Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Syns ikke prisene er så ille totalt sett. Enkelte 7950 kort er litt dyrere enn 7970 med tanke på pris ytelse. Men er det ikke fine priser egentlig da?

Sammenligner du et 7950 til 3700 mot et 7970 til 5000 så stemmer det at 7950 gir bedre pris/ytelse. Saken er at man får et 7950 til kr, det er 20% opp til et 7970 med: bedre kjøler, 20% bedre ytelse, bedre muligheter for vannkjøling, og bedre PCB. Det er helt enkelt en dårlig deal.

 

Og å påstå at prisene er gode sammenlignet med 6970 og 6950 eller 4870 og 4850....

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke prisene er så ille totalt sett. Enkelte 7950 kort er litt dyrere enn 7970 med tanke på pris ytelse. Men er det ikke fine priser egentlig da?

Sammenligner du et 7950 til 3700 mot et 7970 til 5000 så stemmer det at 7950 gir bedre pris/ytelse. Saken er at man får et 7950 til kr, det er 20% opp til et 7970 med: bedre kjøler, 20% bedre ytelse, bedre muligheter for vannkjøling, og bedre PCB. Det er helt enkelt en dårlig deal.

 

Og å påstå at prisene er gode sammenlignet med 6970 og 6950 eller 4870 og 4850....

 

Hvorfor sammenligner du med 6970 og 6950? Skjønner ikke hva du driver med der. Kjøpe Nvidia istedet da?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Fordi de fleste forventet at 7950 ville være til 7970 det 6950, 5850 osv var til 6970, 5870 osv. Dvs lavere ytelse totalt sett men med bedre forhold mellom pris og ytelse. Slik det er nå leverer ikke 7950 noe serlig mer ytelse kontra hva det koster i forhold til 7970.

 

Ytelse/krone er relativt lik.

 

Øke prisen på 7970 da. Vet de står ganske likt med ytelse å pris. Men prisen på 7950 er helt grei den. Så jeg skjønner ikke helt poenget uansett. 5000kr for ref 7970 skulle det vært, rundt der.

 

Dessuten har jeg ikke nevnt 6 eller 5 serien til amd med ett eneste ord

Endret av otl
Lenke til kommentar

...Er du seriøs? Du øker ikke prisen på et eksisterende produkt for å sette et nytt et i bedre lys.

 

Det skulle vært priset høyere i utgangspunktet. Vet at mange klager på prisen og at 7950 skulle vært rimeligere, men mener det er feil

Endret av otl
Lenke til kommentar

...Er du seriøs? Du øker ikke prisen på et eksisterende produkt for å sette et nytt et i bedre lys.

 

Det skulle vært priset høyere i utgangspunktet.

Nei, for ingen hadde da kjøpt det. Jeg hadde ikke kjøpt et 7970 til samme pris som 6990, og jeg tviler på at noen andre ville gjort det heller. Syns du virkelig 1000kr premiumet du betaler for et 7970 i dag er for lite?

Lenke til kommentar

Se på prisen på 580 3gb, samme pris som 7970. 7950 er hvor bra i forhold til 580?

 

Var fornøyd med prisen på mitt 7970.

De fleste forventet at 7970 skulle havne på 4000+ kr siden ryktene sa 550$

Og å nevne 580 og pris/ytelse blir idiotisk i utgangspunktet, da kan du likegodt nevne "heftig maksimal ytelse" og 6670.

Lenke til kommentar

Se på prisen på 580 3gb, samme pris som 7970. 7950 er hvor bra i forhold til 580?

 

Var fornøyd med prisen på mitt 7970.

De fleste forventet at 7970 skulle havne på 4000+ kr siden ryktene sa 550$

Og å nevne 580 og pris/ytelse blir idiotisk i utgangspunktet, da kan du likegodt nevne "heftig maksimal ytelse" og 6670.

 

Men 580 yter sammenlignet med 7950 hvor bra? Har du ett svar? Hvorfor mener dere AMD SKAL SENKE PRISEN?

 

Argumenteringen er jo helt lavmål.

 

Må jo sammenligne med konkurrenten, på det som gir ca samme ytelse. Skjønner jo det at du vil ha billigere skjermkort du som kjøper amd, men hvorfor er det amd som skal selge til gi bort pris sammenlignet med Nvidia? Unner du heller Nvidia pengene siden de er så flink, eller hva går det i her?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Hæ?

 

Det er jo du som ikke klarer å komme med en eneste logisk forklaring på hvorfor kortet skulle kostet mer enn det gjør nå.

 

Dersom kortet hadde kostet mindre ville det gjordt GTX 580 og 570 til mindre attraktive kort. Det ville også stått ut som et mer logisk alternativ til 7970. Forskjelden i prisen slik den er i dag er ikke stor nok til å forsvare ytelsestapet dersom man allerede er ute etter et high end system.

 

 

Edit: "Må jo sammenligne med konkureten"

 

Konkurenten til 7950 i dag er 580.

Dersom vi ser på prisforskjellen mellom disse to kommer faktisk ikke 580 så jævlig dårlig ut. Poenget er at AMD ikke priser kortet lavt nok til at det fremstår som et bedre alterantiv. Det fremstår kun SOM et alternativ. Når du tillegg ser på prisen til 7970, så er det faktisk ikke mye ekstra du ser på før du er på samme prisnivå.

 

Kort sagt: Det er ingen logikk i prisgivningen. Kortet mangler et segment hvor det kan utmerke seg.

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Hæ?

 

Det er jo du som ikke klarer å komme med en eneste logisk forklaring på hvorfor kortet skulle kostet mer enn det gjør nå.

 

Dersom kortet hadde kostet mindre ville det gjordt GTX 580 og 570 til mindre attraktive kort. Det ville også stått ut som et mer logisk alternativ til 7970. Forskjelden i prisen slik den er i dag er ikke stor nok til å forsvare ytelsestapet dersom man allerede er ute etter et high end system.

 

 

Edit: "Må jo sammenligne med konkureten"

 

Konkurenten til 7950 i dag er 580.

Dersom vi ser på prisforskjellen mellom disse to kommer faktisk ikke 580 så jævlig dårlig ut. Poenget er at AMD ikke priser kortet lavt nok til at det fremstår som et bedre alterantiv. Det fremstår kun SOM et alternativ. Når du tillegg ser på prisen til 7970, så er det faktisk ikke mye ekstra du ser på før du er på samme prisnivå.

 

Kort sagt: Det er ingen logikk i prisgivningen. Kortet mangler et segment hvor det kan utmerke seg.

 

Prisen på 580 er? lik som 7970 omtrent hvis en skal ha 3gb versjonen?

6970 er vel sammenlignbart med 570.

Hvis 7970 hadde kostet litt mer enn 580 er det ingen som ville kjøpt det?

7950 selger seg selv sånn det er priset i dag. Regner med det er en del som kjører fler-skjerm oppsett som heller velger dette kortet fremfor 580.

 

Hvilket ville du valgt av disse?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647181

 

Eller

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=741889

 

Eller

 

F.eks 7970 500kr dyrere enn 580?

 

Når en skal sammenligne med konkurenten, (Som forøvrig er Nvidia), Må en jo sammenligne hva de har å tilby til dags dato. Tviler på at hvis dere hadde eid AMD, styrt hele skuta der, at dere ville satt prisen for 7950 så veldig mye lavere.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår litt otl. Det ligger en viss forventning til nye generasjoner om at pris per fps skal økes. HD7970 gjorde dette til en viss grad kontra GTX580, men historisk sett har det "nest beste" kortet til AMD fra ATI hatt veldig god ytelse/krone. Denne gangen skjedde ikke dette. Vi håpet på en gjentagelse av HD6950.

 

Jeg mener klart at 7950 må prises mer agressivt for å konkurrere direkte med 7970. I dag er prisene slik at det ikke reelt sett ikke er noen grunn til å velge 7950 kontra 7970 hvis man kun ser på ytelse. I dette segmentet er det mange som gjør dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår litt otl. Det ligger en viss forventning til nye generasjoner om at pris per fps skal økes. HD7970 gjorde dette til en viss grad kontra GTX580, men historisk sett har det "nest beste" kortet til AMD fra ATI hatt veldig god ytelse/krone. Denne gangen skjedde ikke dette. Vi håpet på en gjentagelse av HD6950.

 

Jeg mener klart at 7950 må prises mer agressivt for å konkurrere direkte med 7970. I dag er prisene slik at det ikke reelt sett ikke er noen grunn til å velge 7950 kontra 7970 hvis man kun ser på ytelse. I dette segmentet er det mange som gjør dette.

 

Ja, har nevnt det før men AMD Rir på Pris muligheten nå som nVidia er uta av bildet en stund fremmover. 7950 prisen er agressiv, spesielt til AMD å være men de må også følge opp 7970 prisen.

 

Skal man ha et nytt kort er 7950 et selvsagt valg for de fleste (haddet selv gått for 7970), har man 580gtx fra før er det trolig like greit å bli sittendet på det (så mulig AMD kunne tjent litt ekstra ved å senke seg under 3000 grunnet dette). Sitter man på et 590gtx\6990 er det slik jeg ser det nå - like greit å bli sittendet på det uansett, for 2x7970 er i overkant dyrt for de fleste også for meg.

 

Så jeg venter, blir tøft å se om nVidia nå kriger på priser om ikke ytelsen strekker til når de kommer på banen igjen ).

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår litt otl. Det ligger en viss forventning til nye generasjoner om at pris per fps skal økes. HD7970 gjorde dette til en viss grad kontra GTX580, men historisk sett har det "nest beste" kortet til AMD fra ATI hatt veldig god ytelse/krone. Denne gangen skjedde ikke dette. Vi håpet på en gjentagelse av HD6950.

 

Jeg mener klart at 7950 må prises mer agressivt for å konkurrere direkte med 7970. I dag er prisene slik at det ikke reelt sett ikke er noen grunn til å velge 7950 kontra 7970 hvis man kun ser på ytelse. I dette segmentet er det mange som gjør dette.

 

Jeg har bare sagt at jeg synes prisen på 7950 er ok med tanke på konkurenten, og at prisen på 7970 heller skulle vært høyere. Aldri dratt inn noen forventninger her i det hele tatt. Ytelse/pris i forhold til Nvidia har jeg prøvd å tatt opp her :)

 

Hadde t.o.m økt prisen på eksisterende 7970 fremfor og satt prisen ned på 7950. Jeg vet at jeg hadde betalt litt mer for det enn jeg gjorde i stedet for å velge 580.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår litt otl. Det ligger en viss forventning til nye generasjoner om at pris per fps skal økes. HD7970 gjorde dette til en viss grad kontra GTX580, men historisk sett har det "nest beste" kortet til AMD fra ATI hatt veldig god ytelse/krone. Denne gangen skjedde ikke dette. Vi håpet på en gjentagelse av HD6950.

 

Jeg mener klart at 7950 må prises mer agressivt for å konkurrere direkte med 7970. I dag er prisene slik at det ikke reelt sett ikke er noen grunn til å velge 7950 kontra 7970 hvis man kun ser på ytelse. I dette segmentet er det mange som gjør dette.

 

Jeg har bare sagt at jeg synes prisen på 7950 er ok med tanke på konkurenten, og at prisen på 7970 heller skulle vært høyere. Aldri dratt inn noen forventninger her i det hele tatt. Ytelse/pris i forhold til Nvidia har jeg prøvd å tatt opp her :)

 

Hadde t.o.m økt prisen på eksisterende 7970 fremfor og satt prisen ned på 7950. Jeg vet at jeg hadde betalt litt mer for det enn jeg gjorde i stedet for å velge 580.

 

Synes du missfortår hovedpoengene fortsatt, vi snakker om forige genrasjon nVidia her. nVidia har ikke kommet seg på banen denne ganger. Derfor herjer AMD som de ønsker for øyebliiket, ser du den?....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...