Gå til innhold

Snart får du Linux på nettbrettet


Anbefalte innlegg

"Snart får du Linux på nettbrettet"

 

Linux er for Ola Nordmann synonymt med GNU/Linux. :)

 

Joa, men nå er jo Android et svært utbredt OS på både tablets og teletutter.. Og det er vitterlig også Linux. -Linux- har vært på nettbrett siden tidenes morgen... Det blir som å si at "Nå kommer NT på nettbrett" om Windows 8, liksom.

 

Synes teknologinettsted bør holde seg til korrekte formuleringer og holde seg -litt- over Ola Nordmann-nivå når de skriver artikler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg har vi hatt webOS en god stund som jeg _tror_ er GNU/Linux (muligens Busybox/Linux) tilgjengelig på HP TouchPad:

http://www.hp.com/global/webos/ca/en/tablet/touchpad.html

Og MeeGo som er GNU/Linux på WeTab:

http://wetab.mobi/en/

 

"Snart får du Linux på nettbrettet" er omtrent så feil du får det så lenge alt utenom iPad og et par 2-3 10 000,- tablets med Intel Atom prosessorer med Windows 7 kjører Linux i en eller annen form.

Lenke til kommentar

Evt bare bruke dagens programmer som alt ligger i pakkebrønnen.

 

Består pakkebrønnen av apps som vil være interessante for andre enn et lite mindretall? Nå skal jeg ikke uttale meg for bastant om noe jeg ikke har peiling på, men jeg antar at man ikke finner noen av programmene som dominerer top ti i Appstore eller Market i pakkebrønnen til Linux.

Lenke til kommentar

Evt bare bruke dagens programmer som alt ligger i pakkebrønnen.

 

Består pakkebrønnen av apps som vil være interessante for andre enn et lite mindretall? Nå skal jeg ikke uttale meg for bastant om noe jeg ikke har peiling på, men jeg antar at man ikke finner noen av programmene som dominerer top ti i Appstore eller Market i pakkebrønnen til Linux.

 

 

Likeledes kan man si at nesten ingen av programmene som dominerer topp ti i Windows finnes i App Store eller Market. Apps er "små dusteprogram" der man ofte trenger en hel haug for å utføre de operasjonene man vanligvis gjør i ett program på en PC. Nå er ikke jeg en bruker av desktop-linux, men kan likevel nevne endel eksempler på programmer i pakkebrønnen til Linux:

- Opera, Firefox og andre nettlesere

- OpenOffice, LibreOffice, og andre fullverdige office-løsninger

- Samba, for bedre fildeling mellom mobil og PC.

- Langt mer avansert videoavspilling, f.eks. skikkelig støtte for avspilling over nett og sannsynligvis noe jeg har ønsket, deling av DVD over nettverk.

- Apache, PHP, MySQL. Du kunne kjørt dette forumet (med færre brukere, naturligvis) fra en Linux-mobil.

- Serverprogramvare for SSH, FTP, SFTP, versjonshåndteringsprogramvare.

 

En Linux-telefon er et langt kraftigere verktøy enn en Android-telefon. Man slipper sandkassa og får tilgang til mange tiår med applikasjoner. Den krever nok mer også, og er inntil videre dårligere egnet for mobil bruk. Men fordelene er også store.

 

Som bruker av Nokia N900 (Linux-derivatet Maemo) i ett års tid så var det en skikkelig nedtur å gå over til Android, som nå har frustrert meg i ett år. Det er som å gå over fra en billig drill til en dyr syl. Forskjellige fordeler, forskjellige styrker og svakheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Evt bare bruke dagens programmer som alt ligger i pakkebrønnen.

 

Består pakkebrønnen av apps som vil være interessante for andre enn et lite mindretall? Nå skal jeg ikke uttale meg for bastant om noe jeg ikke har peiling på, men jeg antar at man ikke finner noen av programmene som dominerer top ti i Appstore eller Market i pakkebrønnen til Linux.

I pakkebrønnen finner du programmer som brukes til vanlige skrivebordsmaskiner. Hva som befinner seg på topp 10 på market.andorid.com vet jeg fint lite om siden de eneste programmene jeg bruker på telefonen min er musikkavspiller, Opera, dropbox og mpdroid.

Lenke til kommentar

Har vel strengt tatt ikke sjekka topp-ti lista på Ubuntu heller.

Men her er Market: (Tok Top Paid, siden det er den som kommer opp først på Top 10 - antar Top Free har flere nedlastinger men men... Noen andre kan ta den, jeg er sliten.)

 

1: Wordfeud

3: Wordfeud Cheater

10: Wordfeud Mastermind

 

2: SlideIT Keyboard

5: SwiftKey Keyboard

 

6: SPB Shell 3D

 

7: Endomondo Sports Tracker

 

4: Where's My Water

8: Cut the Rope

9: Worms

 

 

Strengt tatt ikke sikker på at man har behov for så mange fra denne topp-ti lista på en Linux-dreven maskin. Eller på en Android-telefon, for den saks skyld.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Don't underestimate the power of appstore/marcetplace.

Du vet at Debian som Ubuntu er basert på fikk "appstore" i 1998 og omtrent alt av Linux-distroer har hatt tilsvarende i minst 10 år. Under GNU/Linux bruker du normalt utelukkende "appstore" for programvareinstallasjon i motsetning til Windows og OS X som nå i 2011 og 2012 skal gjøre det mulig for utvalgte applikasjoner. "Appstores" i Linux-verdenen er også normalt kompilert for en rekke maskinvarearkitekturer som f.eks ARM som gjør at det øyeblikket du installerer Ubuntu på en tablet har du tilgjengelig 99% av programvaren du har på Ubuntu på skrivebordet, per i dag omtrent 35 000 applikasjoner.

 

Med appstore i dette tilfallet mener jeg plug and play installasjon av programvare for brukeren, og et solid backbone for utviklere for å publisere apps, da gjerne med fortjeneste. Dette for at større komersielle aktører også skal satse på produktet.

 

Sist jeg sjekket ubuntu var det ikke noe plug and play appstore som var enkel og bruke, og installasjon av applikasjoner var generelt et eventyr. At det fantes et online bibliotek for applikasjoner er ikke det samme.

 

Nå er ikke jeg noen utpreget bruker av ubuntu, men så vidt jeg kan lese meg fram til ble ikke en (etter sigende) brukbar appstore lansert før i 2010? Dette var jeg ikke klar over, så det du skriver er forsåvidt riktig :) Om jeg nå tar helt feil i dette så legger jeg meg flat.

 

Vi skal heller ikke undervurdere den komersielle effekten av "dusteapps". Vi snakker tross alt muligheten for en komersiell suksess her, ikke hvorvidt dette kan være noe for noen få av oss.

Lenke til kommentar

Skal de i det hele tatt drømme om suksess på tablets må de iallefall finne ut en enklere metode å installere programmer på, enn det som man gjør idag.

Som er å starte Ubuntu Software Center, søke i søkeboksen på toppen, klikke på søketreffet og klikke "install", og det vil installeres i bakgrunnen mens du kan søke etter annet?

 

Og hei, siden du ikke er innelåst i en "sikker" verden kan du til og med besøke den i en nettleser hvor du er to klikk fra å ha noe installert. Og lenkene fra webwersjonen er standard apt-lenker som betyr at du kan dele de direkte på tvers av hundrevis av distroer og versjoner og land og by og språk og vindusbehandler og desktop environment.

https://apps.ubuntu.com/cat/

http://developer.ubuntu.com/publish/

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe som IKKE er i software center, da har jeg sett man må inn på terminalen og tulle for å få det skikkelig til.

 

Er sikkert lett, men ikke for vanlige folk.

 

Dersom du har såpass sære interesser at du må kompilere programvaren er du sannsynligvis komfortabel med CLI uansett.

 

For alle andre er det bare å dobbelklikke på en deb-pakke, altså nøyaktig like vanskelig som i Windows.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...