Gå til innhold

Snart får du Linux på nettbrettet


Anbefalte innlegg

Hvis du skal ha noe som IKKE er i software center, da har jeg sett man må inn på terminalen og tulle for å få det skikkelig til.

 

Er sikkert lett, men ikke for vanlige folk.

Og hvis du IKKE skal ha noe som er i Apples Appstore eller Android Market?

 

Skal du ha noe som ikke er i appstore er du screw'd med mindre du har jailbreaka, skal du ha noe som ikke finnes på android market kan du enkelt laste ned .apk'er fra nettsider og alternative market'er :)

 

Kan ikke sammenligne helt da linux mainly er pc-os

 

Aner du egentlig hva du snakker om?

 

Påstandene dine kunne like godt vært hentet herfra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha noe som ikke er i appstore er du screw'd med mindre du har jailbreaka, skal du ha noe som ikke finnes på android market kan du enkelt laste ned .apk'er fra nettsider og alternative market'er :)

Altså noe vanskeligere enn i Ubuntu. Takk for oppklaringen.

 

Kanskje, MEN så vil jeg tro at alt du trenger på en androidenhet finnes i market, mens i software center finnes det ikke like bredt utvalg? Kan hende jeg er på villspor siden jeg ikke har prøvd linux noe særlig, men har bare lest mange plasser at de mest hardbarka linuxfolka bruker terminalen mest...tror jeg.

Lenke til kommentar
Kanskje, MEN så vil jeg tro at alt du trenger på en androidenhet finnes i market, mens i software center finnes det ikke like bredt utvalg? Kan hende jeg er på villspor siden jeg ikke har prøvd linux noe særlig, men har bare lest mange plasser at de mest hardbarka linuxfolka bruker terminalen mest...tror jeg.

Du er absolutt på villspor. Det at mange foretrekker å bruke terminalen betyr ikke at vi ikke bruker "appstore"/"software center", det er bare interface mot samme system. Min versjon av ubuntu kommer som default med fire forskjellige måter å installere fra pakkesystemet, to grafiske og to CLI. (Og jeg kan navngi minst fire til jeg kjenner til) Om jeg velger å bruke CLI eller grafisk har ingenting å si for det underliggende systemet, alt bak bruker nøyaktig de samme systemene. Det er en av fordelene med GNU/Linux, du har valgfriheten til å velge det verktøyet som passer deg.

Lenke til kommentar

Den logiske grunnen til at de ønsker secureboot er at de på den måten kan stenge ut konkurrenter.

Den logiske grunnen er at de skal hindre at uønsket og skadelig programvare får tilgang til Windows under oppstart. Dette er faktisk en stor sårbarhet i Win7, oh jeg har sett hvor ille slike virus er å fjerne (riktignok på XP, but still). Det at man ikke kan ha et andre OS i tillegg ble en bieffekt av dette. Hvis du tror Microsoft har det minste behov for å sperre ute andre OS, tar du feil. De er praktisk talt dominante, og ingen andre enn no-name kinesere vil faktisk satse på Linux uansett. Men om du absolutt vil ha Ubuntu på ditt nettbrett, så kan du kjøpe et med Intel.

 

Hvis de virkelig ville sperre ute Linux, hadde de krevd secure-boot på Intel også.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok MS har større business-relaterte interesser til å sperre linux ute enn rent tekniske.

 

På intel er Microsoft dominante, da de har enorme mengder programvare allerede tilgjengelig.

 

ARM er nytt territorie for MS, og det finnes lite tredjepartsprogramvare foreløpig, mens for linux er det allerede mengder på plass, så jeg tror linux vil være en mye større konkurrent på ARM enn på Intel.

Lenke til kommentar

Som bruker av Nokia N900 (Linux-derivatet Maemo) i ett års tid så var det en skikkelig nedtur å gå over til Android, som nå har frustrert meg i ett år. Det er som å gå over fra en billig drill til en dyr syl. Forskjellige fordeler, forskjellige styrker og svakheter.

 

Uff, smerter meg å lese dette. Har kost meg med min N900 i over 2 år nå, og har lyst på noe nytt med større skjerm og raskere prosessor. Jeg er veldig redd for at Android-plattformen vil føles som en tvangstrøye. Epletelefon er fullstendig uaktuelt, og det jeg leser om de nye Windows-telefonene er heller ikke veldig lovende.

Lenke til kommentar

Den logiske grunnen er at de skal hindre at uønsket og skadelig programvare får tilgang til Windows under oppstart.

Og dette er det de kommer opp med som et alternativ i stedet for å faktisk fixe Windows. Nei, dette er nok mer en markedsgreie enn en teknisk greie. Microsoft har all grunn til å frykte linux, spesielt når de trår inn i et nytt marked.

 

Edit: "Vil jeg ha linux får jeg kjøpe intel"? Uh-uh, jeg har ikke uten videre lyst til å la et amerikansk firma fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre. Jeg håper både EU og amerikansk forbrukerrett rævkjører Microsoft.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

"UEFI has a firmware validation process, called secure boot, which is defined in Chapter 27 of the UEFI 2.3.1 specification. Secure boot defines how platform firmware manages security certificates, validation of firmware, and a definition of the interface (protocol) between firmware and the operating system.

 

Microsoft’s platform integrity architecture creates a root of trust with platform firmware using UEFI secure boot and certificates stored in firmware. A growing trend in the evolution of malware exploits is targeting the boot path as a preferred attack vector. This class of attack has been difficult to guard against, since antimalware products can be disabled by malicious software that prevents them from loading entirely. With Windows 8’s secured boot architecture and its establishment of a root of trust, the customer is protected from malicious code executing in the boot path by ensuring that only signed, certified “known good” code and boot loaders can execute before the operating system itself loads.

 

In most PCs today, the pre-operating system environment is vulnerable to attacks by redirecting the boot loader handoff to possible malicious loaders. These loaders would remain undetected to operating system security measures and antimalware software."

 

Fra: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/22/protecting-the-pre-os-environment-with-uefi.aspx (Min uthevelse)

 

Som du ser, handler det ikke om å gjøre Windows mer sikkert, men om å gjøre PC-en i seg selv mer sikret mot angrep. Dessverre (og da mener jeg dessverre, jeg skulle gjerne hatt dual-boot på ARM selv) er en sideeffekt av dette at andre OS blir praktisk talt umulig (så langt jeg vet).

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar

Nåh, det er bare å ordne spesifikasjonen slik at brukere selv kan signere kode som får kjøre.

 

Men det er neppe MS interessert i.

 

Jepp, det er kun denne buisness sida som MS er ute etter.

Det har vi sett for mange ganger, og tror man noe annet så er det som å tro på julenissen og påskeharen samtidig (Begge på julaften)

Nok av historie rundt MS for å bekrefte dette, i tillegg er MS under ild fra både foran og bak, deres domenekontroller holder på å bli en saga blott med Samba mest sannsynlig, og bakfra kommer ReactOS med en reverse engineeret XP kloning.

Så dette er ett av knipetakene MS forsøker seg for å låse ned ett potensiellt marked i tablets og telefoner.

Lenke til kommentar

Uff, smerter meg å lese dette. Har kost meg med min N900 i over 2 år nå, og har lyst på noe nytt med større skjerm og raskere prosessor. Jeg er veldig redd for at Android-plattformen vil føles som en tvangstrøye. Epletelefon er fullstendig uaktuelt, og det jeg leser om de nye Windows-telefonene er heller ikke veldig lovende.

 

Hvis de to, iOS, og MS-iOS er alternativene, vil jeg likevel si at Android helt klart er veien å gå. Min lenke

 

Har desverre ikke fått denne til å virke selv, i motsetning til EasyDeb på N900 så føltes dette som et halvferdig hack. Men det finnes i alle fall, og bør kunne gi deg noe av mulighetene fra N900.

 

Ellers har jeg etterhvert funnet alternativer til det meste, sånne ting som Samba, SSH, VNC, etc. Men det er reklame, reklame, reklame overalt.

Lenke til kommentar

Supert. Da må man bare vente et par år på at den kommer, og et par år til før appstoren er moden nok til å brukes. Jeg holder ikke pusten helt enda for å si det sånn. :)

Ubuntu har hatt tilsvarende løsning for håndtering av programmer siden 2004 (da Ubuntu kom ut), Debian en stund før det igjen også.

 

Jeg finner flere programmer er er kjent med, virker mye mer komplette, og som har vært utviklet i lange tider i programvareportalen til Ubuntu enn det jeg har gjort på iPhone, Android og Meego.

 

De vil nok stå ovenfor en tilpasning så programmene blir bedre egnet til touch. Forhåpentligvis vil nok disse også komme med penn, som vil gjøre bruk av Gimp, Krita, Inkscape og Blender enklere å bruke (her er ikke finger så veldig gunstig uansett).

Lenke til kommentar

jaja ser iallefall at det er masse linuxfanboys her :>

Ser ut til at mange klager over ting de ikke har så mye erfaring om her også.

 

Om MS opprettholder sine krav til ARM-plattformen vil det bli svært vanskelig å bruke denne til Ubuntu. Det er tvilsomt om man klarer å lokke fabrikanter til å satse på Ubuntu-spesifikke maskiner.

Dette gjelder kun om produktet blir levert med Windows (rart at maskinvareindustrien og forbrukere går med på å bli diktert på den måten. Årsaken virker jo nok så innlysende, så overasker ikke at dette kom fra MS), ser ut som Canonical kan ha planer om noe større enn det. Om produkter blir solgt med Ubuntu så er det ikke noe problem. Ser ut til å være flere produsenter som har gitt litt mer av valgfriheten til forbrukerne igjen. På PC har det stort sett vært åpne boot loadere, noe det ikke har vært på tablets og smartmobiler, men Samsung og HTC ser ut til å ha blitt litt løsere på det området i det siste.

 

Jeg venter fortsatt på en tablet jeg selv kan velge hva jeg vil få den levert med, med muligheten til å installere det jeg vil ha på den ved senere anledning.

 

Består pakkebrønnen av apps som vil være interessante for andre enn et lite mindretall? Nå skal jeg ikke uttale meg for bastant om noe jeg ikke har peiling på, men jeg antar at man ikke finner noen av programmene som dominerer top ti i Appstore eller Market i pakkebrønnen til Linux.

Nei, men de er jo ikke utviklet for Ubuntu, iallefall ikke enda. Nå som mye flyttes over til web så vil nok dette bli mindre og mindre synlige problemer.

 

Vet ikke om World of Goo, Braid, og et par andre er i Market eller Appstore, eller hvor populære de er, men dette er to kjente spill som ligger i programvaresenteret til Ubuntu, flere kommersielle ser ut til å dukke opp der også. Du vil også ha tilgang til Angry Birds og veldig mye annet via apps på f.eks nettleseren Chrome. Om ikke så altfor mange år vil nok svært mange tilby nettløsninger for sine applikasjoner, så de kan åpnes i nettleseren.

 

Nå har jeg brukt Linux en god stund, så for meg er det mer naturlig å bruke disse programmene fremfor mange av de programmene jeg har funnet på Appstore, Market og Meego, som jeg i mange tilfeller synes virker halvferdige eller manger en rekke funksjoner, noen av de jeg bruker (og som også finnes i programvarebrønnene) er:

 

Firefox, Chromuim, Empathy, Pidgin, Gimp, Krita, Blender, Open Office/Libre Office, Rhythmbox, Banshee, Amarok, Totem, VLC, MPlayer, Pitivi, Kdenlive, OpenShop, Transmission, Scribus, Incskape, Audacity, Ardour, Geany og Bluefish.

 

Hvis du skal ha noe som IKKE er i software center, da har jeg sett man må inn på terminalen og tulle for å få det skikkelig til.

 

Er sikkert lett, men ikke for vanlige folk.

Trenger du vel ikke. Hvordan har du kommet frem til den konklusjonen?

 

Du kan laste ned deb-filer som er enklere å installere enn exe-filer på Windows (får du slipper alle de vanskelige valgene om hvor du skal installere programmer, alle klikkene på neste-knappen, osv.). Det er også en funksjon som lar deg skrive inn en pakkebrønn i et vindu som fikser alt for deg (finnes i programvaremenyen og menyene til programmene som tar for seg installasjon av programvare).

 

Det sagt, som regel er jeg for lat til å åpne programvaresenteret for å installere programvare. Trykker ctrl+alt+t for å åpne terminalen, og skriver sudo apt-get install programnavn, og trykker enter. Er raskere enn å åpne programvaresenteret, søke og klikke install. Så terminalen kan være veldig enkelt å greit å bruke i mange tilfeller også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...