Gå til innhold

Skuffet over Skyrim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange troll her, ja, men det trollet er ikke meg.Det er åpenbart at spillet appellerer til Bethesda-RPG-fanboys som velger å overse alle spillets mangler.Når Gamer.no så velger å gi spillet 10/10 uten å la manglene trekke ned, så blir det hele litt for latterlig for min del.Jeg mener spillet bærer preg av å se ut som og spille som en alpha-build. Og det er totalt uholdbart. Derfor 0/10.

 

Hehe, good one :tease:

 

 

 

 

Til gjengjeld kan jo jeg vise kontrast med et annet bilde.6336146510_0824b2c9bc_b.jpgÅ si at Skyrim - visuelt fra både teknisk og artistisk syn - ser verre ut enn Morrowind (med eller uten mods), det blir bare idiotisk. Rett og slett.
Bilde fra Morrowind(2002):morrowind2011-01.jpgJeg sier ikke at Skyrims grafikk er skikkelig dårlig, eller at Morrowinds grafikk overall er bedre - men i en del settinger er faktisk morrowind penere, og ute i naturen en del steder er polygoncounten tilsynelatende nesten den samme.Det jeg sier er at for å være et late 2011 spill, og morrowind ble sluppet i 2002, så burde Skyrim utklasse Morrowind i grafikk på alle måter, selv med mods. Og grafikken i Skyrim er dårligere enn hva den burde ha vært.Både grafikk og UI er tydelig consolifisert,gameplay er så som så, veldig morsomt i begynnelsen men gikk fort lei da det var for liten dybde i character development systemet, items, politikk/resultater mellom stridende fraksjoner og valg du gjør som gjør verdnen dynamisk og slike ting jeg liker ved RPG's.Main-questet engasjerer meg heller ikke nevneverdig lenger.Jeg la inn en god del timer i begynnelsen av spillet, men det blir nok med Skyrim som med alle andre bethesda-spill jeg har kjøpt:Jeg spiller dem halveis og gir meg midt i spillet da jeg plutselig står der uten noen vilje, motivasjon eller innlevelse i verdnen.Men som action-slasher funker det jo ganske bra, og sikkert mange som liker det,jeg går litt fort lei...men det er jo min egen feil.Så tja..jeg ville gi karakter 6 eller 7 av 10.

 

 

 

Om du virkelig mener at av de to, så er Morrowind penere, så må du VIRKELIG få deg briller! Lightingen på det bilde er ikke så aller verst, men om du mener at det vannet ser bra ut, så blir jeg bare lei meg..

Lenke til kommentar

De som sutrer over grafikken vil aldri klare å nyte et RPG spill noen sinne.

Jeg klarer helt fint å nyte et RPG uten super grafikk. Men nå er jo ikke Skyrim knapt et RPG.

Et action/slasher med RPG-krydder, som det ble sagt over her.

 

Hva er så et RPG? Hva er det Skyrim ikke har, som gjør at det over hodet ikke kan plasseres i RPG-sjangeren?

 

Synes dette argumentet begynner å bli rimelig teit. Forøvrig er det liksom også det som er hele poenget med artikkelen som ble skrevet av en fra Gamer.nos redaksjon, om hvorfor noen påstår at hvorvidt Skyrim er et hardcore RPG eller ikke, at dette liksom skulle ha noe å gjøre med hvor bra det er.

 

Til og med spill som Fable 3 - elendig som det er - kan plasseres i RPG-sjangeren. Jada, det har føttene velplassert i andre sjangre også, og RPG-elementene er særdeles utvannet. Spillet er dummet ned og forenklet. Men det betyr IKKE at det ikke kan klassifiseres som et RPG.

 

Jeg forstår dog godt din personlige preferanse, med at du blir lei av slike spill over tid. Noen folk kan spille Minecraft i hundrevis av timer uten å gå lei. Det kan ikke jeg. En brøkdel av hundre timer, så blir jeg lei. Det er bare personlig preferanse, og at du selv mener at Skyrim kun fortjener 6-7/10 er helt forståelig, og rimelig. Jeg personlig vil nok gi det 8/10. Ikke perfekt, men jeg har sabla mye moro med det. Det har dessuten VELDIG mye valuta for pengene.

 

PS: Jada jada, jeg er sikker på at det er mange av dere som elsker Fable 3 og er uenige med meg om at det er elendig - dette er min mening, og har uansett ikke noe med poenget å gjøre. Poenget er at Fable 3 kan puttes i RPG-båsen like mye som det f.eks. Diablo eller KOTOR kan. Skyrim har minst like mange elementer fra RPG-sjangeren som det har elementer fra adventure- og action-adventure sjangeren.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skyrim er årets største skuffelse, og et av de dårligste spillene jeg har spilt på lenge.

 

Karakter 0/10 - Uspillelig. At spillanmeldere gir dette spillet 10/10 osv. er så hinsides at jeg må lure på om de er kjøpt og betalt, inkompetente, eller bare fanboys.

 

 

Hva slags spill er spillbart for deg egentlig?

Lenke til kommentar

Skyrim er årets største skuffelse, og et av de dårligste spillene jeg har spilt på lenge.

 

7 år gammel grafikk direkte importert ifra konsoll som ser ut som LEGO: Elder Scrolls, og et interface som gjør at jeg lengter tilbake til tekst-MUD... selv den mye omtalte settingen så for meg ikke ut som særlig mer enn en dårlig omtolkning av vikingkulturen.

 

Karakter 0/10 - Uspillelig. At spillanmeldere gir dette spillet 10/10 osv. er så hinsides at jeg må lure på om de er kjøpt og betalt, inkompetente, eller bare fanboys.

 

Det som egentlig er inkompetent her, er å gi et spill som Skyrim 0/10..

Lenke til kommentar

Hva er så et RPG? Hva er det Skyrim ikke har, som gjør at det over hodet ikke kan plasseres i RPG-sjangeren?

 

Synes dette argumentet begynner å bli rimelig teit. Forøvrig er det liksom også det som er hele poenget med artikkelen som ble skrevet av en fra Gamer.nos redaksjon, om hvorfor noen påstår at hvorvidt Skyrim er et hardcore RPG eller ikke, at dette liksom skulle ha noe å gjøre med hvor bra det er.

 

Til og med spill som Fable 3 - elendig som det er - kan plasseres i RPG-sjangeren. Jada, det har føttene velplassert i andre sjangre også, og RPG-elementene er særdeles utvannet. Spillet er dummet ned og forenklet. Men det betyr IKKE at det ikke kan klassifiseres som et RPG.

 

Jeg forstår dog godt din personlige preferanse, med at du blir lei av slike spill over tid. Noen folk kan spille Minecraft i hundrevis av timer uten å gå lei. Det kan ikke jeg. En brøkdel av hundre timer, så blir jeg lei. Det er bare personlig preferanse, og at du selv mener at Skyrim kun fortjener 6-7/10 er helt forståelig, og rimelig. Jeg personlig vil nok gi det 8/10. Ikke perfekt, men jeg har sabla mye moro med det. Det har dessuten VELDIG mye valuta for pengene.

 

PS: Jada jada, jeg er sikker på at det er mange av dere som elsker Fable 3 og er uenige med meg om at det er elendig - dette er min mening, og har uansett ikke noe med poenget å gjøre. Poenget er at Fable 3 kan puttes i RPG-båsen like mye som det f.eks. Diablo eller KOTOR kan. Skyrim har minst like mange elementer fra RPG-sjangeren som det har elementer fra adventure- og action-adventure sjangeren.

Jeg synes Skyrim mangler en hel del for å kunne sies å være et godt RPG.

Det mangler dybde i character development systemet..det kreves så godt som ingen fremtidig planlegging av karakteren din. Sammenlikn f.eks character development i Skyrim vs Neverwinter Nights.

Eller for å ta bethesdas andre RPG's... sammenlikn Fallout 2 og Fallout 3. Fallout 3's character developlemnt ble rett og slett raped.

 

Skyrim har mer fokus på combat, og mindre på character developlment, det kan ingen komme vekk ifra. Det er en grunn til at jeg vil si det er et action-rpg hybrid som definitivt er mest action og litt rpg-krydder.

 

En annen ting er at spillerens valg har liten innvirkning på verdnen. Jeg føler ikke at jeg blir gitt friheten til å ta tricky valg som påvirker verdnen.

Main storyen er heller ikke spesielt god. Ikke elendig heller, men ganske middelmådig og ikke en jeg blir veldig engasjert av.

Sammenlikn med Mass Effect 1 og 2 - spill som i stor grad har blitt kritisert for å være mer action enn RPG, men her synes jeg det går helt fint, for Mass Effect har dype karakterer, dype dialoger, svært engasjerende story og spilleren får ta stilling til et hav av etiske dillemaer og valg som får konsekvenser fremover til og med videre i etterfølgerne.

 

Skyrim står altså med lite character developlment, middelmådig story, ikke dype karakterer.

Skyrims sterke sider er at verdnen er enorm, og det er hundrevis av random-genererte quests å gjøre, og action preget combat.

Derav sier jeg definitivt mest action preget, og ikke så mye RPG.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at DU personlig misliker Skyrim fordi det ikke er den typen RPG du liker, men det hjelper lite på det faktum at Skyrim likevel faktisk ER et rollespill. Bare fordi du liker spill av typen Quake 3, og ikke Call of Duty, har ikke dette noe å gjøre med hvorvidt en av dem kan sees på som et godt FPS (eller FPS i det hele tatt).

 

Torchlight, Titan Quest og Diablo har nært ingen story i det hele tatt. Dialogen holdes til et minimum. Character development er statisk og basert på hvilken klasse du velger. Disse spillene fokuserer på kamp og looting, og det er alt. Disse tre er blant mange i Hack-n-Slash kategorien, en undersjanger av RPG.

 

Hvorfor er det slik at, for at et spill skal kunne defineres som et RPG på et globalt og objektivt nivå, så må det tilfredsstille DINE subjektive krav?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at DU personlig misliker Skyrim fordi det ikke er den typen RPG du liker, men det hjelper lite på det faktum at Skyrim likevel faktisk ER et rollespill. Bare fordi du liker spill av typen Quake 3, og ikke Call of Duty, har ikke dette noe å gjøre med hvorvidt en av dem kan sees på som et godt FPS (eller FPS i det hele tatt).

 

Torchlight, Titan Quest og Diablo har nært ingen story i det hele tatt. Dialogen holdes til et minimum. Character development er statisk og basert på hvilken klasse du velger. Disse spillene fokuserer på kamp og looting, og det er alt. Disse tre er blant mange i Hack-n-Slash kategorien, en undersjanger av RPG.

 

Hvorfor er det slik at, for at et spill skal kunne defineres som et RPG på et globalt og objektivt nivå, så må det tilfredsstille DINE subjektive krav?

Jeg sier jo det - Skryim er en RPG-Action hybrid, med mest elementer fra action.

Du har nok hengt deg litt opp i den artikelen på gamer.no om RPG/Action kategorier.

Jeg kritiserer ikke spillet for å være en hybrid(selv om jeg i likhet med artikelforfatteren skulle ønske at flere rene RPG spill ble laget).

Jeg liker enkelte Action RPGs, som f.eks Gothic 2 og Mass Effect.

Men Skyrim falt ikke i smak pga nevne årsaker.

 

De som liker hack&slash fremfor character developlment, enorme verdner og enormt antall quests fremfor dybde i story, karakterer, valg man må ta etc, vil sikkert storkose seg med spillet.

 

Jeg personlig ville foretrukket mer klassiske RPG-elementer og mindre simplifisering av character development, og valg man tar etc, og en mindre men mer innholdsrik og handcrafta verden.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Å definere rollespill er vanskelig. F.eks. tror folk at du må ha levels og stats du kan forbedre i et RPG, men det handler mer om tradisjon enn om selve definisjonen. Spilleren i et RPG kontrollerer én karakter (noen ganger andre gruppemedlemmer også) som fullfører ett eller mange oppdrag. Det som hovedsaklig gjør (elektroniske) RPGs lik klassiske pen-and-paper-spill er utviklet historiefortelling og fortellende elementer, (spillmekanisk) karakterutvikling, kompleksitet, samt gjenspillbarhet og innlevelse/fordypning.

 

Jeg kaller Skyrim lett et RPG. Du kan igrunn velge masse, selv om du kanskje ikke får så mange valg i historien. Du kan f.eks. ikke velge å bli på lag med dragene og ta over Skyrim som dragehersker, men du kan velge å la drager være drager, bli jeger og smed og gjør deg rik på den måten. Du kan også velge hvilken side du vil støtte i krigen, og du kan være snill og hjelpe folk, eller være ond og stjele og drepe på en mye større skala enn i de fleste andre RPGs (uten å ødelegge plottet).

 

Skyrim er kanskje ikke like sterk som Bioware RPGs på mange områder, men når det kommer til frihet til å gjøre litt som du vil (bryte deg inn i et random hus, drepe alle, stjele alt, og snike deg umerket unna) er Skyrim mye bedre. Dette er noe som er morsomt i pen-and-paper RPGs, der du har en DM som dynamisk kan kontrollere hva som skjer hvis du sporer av fra skinnene. Jeg vil påstå at denne friheten er et klassisk og viktig RPG-element som mangler fra mange RPGs (som er god på andre ting), og som ikke vanlig open world action-spill gir deg muligheten til heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir blaffen i hvilken sjanger dette kommer inn under... Om dette er ett bra eller dårlig spill? Jo la meg si det slik:

- Har de siste 5-6 årene, ikke funnet ett eneste spill som klarer å holde meg interessert og engasjert i mere enn 2 timer... Helt inntil jeg testet Skyrim, som jeg nå har ca 30 timer played på(kanskje ikke så mye for andre, men i ett hektisk familieliv med trening, jobb etc så er det ganske mye).

 

Så NOE har de gjort riktig. Det å gi dette spillet stryk-karakter er for meg helt uforståelig, og hvis noen faktisk gjør det, så skjønner jeg ikke at de gidder å engasjere seg i å gå inn på forumet her å faktisk skrive om hvor dårlig de synes det er... Burde vel ha bedre ting å gjøre?

Lenke til kommentar

Gir blaffen i hvilken sjanger dette kommer inn under... Om dette er ett bra eller dårlig spill? Jo la meg si det slik:

- Har de siste 5-6 årene, ikke funnet ett eneste spill som klarer å holde meg interessert og engasjert i mere enn 2 timer... Helt inntil jeg testet Skyrim, som jeg nå har ca 30 timer played på(kanskje ikke så mye for andre, men i ett hektisk familieliv med trening, jobb etc så er det ganske mye).

 

Så NOE har de gjort riktig. Det å gi dette spillet stryk-karakter er for meg helt uforståelig, og hvis noen faktisk gjør det, så skjønner jeg ikke at de gidder å engasjere seg i å gå inn på forumet her å faktisk skrive om hvor dårlig de synes det er... Burde vel ha bedre ting å gjøre?

Vet ikke om det er meg du sikter til..men jeg gir det ikke stryk karakter.

Jeg ville gitt det 6 av 10.

 

Eksempler på spill jeg gir 10/10 personlig er:

Mass Effect, Gothic 2, Neverwinter Nights(spesielt hordes of the underdark expansion)

 

Hvorfor jeg gidder? Hvis det er noen andre som foretrekker litt dypere spill, slik som jeg egentlig gjør(men hadde store forhåpninger til at Bethesda hadde skjerpet seg), så anbefaller jeg å heller vente på Risen 2.

Men har man ikke noe bedre å gjøre kan Skyrim kanskje duge som middelmådig tidsfordriv, men ikke noe man burde kjøpe hvis man vil ha skikkelig god underholdning.(Min mening)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Skyrim er årets største skuffelse, og et av de dårligste spillene jeg har spilt på lenge.

 

Karakter 0/10 - Uspillelig. At spillanmeldere gir dette spillet 10/10 osv. er så hinsides at jeg må lure på om de er kjøpt og betalt, inkompetente, eller bare fanboys.

 

 

Hva slags spill er spillbart for deg egentlig?

Det samme lurer jeg på :p

Lenke til kommentar

VGA's 2011 Game Of The Year: The Elder Scrolls V: Skyrim

 

Skyrim er årets største skuffelse, og et av de dårligste spillene jeg har spilt på lenge.

 

7 år gammel grafikk direkte importert ifra konsoll som ser ut som LEGO: Elder Scrolls, og et interface som gjør at jeg lengter tilbake til tekst-MUD... selv den mye omtalte settingen så for meg ikke ut som særlig mer enn en dårlig omtolkning av vikingkulturen.

 

Karakter 0/10 - Uspillelig. At spillanmeldere gir dette spillet 10/10 osv. er så hinsides at jeg må lure på om de er kjøpt og betalt, inkompetente, eller bare fanboys.

 

Kan legge ved denne for moro skyld(godt poeng tho):

 

 

internet-memes-bill-oreilly-didnt-not-change-enough.jpg

 

 

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Skyrim er årets største skuffelse, og et av de dårligste spillene jeg har spilt på lenge.

 

7 år gammel grafikk direkte importert ifra konsoll som ser ut som LEGO: Elder Scrolls, og et interface som gjør at jeg lengter tilbake til tekst-MUD... selv den mye omtalte settingen så for meg ikke ut som særlig mer enn en dårlig omtolkning av vikingkulturen.

 

Karakter 0/10 - Uspillelig. At spillanmeldere gir dette spillet 10/10 osv. er så hinsides at jeg må lure på om de er kjøpt og betalt, inkompetente, eller bare fanboys.

 

Hvis alle hadde hatt samme smak som deg , hadde du kjeda deg ihjel du også. Tro meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...