Gå til innhold

HD 7000-tråden: drivere, lekkasjer, FAQ og diskusjon


Anbefalte innlegg

Har ingen utropstegn eller annet i enhetsbehandling. Har installert nyeste chipset ja, bortsett fra VGA drivern pga systemet ikke oppfyller minimumskravet :p

 

Hvordan i H fungerer det du la ut der?

Får ikke gjort noe med mappen!

Ikke med Winrar heller..

Står bare sånn " Nedlastinger også masse tall" i nettleseren!

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du pakker ut .zip filen, så ligger det en -1- fil i mappen, directx_Jun2010_redist.exe, denne er en selfextracting fil, som spør deg hvor du vil extracte til.... Etter det er det bare å finne setupfilen i mappen du extracter til... Er jo en grunn til at M$ nå bare kjører webupdate, dette var for komplisert for mange :tease:

Lenke til kommentar

Det som er litt rart, er att i Singleplayer så har jeg ganske nøyaktig dobbelt så høy FPS med to kort kontra et. mens i multliplayer så er minimums fps ikke så veldig ulik, med to kort så er max fps mye høyere, men med to kort dropper det altfor drastisk, det er ikke langt unna lik ytelse på min-fps med et kort og CF.

Logg CPU-bruk per kjerne og sjekk om ikke en kjerne er makset ut. Som Ourasi nevnte var det enkelte drivere som fungerte og enkelte som ikke fungerte

 

Det tar seg ikke godt ut at driverene til AMD er så jall, selv på releasen. Det er blant annet derfor jeg har holdt meg til Nvidia de siste årene(har også hatt AMD, bare mye driverproblemer). Nvidia tenker litt lengre enn til release virker det som.

 

Uansett, det blir spennende å se prisen og ytelsen på 7950 når den tid kommer. Planlegger CF om det ikke er så vanvittig pris. Nvidias toppmodeller kommer så sent på året, og det vet jeg ikke om jeg vil vente på, med mindre 7950 ikke er store oppgraderingen fra 580.

Driverne for et enkelt 7970 fungerer helt fint, noen grafiske småfeil i enkelte eldre spill, men ellers bra. Problemet er CrossfireX, og at AMD ikke har gjort noen forbedringer med driverne enda. Å forvente at et CFX/SLI-oppsett er stabilt er egentlig ønsketenkning i min oppfatning, det er "nice to have" ikke "need to have" i mine øyne, når opplevelsen av fps ødelegges så drastisk med CFX er det egentlig ganske meningsløst.

 

Mistenker at de kommer til å lansere en stor forbedring (11.4 anyone?) for denne serien også, og at dette vil endre på hvordan ytelsen og skaleringen blir.

 

 

Et tips for de som sliter med ustabilitet og overklokkede LGA1155-prosessorer: øk PCH-spenningen til 1.15V, det fikset mine problemer med 6950 CFX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar seg ikke godt ut at driverene til AMD er så jall, selv på releasen. Det er blant annet derfor jeg har holdt meg til Nvidia de siste årene(har også hatt AMD, bare mye driverproblemer). Nvidia tenker litt lengre enn til release virker det som.

 

Uansett, det blir spennende å se prisen og ytelsen på 7950 når den tid kommer. Planlegger CF om det ikke er så vanvittig pris. Nvidias toppmodeller kommer så sent på året, og det vet jeg ikke om jeg vil vente på, med mindre 7950 ikke er store oppgraderingen fra 580.

At det aldri skal ta slutt på ignorant uvitenhet i disse trådene. Kjøper man kort ved release må man også regne med at drivere ikke er topp notch uansett hva leverandøren heter. Spill er heller ikke feilfrie, langt der i fra, og dette er en kombinasjon med en skjør balanse.

Lenke til kommentar

 

[Det som er litt rart, er att i Singleplayer så har jeg ganske nøyaktig dobbelt så høy FPS med to kort kontra et. mens i multliplayer så er minimums fps ikke så veldig ulik, med to kort så er max fps mye høyere, men med to kort dropper det altfor drastisk, det er ikke langt unna lik ytelse på min-fps med et kort og CF.

Logg CPU-bruk per kjerne og sjekk om ikke en kjerne er makset ut. Som Ourasi nevnte var det enkelte drivere som fungerte og enkelte som ikke fungerte

 

Det tar seg ikke godt ut at driverene til AMD er så jall, selv på releasen. Det er blant annet derfor jeg har holdt meg til Nvidia de siste årene(har også hatt AMD, bare mye driverproblemer). Nvidia tenker litt lengre enn til release virker det som.

 

Uansett, det blir spennende å se prisen og ytelsen på 7950 når den tid kommer. Planlegger CF om det ikke er så vanvittig pris. Nvidias toppmodeller kommer så sent på året, og det vet jeg ikke om jeg vil vente på, med mindre 7950 ikke er store oppgraderingen fra 580.

Driverne for et enkelt 7970 fungerer helt fint, noen grafiske småfeil i enkelte eldre spill, men ellers bra. Problemet er CrossfireX, og at AMD ikke har gjort noen forbedringer med driverne enda. Å forvente at et CFX/SLI-oppsett er stabilt er egentlig ønsketenkning i min oppfatning, det er "nice to have" ikke "need to have" i mine øyne, når opplevelsen av fps ødelegges så drastisk med CFX er det egentlig ganske meningsløst.

 

Mistenker at de kommer til å lansere en stor forbedring (11.4 anyone?) for denne serien også, og at dette vil endre på hvordan ytelsen og skaleringen blir.

 

 

Et tips for de som sliter med ustabilitet og overklokkede LGA1155-prosessorer: øk PCH-spenningen til 1.15V, det fikset mine problemer med 6950 CFX.

 

 

 

Ta en titt på editen til min post#419, den går vel mye ut på det du sier, men med litt harde faktatall, samt egen erfaring på begge kortene. Dessverre har jeg bare fått teste kundene mine sine HD7970, og venter enda på at "min" nettbutikk der jeg har kundekonto skal få dem på lager :ermm:

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du pakker ut .zip filen, så ligger det en -1- fil i mappen, directx_Jun2010_redist.exe, denne er en selfextracting fil, som spør deg hvor du vil extracte til.... Etter det er det bare å finne setupfilen i mappen du extracter til... Er jo en grunn til at M$ nå bare kjører webupdate, dette var for komplisert for mange :tease:

 

Jeg får ikke gjort en drit med den .exe filen da...

 

! C:\Users\-----\Downloads\directx_Jun2010_redist.zip: The archive is either in unknown format or damaged

! Cannot execute "C:\Users\------\AppData\Local\Temp\Rar$EXa0.232\directx_Jun2010_redist.exe"

Lenke til kommentar

Veit ikke hva du gjør galt, men filen kan både pakkes ut med winrar og dobbeltklikkes på for selfextracting. Har også lastet den ned fra min link i posten, og den fungerer som smør, som sikkert de andre som har lastet kan bekrefte.... Pakk ut zip filen med winrar, pakk ut directx_Jun2010_redist.exe med winrar, og start DXSETUP.exe, kan ikke hjelpe mer enn dette..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Svarte på innlegget ditt på guru3d: http://forums.guru3d...752&postcount=5

 

Kepler vil du måtte vente lenge på, og det er svært lite som tyder på at førstemann ut av disse er noen kanon, uansett er disse vaporware pr. nuh...

 

Det som er litt rart, er att i Singleplayer så har jeg ganske nøyaktig dobbelt så høy FPS med to kort kontra et. mens i multliplayer så er minimums fps ikke så veldig ulik, med to kort så er max fps mye høyere, men med to kort dropper det altfor drastisk, det er ikke langt unna lik ytelse på min-fps med et kort og CF.

 

 

AMD sleit hensynsløst med frostbyte+CFX i BC2, de fikk kanongod skalering med en driver, og alle gråt gledestårer, så kom neste måneds relase og alt var bare sorgen igjen... Dette holdt de på med i lange tider... Vent til en WHQL offisiell driver med topp skalering kommer, ikke oppdater denne før du ser at neste er like god eller bedre på BF3, så slipper du broken CFX, alt du trenger å oppdatere er CAP. Satt selv med en "gammel" driver lenge med CFX, og bare testet de nye driverne for å se om CFX var ødelagt i BC2, og returnerte som oftest tilbake til den "gamle".... Akkurat nå har du ikke en driver som er optimal for BF3+CFX, når den kommer, tipper innen 2 uker, så sitt på denne og hver happy til det kommer ytelsesforbedringer i en nyere driver, man MÅ ikke bytte driver hver måned om man spiller mye ett spill og ikke har andre issues i evnt. andre spill man spiller... Akkurat nå har man jo bare betaer, man bør i allefall vente til det har gått et par offisielle driver releases før man kan tenke tanken på å bytte beite... Personlig ville jeg heller vannkjølt ett singel HD7970 og overklokket til det extreme enn å bølle med CFX eller SLI, har god erfaring med begge løsningene, og tar singel toppGPU svineklokket alle dager i uken..

 

Du har vel rett, jeg får vel roe meg ned å vente på ordentlige CFX drivere.. Blir bare litt skpetisk når det blir så drastisk som det er per nå.. =)

Lenke til kommentar

Du har vel rett, jeg får vel roe meg ned å vente på ordentlige CFX drivere.. Blir bare litt skpetisk når det blir så drastisk som det er per nå.. =)

Sjekk CPU-bruken i BF3, når du sier at minimum fps holder seg på samme nivå uansett om CFX er på eller av høres dette ut som en CPU-flaskehals.

 

Ville vel tro at 120 fps på high burde være oppnåelig når du kommer opp i 1300+ MHz ;)

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke FPSen er så gal i BF3 med Xfire.

Temmelig likt som med mine GTX580ier, bare med litt høyere FPS med 7970iene.

At FPSsen dropper fra 130 - 50-70 fps er vel da ikke noe nytt i BF3? :p

 

Ser det er folk som har møtt veggen på 1250 selv ved vannkjøling!

Og at volten IKKE hjelper til får og øke clocken

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

@FiveInline:

jau, frustrerende dette når en kjenner potensialet i oppsettet og har dem i kassa, men ventinga på offisiell driver er ikke lang, den bare virker sånn når man sitter slik som du gjør nå :whistle:

 

Trøst deg med at i BF3 sitter de fleste med lavere averageFPS enn din minFPS på lavere settings enn deg.... Spørs om ikke du bør heller kjøre 60hz en stund for å slippe spillfølelsen man får når man er så langt unna hertz på skjermen... Har ikke testet 120hz, men fordelen med denne er jo stort sett om man kan ligge på ~120fps hele tiden, og den blir vrien i BF3 online uten max skalering....

Lenke til kommentar

Du har vel rett, jeg får vel roe meg ned å vente på ordentlige CFX drivere.. Blir bare litt skpetisk når det blir så drastisk som det er per nå.. =)

Sjekk CPU-bruken i BF3, når du sier at minimum fps holder seg på samme nivå uansett om CFX er på eller av høres dette ut som en CPU-flaskehals.

 

Ville vel tro at 120 fps på high burde være oppnåelig når du kommer opp i 1300+ MHz ;)

 

Har hatt Device manager oppe under spilling, CPU bruk ligger på rundt 50%, ser ikke ut som en av kjernene topper heller. Det er ikke lik minimum FPS, men det er ikke mye som skiller mtp oppsettet, jeg vil tippe kansje 20FPS, men max FPS skiller mye mer, kansje 40.

 

@FiveInline:

jau, frustrerende dette når en kjenner potensialet i oppsettet og har dem i kassa, men ventinga på offisiell driver er ikke lang, den bare virker sånn når man sitter slik som du gjør nå :whistle:

 

Trøst deg med at i BF3 sitter de fleste med lavere averageFPS enn din minFPS på lavere settings enn deg.... Spørs om ikke du bør heller kjøre 60hz en stund for å slippe spillfølelsen man får når man er så langt unna hertz på skjermen... Har ikke testet 120hz, men fordelen med denne er jo stort sett om man kan ligge på ~120fps hele tiden, og den blir vrien i BF3 online uten max skalering....

 

Hehe, det blir å ha 7970, så får jeg bare vente, altså BF3 er jo fullt ut spillbart, men ja, med 120Hz skjerm, så er 120FPS det som er optimalt, da blir selv 80FPS litt ugreit å spille med, å 50-60FPS blir bare jævlig.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Om du bruker FPS limiter i AB, så kan du cappe FPS til 59FPS, slå på vsync, ha 60hz på skjermen, og få en helt ny dimensjon av spillfølelse!!

 

Ved å gjøre det slik, får man null inputdelay på mus, og lynrask og responsivt "feel" i spillet, og null tearing og ubersmooth panorering. Et pluss er jo at kortene da vil knapt puste tungt, og du kan spille med knapt noen lyd fra kortene.....

Lenke til kommentar

Det tar seg ikke godt ut at driverene til AMD er så jall, selv på releasen. Det er blant annet derfor jeg har holdt meg til Nvidia de siste årene(har også hatt AMD, bare mye driverproblemer). Nvidia tenker litt lengre enn til release virker det som.

 

Uansett, det blir spennende å se prisen og ytelsen på 7950 når den tid kommer. Planlegger CF om det ikke er så vanvittig pris. Nvidias toppmodeller kommer så sent på året, og det vet jeg ikke om jeg vil vente på, med mindre 7950 ikke er store oppgraderingen fra 580.

 

 

Det har hvert topp drivere for singel HD7970 helt fra dag en, problemet er multigpu, og der er Nvidia minst like ille, de har hatt mangel på SLI støtte i et utall titler ved release før de også.. Selv velger jeg det raskeste singelGPU kortet, for å slippe problemene med SLI/CFX, og akkurat nå ville jeg ikke nølt med å handle HD7970, klokket skinnet av det, og hatt det til neste store ytelsesfremskritt, folk får jo 10k+ i 3dm11 med singel GPU, er det spill som ikke går smooth på max settings på dette, kan utviklerne dra til helvete og se langt etter mine penger....

 

 

PS: Vente på HD7950 for å oppgradere GTX580 virker jo litt vel håpefullt, det er bare en oppgradering på singelGPU siden til ett GTX580 innen overskuelig fremtid, og det er HD7970... Mitt GTX580 maxklokket får grisebank av et maxklokket HD7970, så er man villig til å dra på en slider, så blir oppgraderingen fra GTX580 til HD7970 betydelig.. Gå for helt ferskt crossfireoppsett med 7950 fremfor å skaffe et 580 til, med sine mer eller mindre end of life drivere med maxytelse i SLI, virker litt snodig, dette er noe man gjør om man ikke har GTX580 fra før... IMHO..

 

7970 skalerer helt fantastisk i Crossfire. Jeg kjørte tidligere 2x 580 i SLI med EK vannblokker. Solgte det ene kortet og solgte radiator, pumpe osv, for å kompansere litt for 7970-prisene. Likevel ble de dyrere enn forventet, i hvertfall med tanke på at oppgraderingen ikke er så vanvittig.

 

Siden 7970 skalerer så bra i CF planlegger jeg å kjøpe 2x 7950 (blir klart avhengig av pris/ytelse). 580'ene leverte akkurat rett under kravet mitt i noen spill, og det er derfor jeg ønsker en oppgradering.

 

Og nei, driverne er langt ifra topp, bare ta en titt på denne tråden, samt andre forum rundt omkring hvor det klages mye. Det er i all hovedsak CF som er problemet, riktignok, men det er også mange andre irriterende problemer med driverne. Det at man ikke får et nesten topp kvalitets produkt fra start når man betaler en så stiv pris synes jeg er døll av AMD. Det som om at BF3 skulle kommet ut, men så hadde EA/Dice sagt ''Vent 1-2 mnd så skal dere få kjøre tanks og jetfly''.

 

Klart Nvidia har hatt problemer de også, og jeg er på ingen måte en nvidia fan boy. Jeg går enkelt og greit for det som lønner seg best, og velger utifra erfaringer. Aldri vært noe tull med nvidia som jeg har opplevd, det eneste var at jeg ikke fikk klokket et kort spesielt høyt, men å installere driveren på nytt løste problemet.

Med AMD har jeg opplevd mange driverkrasj, en form for micro-stuttering på enkelt-GPU oppsett og at man må vente så lenge før du får optimalisert produktet du har kjøpt.

Lenke til kommentar

Om du bruker FPS limiter i AB, så kan du cappe FPS til 59FPS, slå på vsync, ha 60hz på skjermen, og få en helt ny dimensjon av spillfølelse!!

 

Ved å gjøre det slik, får man null inputdelay på mus, og lynrask og responsivt "feel" i spillet, og null tearing og ubersmooth panorering. Et pluss er jo at kortene da vil knapt puste tungt, og du kan spille med knapt noen lyd fra kortene.....

 

Hvis jeg setter skjermen til 60Hz, så blir det helt forferdelig å spille med, selv om FPS er låst til 60. er akkurat det samme i CS Source, blir rett å slett uspillbart om jeg setter til 60Hz. kan det være pga skjermen er en 120Hz?

 

Har ikke satt FPS limiter i AB, bare satte skjermen til 60Hz og Vsync-på ingame.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Om du bruker FPS limiter i AB, så kan du cappe FPS til 59FPS, slå på vsync, ha 60hz på skjermen, og få en helt ny dimensjon av spillfølelse!!

 

Ved å gjøre det slik, får man null inputdelay på mus, og lynrask og responsivt "feel" i spillet, og null tearing og ubersmooth panorering. Et pluss er jo at kortene da vil knapt puste tungt, og du kan spille med knapt noen lyd fra kortene.....

 

Hvis jeg setter skjermen til 60Hz, så blir det helt forferdelig å spille med, selv om FPS er låst til 60. er akkurat det samme i CS Source, blir rett å slett uspillbart om jeg setter til 60Hz. kan det være pga skjermen er en 120Hz?

 

Har ikke satt FPS limiter i AB, bare satte skjermen til 60Hz og Vsync-på ingame.

 

 

Du har nødt til å gjøre det som jeg beskrev, ellers blir det sirup.... Hvordan folk kan spille med vsync på, med en 60hz LCD er for meg en gåte, men gjøres det som i oppskriften min, blir det perfekt...

 

 

Altså: Vsync+60hz=UberCrap

Mens: Vsync+60hz+59FPS cap=Sweet

 

Men, det kan jo tenkes at 60hz på 120hz LCD er krøll, er jo en spesiell teknikk de bruker for å nå 120hz, altså ikke vanlig "CRT" 120hz, men noe 60+60hz annenhvert bilde delt opp på skjermen eller noe... Da er kanskje ikke 60hz noen midlertidig løsning for 120hz LCD's...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Om du bruker FPS limiter i AB, så kan du cappe FPS til 59FPS, slå på vsync, ha 60hz på skjermen, og få en helt ny dimensjon av spillfølelse!!

 

Ved å gjøre det slik, får man null inputdelay på mus, og lynrask og responsivt "feel" i spillet, og null tearing og ubersmooth panorering. Et pluss er jo at kortene da vil knapt puste tungt, og du kan spille med knapt noen lyd fra kortene.....

Du har nødt til å gjøre det som jeg beskrev, ellers blir det sirup.... Hvordan folk kan spille med vsync på, med en 60hz LCD er for meg en gåte, men gjøres det som i oppskriften min, blir det perfekt...

 

Altså: Vsync+60hz=UberCrap

Mens: Vsync+60hz+59FPS cap=Sweet

 

Men, det kan jo tenkes at 60hz på 120hz LCD er krøll, er jo en spesiell teknikk de bruker for å nå 120hz, altså ikke vanlig "CRT" 120hz, men noe 60+60hz annenhvert bilde delt opp på skjermen eller noe... Da er kanskje ikke 60hz noen midlertidig løsning for 120hz LCD's...

Der hadde vi dette tipset igjen ja :) Prøve det igjen Arni?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Må si jeg er LANGT fra imponert så langt i BF3, jeg får drop ned i 50FPS nå, ser ut som det er blitt værre fra forrige driver. 2 stk 7970 som er klokka skal f*** meg yte bedre enn det her.

 

 

Spiller du på high eller ultra? Opplever veldig stor forskjell på det selv. På high er fps tilnærmet aldri under 100 etter at jeg overklokket kortene.

Lenke til kommentar

Heldigvis er 6990+6970 en god kombo med nesten perfekt skalering på bf3 før 7990 kommer.

 

2x7970 er litt for lite for bf3, og det er ganske villt :D Jeg har bare 2 plasser ledig pga raidkontrollere, derfor må jeg vente på eventuell 7990 og ha et 7970 i tillegg.

 

Dice hadde rett at man ikkje kunne kjøre bf3 med alt på max med dagens hardware. Da mener jeg perfekt ubersmoot hele tiden i multiplayer. 7970 har nok litt igjen på driversiden, men etter å ha vært i "gamet" ganske lenge, så får man ikkje 40% boost på driversiden uansett i bf3. MEn et par prosent på spesielle oppløsninger med aa kommer nok et par ganger til

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...