Gå til innhold

4000 GB er langt ifra nok!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var rett så fornøyd i sommer da jeg fikk oppgradert fra 1x1TB til 2x2TB, men nå har jeg bare et par hundre GB igjen, og begynner å få noia!

 

Dessuten så nevnte min bror for meg her om dagen at han leste at WD sine grønne disker tar veldig fort kvelden, og han har klart å ødelegge 2stk av disse på et halvt år.

 

Og da begynner jeg å lure litt på om det kanskje er grønne disker jeg har?

 

Har 2stk 2TB WD My Book Essential USB 3.0. Er disse grønne? Eller, er dette egentlig gode disker?

 

I tillegg ønsker jeg meg mer plass. Kunne tenke meg 4TB til. Burde jeg kjøpe samme disker eller burde jeg forkaste de jeg har og bevege meg inn på et annet plan med diskrack eller lignende?

 

Bryr meg lite om RAID mtp på å få kun EN synlig partisjon, kan godt ha 4 separate disker i Windows. Ønsker bare noe trygt og greit :)

 

PS: Det sier seg selv at en vanlig nordmann ikke har råd til å ha backup av 8TB data kontinuerlig, men kom gjerne med forslag. Backup er ikke helt nødvendig da jeg behandler diskene som gull og ofte kjører diagnostic og smart på dem. Pleier dessuten å bytte dem ut hvert 1-1,5 år pga nye grensesnitt og bedre ytelser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Backup er ikke helt nødvendig da jeg behandler diskene som gull og ofte kjører diagnostic og smart på dem. Pleier dessuten å bytte dem ut hvert 1-1,5 år pga nye grensesnitt og bedre ytelser
Feil, disker kan ryke helt uforrutsett, om dem er i aldri så god stand.

 

Når jeg var liten hadde jeg en 250GB disk med alle dataene mine på, mistet den i gulvet mistet alt, og det var vel den værste dagen i mitt liv, men lang tids depresjon.

 

Men jeg lærte en ting, backup er kritisk.

Jeg har nå en 2TB disk jeg lagrer alt jeg trenger på og en ekstern som jeg synkroniserer den gjevnlig med.

Dette har lønt seg da disker siden har krasjet, også helt uten grunn.

 

Ja, det koster, men det er verd hver krone når noe skjer,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, de grønne diskene har sine begrensninger, men også sine fordeler. Litt forskjellig av bruksmønsteret.

 

Det er jo ikke til å komme bort fra at det er disker som ikke er ment for å operer 24 timer i døgnet. Mer 6-7 timer i døgnet eller noe slikt.  WD har dyrere disker som er beregnet for tungt bruk, eller harddisker med bedre levetid. Men disse koster jo også noe ala det dobbelte vil jeg tro, og da kan du like gjerne ha et RAID-oppsett. (ettersom du nevner at du ikke ønsker å bruke for mye penger på backup)

 

Legg merke til at du kan (om du kjøper f. eks 2-3 disker til) sette opp i RAID 5.  Du vil da få ganske god plassutnyttelse for pengene dine, samtidig som du er sikret for at en av harddiskene dine skal ta kvelden. 

 

F:eks: Med 5 disker på 2TB satt i RAID 5, så vil du ha 8 TB med brukbar plass, og 2TB som går bort til datasikring. Alså en effektivitet på 80 %, samt at all data vil kunne gjennopprettes om EN tilfeldig disk tar kvelden. Kjøper du 2x2TB til (4x2TB totalt) i RAID 5, så får du 6 TB til brukbar plass. Altså en effektivitet på 75 %. Med andre ord, vi snakker ikke om en voldsom investering for en backupløsning.

 

 

 

 

MEN! Det vil jo ikke forhindre datatap ved Virus eller brann i PCen din for eksempel. Det er alltid anbefalt å i hvertfall ha backup av dine viktigste filer i en lokalisasjon som er fysisk et stykke unna. (f. eks skylagring et eller annet sted, eller en ekstern harddisk hos noen andre..etc.)

 

 

 

 

Ps: Har selv bare gode erfaringer fra WD, mens jeg har dårlig erfaring fra Samsung sine non-grønne disker (to av tre har død innen et år). Poenget mitt er at en person sin erfaring sier ganske så lite.

 

 

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare ta dem ut av det eksterne kabinettet da? :)

 

Eller så går det jo å kjøpe nye interne disker om man vil, og bare bruke de kesterne diskene som det de er. De eksterne diskene ville jeg ikke slått sammen med noen av de andre diskene. Ettersom egenskapene deres blir ganske forskjellig, og ytelsen blir en del dårligere. Dette er jo også noe som du kan finne på å fjerne, og da vil jo alt gå dadundas. Nei, ha et par interne disker, mens de eksterne vil utgjøre en eller (helst to) separate partisjoner.

 

Om du ikke har stor nødvendighet av eksterne disker så kan du gjøre som meg, å bare ta dem ut av kabinettet sitt. :)

 

Forventet levetid vil gå opp, samt at hastigheten og sikkerheten øker.

 

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

har 8 stk 2 TB green disker og kronisk plassmangel. Har akutt fobi for eksterne disker (disse har en stygg tendens til å ta kvelden)

Det har dem ja :yes:

 

 

Etter å ha hatt 3 forskjellige eksterne harddisker som har tatt kvelden (ikkje grønne disker) så er det aldri mere eksterne harddisker til lagring for meg. Så nå er det raid som er tingen ja.

 

Med 100/100 linje, så er 4TB langt ifra nok. Faktisk så er ikkje 70 TB nok engang :whistle:

 

 

Lenke til kommentar

Man sparer på ting. Ikke bare sånn at man har det man trenger her og nå på harddisken, for så å slette det igjen. :)

 

Selv sletter jeg aldri noe. Med mindre det er fullstendig søppel da såklart. Har vel en 13-14 TB til rådighet. Blu-Ray filmer tar jo raskt opp ganske så mye plass.  

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan er det MULIG å ha behov for så mye plass?

 

LETT!!

 

Hvis man ser for seg at man plutselig får lyst på ALLE disneyfilmene som noen gang er laget, så er det 300 GB bare der.

 

Etter dette ønsker man kanskje alle samlingene av Hannibal, Fredag den trettende og eksorsisten. Lett 100GB bare her.

 

Men dette var ikke nok lengre, så man laster ned hele Big Bang Theory, 70s show, two and a half men og ALLE andre tenkelige serier i 720p så ryker det lett 1000-2000 GB på dette.

 

Og sånn blir listen til enkelte.

 

Dette er kun medier. Noen vil jo også finne på å laste ned alt av Windows versjoner, Office pakker, Adobe produkter og mye mer.

 

Men dette skal ikke jeg uttale meg om da jeg ikke driver med sånt slags :whistle:

Lenke til kommentar

Hvordan er det MULIG å ha behov for så mye plass?

 

LETT!!

 

Hvis man ser for seg at man plutselig får lyst på ALLE disneyfilmene som noen gang er laget, så er det 300 GB bare der.

 

Etter dette ønsker man kanskje alle samlingene av Hannibal, Fredag den trettende og eksorsisten. Lett 100GB bare her.

 

Men dette var ikke nok lengre, så man laster ned hele Big Bang Theory, 70s show, two and a half men og ALLE andre tenkelige serier i 720p så ryker det lett 1000-2000 GB på dette.

 

Og sånn blir listen til enkelte.

 

Dette er kun medier. Noen vil jo også finne på å laste ned alt av Windows versjoner, Office pakker, Adobe produkter og mye mer.

 

Men dette skal ikke jeg uttale meg om da jeg ikke driver med sånt slags :whistle:

 

Spørsmålet er jo hvor mye penger du har lyst til å spandere på å ha backup av slikt som dette. Trenger du egentlig backup av sånt? Backup er klart viktigst på ting du har laget selv eller på annen måte er svært vanskelig å fremstille på nytt samtidig som det har stor verdi for deg. I slike tilfeller hadde jeg ikke nøyd meg med RAID, men sett på muligheter for ekstern lagring (cloud-tjenester).

Lenke til kommentar

Hvordan er det MULIG å ha behov for så mye plass?

 

Forskjellig grad av mild samlemani¹, det er i alle fall samme mekanisme. Mye vil ha mer, kjekt å ha, ikke kast den, du får nok bruk for'n en vakker dag etc.

 

Jeg samler ikke på alt slags nedlastbart, men tøffe ting det er vanskelig å finne/kjøpe annetsteds, eksempelvis komplette sesonger av tidlig MadTV (særlig, disse er plent umulig å få tak i), (HD-)ting man ikke får på BD/DVD etc. Dessuten kjører jeg bækkup av bækkup av bækkup, føkkings disker. /spit

 

 

 

[¹] Packrat på Ænglisj, usikker på om vi har et godt norsk utrykk, i så fall kommer jeg ikke på noe. Skrotnisse?

Lenke til kommentar

Selv har jeg fire stk WD Green, alle sammen er fullt operative uten feil.

Hadde selv planer om RAID 5, men Windows har ikke softwarestøtte for det. For å sette opp fakeraid virker det som jeg er nødt å reinstallere OS, noe jeg foreløpig ikke gidder :)

 

RAID 5 er en veldig kostnadseffektiv løsning som samtidig gir en liten grad av redundans, noe som kommer godt med. Alternativt har du RAID 10, men da får du bare utnyttet halvparten av total lagringskapasitet. RAID 10 er altså et stripet sett speilede disker (altså parvis like diske, der parene er nøstet sammen). Baserer du deg på 2TB-disker vil du da trenge 8 disker for totalt 8 TB kapasitet. Med dagens harddiskpriser blir det nok en betydelig investering, men før flommen i Thailand kunne du fått 8 slike disker for totalt ca 4000 kr, noe som på ingen måte er i overkant dyrt for en slik løsning. Mannen i gata har ikke bruk for slik redundans på så stor lagringskapasitet, men for den som trenger det burde ikke prisen være avskrekkende.

 

Jeg ville sett på NAS Netgear Ready nas NV+ som ligger til ca 2000 kr i dag. Denne har plass til 4 disker, og har en form for proprietær RAID-løsning som visstnok ligner RAID 5. En av fordelene er at du kan bygge ut arrayet uten nedetid (du legger enkelt og greit til en ekstra disk uten merarbeid). Med 4 stk 2 TB-disker vil du da få et array på 6 TB med én disk redundans. NASen støtter selvsagt UPNP og DLNA, slik at du f.eks. kan streame innhold direkte til en PC på nettverket, eller direkte til TV for den saks skyld dersom TV har nettilkobling. NASen har også innebygget bittorrentklient, så du kan laste torrents mens PCen din er skrudd av.

Lenke til kommentar

Hvordan er det MULIG å ha behov for så mye plass?

 

LETT!!

 

Hvis man ser for seg at man plutselig får lyst på ALLE disneyfilmene som noen gang er laget, så er det 300 GB bare der.

 

Etter dette ønsker man kanskje alle samlingene av Hannibal, Fredag den trettende og eksorsisten. Lett 100GB bare her.

 

Men dette var ikke nok lengre, så man laster ned hele Big Bang Theory, 70s show, two and a half men og ALLE andre tenkelige serier i 720p så ryker det lett 1000-2000 GB på dette.

 

Og sånn blir listen til enkelte.

 

Dette er kun medier. Noen vil jo også finne på å laste ned alt av Windows versjoner, Office pakker, Adobe produkter og mye mer.

 

Men dette skal ikke jeg uttale meg om da jeg ikke driver med sånt slags :whistle:

Jeg laster jo ned serie i ny og ne jeg også, men ser ikke noe grunn til å ta vare på den særlig lenge... :)

Lenke til kommentar

Bryr meg lite om RAID mtp på å få kun EN synlig partisjon, kan godt ha 4 separate disker i Windows. Ønsker bare noe trygt og greit :)

 

Hehe.. kunne ikke blitt mer motstridende.

 

PS: Det sier seg selv at en vanlig nordmann ikke har råd til å ha backup av 8TB data kontinuerlig, men kom gjerne med forslag. Backup er ikke helt nødvendig da jeg behandler diskene som gull og ofte kjører diagnostic og smart på dem. Pleier dessuten å bytte dem ut hvert 1-1,5 år pga nye grensesnitt og bedre ytelser :)

 

Tja.. er du heldig klarer S.M.A.R.T. og si ifra litt før du mister alt.. men ville ikke satt all dataen min på det :p

 

Nei.. hvis man ønsker å beholde dataene sine når diskene ryker, er det en eller annen form for RAID som gjelder (du kan jo manuelt duplisere alt hvis du har tid).

Lenke til kommentar

Jeg laster jo ned serie i ny og ne jeg også, men ser ikke noe grunn til å ta vare på den særlig lenge... :)

Som regel så får JEG bruk for en serie jeg har sett før. Enten fordi jeg skal få en kompis, dama etc.. til å se den, og da er det greit å ha noen episoder som du kan vise.

 

Og når de har blitt bitt av basillen så kan man jo bare gi den til denne personen/personene på et par minutter. Det er snakk om å være litt grei, slik at ikke alle trenger å finne opp hjulet på nytt. :innocent: Bare en tanke.

 

 

 

 

 

Og er det en bra serie, så ser jeg kanskje den et par år senere på nytt. Gjort med en god håndfull serier egentlig. Selvsagt, er det crap så kan man jo alltids slette det, men serier, filmer etc. blir jo alltids attraktive for noe.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ble litt nysgjerrig på store disker mens jeg leste tråden og sjekket prisjakt - resultatet forbauset meg egentlig. 3TB-disker får man jo faktisk ned i 1300kr, tilsvarende kr 0,43kr pr GB. WesternDigitals AV-serie med 64MB cache feks, og den omså enda mer attraktive Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB. Sistnevnte har tre plater kontra WD's 4, tror jammen jeg vil ha en sånn :)

 

Anandtech har testet Seagaten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...