Gå til innhold

Skyrim -- Enda bedre med mods!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tenkte det var på tide å kaste meg over Skyrim igjen og denne gangen med litt mods. Noe jeg har aldri tatt i bruk.

 

Er så mye info her slik at jeg blir litt vill i øyne.

 

Er det noen som er snille som vil bare kjapt skrive ned noen jeg burde laste ned? Bedre grafikk osv..

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva du er ute etter, og ikke minst hvordan maskinvare du har. Selv benytter jeg følgende mods for penere grafikk:

Static Mesh Improvement Mod - Denne øker antallet polygoner på en rekke statiske objekter.

 

Skyrim HD 2K - En serie mods som bytter ut teksturer med høyoppløslige versjoner.

 

Pure Waters - En mod som gjør vannet langt klarere og penere. For noen vil W.A.T.E.R. være å foretrekke da Pure Waters er en tanke urealistisk når det kommer til hvor rent vannet er.

 

Detailed Terrain and Tree LoD - Gjør avstander penere/mer interessante.

 

Distant Detail Hearthfire Edition - Denne jobber godt sammen med modden rett over. Den gjør at enkelte objekter blir lastet inn uavhengig av hvor lang avstanden er (slik at f. eks. bruer over elver ikke plutselig "popper" inn når du nærmer deg).

 

Dynavision - En mod som innfører dybdeskarphet. Denne har MCM (Mod Configuration Menu (en av tingene SKyUI bringer) som lar deg gjøre innstillinger på modden.

 

Superior Rock Textures - Som navnet tilsier; penere teksturer for stein.

 

HD Misc - HD-utgaver av enkelte teksturer ikke behandlet av øvrige mods nevnt.

 

Lush Trees and Grass - Gjør gress og trær langt mer fyldige og naturtro. Modden er for øyeblikket under en større revisjon og ikke mulig å laste ned.

 

Climates of Tamriel - En mod som påvirker klimaet i Skyrim. Den kan også endre på lyssettingen i spillets interiør (i hus, grotter osv), men her foretrekker jeg å bruke Realistic Lighting Overhaul.

 

Realistic Lighting Overhaul - En mod som fjerner alt(?) "ambient" lys. Altså alt lys som er lagt til spillet som ikke har en lyskilde. Vanilla Skyrim er latterlig lyst uansett hvor du er, med denne modden er områder mørke hvis de ikke har en lyskilde (fakkel på veggen etc).

 

 

Dette er de grafiske modsene jeg anser som essensielle (de fleste av dem i hvert fall). Utover disse bør du/må du ha SKSE og SkyUI.

er en video som viser installasjon av SKSE.

 

Av andre mods jeg anbefaler kan jeg nevne:

A Quality World Map - Hvorfor i alle dager er ikke veier markert på kartet i vanilla?

 

Better Dialogue Controls - Fikser et problem med samtalemenyer og bruk av mus og tastatur. I vanilla er det veldig lett at spillet registrerer andre valg enn hva du faktisk trykker på. Denne modden fikser det.

 

Categorized Favorites Menu - En bedre favorittmeny, stor og oversiktelig. SkyUI fikk i versjon 4.0 sin egen favorittmeny som er langt mer subtil (deres filosofi rundt hele SkyUI). Så det er litt opp til deg hva du foretrekker. Hvis du bruker denne sammen med SkyUI 4.0 eller nyere må du inn i MCM --> SkyUI --> Advanced og på venstre side vil du se "SWF Version Checking" og huke av for Favorites Menu. Hvis ikke vil SkyUI komme med en error til deg når du bruker favorittmenyen.

 

Categorized Favorites Menu Oni Edition - En oppdatering av modden over gjort av en annen person. Installer den forrige først og denne etterpå (anse den som en patch).

 

Blacksmithforge water fix - En mod som animerer trauet med vann i alle smier.

 

Move it Dammit - En mod som lar deg løpe på followers og npc'er for å få de til å flytte på seg om de står i veien for deg.

 

RaceMenu - En mod som gjør menyene for karakterlaging langt bedre optimalisert for PC.

 

Realistic Ragdolls and Force - En mod som forhindrer at f.eks. piler sender fiender flyvende mange meter når de dør.

 

Skyrim Flora Overhaul - Hvorfor gir en hel busk Snowberries kun ett bær? Denne modden gir en mer realistisk mengde ingredienser fra flora og fauna.

 

Convenient Horses - En mod som kraftig forbedrer hester i spillet og kommer med muligheter for å gjøre egne innstillinger (raskere hester for eksempel, for hester i vanilla er unaturlig trege (til tross for at hester i Skyrim skal være av type arbeidshester)).

 

Det er de jeg lister i denne omgang. Om du lurer på andre mods er det bare å si i fra, så skal jeg se om jeg har noen forslag.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det er en start :)

 

Jeg glemte forøvrig Unofficial Skyrim Patch og de andre for dlc'ene (linken gir linker videre til de andre). De er et must!

 

Signaturen burde jeg ha lagt merke til, men den maskinvaren er det ingen grunn til å holde tilbake når det kommer til grafiske mods (med unntak av ENBer).

 

En annen ting å nevne er at W.A.T.E.R. animerer trauet i smier, så om du går for W.A.T.E.R. i stedet for Pure Waters trenger du ikke den fixen i tillegg.

 

Er du glad i realisme og innlevelse? I så fall kan jeg komme med en liste til ved et senere tidspunkt som tar for seg nettopp det.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Først av alt, la meg kort fortelle hva jeg legger i innlevelse og/eller realisme når det kommer til Skyrim. Det er mods som gjør spillverdenen mer lik vår egen når det kommer til rent fysiske lover, sosial adferd, samt gjør ting for karakteren som du ville ha gjort automatisk om du faktisk var karakteren (se f.eks. Immersive Beds og Acquisitive Soul Gems).
Når det er sagt har jeg ikke lagt med mods som tilfører større variasjon i våpen og andre gjenstander til tross for at dette opplagt faller innenfor min bruk av realisme (ulike kulturer lager ulike ting eller like ting på ulikt vis f. eks.).

Etter hver link forklarer jeg kort, lite utfyllende og grovt hva hver enkelt mod omhandler. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese hva hver forfatter skriver om modden sin før du feier de bort på bakgrunn av min forklaring.

 

 

De store:

Realistic Needs and Diseases (behov for søvn, mat, vann, samt lettere å bli sjuk)

 

Frostfall (Skyrim har temperatur og du påvirkes)

 

Hunterborn (ikke lengre mulig å loote et dyr for pels. Bruk kniv og tid for å flå, slakte og hamstre skinn, kjøtt og ingredienser)

 

Deadly Dragons (nå er drager farlige)

 

Realistic Lighting Overhaul (ikke noe lys uten en eksisterende lyskilde, vanilla har mye lys som kommer fra ingensteds. Ta med fakkel!)

 

SkyTEST (dyr oppfører seg mer naturlig)

 

De mellomstore:
Immersive Patrols (ulike grupper patruljerer Skyrim, slik som bandits, varulver m.m.)

 

Perseids Inns and Taverns (ulike (og mer realistiske) priser på ulike inns)

 

Alternate Start (mulighet til å starte på annet vis enn Helgen)

 

iHUD (gir deg mulighet til å gjemme hele HUD og quest markers)

 

Civil War Overhaul (Forfatteren: Dear Bethesda; Skyrim is about Dragons and Civil War. And Dragons and Civil War suck in Skyrim. So I fixed them.)

Dragon Combat Overhaul

Inconsequential NPCs (legger til NPCer, slik som vakter for hestekjerrer)

Organized Bandits In Skyrim (OBIS) (legger til stor variasjon hva banditter gjelder)

 

De små:

Even Better Quest Objectives (denne gjør questing enklere uten quest markers vet at den beskriver quest mer fyldig i journalen)

 

Point the Way (flere veiskilt på hver stolpe)

 

Disease Descriptions for the Immersive Travelerer

 

Think to Youself Messages (TTYM) (Beskjeder i 1. person. I stedet for "You're feeling hungry" blir det "I'am feeling hungry")

 

Realistic Crime Radius (reduserer avstanden folk oppdager kriminell adferd på)

 

Acquisitive Soul Gems (når du fanger sjeler fylles kun soul gems av samme størrelse opp, ingen flere petty souls i Grand Soul Gems)

 

BorderSense (du får en beskjed oppe i venstre hjørne når du nærmer deg grensen til et nytt hold, evt. bounty opplyses også)

 

Bounty Gold (lar deg justere mengden gull som gis for ulike «drep den»-quest, lommerusk for å drepe en drage? Virkelig?!)

 

Cloaks of Skyrim (tilfører tykke kapper o.l. til spillet)

 

Follower Trap Safety (at AI ikke unngår feller er tullete)

 

Harvest Overhaul (en stor busk med bær gir ikke lengre kun ett bær)

 

Lock Overhaul (gir blant annet muligheten til å knuse låser med våpen og spells)

 

No Sneak Attack Sound (jeg liker stillhet)

 

Realistic Fall Damage (ikke prøvd mye, har drept meg en del ganger) Ikke tilgjengelig Realistic Falling Damage er et alternativ, men jeg har ikke prøvd den!

 

Realistic Ragdolls and Force (kropper flyr ikke lengre mange meter bakover etter å ha bli drept av en pil f.eks.)

 

Run For Your Lives (NPCer gjemmer seg når drager angriper)

 

Scent of the Wolf (hvis du er varulv anser ulver deg som venn)

 

Splash of Rain (regndråper spruter når de treffer bakken)

 

Touring Carriages (hestekjerrer lar deg sitte bakpå og nyte turen hvis ønskelig)

 

Trade and Barter (lager variasjoner i hvor mye ulike kjøpmenn har, mindre i mindre byer etc)

 

Ultimate Spinning Arrows (sier seg selv, piler spinner)

 

When Vampires Attack (samme som Run For Your Lives, men kun for vampyrer og Dawnguard DLC)

 

Winter is Coming (flere kapper og lignende, fungerer sammen med Cloaks of Skyrim med en patch (velges under installasjon med NMM))

 

Your Market Stall (lar deg sette opp en liten «butikk» hvor som helst, jeg har ikke hatt stor suksess så langt)

 

More Salt Please (butikker og andre har mer salt, veldig greit sammen med Realistic Needs and Diseases)




-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen mod for å øke dyrelivet og antall folk, fiender man møter i villmarken? Synes det føles ganske så ensomt til tider :)

 

Skyrim Immersive creatures

Legger til en haug med nye dyr og monstre

 

SkyTEST Realistic Animals and Predators

Legger til nye steder dyr kan være samt gir dem litt mer riktig AI

 

Inconsequential NPC's

Legger til en haug med folk i byene og litt rundt omkring

 

Skyrim Live

Legger til stormcloak og imperial patruljer som kan sloss med hverandre, samt diverse folk som reiser rundt i Skyrim

 

Bellyaches Animal and Creature pack

Legger til nye teksturer som gir dyr har større variasjon i pels og farger

 

Interesting NPC's

Legger til 150+nye NPC som har stemme og som har dialog.

 

Populated cities

Spawner inn flere folk i byene som går rundt og gjør ting.

 

er noen eksempler du kan ta en titt på. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle prøve litt Skyrim igjen, så jeg la inn en ENB kalt Kountervibe ENB. Men da klikket hele spillet. Fikk ikke kommet meg inn i hovedmenyen en gang. Jeg installerte Skyrim på nytt, uten mods, bare Kountervibe ENB, men det samme skjedde: kræsjet før hovedmenyen ble lastet inn. Jeg har prøvd andre ENB'er uten problemer, så vet ikke hva det er. Jeg har ingen DLC, hvis det betyr noe, og kjører en AMD Radeon HD7970.

 

Forslag? Og er det nødvendig med ENB i det hele tatt?

 

Link: http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/39013/

Lenke til kommentar

Forrige gang jeg spilte Skyrim var det å installere en ENB ganske rett frem - legg noen filer i ei mappe og det er ferdig. Nå må man legge til noen linjer i ei fil for å få det til å fungere:

 

 

BASIC INSTALLATION PROCESS

Don't use Mods managers to install Kountervibe ENB Extensive, it can't work since NMM installs files in Skyrim's Data folder, not in main folder.
Copy the folder's contents to their correct destinations :
All files from "Skyrim Main Folder" should go to your Skyrim Main folder, where the TESV.exe is located
All files from "Skyrim Data Folder" should go to the "Data" folder located in your Skyrim main folder's files

Disable any Game-based or Driver-based antialiasing method, any Anisotropic Filter from game AND from drivers

ADD THESE LINES TO SkyrimPrefs.ini, [Display] section :

bFloatPointRenderTarget=1
bTreesReceiveShadows=1
bDrawLandShadows=1
bShadowsOnGrass=1

Hadde samme problemet her tidligere da jeg installerte Skyrim igjen, samtidig som jeg bare bøtta på med mods. ENB fikk spillet til å kræsje siden det ikke var riktig installert. Jeg fulgte en video på Youtube til punkt og prikke og fikk det til da.

 

ENB er for øvrig digg dersom du har skjermkort som takler de ENB-ene som bruker mye effekter.

Lenke til kommentar

Forrige gang jeg spilte Skyrim var det å installere en ENB ganske rett frem - legg noen filer i ei mappe og det er ferdig. Nå må man legge til noen linjer i ei fil for å få det til å fungere:

 

 

Hadde samme problemet her tidligere da jeg installerte Skyrim igjen, samtidig som jeg bare bøtta på med mods. ENB fikk spillet til å kræsje siden det ikke var riktig installert. Jeg fulgte en video på Youtube til punkt og prikke og fikk det til da.

 

ENB er for øvrig digg dersom du har skjermkort som takler de ENB-ene som bruker mye effekter.

 

Ja, jeg har hatt ENB som funket før, og har fulgt den oppskriften til punkt og prikke. Jeg regner med det er .ini-filen i Mine dokumenter som skal endres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vet ikke hvor godt førstepost blir oppdatert: "T3nd0s Overhaul" og "Skyrim Redone" er begge listet, men det er samme mod.

 

Vet ikke hvor mange som kjører med SkyRe (Skyrim Redone), men den gjør om masse: Perks, spell's, kamper, våpen, leveling... hele greia i grunn. Krever SKSE og Uncapper, men absolutt verdt det. UFO er nesten et must å ha samtidig, ihvertfall slik jeg spiller.

Det eneste SkyRe ikke gjør noe med er dragene, så en del vil vel kanskje ha inn noe for endre disse også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...