Gå til innhold

Spørsmål rundt det å være kristen


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd på Gud. Da jeg var liten oppmuntret mormoren min til å be både morgen og kveld. Er det noen her som vet av morgen og kveldsbønner som er enkel å huske? Dessuten har jeg noen spørsmål rundt det å være kristen:

 

* Banning - hva er kristenes syn på dette? Selv banner jeg ikke i det hele tatt mye på grunn av respekt for religionen og at jeg tror det er forbudt.

* Korsing - ser mange fotballspillere etc. korser seg selv før kamp f.eks. Er dette vanlig blandt vanlige kristne også?

* Hva innebærer det å være katolsk?

* Noen normer utenom de 10 bud forbundet til Kristendommen?

 

Hadde vært veldig kjekt om noen hadde tatt seg tid til å svart meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar (Prøvde så mye som mulig):

 

* Banning - Har lært en gang at banneord som står i bibelen er lov å si. Men helst ikke si slike ord som "herrigud" (Men helst "herre gud" :-) ). Men banning er ikke egentlig bra uansett.

* Korsing - Dette er vanelig i vanskelige situasjoner.

* Hva innebærer det å være katolsk? Usikker

* Noen normer utenom de 10 bud forbundet til Kristendommen? Hmm... tror ikke det.

 

Svarte nok ikke meget bra, men prøvde. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Thypthon! :)

 

Dette med banning passer jeg meg veldig for da jeg kobler det til "Du skal ikke misbruke Guds navn". "Herre Gud" tolker jeg som misbruk dersom du sier det i situasjoner hvor det ikke passer. Stemmer det? At du f.eks kan godt bruke uttrykket i en bønn, men sier du det dersom du brenner deg på stekeplata blir det feil?

 

En person som jeg virkelig ser opp til og beundrer er Bear Grylls. Han bruker å korse seg (heter det det?) før han hopper i fallskjerm. Har begynt å gjort det selv, da jeg synes det er en fin ting å gjøre. Dog er jeg veldig påpasselig så jeg ikke gjør det når det ikke passer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å si det på måten "herrigud", men prøver å legge emr vekt på å utrykke "herre gud" isteden for. Men, kan godt si det sånn, at det er misbruk av Guds navn i situasjoner hvor det ikke passer. Hmm, god spørsmål egentlig med stekeplata. Meget usikker med akuratt det. Men i bønn synes jeg det er greit å si det, sidne det er deg og Gud som snakker sammen.

 

Har hørt om Bear Grylls, og kaller det selv korse seg, veit ikke annet ord for det.

Høres meget gøy ut :)

Lenke til kommentar

Dette med banning passer jeg meg veldig for da jeg kobler det til "Du skal ikke misbruke Guds navn".

Men "gud" er jo en tittel, ikke et navn.

Å faktisk misbruke guds navn ville vel heller være noe sånt som:

"Ved Jehovas anus! Hva i Helvete er det som klør sånn?"

 

En person som jeg virkelig ser opp til og beundrer er Bear Grylls. Han bruker å korse seg før han hopper i fallskjerm.

Beklager, men jeg har ikke noe valg:

post-166353-0-45932200-1323301401_thumb.jpg

 

Etter dine to poster vet jeg mer om det å være kristen enn 10 år med RLE på barneskolen.

Vel RLE skal jo egentlig lære deg om religioner, ikke opplære deg i dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette med banning passer jeg meg veldig for da jeg kobler det til "Du skal ikke misbruke Guds navn".

Men "gud" er jo en tittel, ikke et navn.

Å faktisk misbruke guds navn ville vel heller være noe sånt som:

"Ved Jehovas anus! Hva i Helvete er det som klør sånn?"

 

En person som jeg virkelig ser opp til og beundrer er Bear Grylls. Han bruker å korse seg før han hopper i fallskjerm.

Beklager, men jeg har ikke noe valg:

post-166353-0-45932200-1323301401_thumb.jpg

 

Etter dine to poster vet jeg mer om det å være kristen enn 10 år med RLE på barneskolen.

Vel RLE skal jo egentlig lære deg om religioner, ikke opplære deg i dem.

 

Å misbruker Guds navn er det vi sier. Det er ikke en titel. Det er et navn.

Lenke til kommentar

Det er ikke en titel. Det er et navn.

Beklager, men du tar feil.

Jahve (hebraisk יהוה) eller Jehova er egennavnet til guden i Det gamle testamente (jødisk Tanak), og nevnes 6828 ganger der. Helt siden persisk tid har man belegg for at jøder unngikk å uttale dette navnet, men sa adonay «Herren», elohim «Gud» eller bare hashem, «Navnet», når de kom til dette egennavnet, fordi man mente at navnet var så hellig og så farlig at dette burde unngås.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en titel. Det er et navn.

Beklager, men du tar feil.

Jahve (hebraisk יהוה) eller Jehova er egennavnet til guden i Det gamle testamente (jødisk Tanak), og nevnes 6828 ganger der. Helt siden persisk tid har man belegg for at jøder unngikk å uttale dette navnet, men sa adonay «Herren», elohim «Gud» eller bare hashem, «Navnet», når de kom til dette egennavnet, fordi man mente at navnet var så hellig og så farlig at dette burde unngås.

Verdens to milliarder kristne uttaler navnet Jahve hver gang de sier "Hallelujah" som betyr "lovpris jah"

Lenke til kommentar

Verdens to milliarder kristne uttaler navnet Jahve hver gang de sier "Hallelujah" som betyr "lovpris jah"

Akkurat som jeg uttaler navnet Bush, som i George W. Bush, hver gang jeg roper "BU!".

 

Jeg ser du skriver bare sånne humoristiske tulleposter, aldri noe seriøst ment. Søker du bare popularitet på forumet? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg ser du skriver bare sånne humoristiske tulleposter, aldri noe seriøst ment.

Hva er det som er galt med sarkasme?

 

Vil du at jeg skal begynne å skrive søppel som dette istedet?:

noen mennesker krever eierskap til einstein. :tease:

 

Søker du bare popularitet på forumet?

Nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

 Ja det å være Kristen betyr å tro på Guds sønn Jesus Kristus og Gud i det hele med treenigheten. Hvis du er Muslim så tror du på måneguden Allah. Er du Buddist så tror du på en rekke levesettsregeler og livsregler.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Problemet med å være en konvertert kristen og tidligere ateist, er at man alltid får hele dåre-smørja assosiert og slengt etter seg. Ateister har en tendens til å smøre tykt lag med "generelt smør" på alle som tror på noe. Det er en ekstremt dårlig egenskap å generalisere slik, at man faktisk tar alle troende som en og samme type mennesker, det fins knapt noe mindre smart enn å gjøre noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ateister har en tendens til å smøre tykt lag med "generelt smør" på alle som tror på noe. Det er en ekstremt dårlig egenskap å generalisere slik, at man faktisk tar alle troende som en og samme type mennesker, det fins knapt noe mindre smart enn å gjøre noe slikt.

Teister har en tendens til å smøre tykt lag med "generelt smør" på alle som ikke tror på guder. Det er en ekstremt dårlig egenskap å generalisere slik, at man faktisk tar alle ikke-troende som en og samme type mennesker, det fins knapt noe mindre smart enn å gjøre noe slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ateister har en tendens til å smøre tykt lag med "generelt smør" på alle som tror på noe. Det er en ekstremt dårlig egenskap å generalisere slik, at man faktisk tar alle troende som en og samme type mennesker, det fins knapt noe mindre smart enn å gjøre noe slikt.

Teister har en tendens til å smøre tykt lag med "generelt smør" på alle som ikke tror på guder. Det er en ekstremt dårlig egenskap å generalisere slik, at man faktisk tar alle ikke-troende som en og samme type mennesker, det fins knapt noe mindre smart enn å gjøre noe slikt.

 

Skjeldent teister går til angrep på ateister, det er som regel motsatt vei først, og så kommer ett motsvar deretter.

Endret av LonelyMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skjeldent teister går til angrep på ateister, det er som regel motsatt vei først, og så kommer ett motsvar deretter.
Fin offer-rolle.

 

Det var den delen du skrev om å generalisere jeg mer tenkte på.

Siden du i samme post også skrev "ateister" som om ikke-teister var en homogen gruppe.

 

Dog kunne du ha skrevet "noen ateister", men da måtte du ha nevnt "noen teister" også.

Men da har du plutselig ingen "bad guy" og "good guy" lengre.

Endret av O3K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skjeldent teister går til angrep på ateister, det er som regel motsatt vei først, og så kommer ett motsvar deretter.
Fin offer-rolle.

 

Det var den delen du skrev om å generalisere jeg mer tenkte på.

Siden du i samme post også skrev "ateister" som om ikke-teister var en homogen gruppe.

 

Dog kunne du ha skrevet "noen ateister", men da måtte du ha nevnt "noen teister" også.

Men da har du plutselig ingen "bad guy" og "good guy" lengre.

 

Det er ingen offer rolle, det er åpenbar statistisk utspill fra dette forumet. Kristen "kjærlighets" forkynning etterfølges alltid av en sint grinebiter, og det slår aldri feil at det er en ateist. Dette kan du se på omtrent 90% av alle tråder i dette religionsforumet. Så det er ingen offer rolle, men ren statistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...