Gå til innhold

Ekstremkameraet Canon G1X er lansert


Anbefalte innlegg

Overrakende mange gretne kommentarer her, i forhold til at G1X objektivt sett burde treffe mange akam brukere ganske godt.

De er bare sure fordi det ikke er "deres" kameramerke som kom med denne overraskelsen, og ser du på hva de egentlig sutrer over er det kun av typer med non-substans, altså bare generell sutring bunnet ut i pur misunnelse ;)

 

No big deal.

 

Tor

Personlig er jeg skuffet som Canonbruker siden dette kameraet har null verdi for meg. Jeg har dyre Canon fastobjektiver som ikke kan brukes med adapter engang. Jeg kommer nok heller til å hoppe på Fuji-bølgen som system nummer to - siden Canon ikke evner å få ut det der jævla speiløssystemet sitt, samtidig som det nok blir innkjøp av 1D X og et par Eos-objektiver i år...

 

Edit: Zoomobjektiv på kompakt med stor sensor er ca like interresant som sand i Sahra for meg.

Endret av olegunnaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg skuffet som Canonbruker siden dette kameraet har null verdi for meg. Jeg har dyre Canon fastobjektiver som ikke kan brukes med adapter engang. Jeg kommer nok heller til å hoppe på Fuji-bølgen som system nummer to - siden Canon ikke evner å få ut det der jævlig speiløssystemet sitt, samtidig som det nok blir innkjøp av 1D X og et par Eos-objektiver i år...

 

Edit: Zoomobjektiv på kompakt med stor sensor er ca like interresant som sand i Sahra for meg.

Sony NEX er jo en mulighet - det kommer et tredjeparts adapter http://conurus.com/sony

..som støtter automatisk blender, EF-S, focus by wire (som 85L) og IS - men du får ikke autofokus.

Lenke til kommentar

I følge CR kommer Canon med speilløst i slutten av året som med adaptere kan bruke EF/EF-s objektiver. Ser i brukerforumer for Fujifilm at mange ikke er spesielt fornøyd med enda et nytt kamera fra Fujifilm. De mener at Fujifilm heller burde brukt tiden på å rette opp alle problemene som er med X100 og X10. Jeg har også en del Canon objektiver og ønsker ikke enda en objektivløsning. G1X er nettopp det jeg vil ha. Særlig hvis bildekvalitet er i nærheten av 7D ved høy ISO.

Lenke til kommentar

For å si det slik, den er så interesant at den har potensiale til å kapre noen speilreflekskunder ja.. Jeg skipper den, men det blir ikke i fordel for Nikon, jeg har fått mer sans for Fuji

 

Fujisystemet er på mange måter designet slik jeg "alltid" har ønsket meg med relativt høy mekanisk kvalitet, god optisk kvalitet også (forhåpentligvis), blender på objektivet, skikkelig lukkerhjul og programmodudus ved å sette lukker og blender til A. Genialt interface synes jeg, men det jeg ønsker meg er også et kompakt kamera som tillegg til speilrefleksen. Kanskje en erstatning også på sikt når systemet er fullt utbygd, men som sagt - i første omgang et tillegg. Og akkruat det gjelder mange, det er mye lettere å selge inne et tillegg enn et systembytte.

 

Og her synes jeg Fuji bommer grovt. Først og fremst er kameraet alt for stort, og objektivene er ikke akkurat superkompakte de heller. Det siste skyldes nok lysstyrken som jeg forstår hvorfor de prioriterer, men i det minste et virkelig kompakt objektiv hadde gjort seg, for eksempel noe lignende Panasonic 20mm F1.7. En (kompakt?) nomalzoom kommer jo og det vil nok hjelpe. Jeg tviler ikke på at dette er bevisste prioriteringer fra Fuji, men det er heller ingen tvil om at markedet som Canon G1X sikter mot er mye større enn markedet for X Pro 1.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Personlig er jeg skuffet som Canonbruker siden dette kameraet har null verdi for meg. Jeg har dyre Canon fastobjektiver som ikke kan brukes med adapter engang. Jeg kommer nok heller til å hoppe på Fuji-bølgen som system nummer to - siden Canon ikke evner å få ut det der jævlig speiløssystemet sitt, samtidig som det nok blir innkjøp av 1D X og et par Eos-objektiver i år...

 

Edit: Zoomobjektiv på kompakt med stor sensor er ca like interresant som sand i Sahra for meg.

 

Sand i Sahara for deg, noe nytt og forfriskende for meg.

 

Det er nok mange Canon-brukere som er skuffet over at det drøyer så lenge med det nye speilløse systemet, meg selv inkludert. Men det gjør ikke G1X noe dårligere, det er jo tross alt et helt annet produkt. Jeg vil si det er heller tynt med direkte sammenlinkbare produkter, noe som gjør at G1X faktisk fyller et hull i et segment. Det er jo heller ikke slik at G1X og et evt. nytt speilløst Canon system utelukker hverandre, de utfyller hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De er bare sure fordi det ikke er "deres" kameramerke som kom med denne overraskelsen, og ser du på hva de egentlig sutrer over er det kun av typer med non-substans, altså bare generell sutring bunnet ut i pur misunnelse ;)

:!:

 

Håper jeg ikke blir plassert i sutre-gjengen bare fordi jeg ikke synes dette kameraet frister meg.

 

Men det er en ganske så enkel grunn til det. Jeg mener dette er et kamera for to grrupper: 1) de som ikke har behov for å bytte objektiver, og 2) de som ønsker et kamera #2 i tillegg til et større eksisterende DSLR rigg.

 

For min del så er jeg mer interessert i et systemkamera som er vesentlig mer kompakt enn et DSLR rigg som f.eks. en 7D og en sekk med L optikk. Og uansett hva enkelte mener, så får jeg faktisk det med mitt µ-4/3 system.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og her synes jeg Fuji bommer grovt. Først og fremst er kameraet alt for stort, og objektivene er ikke akkurat superkompakte de heller. Det siste skyldes nok lysstyrken som jeg forstår hvorfor de prioriterer, men i det minste et virkelig kompakt objektiv hadde gjort seg, for eksempel noe lignende Panasonic 20mm F1.7. En (kompakt?) nomalzoom kommer jo og det vil nok hjelpe. Jeg tviler ikke på at dette er bevisste prioriteringer fra Fuji, men det er heller ingen tvil om at markedet som Canon G1X sikter mot er mye større enn markedet for X Pro 1.

Personlig synes jeg at Fuji har truffet blink. Husk at dette må ses på som et alternativ til DSLR; ikke som et komplementerende system.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Håper G1X har den nye Digic5-prosessoren - da kan dette bli spennende :-)
Hvis jeg ikke husker feil så er det den nye prosessoren som vil bli brukt.
Det stemmer det. Personlig er jeg ikke så opptatt av hvilken generasjon det er av Prosessor Arkitekturen i kameraene. Det som er viktig, er om den er rask nok til å gjøre det kameraet er designet til ...

 

For meg er dette veldig viktig - siden det sies at Digic5 "gruser" Digic4 ift høy-ISO :-)

Lenke til kommentar

For meg er dette veldig viktig - siden det sies at Digic5 "gruser" Digic4 ift høy-ISO :-)

Høy-iso-ytelse bestemmes først og fremst av sensoren og AD-omformerkretsene. Kraftigere prosessor i kameraet og mer sofistikert firmware har en del å si for hvordan jpeg-bilder rett ut av kameraet ser ut, men hvis du gjør jpeg-konverteringen på en PC i etterkant (ergo fotograferer i råformat) så er det mindre relevant. Endret av Sutekh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
For meg er dette veldig viktig - siden det sies at Digic5 "gruser" Digic4 ift høy-ISO :-)
Høy-iso-ytelse bestemmes først og fremst av sensoren og AD-omformerkretsene. Kraftigere prosessor i kameraet og mer sofistikert firmware har en del å si for hvordan jpeg-bilder rett ut av kameraet ser ut, men hvis du gjør jpeg-konverteringen på en PC i etterkant (ergo fotograferer i råformat) så er det mindre relevant.

 

Hva da med en del av "reklamen" rundt kommende Canon 1Dx - hvor det påstås at Digic5 har mye å si for at det (påstått) skal yte utrolig mye bedre enn Canons andre DSLR på høy-ISO? ER dette bare "reklame"? Hva har jeg misforstått?...

Lenke til kommentar

Hva da med en del av "reklamen" rundt kommende Canon 1Dx - hvor det påstås at Digic5 har mye å si for at det (påstått) skal yte utrolig mye bedre enn Canons andre DSLR på høy-ISO? ER dette bare "reklame"? Hva har jeg misforstått?...

Vanskelig å si uten å se reklamen du snakker om. 1Dx yter først og fremst bedre fordi sensoren er 2,5 ganger så stor som på de fleste andre Canon dSLRer, samt at det er aller nyeste generasjon sensor og avlesningskretser. Men det kan godt være reklamen snakker om jpeg-bilder også.

 

EDIT: For pressefotografer med dårlig tid, så kan for så vidt også jpeg-ytelse være en veldig relevant egenskap.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hva da med en del av "reklamen" rundt kommende Canon 1Dx - hvor det påstås at Digic5 har mye å si for at det (påstått) skal yte utrolig mye bedre enn Canons andre DSLR på høy-ISO? ER dette bare "reklame"? Hva har jeg misforstått?...

Du kan se på det som en typisk over-forenkling fra markedsavdelingen.

 

Rent teknisk sett, så er det, som Sutekh nevner, selve sensoren og A/D konverteren som bidrar til støyen i bildet. Det som er bildeprosessoren oppgave, er å konverte rådataene fra sensoren til enten en RAW-fil (liten eller ingen behandling) eller en JPEG fil (mye behandling).

 

Som en del av det å lage en JPEG, fjernes støy på høy-ISO bildene. Dette er en relativt tung beregnings prossess som bruker avanserte algoritmer. Så for å få bedre støyreduksjon kan øke ytelsen på selve prossessoren (og lage f.eks. en meget rask Digit4++) eller komme med en mer avansert prossessor som er litt raskere men som også har bedre algoritmer (som Digit 5 sikkert er).

 

edit: Jeg er forøvrig rimelig sikker på at den Digit 5 prosessoren som står i G1X ikke er den samme som står i 1DX; sistnevnte er nok en kraftigere utgave.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at Fuji har truffet blink. Husk at dette må ses på som et alternativ til DSLR; ikke som et komplementerende system.

 

Det er jo det som er "problemet" med X-Pro1, nettopp at det er et så stort (og dyrt) system at det mer er et alternativ til dSLR (eller en Leica) enn et supplement. Og det er jo vel å bra for dem som ønsker et alternativ til rangefinderkameraer eller har speilrefleks og ikke bruker brennvidder utover det Fuji vil tilby. AF-hastighet og ikke minst fokustracking er et annet potensielt problem.

 

For meg blir dermed X-Pro et system som jeg gjerne skulle hatt, særlig når 18-72 F4.0 kommer. Men det erstatter ikke speilrefleksen og blir for stort til et ha-med-overalt-kamera, noe G1X kan fungere som. Dette kan slevasgt endre seg etter hvert som flere hus og linser kommer på markedet, men forløpig synes jeg Fuji sikter på en ganske liten målgruppe.

Lenke til kommentar

Hva da med en del av "reklamen" rundt kommende Canon 1Dx - hvor det påstås at Digic5 har mye å si for at det (påstått) skal yte utrolig mye bedre enn Canons andre DSLR på høy-ISO? ER dette bare "reklame"? Hva har jeg misforstått?...

Vanskelig å si uten å se reklamen du snakker om. 1Dx yter først og fremst bedre fordi sensoren er 2,5 ganger så stor som på de fleste andre Canon dSLRer, samt at det er aller nyeste generasjon sensor og avlesningskretser. Men det kan godt være reklamen snakker om jpeg-bilder også.

 

EDIT: For pressefotografer med dårlig tid, så kan for så vidt også jpeg-ytelse være en veldig relevant egenskap.

 

Takk! Alltid godt å bli opplyst :thumbup: JPEG-ytelse er ellers også veldig kjekt selv om man ikke er pressefotograf!...

Lenke til kommentar

Hva da med en del av "reklamen" rundt kommende Canon 1Dx - hvor det påstås at Digic5 har mye å si for at det (påstått) skal yte utrolig mye bedre enn Canons andre DSLR på høy-ISO? ER dette bare "reklame"? Hva har jeg misforstått?...

Du kan se på det som en typisk over-forenkling fra markedsavdelingen.

 

Rent teknisk sett, så er det, som Sutekh nevner, selve sensoren og A/D konverteren som bidrar til støyen i bildet. Det som er bildeprosessoren oppgave, er å konverte rådataene fra sensoren til enten en RAW-fil (liten eller ingen behandling) eller en JPEG fil (mye behandling).

 

Som en del av det å lage en JPEG, fjernes støy på høy-ISO bildene. Dette er en relativt tung beregnings prossess som bruker avanserte algoritmer. Så for å få bedre støyreduksjon kan øke ytelsen på selve prossessoren (og lage f.eks. en meget rask Digit4++) eller komme med en mer avansert prossessor som er litt raskere men som også har bedre algoritmer (som Digit 5 sikkert er).

 

edit: Jeg er forøvrig rimelig sikker på at den Digit 5 prosessoren som står i G1X ikke er den samme som står i 1DX; sistnevnte er nok en kraftigere utgave.

 

Aah! Der ble jeg enda mer opplyst: takk - alltig gøy å lære nytt! Hadde ikke tenkt på at det er forskjellige utgaver av prosessoren.

Lenke til kommentar

edit: Jeg er forøvrig rimelig sikker på at den Digit 5 prosessoren som står i G1X ikke er den samme som står i 1DX; sistnevnte er nok en kraftigere utgave.

 

Det er nok korrekt. 1DX har 2 stk. Digic 5+, mens G1X har 1 stk Digic 5.

Edit: 1DX har i tillegg 1 stk Digic 4 dedikert til AF og lysmåling.

 

Her ligger en kunnskapsartikkel om Digic:

http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2012/digic_processors.shtml?categoryId=121

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Jeg vil si det er heller tynt med direkte sammenlinkbare produkter, noe som gjør at G1X faktisk fyller et hull i et segment. Det er jo heller ikke slik at G1X og et evt. nytt speilløst Canon system utelukker hverandre, de utfyller hverandre.

Nå er ikke fravær av denne typen kamera nødvendigvis noe bevis for at det eksisterer et hull. Det finnes ikke mellomformat-kamera uten utskiftbar optikk heller, men det betyr ikke at det finnes et marked.

 

Samtidig finnes det, med litt bending, sammenlignbare bruksområder. Mange av de som kjøper et entry-level dSLR har aldri tatt av kit-objektivet. Her kan G1X være et alternativ, men det vil vise seg hvor godt det står mot konkurransen. Jeg ser godt argumentet om at mange ikke trenger utskiftbar optikk, men G1X må faktisk bevise at det er bedre på andre områder, ettersom det størrelsesmessig kun gir en marginal fordel i forhold til de minste speilrefleks-kameraene.

 

post-259310-0-75985400-1326288533_thumb.png

 

http://camerasize.com/compare/#3,257

 

For ikke å snakke om speilløse alternativer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...