Gå til innhold

Hvor mye tar du i markløft og er teknikken din bra?


Dufen

Anbefalte innlegg

En ting som er ganske rart. Jeg er en ganske vanlig velbygd herre, har trent ganske lite styrke i livet mitt, men drevet en del med løping, fotball og ski. Jeg trener med 70 i benken uten sikring, mens i markløft sliter jeg med å få mer enn 6-7 repetisjoner med 70 kg. Hvorfor tar jeg så lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Holdt på å lage en ny tråd så fant jeg denne, sorry for gjenoppliving men dette er da bedre :)

 

Min rekord nå er 162kilo tatt for et par uker siden. Er kraftig på veg opp, fra 130 på litt over en måned, har ikke tenkt å stoppe enda heller.

 

Løftet gikk med passe grei teknikk, ryggen er bittelitt bøyd har jeg sett nå på film senere men det skal fikses på. Ellers gikk det ganske greit og jeg kunne vel gått opp noen kilo til den dagen.

 

Det ble gjort på 84kilo kroppsvekt og alder 17år, regner med dere ser 200 fra meg før påske :)

 

Edit: Var uten reimer og drakt også, gamle gode kalk og belte var det jeg brukte

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar

Der finnes folk som har røkt i 20 år og som enda påstår det ikke er farlig...

jaja, men jeg vet hvor utrolig mye, spessielt denne ene mannen, vet om trening. Han er en stor grunn til at strongmansporten eksisterer i Norge og arrangerer NM i sitt eget treningslokale flere ganger i året, blandt annet den 27. des hvor det skal konkurreres i mark. Jeg er ikke urolig for at han ikke vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg ikke på, mente bare at å ta kunnskap fra kun en plass er litt ugunstig. :)

Ja forstår dette :) Kan hende om jeg ikke finner en løsning at det blir et bilde ettervært, men det blir med en kladd foran ansikt i så fall.

 

Ellers er jeg jo på veg opp å følger et skjema http://tsampa.org/training/scripts/coan_phillipi_deadlift/?curmax=135&targetmax=175&type=kg&submit=Calculate vet ikke hva dere tror om det? Er på uke 5 nå og har gjennomført 3x3 på både 140 og 115. Går veldig bra å følge og jeg øker fort :)

Lenke til kommentar

Jeg løfter 230 kg i markløft, ikke at jeg ser det er det tråden handler om lenger, 230x3 var det siste respektable løftet jeg hadde.

 

Markløft er en så vanvittig lett øvelse og diskutere, fordi det er gjerne den øvelsen folk har mange meninger om, jeg husker for noen år tilbake såg du nesten ingen på ett treningssenter løfte det og mange av de som faktisk gjor det kunne like godt tredd ryggen sin ned på ett spyd. Mange skadet seg på markløft fordi at ting som YouTube og lignende ikke var så utbredt, vertfall etter min erfaring. Det var rett og slett mangel på kunnskap om teknikk trening og bro sience var mye mer utbredt enn det er idag.

 

Hva blir resultatet av slikt? Fordommer. Jeg er sikker på at idag er det flere som fucker opp kroppen sin med benkpress enn ved markløft. Det er nok flere som ødelegger ryggen sin ved bicepcurl enn ved markløft. For å ikke snakke om knebøy der mange beveger seg som en værhane i fullstorm.

 

Ingenting blir perfekt, enkelte ting blir godt nok. Slik er det med teknikk trening, det er så enormt stor forskjell på det å vite hva som er godt nok til å faktisk gjør det. Forskjellen blir ikke mindre i fra å gjør det til å gjør det hvergang. Uansett så kommer det viktigeste etter dette igjen, bli litt bedre hver gang, det å slå seg til ro med tanken om at 'dette er godt nok' det blir en tidlig grav. Tro meg jeg har vært døden nær noen ganger fordi jeg har tenkt tanken at 'jeg er såpass god nå, at jeg trenger ikke å forbedre meg'

Faktumet er at viss du slår deg til ro med en tanke og en situasjon så vil du ikke oppnå noe. Du vil gjøre det du alltid har gjort og derfor få det du alltid har fått, i styrketrening vil det si å stå i ro.

Lenke til kommentar

Det jeg skrev mer mer til alle , en til deg spesifik, men jeg mener fortsatt at en rett teknikk og forstå øvelsen er alfa og omega . KK67 har gud vet hvor mange norgesmestere og det er knapt en person som løfter riktig og ja skader har de også. Poenget er at vekten man løfter ikke alltid er en pekepinne på hvor bra man løfter.

Man kan alltid forbedre seg og det er ingen god strategi og bare lytte til de som løfter mer en seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

150kg for 2 måneder siden, uten utstyr. Tror kanskje jeg greier 170kg nå forhåpentligvis!

 

Høyde: 188cm

Vekt: 85kg

 

Trent i 9 måneder.

Ligger jo selv på 160 og jeg kan si at bare 150 og 160 er stor forskjell. Jeg kan kjøre f.eks 2x3 på 150 mens 160 blir 2x1. Så om du greier å øke 20kilo i ett blir jeg imponert :) Men kanskje bare jeg ikke er god nok? Har ikke tenkt å stoppe på 160, i slutten av Januar er målet 175, og det svever løst at 200 før påske skal være et mål, jeg tror det er mulig om jeg legger litt arbeid i det.

Lenke til kommentar

Ligger jo selv på 160 og jeg kan si at bare 150 og 160 er stor forskjell. Jeg kan kjøre f.eks 2x3 på 150 mens 160 blir 2x1. Så om du greier å øke 20kilo i ett blir jeg imponert :) Men kanskje bare jeg ikke er god nok? Har ikke tenkt å stoppe på 160, i slutten av Januar er målet 175, og det svever løst at 200 før påske skal være et mål, jeg tror det er mulig om jeg legger litt arbeid i det.

Satser på og makse engang før jeg har kneoperasjon 27 januar, så kan jeg si ifra her :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...