Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det Niklas driver på med nå? Linux er ikke Windows, og da må man bare innse at Photoshop ikke kommer til å fungere optimalt i Linux!

Uavhengig av hvem sin feil det er at det ikke virker (Adobe), så er dette faktisk et veldig godt argument i mot Linux. Mange programmer/annet som ikke virker.

 

Og ja, jeg forventer 3d-rendering. Windows klarer det, OS X klarer det, jeg klarer det på OS X på min private egenbygde PC.

Du forventer altså ikke at 16-åringer skal kunne lære seg å bruke linux (som helhet, ikke bare gimp), men du forventer at de skal lære seg 3D-rendering. Du ser hvorfor det er umulig å ta deg seriøst, ikke sant?

Hva søren? Det er jo Linux-påtvingingen enkelte ønsker her som blir useriøs. Du bør jo skjønne at poenget hans er ikke at det å lære seg Linux er for vanskelig, men at det er komplett bortkastet tid å ressurser, både for lærere og elever, da det har null relevans for elevene senere i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvem sin feil det er at det ikke virker (Adobe), så er dette faktisk et veldig godt argument i mot Linux. Mange programmer/annet som ikke virker.

Jada, og et lock-in-problem.

 

Hva søren? Det er jo Linux-påtvingingen enkelte ønsker her som blir useriøs.

Hvem har ønsket det?

Du bør jo skjønne at poenget hans er ikke at det å lære seg Linux er for vanskelig, men at det er komplett bortkastet tid å ressurser, både for lærere og elever, da det har null relevans for elevene senere i arbeidslivet.

Jeg har ikke tatt opp dette, det fant han på selv. Allikevel kan jeg ganske trygt påstå at de fleste som erklærer seg "avhengig" av Adobe kun er det av vane, ikke av funksjonalitet.

 

Edit: og null relevans? Er vi i samme bransje?

Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du bør jo skjønne at poenget hans er ikke at det å lære seg Linux er for vanskelig, men at det er komplett bortkastet tid å ressurser, både for lærere og elever, da det har null relevans for elevene senere i arbeidslivet.
Jeg blir skremt av slike holdninger. Stort sett alle de store nye selskapene i verden har slått seg opp med Gnu-stacken. Det er mange bedrifter i Norge i dag som ønsker folk med linux-kompetanse, og skal vi hevde oss på verdensmarkedet bør linuxkompetansen generelt opp.
Lenke til kommentar

Er ganske lett å være avhengig av Photoshop, spesielt hvis du har brukt det igjennom de siste 5 årene (eller mer) og driver med profesjonell tegning eller bilde redigering.

Jeg kunne ikke klart meg uten Photoshop, eller verre, hvis jeg måtte lære meg et nytt "alternativ".

 

Linux passer bra til noe, men langt i fra alt.

Jeg bruker Linux på min server. (Filserver, mediasenter, webserver) og til dels for noen programmerings oppgaver. Men aldri i verden om jeg hadde brukt Linux på mine to hoved datamaskiner.

 

Jeg er ikke allergisk mot terminal, men Linux er rett og slett... tungvindt en del ganger, iforhold til OSX eller Windows.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det gjøres mer avansert for ALLE parter, med å bruke et operativsystem de færreste har noe kjennskap til, og derfra bruke programmer nesten ingen har kjennskap til. Det blir som sagt å koste mer å lære opp alle parter enn det koster for lisensene til Adobe-pakken.

Med den antagelse at man trenger den unike funksjonaliteten i utgangspunktet. Tar du en som aldri har tatt i PS og aldri har tatt i gimp (dette er direkte overførbart til andre ting) så vil det ikke være noe lettere å lære han opp i PS.

 

Og glem ikke at med engang elevene er ferdige og skal i lærlingetid, så må de starte på nytt med Adobe-pakken som de ikke kan pga. gjerrige skoler som foretrekker å lære opp lærere for flere titalls tusen i et OS som få bruker, istedet for å følge normen for å gjøre det lettere for elevene å gjøre det de SKAL, være kreative.

Igjen, dette er en veldig snever gruppe og har ingenting med hvorfor denne artikkelserien har utviklet seg til å gå fra et vanvittig potensiale til ganske ræva.

Og ja, jeg forventer 3d-rendering. Windows klarer det, OS X klarer det, jeg klarer det på OS X på min private egenbygde PC.

Du forventer altså ikke at 16-åringer skal kunne lære seg å bruke linux (som helhet, ikke bare gimp), men du forventer at de skal lære seg 3D-rendering. Du ser hvorfor det er umulig å ta deg seriøst, ikke sant?

Men min laptop får ikke det, for skjermkortet har ikke drivere som fungerer. Det er også et punkt du har glemt.

Hæ? Jeg har da aldri dratt inn dette.

Hva bruker elevene på skolen? Bærbare. Hva gjør mange produsenter når de har et dedikert grafikkort på hånden? De endrer det, endrer produsent-ID, produkt-ID, alt, så driverne ville ikke fungert om de fantes.

Hæ? Hvor har du dette fra? Hva har dette med noe som helst å gjøre?

Dette er forsåvidt et problem i Windows også, jeg måtte bruke 4 år gamle drivere til mitt X300, selvom ATI hadde mye nyere drivere ute. Fordi Dell skulle ha sin produsent-ID på grafikkortet, istedet for å ha ATI å gjøre ALT så mye lettere.

Igjen, hva har dette med noe å gjøre?

Og ikke misforstå meg, jeg har brukt linux aktivt siden 2004, min mor brukte det fra 1995 til 2003, og mange av vennene mine har brukt det mye. Vil jeg så får jeg til, bortsett fra switchable graphics da, men der er jeg ikke alene.

Switchable graphics er en kreftbyll, men heldigvis rydder SB opp der.

Jeg skulle gjerne sett linux som et brukbart OS, men vi kan ikke skylde på programvareprodusentene helt enda. For det er mye som står på maskinvareprodusentene, nemlig de forbanna driverne. Når disse generelt sett funker på alt av maskinvare som er, så kan kanskje vi skylde på programvareprodusentene, men det er og blir en ond sirkel. Sammenlikn det med å flytte utenbys. Du må ha penger for å bo, da må du ha jobb. Men du må bo der for å å få jobb, og du må ha jobb for å bo der.

Linux ER et brukbart OS, men dersom du er 100% avhengig av PS eller lignende, noe de aller færreste egentlig er, så er det utelukket av Adobe. Det er en konsekvens av lock-in, og det er dumt å gjøre seg så avhengig av én leverandør i første omgang. Du kan ikke da skylde på alternativene.

Du må ha folk til å bruke linux, men da må du ha programvare (og spill ikke minst) som folk vil bruke. Men da må du ha drivere så alt funker. Men da må du ha folk nok som er interessert (f.eks for å presse Broadcom til å åpne opp driverne til linux slik at disse kan bli utviklet skikkelig).

Broadcom har vel skiftet retning det siste året, så det er på bedringens vei. Ellers tjener ikke jeg noe på at andre bruker Linux (utover at større brukerbase betyr mer oppmerksomhet etc). Allikevel er Linux i nesten alle tilfeller et fullgodt og om ikke bedre alternativ enn konkurrentene.

Sitter på arbeid, så det kommer kanskje vel seint dette innlegget.

 

Jeg nevnte aldri 3d-rendering. Jeg sa direct rendering (3d), altså som fungerende grafikkdrivere. Slikt som VESA ikke gir (kjør glxgears og se hva du får uten skikkelige drivere).

 

Produkt-ID har alt med saken å gjøre, for offisielle ATI-drivere støtter ikke skjermkort som har IDen fra Samsung f.eks. Vel, dårlig eksempel, for de støtter Samsung, men noen Dell-kort var/er ikke støttet.

 

Ang. lock-in, så er det slik at sålenge det er Adobe som er markedslederen, og det er dem alle store firmaer bruker, så er det det folk må læres opp i fra grunnen av. Hadde større firmaer begynt å bruke Gimp, så hadde også det blitt mer utbredt både i skolen og generelt bruk. Men som det er nå så krever markedet at elever fra f.eks. MK kan bruke Photoshop, og ikke Gimp.

 

Jeg for min del håper at Adobe lager pakken sin til Linux, istedet for å lete etter alternativer. Jeg sparer tid på å slippe å lære meg teknikker og snarveier som jeg har innprenta i hodet mitt fra jeg var 13 år og lasta ned Photoshop 7.0.

 

Jeg vil også linux godt, for all del. Men mye kan ikke flyttes på dagen, og noe kommer aldri over, og det er markeder som til nå er ignorert, men burde ikke ignoreres, for det er pengemaskiner større enn Adobe, og større enn selv filmindustrien.

 

Spill... WoW, 10 millioner aktive kontoer. Hadde det vært tilgjengelig på linux, hadde kanskje en større andel vurdert linux som et alternativ. Call of Duty, Battlefield, Counter-Strike, ja, hele Steam. Hadde dette vært større i Linux hadde Linux også vært større enn det er, det er det ingen tvil om.

 

Når starter de fleste å eksperimentere med linux? I tenårene, alene på gutterommet. Hva annet gjør de på gutterommet? De spiller. De kan ikke spille i Linux, og dermed blir det dualboot og til slutt mangler man plass og NTFS får en ny venn.

 

Hadde spillene vært i linux, hadde disse ikke formatert den partisjonen, og kanskje vært aktive brukere av linux den dag i dag, til samme formål, samt andre formål som bilde og filmredigering, generell bruk (som linux forøvrig duger meget godt til).

 

Samme grunn til at jeg ikke bruker linux som eneste OS. Jeg spiller, jeg bruker Adobe-pakken. Jeg bruker nok tid som det er på dette, hvorfor skal jeg da måtte tvinge meg selv til å lære meg alternativer, om de er dårligere, like gode eller bedre? Det er bare unødvendig.

 

Samme gjelder journalisten, han bruker Photoshop i jobbsammenheng. Tid er som kjent lik penger i arbeidsmarkedet og over alt ellers. Da er det bedre at han kan bruke Photoshop som han kjenner til, istedet for å bruke en time ekstra på samme arbeidet i Gimp bare for at han kan.

 

Nevner igjen, dette innlegget ble skrevet for over en time siden, men det ble aldri postet pga jobb.

Lenke til kommentar

Er ganske lett å være avhengig av Photoshop, spesielt hvis du har brukt det igjennom de siste 5 årene (eller mer) og driver med profesjonell tegning eller bilde redigering.

For tegning er Krita fullt på høyde. Linux er en plattform som innbyr til kreativitet. Med dagens løsninger har linux kommet langt nok til at også MK-elevene har et fint alternativ. For alle andre elever er det bare tull å bruke windows.
Lenke til kommentar
Dokumenter påstanden din. Hvilken pris betales for MK laptopene?

Sitelisens på Adobe Creative Suite design Standard 5.5 koster ca 50000 + mva (som skolene ikke betaler). Da får man 250 lisenser.

http://www.multicom.no/ADOBE-CS5e5-Adobe-Design-Std-5e5-MLP-IE-AOO-K12-SITE250-450-poeng/cat-p/c/p3948427

 

For ca 7-8000 til får man 500 lisenser, det er denne de fleste skolene kjøper. Når man først har kjøpt en pakke kan man kjøpe oppgradering som er langt rimeligere, tror det er ca 10000 kr for 250 lisenser.

 

Master Collection, som har absolutt alt Adobe leverer, koster ca 115000 kr for K12 sitelisens med 500 lisenser, og er således den dyreste pakken.

http://www.multicom.no/CS5e5-Master-Collection-5e5-MLP-IE-AOO-K12-SITE500-1000-poeng-ADOBE/cat-p/c/p3948460

Lenke til kommentar

Er ganske lett å være avhengig av Photoshop, spesielt hvis du har brukt det igjennom de siste 5 årene (eller mer) og driver med profesjonell tegning eller bilde redigering.

For tegning er Krita fullt på høyde. Linux er en plattform som innbyr til kreativitet. Med dagens løsninger har linux kommet langt nok til at også MK-elevene har et fint alternativ. For alle andre elever er det bare tull å bruke windows.

Igjen, greit at elevene har et alternativ på skolen, men når de ikke har det i arbeidslivet, så hjelper det ingenting.

 

Du kan være verdens raskeste og beste i Gimp, og ha all verdens kreativitet, men hjelper det når du en dag skal lage noe i Photoshop, som du aldri lærte på skola? Nei.

Lenke til kommentar

For alle andre elever er det bare tull å bruke windows.

Tja, mine IKT Servicefag-elever trenger absolutt å bruke Windows, av mange grunner. Viktigste er naturligvis at de må kunne en hel del om de viktigste systemene som blir brukt rundt omkring... De må forøvrig også jobbe en del med Linux, btw.
Lenke til kommentar

Sitter på arbeid, så det kommer kanskje vel seint dette innlegget.

Null problem.

Jeg nevnte aldri 3d-rendering. Jeg sa direct rendering (3d), altså som fungerende grafikkdrivere. Slikt som VESA ikke gir (kjør glxgears og se hva du får uten skikkelige drivere).

Ah, da er jeg med.

Produkt-ID har alt med saken å gjøre, for offisielle ATI-drivere støtter ikke skjermkort som har IDen fra Samsung f.eks. Vel, dårlig eksempel, for de støtter Samsung, men noen Dell-kort var/er ikke støttet.

Dette har jeg aldri hørt om, har du prøvd å bare installere driveren som passer til kortet? Ellers er jeg enig at dette er trist, men det blir stadig vekk bedre her og. Hjelper også å kjøpe ting man vet har ok støtte.

 

Ang. lock-in, så er det slik at sålenge det er Adobe som er markedslederen, og det er dem alle store firmaer bruker, så er det det folk må læres opp i fra grunnen av. Hadde større firmaer begynt å bruke Gimp, så hadde også det blitt mer utbredt både i skolen og generelt bruk. Men som det er nå så krever markedet at elever fra f.eks. MK kan bruke Photoshop, og ikke Gimp.

MK-elever er en ganske snever gruppe i utgangspunktet.

Jeg for min del håper at Adobe lager pakken sin til Linux, istedet for å lete etter alternativer. Jeg sparer tid på å slippe å lære meg teknikker og snarveier som jeg har innprenta i hodet mitt fra jeg var 13 år og lasta ned Photoshop 7.0.

Det hadde vært fint, men jeg tror dessverre vi kan se langt etter det.

 

Spill... WoW, 10 millioner aktive kontoer. Hadde det vært tilgjengelig på linux, hadde kanskje en større andel vurdert linux som et alternativ. Call of Duty, Battlefield, Counter-Strike, ja, hele Steam. Hadde dette vært større i Linux hadde Linux også vært større enn det er, det er det ingen tvil om.

WoW er tilgjengelig for OS X og det burde kunne uten for store problemer portes til linux. Kjører fint i Wine, da, det er da noe.

Når starter de fleste å eksperimentere med linux? I tenårene, alene på gutterommet. Hva annet gjør de på gutterommet? De spiller. De kan ikke spille i Linux, og dermed blir det dualboot og til slutt mangler man plass og NTFS får en ny venn.

Jeg og, og jeg har en egen windowspartisjon for spill fortsatt, men jeg booter ikke over og mister mye hår før jeg absolutt .

Samme gjelder journalisten, han bruker Photoshop i jobbsammenheng. Tid er som kjent lik penger i arbeidsmarkedet og over alt ellers. Da er det bedre at han kan bruke Photoshop som han kjenner til, istedet for å bruke en time ekstra på samme arbeidet i Gimp bare for at han kan.

Yes, men nå har han fått fire uker slack for å se om det er mulig å jobbe med et alternativ, og da er det for dumt å gi opp fordi "snarveiene ikke er like".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, greit at elevene har et alternativ på skolen, men når de ikke har det i arbeidslivet, så hjelper det ingenting.

 

Du kan være verdens raskeste og beste i Gimp, og ha all verdens kreativitet, men hjelper det når du en dag skal lage noe i Photoshop, som du aldri lærte på skola? Nei.

Her misforstår du. Det er omvendt. Gimp og Krita er gratis og kryssplattform. De vil alltid kunne ta med seg det uansett hvor de går eller jobber. Det er Adobe suiten de ikke får med seg overalt.

For alle andre elever er det bare tull å bruke windows.

Tja, mine IKT Servicefag-elever trenger absolutt å bruke Windows, av mange grunner. Viktigste er naturligvis at de må kunne en hel del om de viktigste systemene som blir brukt rundt omkring... De må forøvrig også jobbe en del med Linux, btw.

Æsj, jeg glemte IKT. La meg reformulere. IKT elever er de eneste som trenger tilgang til windows, i tillegg til linux og osx. For alle andre gjør linux nytten. MK elever vil ha meget godt av å bruke et par år på å finne ut hvor mye de kan få til uten å kjøpe dyr programvare. Istedet blir de bortskjemte drittunger som maser på arbeidsgiver hver gang nye versjoner av Adobe produkter kommer ut.

 

Når du først er inne på det. Generelt er linux-nivået på IKT helt på trynet. Hva er det egentlig du lærer elevene fra linux-verdenen? Hva er din bakgrunn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes du? Bør jeg gå tilbake til Gimp, eller kan jeg fortsette med det virtuelle maskinen og fortsatt kalle meg en Linuxbruker?

 

Klart du fortsatt er Linuxbruker selv om du nå benytter en virtuell windows pc til photoshop.

 

Du har nå valgt en svært pragmatisk tilnærming til problemene du støtet på rundt bildelredigering. Det er absolutt å anbefale også andre som ønsker å benytte Linux.

 

Ofte ser en at enkelte mennesker har en nærmest fundamentalistisk holdning til operativsystem, og at mange kjører en fullstendig enten eller holdning når det gjelder OS.

 

Moderne OS har både fordeler og ulemper. Vi må selv velge hvilke kriterier som er viktigst for oss når vi skal velge OS. Det er ikke alltid alle behov dekkes av et OS - og da er en virtuell maskin veien å gå.

 

Ja selv hardcore gamere som bruker svært mye tid på spill kan dra nytte av Linux. Det er jo ikke slik at host OS være Linux....

Lenke til kommentar

Ofte ser en at enkelte mennesker har en nærmest fundamentalistisk holdning til operativsystem, og at mange kjører en fullstendig enten eller holdning når det gjelder OS.

Ingen i tråden her som har det. For min egen del er jeg svært pragmatisk her. Jeg mener virkelig at Niklas er best tjent med å frigjøre seg fra ps. Dersom du er uenig setter jeg pris på saklige argumenter fremfor fundamentalist merkelapp.
Lenke til kommentar

Når du først er inne på det. Generelt er linux-nivået på IKT helt på trynet. Hva er det egentlig du lærer elevene fra linux-verdenen? Hva er din bakgrunn?

Alle elevene må installere en del forskjellige distroer, og bli kjent med selve installasjonsprosessen og grensesnittene, installere programvare etc. Ellers er det mest på serverfronten at noen utvalgte lærer noe (i prosjekt til fordypning); LAMP, brannmur/DHCP, Webmin etc. Er begrenset hva vi har tid til, har mye de må igjennom på ett år, og bakgrunnen er mildt sagt varierende... Har elever fra restaurant og matfag (RM), bygg og anleggsteknikk (BAT), teknikk og industriell produksjon (TIP), service og samferdsel (SS, de elevene vi egentlig skal ha i følge læreplanen), elektrofag (EL) og helse og sosialfag (HS)... Men vi jobber ganske aktivt nå for at elever med med toppkarakterer skal være mer eller mindre i stand til å ta sertifisering, f.eks. CCENT, MTA eller ITIL Foundation. I år har vi ikke så mange toppelever, men vi jobber selvfølgelig også svært aktivt med rekruttering, og håper vi ser resultater av det neste skoleår :-)

 

Bakgrunnen min er siv.ing. i kommunikasjon og mikroelektronikk, så egentlig ikke spisset mot IT. Men har alltid vært interessert i data, og svært mye av grunnkompetansen jeg lærer bort tilegnet jeg meg på egenhånd da jeg gikk på vgs for 10-12 år siden, utenom skolen så klart :-) Regner med å ta en del sertifisering de par årene, bare for å dokumentere en del av kompetansen min...

Lenke til kommentar

Sitter på arbeid, så det kommer kanskje vel seint dette innlegget.

Null problem.

Jeg nevnte aldri 3d-rendering. Jeg sa direct rendering (3d), altså som fungerende grafikkdrivere. Slikt som VESA ikke gir (kjør glxgears og se hva du får uten skikkelige drivere).

Ah, da er jeg med.

Produkt-ID har alt med saken å gjøre, for offisielle ATI-drivere støtter ikke skjermkort som har IDen fra Samsung f.eks. Vel, dårlig eksempel, for de støtter Samsung, men noen Dell-kort var/er ikke støttet.

Dette har jeg aldri hørt om, har du prøvd å bare installere driveren som passer til kortet? Ellers er jeg enig at dette er trist, men det blir stadig vekk bedre her og. Hjelper også å kjøpe ting man vet har ok støtte.

 

Ang. lock-in, så er det slik at sålenge det er Adobe som er markedslederen, og det er dem alle store firmaer bruker, så er det det folk må læres opp i fra grunnen av. Hadde større firmaer begynt å bruke Gimp, så hadde også det blitt mer utbredt både i skolen og generelt bruk. Men som det er nå så krever markedet at elever fra f.eks. MK kan bruke Photoshop, og ikke Gimp.

MK-elever er en ganske snever gruppe i utgangspunktet.

Jeg for min del håper at Adobe lager pakken sin til Linux, istedet for å lete etter alternativer. Jeg sparer tid på å slippe å lære meg teknikker og snarveier som jeg har innprenta i hodet mitt fra jeg var 13 år og lasta ned Photoshop 7.0.

Det hadde vært fint, men jeg tror dessverre vi kan se langt etter det.

 

Spill... WoW, 10 millioner aktive kontoer. Hadde det vært tilgjengelig på linux, hadde kanskje en større andel vurdert linux som et alternativ. Call of Duty, Battlefield, Counter-Strike, ja, hele Steam. Hadde dette vært større i Linux hadde Linux også vært større enn det er, det er det ingen tvil om.

WoW er tilgjengelig for OS X og det burde kunne uten for store problemer portes til linux. Kjører fint i Wine, da, det er da noe.

Når starter de fleste å eksperimentere med linux? I tenårene, alene på gutterommet. Hva annet gjør de på gutterommet? De spiller. De kan ikke spille i Linux, og dermed blir det dualboot og til slutt mangler man plass og NTFS får en ny venn.

Jeg og, og jeg har en egen windowspartisjon for spill fortsatt, men jeg booter ikke over og mister mye hår før jeg absolutt .

Samme gjelder journalisten, han bruker Photoshop i jobbsammenheng. Tid er som kjent lik penger i arbeidsmarkedet og over alt ellers. Da er det bedre at han kan bruke Photoshop som han kjenner til, istedet for å bruke en time ekstra på samme arbeidet i Gimp bare for at han kan.

Yes, men nå har han fått fire uker slack for å se om det er mulig å jobbe med et alternativ, og da er det for dumt å gi opp fordi "snarveiene ikke er like".

Der ser du, vi er i bunn og grunn enig. Og jeg er enig at han gir for fort opp når han er i et slik forsøk som nå, men hvis han måtte ha brukt linux, og han ville ha Photoshop, så fins det jo muligheter. Men akkurat idag og i denne settingen, så vil jeg si at å prøve Gimp er det han burde ha gjort. Hadde det vært snakk om en mediegrafiker i samme stilling, med press på å levere til gitt dato, så nei, da ville jeg ikke ha tvunget han til annet enn Photoshop og resten av Adobe-pakken.

 

Ang WoW så er det for sent, Blizz kommer med nytt MMO om tre år, WoW er døende, og selvom Blizz sier at Titan og WoW kan leve sammen, så skjer det neppe. Titan tar over for WoW er det mest sannsynlige.

 

At Blizz i det hele tatt, som en av de få, har støtte til OS X, er supert. Det er mange som spiller WoW i alle aldersgrupper, og da er støtten for OS X mer verdifull enn linux i bunn og grunn. Dessverre ligger jo alt i penger. De som bruker linux primært kjøper WoW til bruk i Windows, men de som har Mac kjøper ikke WoW om det ikke støttes i OS X.

 

Ang driverne mine så ligger alt i IDene. Om ikke driverne fra ATI har disse IDene i seg så får du opp den søte feilmeldinga at du ikke har rett produkt for driverne, selv om du i bunn og grunn har det. Vendor ID het det på engelsk, ati har f.eks 0x1002. Er det 0x4023 som Samsung kanskje har (gjetter bare), og den vendor IDen ikke står i listen i driverne, så er det ikke støtte for det skjermkortet i driverne.

 

Pure stupidity fra ATI, NVidia tror jeg ikke tillater slikt tull. Men nå er saken slik at man ikke kan velge skjermkort i en bærbar uten å velge en annen, og da er jo vitsen borte med å velge den man vil ha.

 

Igjen, greit at elevene har et alternativ på skolen, men når de ikke har det i arbeidslivet, så hjelper det ingenting.

 

Du kan være verdens raskeste og beste i Gimp, og ha all verdens kreativitet, men hjelper det når du en dag skal lage noe i Photoshop, som du aldri lærte på skola? Nei.

Her misforstår du. Det er omvendt. Gimp og Krita er gratis og kryssplattform. De vil alltid kunne ta med seg det uansett hvor de går eller jobber. Det er Adobe suiten de ikke får med seg overalt.

For alle andre elever er det bare tull å bruke windows.

Tja, mine IKT Servicefag-elever trenger absolutt å bruke Windows, av mange grunner. Viktigste er naturligvis at de må kunne en hel del om de viktigste systemene som blir brukt rundt omkring... De må forøvrig også jobbe en del med Linux, btw.

Æsj, jeg glemte IKT. La meg reformulere. IKT elever er de eneste som trenger tilgang til windows, i tillegg til linux og osx. For alle andre gjør linux nytten. MK elever vil ha meget godt av å bruke et par år på å finne ut hvor mye de kan få til uten å kjøpe dyr programvare. Istedet blir de bortskjemte drittunger som maser på arbeidsgiver hver gang nye versjoner av Adobe produkter kommer ut.

 

Når du først er inne på det. Generelt er linux-nivået på IKT helt på trynet. Hva er det egentlig du lærer elevene fra linux-verdenen? Hva er din bakgrunn?

Det er ikke tull å la elever bruke Photoshop så lenge resten av verden krever kompetanse i det. Skyld heller på markedet som ønsker Adobe-pakken, ikke skolen og elevene. Hadde jeg lært meg Gimp hadde jeg vært ubrukelig for arbeidsgiver sålenge han bruker Adobe. Og vise versa, men vise versa er et såpass sjeldent syn at det er ikke noe å tenke på.

 

Det blir rett og slett for snevert at elever skal lære Gimp for at det er gratis, når markedet ønsker noe helt annet.

 

EDIT: Og når dere sier at det er for snevert et marked med MK-elever, noen som ser hvor dumt det er? Hvem er det som skal ut i arbeidsmarkedet og bruke disse programmene? Tidligere MK-elever.

 

Det er disse elevene som er framtidens brukere av programmene. Det ER primærgruppen til Adobe, uansett hvor snever den er. Det kan jo kanskje reflekteres i prisen.

 

Og i Adobe Photoshop Elements. De som ikke har bruk for mer enn dette kan neppe mange shortcuts, og Gimp er vel så greit for dem.

Endret av SevenTenSplit
Lenke til kommentar

Og... Hvorfor i alle dager bruker du VirtualBox? VMWare Player, som også er gratis, kjører Windows mye raskere fordi det er mer direkte tilgang til maskinvare, og du har Unity mode som er mye mer integrert enn det tilsvarende i VirtualBox. Vinduene blir behandlet på et mer vanlig vis, ikke at bakgrunnen bare blir kuttet vekk lik VirtualBox.

 

Hvorfor klager du sånn, det er vel kanskje det som er problemet med linux og ett hav av programmer som gjør oppgaver halvveis og fungerer kanskje. Han er en nybegynnner og har ikke full oversikt over alle programmer som er tilgjengelig på linux-plattformen. Så da er det kanskje greit å begynne med det mest kjente virtualiseringsplattformen som er virtualbox, og om det ikke hadde fungert hadde han kanskje prøvd seg på andre alternativer.

 

Virtualbox fungerer uten mye dill dall og det er det viktigste, man trenger ikke all verdens funksjoner.

Lenke til kommentar

så lenge man er avhengig av å måtte simulere et annet os ( f.eks Windows) en det man kjøer på så vil nå jeg mene man ikke er fristil fra det simulerte oset.

Hva er da poenget men å kjøre linux når man er avhengig av Windows programmer for å få tingene gjort ?

 

Det gjør ikke saken enklere når ikke alle programmer bruker de samme menyvalgene (programmer som gjør samme nytten men funger ikke på andre os )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...