Gå til innhold

"Rasistisk" Plumbo kommentar


Anbefalte innlegg

 

Rasisme innbefatter bare mer og mer.. For 20 år siden var det rasistisk å kalle negere for aper, og ordet neger (etter det latinske ordet niger som betyr svart) ble mer og mer utbredt. For 15 år siden ble det rasistisk å si neger, og da ble det greit å si farget. For 10 år siden ble det rasistisk å si "unnskyld, kan du passe deg litt?" eller "unnskyld, kan jeg komme forbi?" om en farget sperret veien for deg i matbutikken. For 5 år siden ble det rasistisk å snakke med en farget om du ikke kjente vedkommende og det ble rasistisk å kalle fargede for fargede. Nå er det ikke lov å kalle dem noe som helst, verken mocca, farget, brun, svart, neger og vi kaller dem derfor for "våre ny landsmenn". Dette begynner vel også så smått å bli rasistisk. Imens kaller de oss white boys, poteter, bleikfiser, bleikfeite, hvitinger etc. uten at noen bryr seg.

 

 

Jeg sliter med å forstå dette. Hvorfor skal våre nye landsmenn få herse med etniske nordmenn og bestemme hva som er rasistisk og ikke? Alt er rasistisk når det gjelder ikke-etniske nordmenn, men de verste rasistene er de ikke-etniske nordmennene selv.

Hvorfor kan vi ikke bare kalle en spade for en spade?

Om ikke lenge får du ikke nevne hudfarge eller kjønn når du skal beskrive et menneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis rasisme skal defineres utfra jussen, så er det vel også problematisk at Madcon kaller etniske nordmenn for "bleikfiser"?

 

Har jeg sagt noe annet? Selvsagt; hvis vi tar jussen til etterretning så er formuleringen presis nok til å oppfatte slike utspill som rasisme. Noe dobbelmoral er jeg ikke tilhenger av. Samtidig ønsker jeg å presisere at mottaker av slike utsagn er nok den beste preferanse i slike tilfeller. Det siste innebærer at man tar til etterretning variabler slik det faktum at enkelte grupperinger i samfunnet, og da i sørlig grad minoriteter, er mye mer utsatt i slike tilfeller enn gruppen som danner majoriteten.

 

 

Men det er strengt tatt unødvendig å ha denne diskusjonen. Alle vet hva rasisme er.

 

Hvis jeg kan definere innlegget til Lord Britishface som det mest rasjonelle jeg har lest på lenge, så er denne kommentaren den mest irrasjonelle jeg har lest på lenge. Jeg vil si det motsatte, veldig få (hvis noen) vet hva eksakt rasisme er siden det eksisterer forksjellige tokninger, definisjoner, oppfattelser osv., av rasisme. Rasisme er ingen statisk begrep, dvs. det kan endre format og kriterier i samspill med endringene i samfunnet. Det som i dag oppfattes som rasisme fra enkelte, var ikke oppfattet som rasisme for 40 år siden.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir jeg urettferdig behandlet av et farget menneske skal jeg skrike rasist.

 

Får jeg avlag på en søknad der behandleren er farget skal jeg skrike rasist.

 

Får jeg ikke viljen min i en butikk der kundebehandleren er farget skal jeg skrike rasist.

 

Er det i noen av tilfellene ei farget dame skal jeg skrike kjønnsdiskriminering i tillegg

 

Bare for å vise hvor teit det er

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde ikke engang hørt om Plumbo før dette. Bra PR.

Seriøst? ^^

Har ikke TV og finner musikken min gjennom andre medium enn VG-Lista og whatnot, så nei, de var helt ukjente for meg. Ikke likte jeg musikken heller, men om kommentarfeltet på YouTube er noe å gå etter har antall views eksplodert siden i går kveld.

Ok men at ingen rundt deg aldri har nevnt det eller du ikke har hørt om de i det heletatt syns jeg er rart :p Hører ikke på Skrilex men har fotsatt hørt om han ^^

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Ok men at ingen rundt deg aldri har nevnt det eller du ikke har hørt om de i det heletatt syns jeg er rart :p Hører ikke på Skrilex men har fotsatt hørt om de ^^

Har vel bare vært veldig heldig med hvem jeg omgås.

Kan ikke være store plassen du bor på :p

hehe neida bare tuller med deg ;)

Syns fortsatt det er rart.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Gutta i Madcon kan ikke ha kommet spesielt langt om dem mener dette er rasistisk....men om dem går rundt å føler seg som den svake,undertrykte mørke mannen som mener at å være mørk er noe negativt i 2012 så er det jo ikke rart det skal ingen ting til før helvete bryter løs slik som nå.

 

Hvor lenge skal mørke få ha denne offer rollen egentlig? En skulle tro en var i stand til å utvikle seg over alle disse årene.....

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde ikke engang hørt om Plumbo før dette. Bra PR.

Seriøst? ^^

Har ikke TV og finner musikken min gjennom andre medium enn VG-Lista og whatnot, så nei, de var helt ukjente for meg. Ikke likte jeg musikken heller, men om kommentarfeltet på YouTube er noe å gå etter har antall views eksplodert siden i går kveld.

Ok men at ingen rundt deg aldri har nevnt det eller du ikke har hørt om de i det heletatt syns jeg er rart :p Hører ikke på Skrilex men har fotsatt hørt om de ^^

Musikken til Plumbo er jo ikke akkurat noe som fortjener å skrives ned i historiebøkene, så at han ikke har hørt om det er ikke så rart. Eneste grunnen til at jeg har hørt om de er pga. jeg jobber et sted hvor det ofte er på shitty radiokanaler som radio norge og P4.

 

Og Skrillex er ikke de, men han.

 

Hvor lenge skal mørke få ha denne offer rollen egentlig? En skulle tro en var i stand til å utvikle seg over alle disse årene.....

Det har utviklet seg. Men ikke i riktig retning.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våknet opp i dag, sjekket nyhetene på nette og skjønner ingen ting. Ser gjennom videoene på vg og leser gjennom denne tråden, skjønner fortsatt ingen ting. En fyr i ett band kom med ett ganske dårlig ordspill som dreide seg om at de som delte ut prisen hadde samme hudfarge som mokkabønner. Plutselig er dette rasistisk og han er mer eller mindre fritt villt i norske medier og blandt kjendiser. På en måte minner dette meg om ambulansesaken, med en gang rasisme blir nevnt slippes hundene løs og hele maskineriet settes i gang.

 

At det er dette dårlige ordspillet som får mest oppmerksomhet og ikke den skandaløse oppførselen til en del av kritikerne hans er egentlig ganske rystende. Hovedpersonen selv la seg i går flat, umiddelbart etter optredenen. Hvor lenge skal man sparke en mann som ligger nede? Kommer dette til å få noe etterspill tror dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer dette til å få noe etterspill tror dere?

Tviler. Virker som om de som har oppført seg som idioter i ettertid (i mine øyne ikke Plumbo) har en slags absurd selvrettferdighet for deres oppførsel, og av denne grunn er det i deres hode ikke noe galt med deres oppførsel og alle andre som sier at dette ikke var ille er bare usmakelige rasister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde ikke engang hørt om Plumbo før dette. Bra PR.

Seriøst? ^^

Har ikke TV og finner musikken min gjennom andre medium enn VG-Lista og whatnot, så nei, de var helt ukjente for meg. Ikke likte jeg musikken heller, men om kommentarfeltet på YouTube er noe å gå etter har antall views eksplodert siden i går kveld.

Ok men at ingen rundt deg aldri har nevnt det eller du ikke har hørt om de i det heletatt syns jeg er rart :p Hører ikke på Skrilex men har fotsatt hørt om de ^^

Musikken til Plumbo er jo ikke akkurat noe som fortjener å skrives ned i historiebøkene, så at han ikke har hørt om det er ikke så rart. Eneste grunnen til at jeg har hørt om de er pga. jeg jobber et sted hvor det ofte er på shitty radiokanaler som radio norge og P4.

 

Og Skrillex er ikke de, men han.

 

Hva de fortjener og ikke fortjener er jo opp til vær enkelt :p (Nei er ikke stor Plumbo fan men vært på en konsert av dem en gang).

Hehe da lærte jeg noe nytt om Skrillex idag også ^^

Er enig at de standar norske radiokanelen ikke er av beste kvalitet

:p men de har noen lyspunkt innimellom ^^

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Rasisme er å definere og karakterisere et individ eller gruppe som mindreverdig utifra deres genetisk tilhørig (rase), noe som er den _riktige_ definisjonen.

 

Som nevnt over, hvis du hadde tatt deg tid til å lese mine argumenter, så presiserer jeg at begrepet ikke er statisk, men i endring i samsvar med samfunnsendringer. Dermed er det å påberope seg som innehaver av en definisjon på rasisme også en ignorering av samfunnsendinger.

 

 

Problemet her er at slike som deg utvider begrepet til det punktet der det å omtale hudfarge blir rasistisk, og du har jo i det aller ytterst ment (hvis jeg ikke har forstått helt feil) at generaliseringer basert på religiøs tilhørighet også skal regnes som rasisme.

 

Det er ikke et problem, men realitet og noe som jeg anser som nødvendig på bakgrunn av andre samfunnsendinger. En utvidelse av rasisme begrepet er en nødvendighet for å få bukt på irrasjonell trakassering og hån av enkelte minoriteter, slik at man ikke får et mobbesamfunn. Religion er i stor grad en skille her, ikke fordi jeg ønsker det men fordi det er den realiteten vi har å forholde oss til.

 

 

Videre så gjør dette at helt legitime betraktninger, eller karakteristikker som ikke er rasistisk, gis samme konnotasjoner som den originale definisjonen av rasisme.

 

Legitime betraktninger i forhold hvem? Deg?

 

 

Dagbladet bruker ordet "rasistisk vits", vg har sjokkerende nok journalistisk integritet nok til å frastå fra slike betegnelser.

 

Det er fordi disse tar til etterretning at vi ikke har et fasitsvar på begrepet rasisme, og innretter seg etter realiteter om samfunnsendring. Det du ønsker her er å forholde deg slavisk og konservativ i forhold til en gammel definisjon av rasisme, mens postmoderne og globalisert verden er for lengst en del av virkeligheten.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...