Gå til innhold

Ekstremkameraet Canon G1X er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sensoren er større enn 4/3 og lysstyrken er bedre enn Oly Pen E-P3 med 14-42.

 

Ja, helt til man bytter ut 14-42 med noe bedre ;):tease:

"Bedre" normalzoom i samme størrelse og vekt?

 

Men slapp off - du overlever nok at det nå finnes et fastobjektivzoomkamera som kan spise jordbær og fersk fløte med div systemkamera.

 

(bare innrøm at det nå kribler etpar steder du ikke kjente til tidligere :p )

 

Tor

Lenke til kommentar

Men slapp off - du overlever nok at det nå finnes et fastobjektivzoomkamera som kan spise jordbær og fersk fløte med div systemkamera.

Nåja - jeg ville nok ha ventet med festtalene til kameraet er testet av de som gjør sakene skikkelig.

 

(bare innrøm at det nå kribler etpar steder du ikke kjente til tidligere :p )

Den eneste kriblingen jeg kjenner, er når jeg leser om Fuji X-Pro 1. Dette kameraet er 100% uinteressant for meg og mitt bruk. Men jeg kjenner mange jeg kan anbefale kameraet til.

 

Tor: X100 er da gammelt nytt. :whistle:

Litt dårlig zoom-faktor på X100 da. Men en sammenligning med X10 bør være interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spent på hvordan det gjør seg vs. Fuji X10 - som har mye bedre F-verdier...

Tja, G1X vinner drøyt to stopp på sensorstørrelsen alene over X10, så gitt noenlunde sammenlignbar sensorytelse så bør G1X være ca. ett trinn bedre på vidvinkel mens de bør være omtrent jevnbyrdige i teleenden.
Lenke til kommentar

Tja, G1X vinner drøyt to stopp på sensorstørrelsen alene over X10, så gitt noenlunde sammenlignbar sensorytelse så bør G1X være ca. ett trinn bedre på vidvinkel mens de bør være omtrent jevnbyrdige i teleenden.

Det høres fornuftig ut. Men det er vel også interessant å se på skarphet, kontrast, motstandsdyktighet mot flare og slike ting.

Lenke til kommentar
Spent på hvordan det gjør seg vs. Fuji X10 - som har mye bedre F-verdier...
Tja, G1X vinner drøyt to stopp på sensorstørrelsen alene over X10, så gitt noenlunde sammenlignbar sensorytelse så bør G1X være ca. ett trinn bedre på vidvinkel mens de bør være omtrent jevnbyrdige i teleenden.

Akkurat! Håper G1X har den nye Digic5-prosessoren - da kan dette bli spennende :-)

Lenke til kommentar

Men slapp off - du overlever nok at det nå finnes et fastobjektivzoomkamera som kan spise jordbær og fersk fløte med div systemkamera.

Nåja - jeg ville nok ha ventet med festtalene til kameraet er testet av de som gjør sakene skikkelig.

Selvsagt enig, og regner med noen svakhetskompromisser, men (håper) at bildekvaliteten i snitt er på den rette siden av skalaen. Som nevnt før vil et konsept som dette antagelig være mer fornuftig (og rimeligere) for min del siden jeg ikke har tenkt å kvitte meg med speilrefleksene med det første. På papiret kan det se ut som om det er omtrent et slikt kamera jeg har ventet på og som passer ypperlig inn mellom mine speilrefleks og kompakten (S95).

 

Men først må papirets tekst omgjøres til virkeligheten praktiske verden, deretter må prisen ned.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det høres fornuftig ut. Men det er vel også interessant å se på skarphet, kontrast, motstandsdyktighet mot flare og slike ting.

Joda. Men det er ikke så lett å uttale seg om bare utfra spesifikasjoner som f-verdier.

 

Men prinsipielt, så skal G1X kunne gi i praksis samme skarphetsdybde og støy på 28mm f/4 - 112 mm f/5,8 som X10 på 28mm f/2 - 112 mm f/2,8, på grunn av de to trinnene forskjell i sensorstørrelse. Så får tester vise hvor godt optikken faktisk er konstruert.

 

Nå er G1X ikke akkurat noe lavbudsjettskamera, og Canon er ikke kjent for å være noen sinker når det kommer til å sette sammen glass (bare vi ikke snakker for høyt om eldre 18-55-kitzoomer). Så jeg blir ikke overrasket hvis G1X kommer til å yte særdeles bra.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Håper G1X har den nye Digic5-prosessoren - da kan dette bli spennende :-)

Hvis jeg ikke husker feil så er det den nye prosessoren som vil bli brukt.

Det stemmer det.

 

Personlig er jeg ikke så opptatt av hvilken generasjon det er av Prosessor Arkitekturen i kameraene. Det som er viktig, er om den er rask nok til å gjøre det kameraet er designet til ...

Lenke til kommentar

En liten Youtube presentasjon her http://www.youtube.com/watch?v=7J4XjXx-lTY

 

Absolutt interessant om man er ute etter noe med ca G12 størrelse. Personlig synes jeg det blir for stort. S100 størrelse med MFT eller APS-C - da hadde det vært mer interessant.

 

Stusser litt på norsk pris når USA prisen er $799 (ref videoen over) +25% norsk MVA = $998 = 6005,- NOK, mens det er 1500-2000 dyrere i annonsert pris her på berget. (Ettersom kameraet ikke lages i USA antar jeg det er ca samme transportkostnader fra produsent).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...