Gå til innhold

Ekstremkameraet Canon G1X er lansert


Anbefalte innlegg

Ellers, vel, selv ser jeg ikke alt det du nevner til fordel for speilløs teknologi på samme måte som du gjør - har du f.eks prøvd følgefokus sammen med serieskudd? Og: elektronisk søker kan aldri blir raskere enn optisk.

Pussig. Jeg er helt sikker på at jeg åpnet innlegget med å trekke frem autofokus og optisk søker. Du er velkommen til å lese det igjen.

Nei du åpnet med: "Speilløse kamera har en rekke fordeler" (men nevnte læresetningen om speilets funksjon - antar den var ment for de som ikke har hørt om det før?)

 

Ellers gikk det stort sett i plusser for speilløse med i dine såkalte "iboende" egenskaper hvor nytteverdier kan diskuteres alt etter hvem man diskuterer med. "potensielt mer presis autofokus" "Potensielt?" I forhold til hva i praksis bruk? Og høy skuddtakt? Vel, nytteverdien blir ikke helt den samme når man ikke får med seg sanntid i søkeren og dermed sliter med å følge bevegelsene. Og "fordeler EVF gir kontra OVF"? På hvilken måte? Hvis det er den gamle leksa med "mer info" så er det argumentet vel nærmest dødt pga liten nytteverdi med for mye info. Og, man får som regel samme eller mer enn nok info i en søker til speilrefleks og. Ellers sliter nok elektronisk søker mye kjappere enn optisk når lysforholdene er dårlige.

 

Men jeg tror jeg lar denne ballen ligge for egen del. Ønsker noen mer utdyping og meningsutvekslinger/praktiske erfaringer om fordeler og bakdeler med speilløse system kontra speilrefleks kan de jo starte en egen tråd heller.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser foreløpig bra ut etter min kjappe vurdering.

Ser greit ut det. Men ettersom jeg ikke kan fransk, så er det vanskelig å trekke noen konklusjoner.

 

Er det JPEG eller RAW fra kamera via standard justering? Hvis JPEG, hvilke innstillinger er brukt? osv

 

Og hvor er sammenligningen med f.eks. 550D?

Lenke til kommentar

Ser foreløpig bra ut etter min kjappe vurdering.

Ser greit ut det. Men ettersom jeg ikke kan fransk, så er det vanskelig å trekke noen konklusjoner.

 

Er det JPEG eller RAW fra kamera via standard justering? Hvis JPEG, hvilke innstillinger er brukt? osv

 

Og hvor er sammenligningen med f.eks. 550D?

Aner ikke, kan ikke fransk jeg heller, men kanskje andre her kan.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Nei du åpnet med: "Speilløse kamera har en rekke fordeler" (men nevnte læresetningen om speilets funksjon - antar den var ment for de som ikke har hørt om det før?)

 

Ellers gikk det stort sett i plusser for speilløse med i dine såkalte "iboende" egenskaper hvor nytteverdier kan diskuteres alt etter hvem man diskuterer med. "potensielt mer presis autofokus" "Potensielt?"

Du spurte da om fordelen til speilløst, ikke fordelene til speilrefleks. Og det at kontrastbasert fokus kan være mer presist enn fasebasert autofokus er ganske greit ut i fra hvordan de fungerer: fasebasert tar en lesning og kan ut i fra parallelex-prinsipper regne ut hvor fokus skal ligge, og justerer objektivet deretter. Kontrastbasert leser kontrast av sensoren, og justerer objektivet iterativt til subjektet er i fokus. Dette er (teoretisk) mer nøyaktig, men ettersom det krever prosessorkraft og baserer seg på sensoren selv så vil ikke dette alltid være tilfelle (som i dårlig lys, eller bevegelige subjekter). Forklart relativt greit her: http://www.lensrentals.com/blog/2010/07/how-autofocus-often-works

 

Noen syns også det er greit med histogram i søkeren: det er noe vanskelig å få til med optisk søker.

 

Men selvfølgelig, ikke alle er interessert i de speilløse fordelene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ligger noen bilder her også....

http://digitalfotoon...-med-canon-g1-x

ISO 12800: http://digitalfotoon...iso12800raw.jpg

 

Jøss, ikke verst det nei.

 

Tor

 

Ser helt klart bra ut i mine øyne, men det blir spennende se hva litt mer omfattende tester viser etterhvert. Vi vet jo forholdsvis lite om ytelse på objektiv og autofokus enda.

Men akkurat nå tror jeg G1X kan bli et finfint supplement til min store, stygge 7D.

Lenke til kommentar

http://digitalfotoon...-med-canon-g1-x

 

Må nesten påpeke at jeg ikke ser noe særlig vits i demonstrere høy ISO egenskaper i svært godt belyste omstendigheter.

 

Bra ser det forsåvidt ut uansett, tror Canon kan ha en vinner her!

 

Det positive er at det er tatt i raw, program P og konvertert i DPP. Hvis bildet ikke er redigert i tillegg er det veldig bra, spesielt for menigmannen som ikke er en kløpper på avansert støyfjerning/redigering.

 

Edit: hadde egentelig forkastet dette kameraet, men kanskje det kan være en avløser for mitt LX3.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du spurte da om fordelen til speilløst, ikke fordelene til speilrefleks. Og det at kontrastbasert fokus kan være mer presist enn fasebasert autofokus er ganske greit ut i fra hvordan de fungerer: fasebasert tar en lesning og kan ut i fra parallelex-prinsipper regne ut hvor fokus skal ligge, og justerer objektivet deretter. Kontrastbasert leser kontrast av sensoren, og justerer objektivet iterativt til subjektet er i fokus.

Fasebasert AF kan også jobbe iterativt (og bl.a. Pentax gir deg vel valgmuligheten).

 

Det som kan være et problem er hvis AF-sensoren eller speilet ikke er tilstrekkelig presist montert, da risikerer du at avstanden til AF-sensoren er litt forskjellig fra avstanden til sensorplanet.

Lenke til kommentar

Fler testbilder her.

Må si det ser veldig bra ut på høy iso.

"Greit ut" vil nå jeg heller si. Den interne støyfjerningen spiser jo opp detaljer som bare det. Sjekk strukturen på den blå bjørnen, f.eks.

 

Men farger og kontrast ser ut til å holde seg noenlunde; så hvis man etterbehandler RAW filene selv, så burde det bli interessant.

 

Da var bildet fra sanskene som hadde vært innom DPP mer interessant. Regner nok med noe hardhåndet støyreduksjon fra DPP også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

"Greit ut" vil nå jeg heller si. Den interne støyfjerningen spiser jo opp detaljer som bare det. Sjekk strukturen på den blå bjørnen, f.eks.

 

Men farger og kontrast ser ut til å holde seg noenlunde; så hvis man etterbehandler RAW filene selv, så burde det bli interessant.

 

Da var bildet fra sanskene som hadde vært innom DPP mer interessant. Regner nok med noe hardhåndet støyreduksjon fra DPP også.

Det er klart, ser ut støyreduksjon har gjort sitt for å ødelegge her. Men synes likevel det ser ganske bra ut over 3200. Men hei, jeg leser lite tester på nye ting for tida, så kan ikke helt si hvordan det ligger ann sammenlignet med hva enn man skal sammenligne med.

Lenke til kommentar

"The samples are JPEG files with the lowest level of sharpening and the lowest level of compression"

 

http://www.lenstip.com/1963-news-Canon_PowerShot_G1_X_-_sample_images_(outdoor_shots).html

 

Bildene ser rimelig rene ut, selv på høyeste ISO. Antar at man kan få enda bedre resultater med RAW. Samtidig kan man vel nå og regne med at optikken leverer varene. Blir interessant når seriøse sammenligninger med speilløse alternativer kommer.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...