Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg tror hw bransjen rettet mot spillunderholdning vil begynne å slite hvis ikke spillbransjen endrer kurs, det blir spennende å se hva som skjer etter kommende konsoll lansering. Ikke bare gjelder det at spillene holdes tilbake ift. gamle konsoller men også at det er et sterkt blockbuster+fps preg i bransjen for tiden.

 

Nei.

 

Det har kun være en positivt økning med tanke på solgt hardware de siste årene. I tillegg så har salget av PC-spill økt dramatisk. Med andre ord så blir nok det enda bedre ettersom at de nye konsollene ryktes å være mer lik PC i forbindelse med selve spillutviklingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som har opplevd idle/2D/surf/gamingloadscreen/ingamevideo black/grey-screen frys med 12.6 WHQL og 12.7 Beta, så er det en 50mv reduksjon i 2D volt på disse driverne som mest sannsynlig er årsaken til dette. Om det er produsentene som har kludret med gfx-biosen eller en AMD blunder er litt opp i det blå, men dersom man flasher sitt HD7970 med GHZ biosen, så fixer dette denne 2D volten med en gang, og man får samme volt som på pre. 12.6 driveren. Funket fint å flashe for min del, og 3D volten denne setter skulle gi god mulighet for ytterligere klokking uten AB/TRIX, samt at den gir extended klokks i CCC... Pass bare på å flashe uten driver installert, ellers kan man risikere failflash, som kan være nokså brysomt. Man har reserve skrivebeskyttet bios via switchen, men unngå failflash ved å avinstallere alle driverne før man flasher, så slipper man grå hår (eller mer av dette)...

 

GHZ biosen er altså helt fri for denne hersens voltbuggen, og fungerer som bare det med alle de nyere driverne, beta eller WHQL..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

volt"buggen" gjelder kun 79xx kort?

 

Man kan skjekke dette selv med AIDA eller GPU-Z om det er 50mv differanse mellom 12.4 og 12.6/7 på det kortet man har, om ditt kort idler/2D/desktopp 50mv under på de nyere driverne, og det takler dette fint, ignorer buggen, om det ikke takler dette som f.eks. mitt, gå til 12.4 eller finn en bios som retter det opp, om man har denne buggen på annet enn 79xx..

 

Mitt havner på 0.796-0.804v med 12.6/7, og blir ustabilt av dette, 12.4 og tidligere versjoner så ligger den på 0.846-0.85x, og er dønn stabil, GHZ biosen jekket volten opp i dette uavhengig av driverversjon. At den nå ligger på 1050/1500 default og 1500/2000 limits i CCC, er bare et pluss imho, siden jeg nå ikke trenger en eneste 3. parts OC app lenger...

 

Fikser dette att kort nr 2 i crossfire idler på 500/1600? dette skjer kun på 12.7 driveren hos meg, og ikke 12.6

 

Hadde selv klokkebugs på 12.7, med full3D i film/serier/nett-tv, så denne buggen ligger i driveren alene. Kan aldri tenke meg at biosen er nødvendig for å rette opp i dette siden det kun mangler rette register nøkler til beta driveren, fortsett med 12.6 du...

 

Black/greyscreen m. frys og nødvendig reboot derimot, retter denne biosen glatt opp i..

Lenke til kommentar

Noen her som har noen formening om hvordan 660ti vil lande på ytelse ift. HD7xxx modeller?

 

Gigahertz:

Spillutviklingen på Xbox har i lang tid vært veldig lik PC, noen som var litt av hensikten til MS med "directx-box". Derimot er det indie utviklerne, de mindre spillutvikler studioene samt det nye mobilmarkedet som gjør at jeg øyner håp for en ny kurs fremfor kun "blockbuster/massmarketing AAA" som i mine øyne ødela bla. DA serien med DA2 ol.

 

I går snublet jeg over et av eksemplene som gir meg et håp for spillfremtiden og det var den beste spillopplevelsen jeg har hatt på veldig mange år.

Jeg ble helt trollbundet og oppslukt av "The Walking Dead" EP1 og EP2 fra Telltale (Episodebasert med 5 episoder i første sesong). Makan til atmosfære, innlevelse og spillfølelse er det lenge siden jeg har opplevd. Jeg spilte det på en MBP samt en Wintel (verdt hver krone på Steam i den sammenheng, noe jeg ikke sier ofte) og det kommer nå også for iOS enheter i en noe modifisert utgave. Dette ga virkelig en gnist i det gamle spillhjertet. Selv om det er litt i samme sjanger som Heavy Rain og lignende titler synes jeg TWD var nyskapende, unikt og bedre på flere områder. ikke minst er det imponerende å lage så gode spill på lavt budsjett og kort tid. Grafikkstilen er helt suveren og spillet kjører lett på selv gamle enheter. Løp og kjøp :) Man har en trial på XBLA og PSN som jeg testet før jeg kjøpte på Steam. Om jeg skal kritisere det for noe så må det være litt "buttonmashing" i enkelte tilfeller samt noe bugs i flyten selv på kraftige maskiner (ikke ofte).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Furmark med strøminnstillinger på 0% sier ikke stort, og er fullstendig ubrukelig imho.. Første bud før du stresstester en klokk er å fyre opp til +20% på strøminnstillinger. Last ned Unigine 3.0 og loop den i et par timer der du følger nøye med etter artifakter mot slutten om det ikke har hengt seg før dette.. AvP DX11 er om mulig enda bedre for å finne artifakter, men må startes manuellt hver gang, men er til gjengjeld ultrakjapp til å finne problemer..

Lenke til kommentar

Kjørte litt testing med unigine heaven (2560x1600, alt på Max). Med 1200mhz på kjerne og 1575mhz på minnet kræsjet heaven etter et par runder med benchmarking. Satte ned kjernefrekvensen til 1175MHz, og den var stabil etter 8 timer med heaven. Har ikke sett artifacts.

 

Må vel nesten forsøke å få kortet stabilt på 1200mhz. Skal bytte stock kjøler med accelero xtreme og øke spenningen litt. Er det msi afterburner som kan brukes for å øke volten?

Lenke til kommentar

Hva slags pris bør jeg forlange for 2 stk referanse MSI 7970?

 

Jeg har lagt meg på 4900kr.

 

Hva du bør forlange og hvs du får er to helt forskjellige ting ;)

Jeg la ut mitt på finn til 2600kr. Beste tilbudet jeg fikk var........Spennt nå? hehe.

2400 inkl. frakt. Møtte kjøperen halvveis og solgte det for 2500kr inkl. frakt.

Ellers var det høyeste budet 2200kr. En sa at jeg kunne kontakte han når jeg hadde kommet ned til halv pris av ny, hallo? Drømm videre.....

 

Vanskelig å få noe særlig over 2000kr pr.stk. Når en kan finne de nye på nett for under 3000kr.

Selger du de enkeltvis? Regner med det er litt enklere å få solgt da.

 

Hvorfor skal du selge forresten?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Ville vudert å solgt ett og ett kanskje. Få som kjøper brukt i rundt 5000kr klassen.

Tenkte meg også over til 670, men får vente litt. Oppgraderte nettopp hk, minne og cpu.

Var litt kjedelig med den i5 750'n som turborerte opp til 5ghz, hehe, ler ennå når jeg tenker på det.

Må da være noe å selge det også? Steike bra cpu, rask som fy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...