Gå til innhold

Skuffet over Skyrim


Anbefalte innlegg

Har veldig bra å lese innleggene til Hr. Jensen i denne tråden. Vet at jeg har diskutert mot deg og resten av Gothic-gjengen, men det er nå glemt. ;)

Godt jobbet med med nyanserte innlegg!

Også credit til Orwandel.

 

Jeg synes Skyrim mangler en hel del for å kunne sies å være et godt RPG.

Det mangler dybde i character development systemet..det kreves så godt som ingen fremtidig planlegging av karakteren din. Sammenlikn f.eks character development i Skyrim vs Neverwinter Nights.

 

NWN ble laget i en tid da Bioware hadde avtale med AD&D/Forgotten Realms om å lage spill i denne settingen og ikke minst med de rammene det hadde.

Resultatet ble, ja ganske avansert character baking.

 

Bioware beskriver tiden med AD&D og Forgotten Realms som tung da de hele tiden måtte følge den standarden som egentlig er lagd for pen and paper. Bioware måtte få tillatelse til den minste endring og hele denne spillprosessen var veldig byråkratisk og treig.

 

Det er realistisk å anta at Bioware måtte ta med masse de enten ikke hadde tid til å utvikle skikkelig, eller gjennomarbeide fordi de enten ikke fikk lov (av AD&D) til å fjerne det når transisjonen fra pen and paper til PC ikke funket eller tiden ikke strakk til.

 

Det er også realistisk å tro at de heller ikke kunne endre ting til å funke da det da kom i konflikt med reglene.

 

Uansett var det sikkert fler enn meg som merket at NWN hadde endel features som nesten var uspillbare, ikke hadde nytteverdi, eller var up. (eksempler: charm animal og spray)

 

Den tungvindte utviklingsprosessen var en av flere grunner til at Bioware "brøt" samarbeidet og lagde sin egen verden (DA) der de kan gjøre som de vil.

 

Sier ikke at NWN var dårlig. Personlig likte jeg best Shadows of Undrentide, da klassene var mer spennende her, samt teksturene finere.

 

Poenget mitt er at mer ikke alltid er bedre. Det må ha en nytteverdi og være gjennomarbeidet også.

 

Er dog enig i kritikken at faksjoner kunne spilt en større rolle, og at det kunne vært mer konsekvenser.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At noen skills i NWN er nesten ubrukelige, og andre gode, ødelegger etter min mening ingen ting overhodet - det gjør at man må prioritere.

 

Godt gjennomtenkte designs er selvfølgelig bra, og at en ikke bare går for kvantitet.

Men NWN's levelsystem har et dusin forskjellige måter å bygge karakterer på, med rimelig heftig dybde.

 

At Bioware ikke likte å jobbe med D&D kan godt være, men resulatet ble uansett bra, og etter min mening karakter 10/10.

Skyrim får av meg 6/10.

 

Gothic 1 og Gothic 2 er spill uten like mye pen&paper stil, som jeg også vil gi 10/10, grunnet dybden i hvordan verdnen er designet, og samvirket med character systemet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ser også at endel skriver at Witcher 2 har bedre grafikk.

Enig med post ikke så lang over her at W2 muligens har bedre teksturer, og ihvertfall lyssetting.

 

Hvis animasjoner er endel av bildet er jeg dog ikke enig. Characterene (både pc og npc) beveger seg veldig rykkete. Tydelig på hovedpersonen når han løper. Håret står rett bak etc. Detaljer blir borte og det hele virker litt cartoonish sammenlignet med Skyrim hvor ting er mer helstøpt og smooth.

Lenke til kommentar

Hva er det som er pen&paper stil med Gothic?

 

Gothic 1 og Gothic 2 er spill uten like mye pen&paper stil, som jeg også vil gi 10/10, grunnet dybden i hvordan verdnen er designet, og samvirket med character systemet.

Kunne sikkert formulert det slik at de ikke har noen pen&paper stil i det heletatt...whatever. Flisespikkeri. Poenget er det samme uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smaken er, heldigvis, som baken. Er rundt 200 timer inn i spillet og storkoser meg med det enda. Jeg spiller på PS3 og grafikken er ikke akkurat noe å skryte av, iforhold til PC, men det bryr jeg meg ikke noe om.

 

Jeg tar meg god tid med questene i spillet, og veldig mange av dem er svært underholdene. Sitter timesvis med sidequests som overrasker meg gang på gang. Har funnet alle Daedric Artifacts, de questene var veldig bra. De burde dere prøve.

 

Drager som flyr baklengs, noen ganger får jeg ikke souls, men det gjør ikke spillet uspillelig. Puzzles er ikke de vanskligste og går igjen og igjen, men det er vel ikke så veldig rart hvis det var de samme folkene (i Tamriel) som bygde alle templene. Hvorfor plutselig bruke et annet låssystem hvis templene skal brukes hver dag. Det blir litt klønete.

 

Dette spillet kan ikke rushes igjennom. Man må ta seg god tid. Ikke start med å klare hele mainquesten med en gang. Prøv å få alle achievements og se om spillet blir noe bedre.

Lenke til kommentar

Skyrim er årets største skuffelse, og et av de dårligste spillene jeg har spilt på lenge.

 

7 år gammel grafikk direkte importert ifra konsoll som ser ut som LEGO: Elder Scrolls, og et interface som gjør at jeg lengter tilbake til tekst-MUD... selv den mye omtalte settingen så for meg ikke ut som særlig mer enn en dårlig omtolkning av vikingkulturen.

 

Karakter 0/10 - Uspillelig. At spillanmeldere gir dette spillet 10/10 osv. er så hinsides at jeg må lure på om de er kjøpt og betalt, inkompetente, eller bare fanboys.

Grafikk og kultur gjør spillet "uspillelig"? Jøss.

 

Og jeg som trodde det var spillbarheten som avgjorde...spillbarheten.

 

Enig at grafikken er litt snodig. Figurene virker veldig kantete og plast-aktige. Men det plager meg ikke nevneverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...