorer med stort sett samme design fra starten til slutt...utrolig kjedelig i lengden.

 

Og at det er noe fryktelig rart med hvordan abilities fungerer, dem som har spilt mye mmo og fks spilt som en healer vet hvor hektisk det kan bli med mange abilities som skal aktiveres fort etter hverandre. I dette spillet er det noe riv ruskende galt da det føles tregt og u responsivt i dem mest hektigste øyeblikkene. For å ikke snakke om pvp som er en katastrofe med tanke på å aktivere abilities, det føles uresponsivt og får spill som WoW til å virke som en formel 1 bil i forhold.

Lenke til kommentar

Spilte SWTOR i beta perioden og var ikke spesielt imponert. Sammenlignet med WOW så er jeg enig med det som står i omtalen her. Siden mars i fjor har jeg spilt Rift som stort sett er det samme som WOW, men har betydelig bedre grafikk, på linje med Skyrim. SWTOR har samme enkle grafikk som WOW, men mindre "eventyraktig". For meg er Rift helt klart det beste mmorpg på markedet nå, mer krevende raids og dungeons enn WOW, og den realistiske og flotte grafikken i Rift hever spilloplevelsen til et nytt nivå.

Helt uenig med deg her, Rift er ikke "helt" likt WoW. Kanskje det har blitt det mer og mer i det siste ja, men ikke før. Det er mye mer tilfelige events og talentsystemet er fullstendig annerledes.

 

+ Etter Rift kom ut med nesten uendelig mange oppgraderinger-systemet (husker ikke hva det heter) så sluttet jeg.

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hvordan dette spillet gjør det mot Guild Wars 2. Personlig tror jeg GW2 vil bli den store vinneren, men EA og BioWare har penger nok til markedsføringen og det er noe man ikke skal undervurdere.

 

For min del virker spillet veldig uferdig av det lille jeg har prøvd. At de snakket om mer innhold dagen på release fikk det hele til å bekrefte den følelsen. Men slik er det for å rekke julesalget og juletiden hvor mange har tid til å spille.

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hvordan dette spillet gjør det mot Guild Wars 2. Personlig tror jeg GW2 vil bli den store vinneren, men EA og BioWare har penger nok til markedsføringen og det er noe man ikke skal undervurdere.

 

Guild Wars 2 blir jo ett high fantasy spill, med høyt fokus på PvP. Har ikke fått noe godt inntrykk av PVE delen i GW 2.

Det blir jo noe helt annet en SW TOR, som er ett Sci fi PVE spill med PvP som option.

Lenke til kommentar

Men de har samme mål (mmospillere), selv om det ikke er samme spill og har forskjellige veier til målet :)

PvP'en har ikke vært noe å rope hurra for i SWtor enda, men GW2 sin PvE virker også svært godt gjennomført. Det meste vi vet om spillet er PvE, og de har lært at folk vil ha en god og unik historie.

Quests er borte og det er en personlig historie du skal følge. At de satser på PvE er helt klart og unikt blir det :)

Lenke til kommentar

Enig med at GUI'en kunne vært milevis bedre, slik den er nå så den gammel og avleggs ut allerede før launch. Savner også highres teksturer litt, men håper på mer optimalisering først - få spillet til å gli glatt hos alle. Ser fps'en spretter fra himmel til helvete enkelte plasser mens den er stabil andre plasser igjen.

 

Jeg håper også at crafting blir bedre (akkurat nå får du jo blue-mods rett som det er, og det er ikke økonomisk fordelaktig å crafte/RE for advanced/purple). Faktisk er det bare å kjøre noen Flashpoints så har du bedre utstyr enn det som kan craftes. Billigere er det også.

 

Space missions burde ha multiplayer, samt at slik det er i dag virker det litt "last minute" siden kompanjongene sier teite ting ganske ofte.

 

Uansett, jeg digger SWTOR.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Ganske bra anmeldelse, dette.

 

Spillet er ganske bra til å være et MMO. UI'et er veldig dårlig, men kampsystemet er noe av det bedre jeg har sett i et MMO. Antageligvis ikke noe for de som er vant til arkadespill som WoW, men man må planlegge litt bedre her. Å ha egen skill for autoattack synes jeg allikevel er helt håpløst, og at du ikke kan flytte skillbarene dit du selv vil er ikke bra. Statusikonene er små og blir helt borte nederst på skjermen.

 

Historiedelen er spillet styrke, selv om historien til klassen jeg har spilt (Consular) ikke akkurat er noe jeg vil huske spesielt lenge. Nå sies det at det er den dårligste historien, men jeg vet ikke om det er fordi den er "treg", og at fjortisene ikke klarer å sitte stille så lenge når de skal bedømme den oppmot de andre klassenes historie.

 

Dialogsystemet er en kjempeforbedring i et MMO, selv om det er det forferdelige dialoghjulet som gjør sitt inntog. Det gjør i alle fall at man kan late som man rollespiller litt, selv om de fleste valgene leder til samme respons. Dialogene er i hovedsak relativt bra skrevne, og stemmeskuespillet er jevnt over bra.

 

Valg og konsekvens er som oftest relatert til "drep eller ikke drep", men det virker ikke som det har noen relavanse i det lange løp, selv ikke for hovedhistorien, bortsett fra light/dark side points og hvilke belønninger man får.

 

Forferdelig mye bugs i UI er irriterende, og jeg skjønner ikke at de ikke fikser det fortere en svint, for det burde ikke være altfor vanskelig.

 

Også enig i at man for ofte ender ofte opp i en korridor, selv om noen av planetene er store og åpne i seg selv.

 

Grafikken derimot synes jeg passer veldig godt, og noen steder er nesten direkte nydelige.

 

Spillet er selvfølgelig "dummet" ned og tilrettelagt for å omfavne flest mulige mennesker, så det taes ingen sjanser her, og det er dumt, men forståelig siden spillet har kostet flesk. At jeg ikke har følt noe spesielt grindebehov og at jeg derfor ser nye steder hele tiden, pluss et ganske bra kampsystem, med en ok dialog/historiedel gjør at man i alle fall kan anbefale det. Veldig skeptisk til endgame.

 

Edit: Glemte flashpoints, som er veldig variable, men de beste er veldig morsomme. Kunne tenkt meg at hele spillet var som Esseles.

 

7/10 fra meg.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Liker du KOTOR så liker du SWTOR.

 

Tja, det finnes vel de av oss som ikke liker MMOs, men ønsker å spille noe KOTOR-lignende. Da er det å betale 1500kr (inkludert de 500kr man betaler for å kjøpe spillet først og fremst) for å spille gjennom din karakters main-story en ganske drøy pris. Da skal man ha det beste manus, den beste flyten, den beste grafikken og de beste spillmekanikkene som noen sinne har fantes for å rettferdiggjøre en slik pris. TOR er et MMO, KOTOR er et SP-RPG. Ikke bland de to, når betalingsmodellene er så ulike.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

2. Her måles spillet opp mot WoW istedet for opp mot StarWars Galaxies og SW-KOTOR hvor inspirasjonen tydligvis har kommet fra. Manglende erfaring lyser opp som et lyssverd da alt som skrives er målt opp mot WoW om man leser litt mellom linjene.

 

(Ellers ble SWG først klønete etter CU1, hvor SOE skulle ha consoll-styring i spillet. Men jeg VET du ikke har spillet SWG ut fra hva du skriver, så nok om det.)

Spillet har ikke noe med SWG å gjøre bortsett fra at de begge er basert på Star Wars lisensen. Ekte SWG fans vrir seg i SWG-graven om du prøver å sammenligne de to. Derimot er spillmekanikken ikke helt ulik WOW og andre før WOW. KOTOR vil jeg gi de rett i at de har hentet noen ting fra, men jeg vil heller si de har "paid homage" til KOTOR og ikke så mye mer enn det.

Endret av Shagma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av det som antageligvis er det dyreste spillet noensinne så er mange ting overraskende dårlig. Andre MMO'er som Rift og WOW gir deg følelsen/har en stor åpen verden. I SWTOR er alt satt sammen av ganske små og lineære instanced maps. Ekstremnt statisk/livløs verden.

Dette spillet skuffa, og jeg gikk lei ganske fort.

 

Har du løpt rundt i ring på romstasjonen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...