Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som drikker alkohol foran barn


Anbefalte innlegg

Det sier seg selv at det å skade uskyldige, forsvarsløse barn er galt. Punktum. Spiller ingen rolle hvor du bor, hvem du er og hva du tror på.

 

 

Det er ikke snakk om å påtvinge noen noe som helst, men det å slå sine barn er ingen form for oppdragelse. Det er kun ett verktøy for å ha stålkontroll og kue sine barn, og virker ofte hemmende på flere måter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja, her er jeg litt uenig. Slik som samfunnet er i dag er man barnemishandler hvis man tar et barn litt hardt i skulderen. Slik syns jeg ikke det bør være. Men ikke misforstå, jeg syns heller selvfølgelig ikke at man skal bruke vold mot barn, noen gang.

 

Det jeg mener, er at barn ikke har vondt av for eksempel ris, hvis de er ulydige. Det er faktisk en effektiv metode, da lærer de å ikke gjøre ugagn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja, her er jeg litt uenig. Slik som samfunnet er i dag er man barnemishandler hvis man tar et barn litt hardt i skulderen. Slik syns jeg ikke det bør være. Men ikke misforstå, jeg syns heller selvfølgelig ikke at man skal bruke vold mot barn, noen gang.

 

Det jeg mener, er at barn ikke har vondt av for eksempel ris, hvis de er ulydige. Det er faktisk en effektiv metode, da lærer de å ikke gjøre ugagn.

Ja det er egentlig litt rart for denne type oppdragelse eksisterer egentlig fortsatt, det er bare blitt ulovlig/umulig for foreldre å praktisere den, men søsken/andre barn tar jo en bit av denne delen fortsatt.

 

Har personlig aldri blitt slått eller noe som helst slikt av mine foreldre, men fått et hardt slag i armen mang en gang av broren min, grått en del tårer, dette er på ingen måte skadelig, det er bare en sterkere måte å lære deg "ikke gjør slik".

Dette blir jo praktisert i barnehage/barneskole og, om du dytter noen av ronsa kan det fort bli slosskamp :9 De fleste foreldre vil kanskje ikke si det, men barnet har godt av dette!

Om det er sunnere at foreldrene ikke har noe del i dette eller ikke kan jeg ikke kommentere, men personlig kunne jeg aldri slått/rist et forsvarsløst barn.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at det å skade uskyldige, forsvarsløse barn er galt. Punktum. Spiller ingen rolle hvor du bor, hvem du er og hva du tror på.

 

Det er ikke snakk om å påtvinge noen noe som helst, men det å slå sine barn er ingen form for oppdragelse. Det er kun ett verktøy for å ha stålkontroll og kue sine barn, og virker ofte hemmende på flere måter.

 

Joda, jeg er helt enig og ville ikke oppdratt mine barn på den måten, men jeg legger meg heller ikke opp i hvordan andre gjør det. Kanskje flertallet av verdens befolkning tror på fysisk avstraffelse i barndommen og selv om det ikke er min måte så ser jeg det heller ikke som min oppgave å påtvinge min metode på andre.

 

Hver til sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så ligger ikke problemet hos BV, men at alt skal være så ekstremt privat. ''Det er ikke din oppgave, du har ingenting med deres liv å gjøre'', osv.

 

Hvis vi bare hadde brydd oss litt mer om å si ifra når vi ser noe som bekymrer oss enn å være redd for å blande seg inn i noens liv så hadde det nok ikke vært så mange tilfeller hvor BV kommer inn altfor sent, eller hvor de aldri kommer inn i bildet overhode på grunn av at folk setter mer pris på familiens 'privatliv' enn at barna får den oppfølgingen de trenger.

 

Hvem i alle dager er du, som tror du har noe med hvordan andre mennesker oppdrar sine egne barn? Hvis folk hadde holdt nesa si i sine egne saker, og ikke stukket den borti ting de ikke har noe med, så hadde denne verden sett mye lysere ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våkne opp og lukt på rosene. Vi lever faktisk i et samfunn. Hvordan andre oppdrar sine barn DRITER eg i, men eg blander meg dersom barnet blir fysisk eller psyksisk mishandlet eller misbrukt. Om ikke annet så skal det barnet bli voksen på et tidspunkt og en dårlig oppvekst med mishandling, misbruk og rus vil føre til psykiske lidelser som både går ut over mental helse, arbeidsevne, sosiale ferdigheter og både egen og andres sikkerhet.

 

Resultatet kan bli en evig NAV-gjenganger som ikke bidrar og som kan utgjøre en samfunnsmessig risiko. Om det kan unngås med et anonymt tips gjør eg det gjerne. Flere ganger om det blir nødvendig.

 

For å ikke snakke om det menneskelige oppi alt. Barnet hadde lite å si når det havnet hos de foreldrene det havnet hos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skader ikkje å melde frå til barnevernet dersom dette er ein situasjon som ein reagerer på. Barnevernet kjem antageligvis ikkje til å gjere så mykje med saken i fyrste omgong, men dersom nokon andre også ringer inn ei bekymringsmelding så vil barnevernet sjå at det er registrert ei bekymring frå før slik at dei kan vurdere om denne saka må undersøkast nærmare.

 

Ved å melde frå til barnevernet så vil du hjelpe dei til å finne ut om det er eit mønster eller ikkje. Kanskje var dette eit eingongstilfelle som ikkje skjer igjen, ja då blir det med denne eine bekymringsmeldinga. Men dersom barnevernet mottar ei ny melding kvar helg frå pizzabudet, naboen, postmannen, osv så vil dei sjå at dette ikkje berre var eit eingongstilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er saken en annen. Pizzabudet så ingen overgrep. Alkohol må ikke føre til vold og jeg vil ikke stigmatisere fyll ytterligere. Det er og bør bli sett på som en helt naturlig del av at voksne mennesker hygger seg.

Eg har ingen problem med at voksne mennesker hygger seg. Problemet er når voksne mennesker har ansvar for barn, og drikker så mye at de ikke evner å ta ansvar for seg selv, langt mindre barnet(eller barna). Dette er omsorgssvikt og bør meldes fra om. Så får den rette instansen vurdere om dette er et engangstilfelle eller et mønster, som The Avatar er inne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vet jo ikke at han ikke evnet å ta seg av barnet. Jeg skjønner at ungen var forlegen, men pizzabudet kom jo med pizza. Altså, noen har bestilt mat.

 

Jeg ser absolutt at det ikke ser riktig bra ut. Men jeg er åpen for at andre familier og kulturer har andre syn. Det er ikke greit å mishandle barnet sitt, men pizzabudet kjenner ikke familien. Han var bare inne i gangen deres et øyeblikk. Hadde det vært en nabo eller slektning som ser familien jevnlig og ser at barnet blir mishandlet, uten å konkludere med det utelukkende på grunn av fyll, så hadde saken vært annerledes. Som pizzabud derimot, ville jeg ikke sett det som min sak å skape unødvendige vanskeligheter for dem.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom den voksne ikke klarer å ta i mot pizzabudet og betale for pizzaen, mener du virkelig da at vedkommende var i form til å ta vare på seg selv eller barnet?

 

Og tror du at om det var flere voksne der, som var edru eller i stand til å ta vare på barnet, så sendes den fulleste ut for å ta i mot pizzabudet? Som attpåtil trenger hjelp av sønnen for å finne lommeboka?

 

Naivt vil eg kalle det :)

 

Opprinnelig innlegg kan du lese her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1127165&view=findpost&p=18664365

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg har barn selv, så kan jeg si at det lureste en forelder gjør er å lære barnet å ta ansvar og passe på seg selv. Jeg tar i hvert fall ikke en slik hendelse som et tegn på at barnet blir mishandlet. Jeg baserer meg ikke på spekulasjoner, så ved mindre jeg ser at ungen blir mishandlet, så gjør jeg ingenting med det.

 

Det er en ting å følge med på slekt og naboer, men jeg spekulerer ikke i hva enhver ukjent familieeller privatperson foretar seg.

Lenke til kommentar

Hvem i alle dager er du, som tror du har noe med hvordan andre mennesker oppdrar sine egne barn? Hvis folk hadde holdt nesa si i sine egne saker, og ikke stukket den borti ting de ikke har noe med, så hadde denne verden sett mye lysere ut.

 

Jeg er en som har opplevd at man heller skulle ''respektere privatlivet'' enn å bry seg om hvorfor jeg hadde spiseforstyrrelse, problemer på skolen, problemer med å få venner og blåmerker og sår som jeg måtte skjule og ''unnskylde'' mine foreldre da venner så/merket situasjonen hjemme.

 

Det er lett å sitte på sidelinjen og hylle privatlivet og drite i de små når det ikke er dine egne små det er snakk om. Forøvrig, når jeg får meg barn og hvis jeg opplever at noen av vennene til barna mine gir uttrykk for at de er redd for gå hjem på grunn av vold i hjemmet så vil jeg ikke nøle med å si at barnet kan få være hos oss til ting er blitt ordnet.

 

Ofte så fungerer BV som ett foreldrevern istedet, nettopp på grunn av ''frykten'' for hvordan folk vil reagere. Hallo! Det er snakk om barna våre! De har ingen stemme og trenger noen som ser etter dem!

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handlet jo først og fremst om en som leverte mat til en familie der faren var overberuset og hadde en gutt i 7-10-årsalderen og var ukomfortabel med situasjonen.

 

I et slikt tilfelle syns jeg ikke personen skal gjøre noe som helst eller tenke noe særlig over det. For alt h*n vet var moren eller noen andre i huset som hadde kontroll over situasjonen. Dette kan også ha vært et engangstilfelle. Det vet ikke personen noe om. Hadde det vært en fast leverant, og dette hadde vært et tilsynelatende vanlig tilfelle, da kunne han sagt ifra.

Har ikke lest de to siste sidene, men urk. Dette skremmer meg.

I verste fall ødelegger du for gutten, og én bekymringsmelding til barnevernet fører ikke automatisk til at han blir plukket opp og plassert et annet sted, men at de får nyss om det og kan følge opp familien.

 

Tror du virkelig det bare var en engangsforseelse? Alle vet at gutten lider her.

 

Jeg synes det er helt åpenbart at man skal reagere i slike saker. (Nå tenker jeg på overberusede foreldre til hverdags, ikke bestemor som tar seg et glass for mye på julaften.)

 

Og dette blir nok et veldig dårlig innlegg siden jeg skal komme med et billig poeng til slutt: "Privatlivets fred" står/sto veldig sterkt i Østerrike, der var det visst en kar som låste inn noen unger. Men det kan være noe å tenke på. Kan ikke skjønne hvor mye enkelte her vil lukke ører og øyne og tro at alt er rosenrødt.

Endret av Skoony
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle foreldre som drikker alkohol er altså Josef Fritzl?

 

Tror du virkelig det bare var en engangsforseelse? Alle vet at gutten lider her.

 

Hvordan vet du det? Kjenner du ham personlig?

 

En bekymringsmelding til barnevernet fører ikke automatisk til noe, nei, men det er ikke uvanlig at barnevernet blir kritisert. Det hender så klart at de gjør noe riktig også, men jeg ville vært forsiktig. Jeg ville i alle fall ikke risikert familielivet til mennesker jeg ikke kjenner på bakgrunn av synsing og lite holdbare indisier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...