Gå til innhold

Sint og fortvilet etter overtagelse av nytt hus - HJELP !


Anbefalte innlegg

Her gikk det nok litt fort i svingene for megleren for vi var ikke tilstede under overtakelsen, så selv om kjøper ikke signerer for OK vasking - så fikk de nøkler og overtar huset. Derav vårt problem med at kjøper stod på sitt og ville være til stede under vasken. (hvor vi normalt har krav på å gjøre opp for manglende vask helt på egenhånd).

 

Men anyway, vi gikk selvfølgelig ikke med på dette (stå der og vaske mens den personen står og peker og forklarer).

 

Jeg gjentar meg selv:

UTVASK er pr def godkjent når kjøper signerer overtakelsesskjema. Dette står klokkeklart og tydelig på skjemaet man signerer. Og før man signerer det, får man ikke nøkkel. Ergo, vask er ingenting å i det hele tatt diskutere.

Man kan vel ikke ha overtakelse uten både kjøper og selger tilstede? Det trodde jeg ikke var lovlig, med mindre du har gitt en fullmakt til noen om å gjøre det på dine vegne.

 

Men det viktige er; Finnes det et overtakelsesskjema med kjøpers signatur på?

Hvis ikke er huset fortsatt ditt..!

 

Vi hadde problemer med kjøper allerede under budrunden, så han klarte å kjøre et såpass sært løp også der at vi ikke ønsket å møte de under overtakelsen. Derfor så signerte vi på skjemaet på forhånd. De signerte også på skjemaet ved overtakelsen men krysset ikke av for godkjent vask. Så når vi nå er enige om sluttsum for vask bør denne biten være grei og resten opp til Protector.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vasking har ingenting å si, i dags dato kan huset være skitten innvendi ettersom er ingen krav hvordan et hus skal se ut. Du som er trådstarter kunne vaske huset selv også solgt det uten noe problemer. Det er sånn det er. Du må vaske selv hvis ikke du har skrivet i kontrakten at det skal være vasket.

 

Å feie over gulvet osv er riktig og du hadde tappet i retten i dette. Bra vask er bare krav på et SYKEHUS og et kjøkken og det er det, til og med barnehager må det ikke være reint mer heller ifølge lovene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vasking har ingenting å si, i dags dato kan huset være skitten innvendi ettersom er ingen krav hvordan et hus skal se ut. Du som er trådstarter kunne vaske huset selv også solgt det uten noe problemer. Det er sånn det er. Du må vaske selv hvis ikke du har skrivet i kontrakten at det skal være vasket.

 

Å feie over gulvet osv er riktig og du hadde tappet i retten i dette. Bra vask er bare krav på et SYKEHUS og et kjøkken og det er det, til og med barnehager må det ikke være reint mer heller ifølge lovene.

 

Ja det var det vi trodde også :) Han klarte allikevel å holde tilbake 30.000 av våre penger med dette som argumentasjon. Han ville holde igjen 50 men ble korrigert til 30 av egen megler. Hvordan var dette da mulig? Hverken megler eller andre vi snakket med kunne slå i bordet med en paragraf i ryggen og jeg tror ikke vi hadde fått frigjort disse uten å enten bli enige med mannen eller måtte gå til forliksrådet (og det kan ta tid). Vi har jo skjønt at man må skille på vask og generelle mangler (dvs disse taes i etterkant via protector) men allikevel denne høye summen.

 

Vi snakket med både protector og forliksrådet om råd i saken, og vi ble nesten møtt med latter i telefonen (protector har ikke med vask å gjøre, og forliksrådet lurte på hvordan det var mulig at en så liten sak kunne blåses så stor).

 

Kjøpers "ultimatum" var at det var greit for de å sette tilbake pengene og at vi utbedret vasken selv for 1500 - men da skulle de stå og se på! Alternativt 2000 hvis de kunne ta det selv - de hadde da regnet inn bensinpenger Oslo-Svelvik-Oslo på 500 (dvs jeg tipper rundt regnet det ville tatt 20-30 min med en vaskebøtte og en god klut).

 

Da stod vi igjen med en diff på 500 kroner, og det var da *jeg* som ble møtt med en kommentar fra megler at jeg var urimelig siden jeg ikke ville komme til en løsning! Jeg var hakket fra å dra saken til forliksrådet for 500 kroner, og det ville denne saken ha fortjent (men vi orket bare ikke mer nå).

Lenke til kommentar

Oj for en historie!

 

Kan ikke annet enn å fortelle en historie fra da jeg selv solgte en leilighet (67kvm) og kjøpte et hus. (Begge deler i Oslo).

 

Salgsprosessen startet sensommeren 2010, takst ble 1.900.000,-. Salgssum ble 2.300.000,- Høy pris siden vi droppet visning. Meglerforbundet har lagd nye regler som bl.a. sier at hvitevarer tilhører salgsobjektet, men vi gjorde i salgsoppgaven oppmerksom på at vaskemaskinen kom til å bli fjernet. Dette var ikke noe problem for kjøper.

 

I huset vi kjøper står en hauggammel Miele oppvaskmaskin. (+20 år) Siden vi har med vår egen sier vi til kjøper at vi godt kan sette inn denne gamle Miele maskina hvis de ønsker det. Dette avslår de muntlig da de selv har en gammel maskin de skal ha med. Vi selger derfor Miele maskina til en polakk på finn.no for 700,-.

 

Når overtagelsen kommer har vår megler klart å sette inn en tekst som sier at kjøkkenet inneholder en eldre Miele maskin. Dette oppdager ikke vi, helt klart kun vår egen feil! I ettertid har også kjøper sett dette og krever da en Miele-maskin av oss. Enden på visa blir at vi ettergir 700,- av et beløp på 2.300.000,-.

 

Det er helt tydelig at en del folk får bondeanger etter slike kjøp...

Lenke til kommentar

Oj for en historie!

 

Kan ikke annet enn å fortelle en historie fra da jeg selv solgte en leilighet (67kvm) og kjøpte et hus. (Begge deler i Oslo).

 

Salgsprosessen startet sensommeren 2010, takst ble 1.900.000,-. Salgssum ble 2.300.000,- Høy pris siden vi droppet visning. Meglerforbundet har lagd nye regler som bl.a. sier at hvitevarer tilhører salgsobjektet, men vi gjorde i salgsoppgaven oppmerksom på at vaskemaskinen kom til å bli fjernet. Dette var ikke noe problem for kjøper.

 

I huset vi kjøper står en hauggammel Miele oppvaskmaskin. (+20 år) Siden vi har med vår egen sier vi til kjøper at vi godt kan sette inn denne gamle Miele maskina hvis de ønsker det. Dette avslår de muntlig da de selv har en gammel maskin de skal ha med. Vi selger derfor Miele maskina til en polakk på finn.no for 700,-.

 

Når overtagelsen kommer har vår megler klart å sette inn en tekst som sier at kjøkkenet inneholder en eldre Miele maskin. Dette oppdager ikke vi, helt klart kun vår egen feil! I ettertid har også kjøper sett dette og krever da en Miele-maskin av oss. Enden på visa blir at vi ettergir 700,- av et beløp på 2.300.000,-.

 

Det er helt tydelig at en del folk får bondeanger etter slike kjøp...

 

Ja merkelig hvordan hjernen funker i slike tilfeller, må være en forsvarsmekanisme :)

 

Vi satte faktisk igjen hvitevarer til en verdi av minst 50k til disse folkene, i ettertid skulle man vel ikke skrevet dette svart på hvitt i prospektet og bare tatt det med seg. Spesielt siden vi ikke hadde noen hvitevarer i nytt hus (heldigvis så var selger av vårt nye hus greie og satte dette igjen for en hyggelig pris).

 

Men tilbake til det med vaskingen, er det noen her som vet noe om jussen rundt det med av å holde tilbake en såpass stor sum som det ble gjort her (på dette grunnlaget)? Kunne han holdt igjen 50, hva med 100 eller hvorfor ikke en mill? Ja vi visste jo fra dag 1 at summen var helt på trynet, men allikevel så ble han ikke stoppet.

 

Vårt inntrykk er at vi måtte ventet til saken kom opp i forliksrådet før vi kunne se disse 30.000 igjen (nå inngikk vi jo en avtale, men hva hvis vi ikke hadde gjort dette?).

 

Jeg mistenker at lovverket ikke har blitt utfordret av en liknende sak, så muligens vært sunt å kjørt den gjennom systemet :)

Lenke til kommentar

Det ble i 2011 avsagt en høyesterettsdom hvor kjøper holdt igjen alt for mye penger (hadde krav på ca 500'000, holdt igjen det dobbelte om jeg ikke husker feil), og dette ga hevingsrett for selger (det ble holdt igjen penger veldig, veldig lenge). Huset ble solgt på nytt, og opprinnelige kjøper måtte erstatte mellomlegget (dekningssalg). Husker dessverre ikke RT-henvisning. I din sak er det nok ikke snakk om noe slikt (det vil du vel heller ikke), men om du lider økonomisk tap på grunn av dette så skal du ha erstattet det, og du skal selvfølgelig få renter. Ut over det tror jeg ikke det er noen sanksjonsmuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heisann,

 

Kom på at ChrisReeve ba meg holde dere oppdatert hvis det skjedde noe i saken, og det skal jeg sannelig gjøre :)

 

Etter noen småting i januar/februar som klage på slitasje på ikonene (!) på bryteren til gasskomfyren, hvordan starte gasspeisen og hjelp til å hente ut el til varmekabler på terrassen ute - så roet det seg utrolig nok.

 

Men, fikk en morsom SMS her i sommer da, som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tolke:

 

"Heisann.

Hyggelig at dere satt igjen så mye maling. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få gjengjeldt den gesten. Men jeg finner nok på noe. Mvh XXXX XXXX"

 

Kan kanskje være effekten av en flaske vin eller to, men ellers ser jeg ikke dette som noe annet enn ren sarkasme :)

 

Hva tror dere?

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Å gud, jeg hadde blitt gal! Nesten så det huset burde være hus nr en på en runde på halloween!

 

Men fint at alt har løst seg, men de må ha gjort en meget dårlig jobb når det gjelder nabolaget rundt, for det blir jo bygd ting oppi dere hele tiden føles det ut som :p

Lenke til kommentar

 

 

"Heisann.

Hyggelig at dere satt igjen så mye maling. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få gjengjeldt den gesten. Men jeg finner nok på noe. Mvh XXXX XXXX"

 

Kan kanskje være effekten av en flaske vin eller to, men ellers ser jeg ikke dette som noe annet enn ren sarkasme :)

 

Hva tror dere?

 

Etter å ha lest hvordan denne kjøperen oppfører seg, burde du kanskje ikke bli veldig overrasket over om huset og/eller bilen din har fått ny farge når du våkner en morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...