Gå til innhold

Ekstremkameraet Canon G1X er lansert


Anbefalte innlegg

Sensoren er større enn 4/3 og lysstyrken er bedre enn Oly Pen E-P3 med 14-42.

 

Ja, helt til man bytter ut 14-42 med noe bedre ;):tease:

"Bedre" normalzoom i samme størrelse og vekt?

 

Men slapp off - du overlever nok at det nå finnes et fastobjektivzoomkamera som kan spise jordbær og fersk fløte med div systemkamera.

 

(bare innrøm at det nå kribler etpar steder du ikke kjente til tidligere :p )

 

Tor

 

Jeg bruker kamera som kan ta bilder. Ikke de som spiser jordbær. :tease:

 

Dette er like interessant som å se maling tørke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten Youtube presentasjon her http://www.youtube.com/watch?v=7J4XjXx-lTY

 

Absolutt interessant om man er ute etter noe med ca G12 størrelse. Personlig synes jeg det blir for stort. S100 størrelse med MFT eller APS-C - da hadde det vært mer interessant.

 

Stusser litt på norsk pris når USA prisen er $799 (ref videoen over) +25% norsk MVA = $998 = 6005,- NOK, mens det er 1500-2000 dyrere i annonsert pris her på berget. (Ettersom kameraet ikke lages i USA antar jeg det er ca samme transportkostnader fra produsent).

 

Ennå ikke oppdaget at du bor i verdens dyreste land ?

 

Vanlig er å gange Dollar med 10 så har man ca norsk pris.

 

Hvis dette fungerer i virkelig verden så er det ett av få interessante kameraer Canon har lansert siste 4 åra.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Speilløst system kommer når det kommer.

Det går vel an å glede seg over et nytt tilskudd i entusiast-kompaktklassen? Overrakende mange gretne kommentarer her, i forhold til at G1X objektivt sett burde treffe mange akam brukere ganske godt. Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt som ferie og Nr 2 kamera ihvertfall.

Nå får vi bare krysse fingre for at samme sensor størrelse blir brukt i et evt. kommende speilløst system, og at ikke Canon lager en direkte utfordrer til Nikons 1 system med 2.7 crop.

Lenke til kommentar

Må si at jeg undres på hvorfor de ikke slipper ett speilløst system kamera ut på markedet. Jeg er ikke i tvil om at de har teknologi og resurser til å gjøre det, virker jo nærmest som at de skal melke fanboysa litt før de slipper snadderet.

 

Jeg tror de har, eller i hvert fall har hatt noen problemer. Dette er gjetninger, men jeg tror nok Canon har undervurdert speilløsbølgen litt. De har jo bra markedsandeler i både high end kompakt og speilreflekser og da er det nok lett å tro at det holder å oppgradere entry level modellene årlig. G1X er forhåpentligvis (for fanboysa) første tegn på at Canon har forstått alvoret og at markedet vil ha stor (eller i det minste større) sensor i kompaktkameraer, selv om det i første omgang er med fast objektiv.

 

Canons (potensielle) andre problem er EF/EFS-kompatibilitet. Foreløpig har Canon hatt dårligere ytelse enn for eksempel Nikon på kontrastbasert AF (i liveview og video) på speilrefleksene. Med posisjon som markedsleder på digitale speilrefleks gjennom flere år har Canon åpenbart en stor fordel hvis eksisterende optikk kan brukes videre med bra ytelse på et speilløst system. Så enten speilløst med PDAF eller god nok CDAF med EF/EFS-linser er sikkert ikke noen enkel sak, men både Nikon og Sony har klart det (med forskjellige metoder) og da bør Canon også få det på plass før de lanserer. Jeg er enig med hertugen, Canon har helt klart teknologien som skla til for å lage et speilløst system, spørsmålet er om de også klarer bra bakoverkompatibiltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si at jeg undres på hvorfor de ikke slipper ett speilløst system kamera ut på markedet. Jeg er ikke i tvil om at de har teknologi og resurser til å gjøre det, virker jo nærmest som at de skal melke fanboysa litt før de slipper snadderet.

 

Jeg tror de har, eller i hvert fall har hatt noen problemer. Dette er gjetninger, men jeg tror nok Canon har undervurdert speilløsbølgen litt. De har jo bra markedsandeler i både high end kompakt og speilreflekser og da er det nok lett å tro at det holder å oppgradere entry level modellene årlig. G1X er forhåpentligvis (for fanboysa) første tegn på at Canon har forstått alvoret og at markedet vil ha stor (eller i det minste større) sensor i kompaktkameraer, selv om det i første omgang er med fast objektiv.

 

Canons (potensielle) andre problem er EF/EFS-kompatibilitet. Foreløpig har Canon hatt dårligere ytelse enn for eksempel Nikon på kontrastbasert AF (i liveview og video) på speilrefleksene. Med posisjon som markedsleder på digitale speilrefleks gjennom flere år har Canon åpenbart en stor fordel hvis eksisterende optikk kan brukes videre med bra ytelse på et speilløst system. Så enten speilløst med PDAF eller god nok CDAF med EF/EFS-linser er sikkert ikke noen enkel sak, men både Nikon og Sony har klart det (med forskjellige metoder) og da bør Canon også få det på plass før de lanserer. Jeg er enig med hertugen, Canon har helt klart teknologien som skla til for å lage et speilløst system, spørsmålet er om de også klarer bra bakoverkompatibiltet.

 

Noen svar får du her.

 

http://www.canonrumors.com/2012/01/canon-mirrorless-in-2012/

 

Arne M

Lenke til kommentar

Noen svar får du her.

 

Tja, jeg har lest den og mye tåkeprat, eventuelt dårlig oversettelse. De sier både at liten størrelse er viktig, at speilløst kan få en annen fatning, at kameraer med utbyttbare linser vil bruke EF-fatningen og at komaptibiltet er viktig. Alt kan umulig være riktig, men ny fatning og adapter virker som den eneste muligheten. Uten kortere registeravstand vil Canon aldri kunne konkurrere på størrelse på optikk og hus med andre speilløse. Canon er likevel "heldge" ved at de allerede har en helelektronisk fatning og motor i (nesten) alle objektiv og dermed har mulighet for en veldig enkel adapter, bare de får AF'en til å virke raskt nok.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Men det er forsåvidt korrekt at jeg også er kritisk til Nikon 1 som jeg ikke tror blir noen stor suksess.

 

Off-topic, men kom over dette på bythom.com:

 

(and Nikon just announced the J1 model was the best selling mirrorless camera in the UK in the week before Christmas, and Nikon is now the second best selling brand of mirrorless cameras in Britain)

Lenke til kommentar

Tja, jeg har lest den og mye tåkeprat, eventuelt dårlig oversettelse. De sier både at liten størrelse er viktig, at speilløst kan få en annen fatning, at kameraer med utbyttbare linser vil bruke EF-fatningen og at komaptibiltet er viktig. Alt kan umulig være riktig, men ny fatning og adapter virker som den eneste muligheten. Uten kortere registeravstand vil Canon aldri kunne konkurrere på størrelse på optikk og hus med andre speilløse. Canon er likevel "heldge" ved at de allerede har en helelektronisk fatning og motor i (nesten) alle objektiv og dermed har mulighet for en veldig enkel adapter, bare de får AF'en til å virke raskt nok.

Det er vel egentlig lett å tolke når man ser på resten av markedet.

 

"Liten størrrelse er viktig" - dvs. mindre enn dagens minste speilreflekser; det betyr ikke nødvendigvis Sony smått.

 

"Annen fatning og EF kompabilitet osv" - betyr adapter. Annen prat rundt dette er er nok dårlig oversettelse. Men det betyr sannsynligvis mer eller mindre samme strategi som µ-4/3 kontra 4/3. Elektronisk blir den nye fatningen bakoverkompatibel med med EF/EF-S; men med noen eksta features som den speilløse "trenger". Som power zoom.

 

(and Nikon just announced the J1 model was the best selling mirrorless camera in the UK in the week before Christmas, and Nikon is now the second best selling brand of mirrorless cameras in Britain)

2 ting angående den påstanden. En uke av julesalget er noe snevert grunnlag. Og er siste setning sett i forhold til første?

 

Og er det salget i hele England, eller noen utvalgte kjeder? Tallene kommer tross alt fra Nikon og ikke uavhengige kilder.

Lenke til kommentar

Overrakende mange gretne kommentarer her, i forhold til at G1X objektivt sett burde treffe mange akam brukere ganske godt.

De er bare sure fordi det ikke er "deres" kameramerke som kom med denne overraskelsen, og ser du på hva de egentlig sutrer over er det kun av typer med non-substans, altså bare generell sutring bunnet ut i pur misunnelse ;)

 

No big deal.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De er bare sure fordi det ikke er "deres" kameramerke som kom med denne overraskelsen, og ser du på hva de egentlig sutrer over er det kun av typer med non-substans, altså bare generell sutring bunnet ut i pur misunnelse ;)

 

No big deal.

 

Tor

 

Mine kameramerker: Nikon, Canon, Olympus, Sigma, Fujifilm.

 

Kall meg gjerne fanboy. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overrakende mange gretne kommentarer her, i forhold til at G1X objektivt sett burde treffe mange akam brukere ganske godt.

De er bare sure fordi det ikke er "deres" kameramerke som kom med denne overraskelsen, og ser du på hva de egentlig sutrer over er det kun av typer med non-substans, altså bare generell sutring bunnet ut i pur misunnelse ;)

 

No big deal.

 

Tor

Det ville gledet meg å se Canon lansere speilløst system kamera så hvis det var meg du hintet til så tar du skammelig feil.

Jeg synes bare det er svakt av Canon å ikke lansere ett speilløst system kamera utifra Deres posisjon som markedsledende.

 

Apropos merker, mine to store favoritter er Sony NEX-7 og Fuji X-Pro1, og ikke Nikon 1 bare for å si det :)

Lenke til kommentar

Overrakende mange gretne kommentarer her, i forhold til at G1X objektivt sett burde treffe mange akam brukere ganske godt.

De er bare sure fordi det ikke er "deres" kameramerke som kom med denne overraskelsen, og ser du på hva de egentlig sutrer over er det kun av typer med non-substans, altså bare generell sutring bunnet ut i pur misunnelse ;)

 

No big deal.

 

Tor

Det ville gledet meg å se Canon lansere speilløst system kamera så hvis det var meg du hintet til så tar du skammelig feil.

Jeg synes bare det er svakt av Canon å ikke lansere ett speilløst system kamera utifra Deres posisjon som markedsledende.

 

Apropos merker, mine to store favoritter er Sony NEX-7 og Fuji X-Pro1, og ikke Nikon 1 bare for å si det :)

 

Slapp av, den (spøkefulle) kommentaren har ingen konkret adresse.

 

Men, nå er det et kompaktkamera det gjelder og ikke en speilløs greie - et slikt system sier ryktene at antagelig og vil komme i år, så får vi se. For egen del ble et speilløst enda mindre interessant nå som G1X ble lansert som jeg tipper vil levere like god kvalitet som de fleste speilløse til den bruken det vil få hos meg.

 

Tor

Lenke til kommentar

For egen del ble et speilløst enda mindre interessant nå som G1X ble lansert som jeg tipper vil levere like god kvalitet som de fleste speilløse til den bruken det vil få hos meg.

 

Tor

Du blir garantert fornøyd med G1X :thumbup: , og desto mer skuffet når de lanserer den speilløse system kamera versjonen 6 mnd senere :!:
Lenke til kommentar

For egen del ble et speilløst enda mindre interessant nå som G1X ble lansert som jeg tipper vil levere like god kvalitet som de fleste speilløse til den bruken det vil få hos meg.

 

Tor

Du blir garantert fornøyd med G1X :thumbup: , og desto mer skuffet når de lanserer den speilløse system kamera versjonen 6 mnd senere laugh.gif

 

Vel,skal en tenke slik så blir vel de fleste temmelig skuffet med jevne mellomrom, siden alle produsentene stadig vekk kommer med nye modeller :-)

Personelig synest jeg G1X er en positiv sak for alle oss som vil ha et kamera nr 2 når vi ikke gidder drasse på speilrefleksen . Joda det finnes andre merker også ,så det er mulig å velge noe annet for dem som ikke takler Canon logoen på forsiden :-)

 

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=44451

Endret av Snekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det slik, den er så interesant at den har potensiale til å kapre noen speilreflekskunder ja.. Jeg skipper den, men det blir ikke i fordel for Nikon, jeg har fått mer sans for Fuji ;)

Det har den nok, men jeg tror også den har potensiale til å kapre mange kunder som er på jakt etter et kamera 2 der det ikke passer å dra med seg speilrefleksen , jeg er en av dem som kommer til å vurdere dette til slikt bruk .

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...