Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss man på død og liv skal ha "windowsprogrammer" kan man like greit bare holde seg til Windows

Hvilket jeg da også gjør... Jeg må samtidig si at jeg svært gjerne skulle brukt Linux, men manglende Adobe-støtte gjør at det ganske enkelt ikke er et alternativ. Jeg har prøvd flere alternative programmer, men det er små og store ting med de alle sammen, som samlet sett gjør at jeg ikke får gjort det jeg vil på en enkel måte - og hvorfor i alle dager skal jeg da plages med noe som ikke holder mål?
Lenke til kommentar

Okei, noen her tenker ikke langt. Skal man ikke bruke adobe på mk? Da skal elevene bruke tre år på å lære gimp og scribus, for så å være fisker på land I arbeidslivet? INGEN bruker gimp professjonelt innen design.

 

Har du tenkt på at flere hundre om ikke tusen lærere må lære seg nye programmer og operativsystemer? Og ikt-ansvarlige må igjennom mye læring, og det blir alltid en person med en pc som ikke får trådøst nett eller direct rendering (3D).

 

Ved tanke på at staten får mye billigere lisenser hos adobe enn vi kan drømme om, lisensene går videre ved skoleslutt til nye elever, og på mange skole hoppes generasjoner over, feks fra CS3 til CS5.

 

Det er ikke så mye penger å spare. Ikke før linux kan funke out-of-the-box på de fleste pcer, og de gjenværende har lett tilgang på fungerende drivere. Dette innebærer at det ikke er behov for terminal også. Det finns grenser for hvor mye man kan forvente av 16 år gamle studenter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Juks og juks, det løser problemet. Det beste er selvfølgelig å kvitte seg med den latterlige avhengigheten i Adobe, men må man så må man.

"Problemet" er jo at ingen lager et fullgodt linux-alternativ til Photoshop. Jeg er i samme bås som journalisten, er såpass avhengig av Photoshop og InDesign at jeg knapt ser noe annet alternativ enn å kjøre Windows (Mac funker ikke for meg).

 

Apropos InDesign - finnes det noe som helst som likner til Linux?

Sjekk ut Scribus, er vel ikke helt på InDesign nivå - og integrasjon aka Adobe får du ikke, men likevel....

Lenke til kommentar
For trykksaker er fargedybden til Gimp en begrensning. Scribus gir deg en grei erstatning for InDesign.
Scribus er ikke i nærheten av å gjøre jobben til InDesign, men jeg skal ikke trekke den lenger...
Jo, det synes jeg faktisk du kan gjøre. Så kan jeg fortelle deg etterpå hvorfor InDesign ikke er i nærheten av å gjøre jobben til Scribus.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Man setter altså en dott som absolutt "må ha" PS til å teste Linux (Abobe leverer som kjent ikke PS til Linux). Dete etter alt annet tull journalisten har fått til så langt. Fantastisk.

 

Hele denne "Testen" er meningsløs.

 


  •  
  • Først gjør hw.no en mac test hvor all maskinvare bestilles spesielt, til og med en diger skjerm hentes for at alle skal bli fornøyde.
  • Til Linux finner de en gammal windows maskin som "var det vi hadde".
  • Terminalvinuet er visst en ulempe for noen tydeligvis.
  • I tillegg må det altså kjøres programvare som ikke leveres til OS'et.
     

Dette er ikke annet enn skrekkelig dårlig av hw.no.

Lenke til kommentar

Er ikke juks å bruke virtualisering nei, bruker selv det på macen min for å kjøre bl.a. Excel. Mac-versjonen av Excel er rett og slett tragisk hvis man skal jobbe effektivt, men OS X har såpass mange andre fordeler at Windows som hovedsystem er uaktuelt.

 

Så om du faktisk syns Linux er bedre enn Windows på de fleste områder, så er oppsettet med virtualisering helt OK.

Lenke til kommentar

Hva er det Niklas driver på med nå? Linux er ikke Windows, og da må man bare innse at Photoshop ikke kommer til å fungere optimalt i Linux!

 

Jeg kan ikke huske at noen prøvde å installere Windows-programmer i OSX-eksperimentet! Photoshop passer like bra sammen med Linux som havregryn gjør med rødvin eller CPU Master til iOS.

 

Photoshop fungerer ikke med Linux, så få hodet ut av Windows-gjørma!

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Okei, noen her tenker ikke langt. Skal man ikke bruke adobe på mk? Da skal elevene bruke tre år på å lære gimp og scribus, for så å være fisker på land I arbeidslivet? INGEN bruker gimp professjonelt innen design.

Web er omtrent den vanligste publiseringsformen i dag. Mange bruker Gimp profesjonelt. Jeg vil strekke det så langt som å si at det er bare tull å bruke photoshop til web. Elever som trenger tre år på å lære seg gimp og scribus kommer til å være fisker på land uansett.
Har du tenkt på at flere hundre om ikke tusen lærere må lære seg nye programmer og operativsystemer? Og ikt-ansvarlige må igjennom mye læring, og det blir alltid en person med en pc som ikke får trådøst nett eller direct rendering (3D).
Dette er et ikke-problem. Du får sette deg litt inn i de prosjektene som har vært, så vil du kanskje oppdage hva de virkelige utfordringene er.
Ved tanke på at staten får mye billigere lisenser hos adobe enn vi kan drømme om
Dokumenter påstanden din. Hvilken pris betales for MK laptopene?
Lenke til kommentar

Vil anbefale andre programmer enn Crossover og VirtualBox.

Det er mye bedre å bruke PlayOnLinux isteden for Crossover. Både fordi du er fri til å modifisere installasjonen selv og at det er åpent. Bruker dette til de fleste WIndows spillene jeg har, og det fungerer bedre enn noe annet jeg har prøvd. (Husk: Crossover og POL er basert på Wine. De fungerer bare annerledes.)

Vil også anbefale å bruke den seneste utgaven av Wine, fordi det fungere med veldig mye. Men POL vil tillate smart bruk av dette, fordi du velger hvilken versjon du vil bruke for et program. ;)

 

Og... Hvorfor i alle dager bruker du VirtualBox? VMWare Player, som også er gratis, kjører Windows mye raskere fordi det er mer direkte tilgang til maskinvare, og du har Unity mode som er mye mer integrert enn det tilsvarende i VirtualBox. Vinduene blir behandlet på et mer vanlig vis, ikke at bakgrunnen bare blir kuttet vekk lik VirtualBox.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å gå over til Linux. Det er for krunglete og representerer for mange problemer for meg. Det støtter ikke noen av de beste løsningene for videoavspilling som Win DVD, og er elendig som plattform til spilling. VLC er ikke et alternativ selv om dette er det beste programmet for video til Linux. Oppskaleringen er tragisk og det støtter kun ikke-komersielle Blu-Ray-plater som det kun finnes et fåtall av. Til og med disse filmene har VLC problemer med.

 

Det beste forholdet jeg har til Linux er gjennom Android. Som OS på PC er det ikke noe for meg. Til programmering, dagligdagse oppgaver og serverdrift er det derimot veldig bra. Fordelen til Linux er at du har alt i en pakke. Du trenger ikke å installere tredjepartsprogrammer for å bruke OS-et fullt ut. Mange programmer er lett tilgjengelig gjennom Ubuntu Software Centre hvis du kjører Ubuntu. Med Windows må du installere alskens drivere til ditt og datt.

Lenke til kommentar

Men du forventer avansert adobe-bruk og 3D-rendering?

Det man lærer over de tre årene er avansert nok, mye mer enn amatørbrukeren med feriebildene bruker det til.

 

Hvorfor skal det gjøres mer avansert for ALLE parter, med å bruke et operativsystem de færreste har noe kjennskap til, og derfra bruke programmer nesten ingen har kjennskap til. Det blir som sagt å koste mer å lære opp alle parter enn det koster for lisensene til Adobe-pakken.

 

Og glem ikke at med engang elevene er ferdige og skal i lærlingetid, så må de starte på nytt med Adobe-pakken som de ikke kan pga. gjerrige skoler som foretrekker å lære opp lærere for flere titalls tusen i et OS som få bruker, istedet for å følge normen for å gjøre det lettere for elevene å gjøre det de SKAL, være kreative.

 

Og ja, jeg forventer 3d-rendering. Windows klarer det, OS X klarer det, jeg klarer det på OS X på min private egenbygde PC.

 

Men min laptop får ikke det, for skjermkortet har ikke drivere som fungerer. Det er også et punkt du har glemt.

 

Hva bruker elevene på skolen? Bærbare. Hva gjør mange produsenter når de har et dedikert grafikkort på hånden? De endrer det, endrer produsent-ID, produkt-ID, alt, så driverne ville ikke fungert om de fantes.

 

Dette er forsåvidt et problem i Windows også, jeg måtte bruke 4 år gamle drivere til mitt X300, selvom ATI hadde mye nyere drivere ute. Fordi Dell skulle ha sin produsent-ID på grafikkortet, istedet for å ha ATI å gjøre ALT så mye lettere.

 

Og ikke misforstå meg, jeg har brukt linux aktivt siden 2004, min mor brukte det fra 1995 til 2003, og mange av vennene mine har brukt det mye. Vil jeg så får jeg til, bortsett fra switchable graphics da, men der er jeg ikke alene.

 

Jeg skulle gjerne sett linux som et brukbart OS, men vi kan ikke skylde på programvareprodusentene helt enda. For det er mye som står på maskinvareprodusentene, nemlig de forbanna driverne. Når disse generelt sett funker på alt av maskinvare som er, så kan kanskje vi skylde på programvareprodusentene, men det er og blir en ond sirkel. Sammenlikn det med å flytte utenbys. Du må ha penger for å bo, da må du ha jobb. Men du må bo der for å å få jobb, og du må ha jobb for å bo der.

 

Du må ha folk til å bruke linux, men da må du ha programvare (og spill ikke minst) som folk vil bruke. Men da må du ha drivere så alt funker. Men da må du ha folk nok som er interessert (f.eks for å presse Broadcom til å åpne opp driverne til linux slik at disse kan bli utviklet skikkelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis man er avhengig av å må bruke et bestemt program til en bestemt oppgave fordi alternativene er ubrukelig så er man også nødt til å ta skrittet fult ut , og bruke det oset som programmet funger på.

 

Da nytter det ikke å tvinge produsenten til å lage en versjon til favoritt oset dit

 

Man kan får det inntrykket at mange liker unormale stor utfordringer for å få tingen gjort.

 

hvis man vil bruke et os så må man også godta de begrensningene det medfører i funksjoner og hvilke applikasjoner man kan bruke som mulighetene de har

Lenke til kommentar

Okei, noen her tenker ikke langt. Skal man ikke bruke adobe på mk? Da skal elevene bruke tre år på å lære gimp og scribus, for så å være fisker på land I arbeidslivet? INGEN bruker gimp professjonelt innen design.

Web er omtrent den vanligste publiseringsformen i dag. Mange bruker Gimp profesjonelt. Jeg vil strekke det så langt som å si at det er bare tull å bruke photoshop til web. Elever som trenger tre år på å lære seg gimp og scribus kommer til å være fisker på land uansett.
Har du tenkt på at flere hundre om ikke tusen lærere må lære seg nye programmer og operativsystemer? Og ikt-ansvarlige må igjennom mye læring, og det blir alltid en person med en pc som ikke får trådøst nett eller direct rendering (3D).
Dette er et ikke-problem. Du får sette deg litt inn i de prosjektene som har vært, så vil du kanskje oppdage hva de virkelige utfordringene er.
Ved tanke på at staten får mye billigere lisenser hos adobe enn vi kan drømme om
Dokumenter påstanden din. Hvilken pris betales for MK laptopene?

Vi kan jo spørre NRK, TV2, VG, Dagbladet, HW.no, Try, Westerdahl, NKF hva de foretrekker å bruke. Adobe.

 

Du har også lite kjennskap til MK generelt ser jeg, ved tanke på at det er ikke bare Photoshop og InDesign som læres. Legg til Premiere Pro, Audition, Illustrator, kamerabruk, filmkamerabruk, generelt om form og farger. Legg så til norsk, engelsk, historie, nynorsk, naturfag, gym og samfunnsfag. Da går det plutselig ikke så fort å lære seg alt. Optimalt sett hadde MK ikke hatt disse ekstra fagene, eller hatt ett til ett og et halvt år med kun MK-relaterte fag, for så å ta allmen-fagene, eller helst omvendt, for å være ferskest mulig ved utgangen av skolen, og dermed mer attraktiv for bedrifter med lærlingeplasser. Husk at Mk ikke bare omhandler mediegrafikere, men kameramenn, fotografer, journalister, det er også en del om radio.

 

De virkelige utfordringene ER opplæring. Jeg kjørte linux på laptopen min på en tentamen, og fikk kjeft fordi IKT-ansvarlig ikke kunne noe om det, og dermed var ute av stand til å hjelpe meg om jeg fikk problemer senere. Selvfølgelig fikk jeg det, da linux nektet å finne min FAT-formaterte minnepenn, og dermed var det nesten stryk pga dette. Og tro meg, det var linux som tullet, ikke PCen, ikke meg. Prøvde å mounte den manuelt. Jeg var på egenhånd, INGEN hjelp å få. Hvis 1-3 IKT-ansvarlige per skole skal lære seg slike ting, feilsøking, installering av drivere osv, hvor lang tid tar det?

 

Det er den virkelige utfordringen av en grunn: Penger. Det koster mye å lære opp så mange.

Ang. prisen på selve pakken, som er det relevante her, så blir disse kjøpt med 15-20 lisenser av gangen som en pakke med en produktnøkkel og ett sett CDer. Jeg har ingen kilder, men jeg kan garantere deg at skoler får det billigere enn oss vanlige.

 

Ang. PCene, som ikke har noe med saken å gjøre, så skal disse duge til bilde og filmredigering uansett operativsystem, dermed er prisen på disse irrelevant. Og de som har egen PC fra før av har ingen garanti for at linux har driverstøtte til deres maskinvare, ergo et problem. Og da må evnt. disse elevene tvinges til å skaffe nye PCer gjennom skola, og da er det enda mer utgifter kontra nå.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det gjøres mer avansert for ALLE parter, med å bruke et operativsystem de færreste har noe kjennskap til, og derfra bruke programmer nesten ingen har kjennskap til. Det blir som sagt å koste mer å lære opp alle parter enn det koster for lisensene til Adobe-pakken.

Med den antagelse at man trenger den unike funksjonaliteten i utgangspunktet. Tar du en som aldri har tatt i PS og aldri har tatt i gimp (dette er direkte overførbart til andre ting) så vil det ikke være noe lettere å lære han opp i PS.

 

Og glem ikke at med engang elevene er ferdige og skal i lærlingetid, så må de starte på nytt med Adobe-pakken som de ikke kan pga. gjerrige skoler som foretrekker å lære opp lærere for flere titalls tusen i et OS som få bruker, istedet for å følge normen for å gjøre det lettere for elevene å gjøre det de SKAL, være kreative.

Igjen, dette er en veldig snever gruppe og har ingenting med hvorfor denne artikkelserien har utviklet seg til å gå fra et vanvittig potensiale til ganske ræva.

Og ja, jeg forventer 3d-rendering. Windows klarer det, OS X klarer det, jeg klarer det på OS X på min private egenbygde PC.

Du forventer altså ikke at 16-åringer skal kunne lære seg å bruke linux (som helhet, ikke bare gimp), men du forventer at de skal lære seg 3D-rendering. Du ser hvorfor det er umulig å ta deg seriøst, ikke sant?

Men min laptop får ikke det, for skjermkortet har ikke drivere som fungerer. Det er også et punkt du har glemt.

Hæ? Jeg har da aldri dratt inn dette.

Hva bruker elevene på skolen? Bærbare. Hva gjør mange produsenter når de har et dedikert grafikkort på hånden? De endrer det, endrer produsent-ID, produkt-ID, alt, så driverne ville ikke fungert om de fantes.

Hæ? Hvor har du dette fra? Hva har dette med noe som helst å gjøre?

Dette er forsåvidt et problem i Windows også, jeg måtte bruke 4 år gamle drivere til mitt X300, selvom ATI hadde mye nyere drivere ute. Fordi Dell skulle ha sin produsent-ID på grafikkortet, istedet for å ha ATI å gjøre ALT så mye lettere.

Igjen, hva har dette med noe å gjøre?

Og ikke misforstå meg, jeg har brukt linux aktivt siden 2004, min mor brukte det fra 1995 til 2003, og mange av vennene mine har brukt det mye. Vil jeg så får jeg til, bortsett fra switchable graphics da, men der er jeg ikke alene.

Switchable graphics er en kreftbyll, men heldigvis rydder SB opp der.

Jeg skulle gjerne sett linux som et brukbart OS, men vi kan ikke skylde på programvareprodusentene helt enda. For det er mye som står på maskinvareprodusentene, nemlig de forbanna driverne. Når disse generelt sett funker på alt av maskinvare som er, så kan kanskje vi skylde på programvareprodusentene, men det er og blir en ond sirkel. Sammenlikn det med å flytte utenbys. Du må ha penger for å bo, da må du ha jobb. Men du må bo der for å å få jobb, og du må ha jobb for å bo der.

Linux ER et brukbart OS, men dersom du er 100% avhengig av PS eller lignende, noe de aller færreste egentlig er, så er det utelukket av Adobe. Det er en konsekvens av lock-in, og det er dumt å gjøre seg så avhengig av én leverandør i første omgang. Du kan ikke da skylde på alternativene.

Du må ha folk til å bruke linux, men da må du ha programvare (og spill ikke minst) som folk vil bruke. Men da må du ha drivere så alt funker. Men da må du ha folk nok som er interessert (f.eks for å presse Broadcom til å åpne opp driverne til linux slik at disse kan bli utviklet skikkelig).

Broadcom har vel skiftet retning det siste året, så det er på bedringens vei. Ellers tjener ikke jeg noe på at andre bruker Linux (utover at større brukerbase betyr mer oppmerksomhet etc). Allikevel er Linux i nesten alle tilfeller et fullgodt og om ikke bedre alternativ enn konkurrentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...