Gå til innhold

Hvordan ble pyramidene bygd?


Anbefalte innlegg

Moderatoredit: Tråden er splitta ut frå Hvem tror du at Jesus Er/ var ?.

 

Pr. dags dato er det vel ingen som vet helt hvordan pyramidene ble bygd - for 4500 år siden - og heller ingen som klarer å bygge de i dag. Om jeg tar feil må du gjerne henvise meg til en eller annen nettside som klarer å motsi meg, selv om jeg har sett et par dokumentarer om teorier om byggingen av dem så er det fortsatt ingen som klarer å vise hvordan de har fått det til.

http://illvit.no/kultur-historie/fortidens-sivilisasjoner/pyramiden-ble-bygd-innenfra

 

.. og det helt uten hjelp fra marsboere..

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr. dags dato er det vel ingen som vet helt hvordan pyramidene ble bygd - for 4500 år siden - og heller ingen som klarer å bygge de i dag. Om jeg tar feil må du gjerne henvise meg til en eller annen nettside som klarer å motsi meg, selv om jeg har sett et par dokumentarer om teorier om byggingen av dem så er det fortsatt ingen som klarer å vise hvordan de har fått det til.

http://illvit.no/kultur-historie/fortidens-sivilisasjoner/pyramiden-ble-bygd-innenfra

 

.. og det helt uten hjelp fra marsboere..

 

Har sett den dokumentaren flere ganger, en veldig interresant teori, men fortsatt bare en teori. Som alt annet jeg "serverer" her.

 

Men det er nok den mest sannsynlige måten de ble bygd på, ja.

 

Dog er det ingenting som forklarer det kvantespranget mennesket fikk fra å bo i huler til å plutselig bygge gigantiske pyramider :)

 

Ganske artig å se at du uten å nøle utelukker med en gang at utenomjordiske folk kunne ha kommet til vår planet for å hjelpe oss med utvikling el.l. istedenfor alt svada som står skrevet i mange bøker.

 

Hvorfor skal vi mennesker på Tellus være de eneste beboerne i hele universet?

Er det virkelig så usannsynlig at det finnes intelligent liv, som kan ligge millioner av år foran oss i utvikling, på andre planeter i universet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Er det virkelig så usannsynlig at det finnes intelligent liv, som kan ligge millioner av år foran oss i utvikling, på andre planeter i universet?

Nei, men det er usannsynlig at noen andre er interessert i å besøke Jorda, deres egen planet og naboplanetene er antagelig langt mer interessante enn Jorda. Og det er enda mer usannsynlig at noen utenfra noensinne har besøkt oss.

 

Egypterne bygde ikke perfekte pyramider på første forsøk. Det er funnet tidligere pyramider med var langt mindre perfekt, egypterne utviklet teknologien over århundrer før de bygde de store pyramidene. Dessuten utvekslet de ganske sikkert byggeteknikker med babylonerne, som bygde flotte byer mellom elvene Eufrat og Tigris (dagens Irak). Også tidligere bygde menneskene bygninger av tre og stein, f.eks i steinalderen. Så det blir direkte galt å påstå at menneskene gikk fra å bo i huler rett over til å bygge sinnrike og perfekte pyramider.

Lenke til kommentar

Tråden burde ha hetet noe annet...

"Har vi fått besøk av en ikke-jordisk sivilisasjon?" - Jeg mener siden denne tråden springer ut av en annen tråd hvor vi snakker om mye mer enn bare pyramider... Pyramidene er bare en del av det...

 

Jeg har selv vært å sett pyramidene med mine egne øyne, og jeg har sett dokumentarer som viser hvordan Pyramidene høyest sannsynlig ble laget, og da denne: Jean-Pierre Houdin ...

 

Spørsmålet når man snakker om Pyramidene i sammenheng med "har vi fått besøk av rom-vesener?" - er ikke "hvordan pyramidene ble laget"... Det er mer hvorfor de ble laget... Hva slags funksjon de hadde...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
Er det virkelig så usannsynlig at det finnes intelligent liv, som kan ligge millioner av år foran oss i utvikling, på andre planeter i universet?

Nei, men det er usannsynlig at noen andre er interessert i å besøke Jorda, deres egen planet og naboplanetene er antagelig langt mer interessante enn Jorda. Og det er enda mer usannsynlig at noen utenfra noensinne har besøkt oss.

Akkurat det er i alle fall usannsynlig.. Altså at "grunnen er at de ikke ville vært interessert" ... Og naboplanetene trenger ikke være beboelige heller, og på den måten ikke være interessant. Planeter med liv på vil jeg tro er en sjeldenhet, og at det ikke eksisterer mange av dem. Det er jo nettopp det som usannsynliggjør at det er en planet med liv på som er i vår rekkevidde... Det er jo det som er hovedsakelig grunnen til at svært mange ikke tror på at vi har fått noe besøk i det hele tatt, så din forklaring blir jo i dette tilfellet bare helt snodig... (Jeg mener ikke være nedlatende altså;) )

 

Egypterne bygde ikke perfekte pyramider på første forsøk. Det er funnet tidligere pyramider med var langt mindre perfekt, egypterne utviklet teknologien over århundrer før de bygde de store pyramidene.

Ja.. Selvsagt. Hvis du lærer noen noe, så er det ikke dermed sagt at de får det til med en gang heller... Sannsynligvis ikke.

 

Dessuten utvekslet de ganske sikkert byggeteknikker med babylonerne, som bygde flotte byer mellom elvene Eufrat og Tigris (dagens Irak).

Ja, det er en god forklaring det. Men sånn rent hypotetisk, så kan kunnskapen som plutselig bare eksploderte i Mestopotamia (i den første sivilisasjonen på jorda som vi kjenner til) kommet fra folk som oppdaget denne planeten tidlig i vår historie og lærte våre forfedre opp i diverse ting... Eller ikke.... Men muligheten er fremdeles der..

 

Også tidligere bygde menneskene bygninger av tre og stein, f.eks i steinalderen. Så det blir direkte galt å påstå at menneskene gikk fra å bo i huler rett over til å bygge sinnrike og perfekte pyramider.

Det er sant. =)

Lenke til kommentar
Er det virkelig så usannsynlig at det finnes intelligent liv, som kan ligge millioner av år foran oss i utvikling, på andre planeter i universet?

Nei, men det er usannsynlig at noen andre er interessert i å besøke Jorda, deres egen planet og naboplanetene er antagelig langt mer interessante enn Jorda. Og det er enda mer usannsynlig at noen utenfra noensinne har besøkt oss.

Akkurat det er i alle fall usannsynlig.. Altså at "grunnen er at de ikke ville vært interessert".

Hvorfor? Hva er så eksepsjonelt med Jorda egentlig?

 

Joda, vi som bor her synes selvsagt den er enestående. Vi synes den er vakker og interessant. Og for oss ligger den midt i universet.

 

Men for andre, selv de som tilhører den samme galaksen som oss, så er solsystemet faktisk en utkant i ødemarken. Solsystemet ligger nærmest for seg selv, i utkanten av en av en av galaksens ytterste spiralarmer. Det lysbåndet vi ser som Melkeveien er egentlig bare den sentrale strengen i den spiralarmen vårt solsystem er en del av, de sentrale delene og resten av vår egen galakse er usynlig for oss i synlig lys. Vi synes kanskje det er kort til neste stjerne, bare 4,2 lysår. I mesteparten av Melkeveien er dette faktisk en ganske svær avstand mellom nabostjerner.

 

Å besøke Jorda er derfor ikke det opplagte valget for en fremmed sivilisasjon. Det finnes garantert millionvis av mer opplagte valg, også selv om de søker etter liv på planeter i andre solsystem enn der de selv kommer fra.

 

Det er ulogisk for oss å dra til ei gamme langt innpå Finnmarksvidda for å kjøpe en liter melk, når vi får likedan melk på super'n på hjørnet. Like ulogisk vil det være for en utenomjordisk sivilisasjon å dra til de mest øde delene av galaksen for å lete etter liv.

 

Det er altså kosmologisk sett usannsynlig at noen utenomjordiske har besøkt oss.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Er det virkelig så usannsynlig at det finnes intelligent liv, som kan ligge millioner av år foran oss i utvikling, på andre planeter i universet?

Nei, men det er usannsynlig at noen andre er interessert i å besøke Jorda, deres egen planet og naboplanetene er antagelig langt mer interessante enn Jorda. Og det er enda mer usannsynlig at noen utenfra noensinne har besøkt oss.

Akkurat det er i alle fall usannsynlig.. Altså at "grunnen er at de ikke ville vært interessert".

Hvorfor? Hva er så eksepsjonelt med Jorda egentlig?

At det er intelligent liv her... I dag leter vi etter liv på andre planeter, og til og med bakteriellt liv, får forskerne til å få ståpikk...

 

Det virker i alle fall slik..

 

Bare tenk deg selv, dersom vi en dag finner en planet med liv på som lever slik vi gjorde her i oldtiden... Vi ville blitt sett på som guder! Vi kunne ha sett på dem som "Big Brother"... Tja, mulighetene er mange... Vi kunne hersket over dem som guder, og så videre.... Og jeg ser ingen grunn til å utelukke at noen kan ha oppdaget oss og tenkt på samme måte...

 

 

Joda, vi som bor synes selvsagt den er enestående. Og for oss ligger den midt i universet.

Tullprat.. Vi tror ikke det lenger... Det har vi forlengst gått bort i fra... Så hvorfor bruke det som argumentasjon? Vi er ikke enestående er jo mitt argument, siden jeg ikke tror vi er de eneste i universet...

 

Og har de besøkt oss, for så å dra igjen, så betyr vel det kanskje også at vi ikke var så alt for interessante heller kanskje... De hadde ikke noe å lære av oss, men vi hadde noe å lære av dem...

Jeg sier ikke at det er slik, men at det kan være slik...

 

Men for andre, selv de som tilhører den samme galaksen som oss, så er solsystemet faktisk en utkant i ødemarken. Solsystemet ligger nærmest for seg selv, i utkanten av en av en av galaksens ytterste spiralarmer.

Men jeg har ikke benektet dette. :)

 

Det lysbåndet vi ser som Melkeveien er egentlig bare den sentrale strengen i den spiralarmen vårt solsystem er en del av, de sentrale delene og resten av vår egen galakse er usynlig for oss i synlig lys. Vi synes kanskje det er kort til neste stjerne, bare 4,2 lysår. I mesteparten av Melkeveien er dette faktisk en ganske svær avstand mellom nabostjerner.

Jepp. :)

Hva så?

Å besøke Jorda er derfor ikke det opplagte valget for en fremmed sivilisasjon.

Hvorfor ikke? Det er liv her... Denne planeten er beboelig (suitable for life) ... Noe vi ser etter...

 

Det finnes garantert millionvis av mer opplagte valg, også selv om de søker etter liv på planeter i andre solsystem enn der de selv kommer fra.

 

Det er ulogisk for oss å dra til ei gamme langt innpå Finnmarksvidda for å kjøpe en liter melk, når vi får likedan melk på super'n på hjørnet.

Men når det kommer til universet og liv "der ute" er det annerledes... Når vi har kommet til det teknologiske nivået at vi kan "reise fra denne planeten" så kan vi komme over planeter som det er liv på, enten det er avansert eller primitivt, og vi vil utforske disse, for kanskje å dra videre til neste, og så videre i uendelighet... De kan ha vært slik.. De kan ha kommet over denne verdenen, for så å dratt videre...

 

Like ulogisk vil det være for en utenomjordisk sivilisasjon å dra til de mest øde delene av galaksen for å lete etter liv.

Nei.. Det er ikke ulogisk å lete etter liv... Det er det mest naturlige å gjøre dersom man er på en rom-ekspedisjon...

 

Det er altså kosmologisk sett usannsynlig at noen utenomjordiske har besøkt oss.

Nei, det er det heller ikke...

 

Syntes igrunn denne figuren som likner en astronaut er morsom å vise frem i denne sammenhengen:

post-148960-0-75139600-1322912929_thumb.jpg

 

Litt rart at oldtidsmennesker har laget slike figurer, ikke sant? :)

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
I fare for å høres dum ut, men: Hva er det som motbeviser den bibelske beskrivelsen egentlig?

At den ble bygt av slaver som var jøder?

Man har funnet landsbyene der arbeiderne bodde. Intet tyder på at de var slaver, tvert i mot tyder alt på at de hadde svært høy status i det egyptiske samfunnet og god betaling. Noen av de (mestersteinhoggere?) hadde fått bygd seg egne gravkammer i landsbyene, noe som tyder på at de må hatt endel fritid. Og det er funnet sjelettrester i noen av disse gravkamrene. Sjelettene tilhørte egyptere, ikke jøder.

 

Det finnes ingen spor etter noen jødisk koloni i Egypt. Og spikeren i kista er vandringen gjennom Sinai-ørkenen, som i følge Bibelen tok 40 år. Hallo? Hele Sinaihalvøya er like liten som fylkene Hedmark og Oppland. At et helt folk skulle vandre rundt på måfå på et så lite landområde og ikke finne ut av det på over en mannsalder er så usannsynlig at det bare er latterlig. En gjennomsnittsnordmann hadde klart hele turen på ei uke, selv til fots.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å besøke Jorda er derfor ikke det opplagte valget for en fremmed sivilisasjon.

Hvorfor ikke? Det er liv her... Denne planeten er beboelig (suitable for life) ... Noe vi ser etter...

Problemet er at disse "aliens" ikke VET at det er intelligent liv her, så sjansen er uansett ikke noe større for at de ønsker å lete her. Som SeaLion sier, det er ingen logisk grunn til at aliens skulle ønske å lete etter liv langt ute i ødemarka, når de kan lete på "rema" førs.

 

Syntes igrunn denne figuren som likner en astronaut er morsom å vise frem i denne sammenhengen:

post-148960-0-75139600-1322912929_thumb.jpg

Litt rart at oldtidsmennesker har laget slike figurer, ikke sant? :)

Det er ikke rart i hele tatt. Det ligner for meg på ei maske, som de sannsynligvis både hadde og brukte. Bare fordi det KAN se ut som noe VI forbinder med en astronaut gir det overhodet ingen kredibilitet til at det er noe annet enn et sammentreff. Her er et klart eksempel på at du VIL det skal være aliens som har besøkt oss. Når likevel alt av bevis tilsier at det er særdeles liten sannsynlighet for at dette har skjedd. Klart, mennesket har gjort mange flotte ting, som templer, pyramider etc etc. Men alt tilsier at det ikke var noe behov for "aliens" som "løsning" på problemet. Joda det er kjempeinteressante tenker, men det passer best til sci-fi. Ikke virkelighet. Det blir aaltfor simpelt og bare dekker for det egentlige svaret. På nøyaktig samme måte som Gud gjør faktisk. Aliens eller Gud gir ingen egentlige svar, fordi det ikke er noe mystisk i utgangspunktet uansett. Menneskene lagde pyramidene, end of case. Spørsmål er hvordan, noe artikkelen på første side gir noen clues på. Man kan ikke hoppe til en konklusjon bare fordi man VIL det skal være sånn.

Lenke til kommentar

Å besøke Jorda er derfor ikke det opplagte valget for en fremmed sivilisasjon.

Hvorfor ikke? Det er liv her... Denne planeten er beboelig (suitable for life) ... Noe vi ser etter...

Problemet er at disse "aliens" ikke VET at det er intelligent liv her, så sjansen er uansett ikke noe større for at de ønsker å lete her. Som SeaLion sier, det er ingen logisk grunn til at aliens skulle ønske å lete etter liv langt ute i ødemarka, når de kan lete på "rema" førs.

Vel, men la oss nå si at denne planeten faktisk er blitt oppdaget av en annen livsform, endrer det saken? Jeg sier absolutt ikke at den har blitt det, og påstår ikke det, men la oss anta det ... da ville det jo vært naturlig for dem å utforske denne planeten? Eventuelt forsøkt å kommunisere med det livet som var her???

Det er artig om de har gjort dette, og bibelforfatterne har forsøkt å beskrive det... ;P Der morsomme med det hadde vært at ingen hadde hatt rett, verken kristne, jøder, eller noen for den saks skyld bortsett fra de som tror på aliens ;P hehe... Men det er slik jeg ser det mer sannsynlig at en avansert livsform som er utviklet gjenom naurlig seleksjon (har et naturlig opphav) besøkte denne jorda i oldtiden, enn at det var en overnaturlig Gud som kom ned til jorda(...)

 

Syntes igrunn denne figuren som likner en astronaut er morsom å vise frem i denne sammenhengen:

post-148960-0-75139600-1322912929_thumb.jpg

Litt rart at oldtidsmennesker har laget slike figurer, ikke sant? :)

Det er ikke rart i hele tatt. Det ligner for meg på ei maske, som de sannsynligvis både hadde og brukte. Bare fordi det KAN se ut som noe VI forbinder med en astronaut gir det overhodet ingen kredibilitet til at det er noe annet enn et sammentreff. Her er et klart eksempel på at du VIL det skal være aliens som har besøkt oss.

Jepp... Det stemmer det... Man ser det man vil se...

 

Når likevel alt av bevis tilsier at det er særdeles liten sannsynlighet for at dette har skjedd.

Det finnes ikke et eneste bevis for at det ikke har skjedd..

Bare fordi det virker usannsynlig, betyr det ikke at det finnes bevis for det... hehe..

 

Klart, mennesket har gjort mange flotte ting, som templer, pyramider etc etc. Men alt tilsier at det ikke var noe behov for "aliens" som "løsning" på problemet.

Nei absolutt ikke... Men det jeg sier er rent hypotetisk...

 

Joda det er kjempeinteressante tenker, men det passer best til sci-fi. Ikke virkelighet.

Jeg er enig i det. Hvorfor blir man oppfattet som "hardbarket troende" bare fordi man lufter noen hypotetiske tanker egentlig?

Og er andres personlige tro så viktig for en selv? :p

 

Det blir aaltfor simpelt og bare dekker for det egentlige svaret. På nøyaktig samme måte som Gud gjør faktisk. Aliens eller Gud gir ingen egentlige svar, fordi det ikke er noe mystisk i utgangspunktet uansett.

 

Men det ér forskjell på Gud og Aliens, forskjellen ligger i at Aliens som da betyr "fremmede" faktisk kan eksistere og forklares på en naturlig måte, mens Gud, sånn rent teologisk sett, ikke kan forklares på noen måte...

 

Men det er alt for simpelt å bare anta det.. Så klart... Men som regel er det slik at fakta ødelegger morroa, og spenninga... ;)

(Selv om jeg syntes vitenskap og teknologi er morrro og spennende kan også vannvittige hypoteser være det også)

 

Menneskene lagde pyramidene, end of case. Spørsmål er hvordan, noe artikkelen på første side gir noen clues på. Man kan ikke hoppe til en konklusjon bare fordi man VIL det skal være sånn.

Sant nok... :)

 

Jeg vet hvordan de er laget.. Jeg så en dokumentar om det, som viser hvordan de gikk frem.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke et eneste bevis for at det ikke har skjedd.

Nei. Av naturlige årsaker. Å bevise at noe ikke har skjedd, såkalte negative bevis, er ikke en del av den vitenskaplige metoden. At FRp-lederen ikke hadde seg med statsministeren sist lørdag er umulig å bevise. Men det betyr ikke at dette faktisk skjedde ... :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det finnes ikke et eneste bevis for at det ikke har skjedd.

Nei. Av naturlige årsaker. Å bevise at noe ikke har skjedd, såkalte negative bevis, er ikke en del av den vitenskaplige metoden.

Det er ikke dermed sagt at det ikke har skjedd...

Kan godt ha skjedd... Mesteparten av det som har skjedd oppigjennom tidene er ikke blitt bevist...

 

For eksempel så var det ikke noe bevis på at det hadde foregått en evolusjon før noen samlet inn bevis og la grunnlaget for evolusjonsteorien for eksempel..

 

At FRp-lederen ikke hadde seg med statsministeren sist lørdag er umulig å bevise. Men det betyr ikke at dette faktisk skjedde ... :thumbdown:

Kan bruke akkurat samme argumentasjon i mot. Det at det ikke foreligger beviser, betyr ikke at det ikke har skjedd.. For alt det vi vet, så kan Jens og Siv også hatt heftig sex :thumbdown: som vi ikke vet noe om.. :p

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ser ut til at min link ikke fungerer lenger, bra du la ut en ny :)

 

Når det kommer til innhold tyder jo det meste på at Egypterne ikke bygget pyramidene, at det i det hele tatt kan hevdes er vanskelig å forstå.

 

edit: kunklusjonen til den religiøse arkeologen føler jeg viser tydelig hvordan resten av verden ser på dette.."at noen andre bygget pyramidene er utenkelig"

Endret av bolleboi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...