Gå til innhold

Slutt på "AMD mot Intel"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bør kansje sjekke andre poster før jeg skriver her ja :blush:

 

Den største synderen her er jo Hardware.no sin artikkelforfatter som klarer å lure så mange med en artikkel der man ikke en gang klarer å få med seg innholdet fra en artikkel man kopierer.

 

Den tar vi gjerne kritikk på, bare vis oss til hvor du mener vi ikke får med oss innholdet i originalartikkelen (i hvert fall før den ble oppdatert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bør kansje sjekke andre poster før jeg skriver her ja :blush:

 

Den største synderen her er jo Hardware.no sin artikkelforfatter som klarer å lure så mange med en artikkel der man ikke en gang klarer å få med seg innholdet fra en artikkel man kopierer.

 

Den tar vi gjerne kritikk på, bare vis oss til hvor du mener vi ikke får med oss innholdet i originalartikkelen (i hvert fall før den ble oppdatert).

 

I overskriften gjengir dere dere bare en del av sitatet fra representanten fra AMD og det forandrer jo innholdet i det han sier.

 

Om orginalartikkelen er endret siden publisering og det har betydning for budskapet i artikkelen, så bør dere endre innholdet i deres egen artikkel for å være etterrettelig?

 

Lenke til kommentar

Personlig har jeg lagt merke til et par ting som jeg ikke helt er glad for :

 

*Amd reduserte og faset ut både fabrikkene sine og senere 1500 ansatte.

*Amd får andre produsenter til å lage blant annet minne som er branded Amd (garantert kompatibilitet) , minnemarkedet i dag er ekstremt kompetitivt og man har minimalt med fortjeneste...

*Amd kaster seg inn i det mobile markedet noe sent (var vel hovedårsaken den forrige manageren for Amd måtte gå) men må konkurrere mot vanskelige konkurrenter fra dag en.

 

Sånn sett tror jeg at ressursforvaltningen og da spesielt fordelingen av de ansatte , kombinert med en del tåpelige avgjørelser i det siste, kan være det lille som skal til for at Amd som selskap faller ned stupet som de har stått og balansert på nå i flere år.

 

Kan ikke akkurat si at jeg liker situasjonen selskapet nå har rotet seg oppi , den nye lederen ser ut som han har det som skal til for å midlertidig øke markedsverdien til selskapet men det hele kan risikere å stupe kraftig sammen som et korthus ved den minste feil nå.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg lagt merke til et par ting som jeg ikke helt er glad for :

 

*Amd reduserte og faset ut både fabrikkene sine og senere 1500 ansatte.

*Amd får andre produsenter til å lage blant annet minne som er branded Amd (garantert kompatibilitet) , minnemarkedet i dag er ekstremt kompetitivt og man har minimalt med fortjeneste...

*Amd kaster seg inn i det mobile markedet noe sent (var vel hovedårsaken den forrige manageren for Amd måtte gå) men må konkurrere mot vanskelige konkurrenter fra dag en.

 

Det er helt greit at de går fra sine gamle eide fabrikker til TMSC. Det er sannsynlig (men ikke sikkert) at hadde TMSC produsert Bulldozer og ikke GlobalFoundries, så hadde det blitt et bedre produkt. Det er ikke så mange prosent opp før Bulldozer hadde blitt virkelig bra og med lavere energibruk så hadde man hatt en veldig bra plattform å bygge videre på. Uansett får man veldig mye for pengene.

 

I mitt firma skal vi kjøpe mye servere framover og vi vurderer Opteron 6234 som en veldig prisgunstig mulighet.

 

 

Lenke til kommentar

Bulldozer er vel ikke så dårlig at AMD ikke har noe å bygge på med små tweaks for lavere effektforbruk og bedre ytelse på enkeltkjerne? 32nm, 28nm, 22nm. Noe effektivisering må være mulig.

 

Men, rent hypotetisk, hva skjer om AMD går under.. i morgen? AMD som prosessorprodusent går under. Men hva skjer med AMD, skjermkortprodusenten? De har veldig gode skjermkort, ytelse/pris er de ekstremt flinke på, det ville vært et stort tap for markedet, kanskje større enn Intel. Se hvordan NVidia prisa 580 helt til de så hvor lite folk tjente på det kontra 6970. Da falt prisen. Uten 7970 vil 680 bli ekstremt høyt priset i forhold til ytelse kontra idag med 580 og 6970 på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at AMD tjener penger nå, så det er vel ikke veldig stor fare. De har nok fortsatt en del penger på konto og cashflow til å finne på smarte ting.

 

Men de måtte gjøre smertefulle grep som å ta konsekvensen av at GlobalFoundries ikke leverer god nok produksjon akkurat nå. Det jeg har lest er at AMD kan tape 1 år på dette, men de velger likevel å gjøre det.

 

De satser også mer på mindre enheter og det kan jo bli en meget vellykket strategi.

Lenke til kommentar

Dere bør vel heller spørre dere i hvilken grad dere burde gjengi skjit fra originalartikkelen..

Jeg skal være den første til å innrømme at verken min sak eller originalartikkelen kommer til å vinne noen priser, men den tar opp noen interessante poenger, enten vi liker dem eller ikke. Engasjementet i denne tråden tyder i det minste på det.

Lenke til kommentar
I mitt firma skal vi kjøpe mye servere framover og vi vurderer Opteron 6234 som en veldig prisgunstig mulighet.

For parallell last, på serversiden gir Opteron vanvittig mye for pengene.

 

For prisen av 4 stk av AMDs 16-kjerner Opteron 6272 (totalt 64 kjerner) får man ikke en eneste Intel 10-kjerners Xeon-prosessor en gang. I tillegg kommer prisdifferansen på hovedkort/system.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den tar vi gjerne kritikk på, bare vis oss til hvor du mener vi ikke får med oss innholdet i originalartikkelen (i hvert fall før den ble oppdatert).

 

I overskriften gjengir dere dere bare en del av sitatet fra representanten fra AMD og det forandrer jo innholdet i det han sier.

 

Om orginalartikkelen er endret siden publisering og det har betydning for budskapet i artikkelen, så bør dere endre innholdet i deres egen artikkel for å være etterrettelig?

 

Overskriften er ikke ment som sitat, og overskrift + ingress er selvsagt spisset for å få flest mulig til å lese artikkelen.

 

Kildeartikkelens oppdatering presiserer at AMD ikke skal slutte å produsere x86-prosessorer. Det har vi dog heller ikke påstått.

 

Når det er sagt ser jeg også at det kan misforstås og tolkes dithen. Skal derfor oppdatere artikkelen med dette.

 

Og takk for tilbakemeldingen!

Endret av Cthulhu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bulldozer er vel ikke så dårlig at AMD ikke har noe å bygge på med små tweaks for lavere effektforbruk og bedre ytelse på enkeltkjerne? 32nm, 28nm, 22nm. Noe effektivisering må være mulig.

 

Men, rent hypotetisk, hva skjer om AMD går under.. i morgen? AMD som prosessorprodusent går under. Men hva skjer med AMD, skjermkortprodusenten? De har veldig gode skjermkort, ytelse/pris er de ekstremt flinke på, det ville vært et stort tap for markedet, kanskje større enn Intel. Se hvordan NVidia prisa 580 helt til de så hvor lite folk tjente på det kontra 6970. Da falt prisen. Uten 7970 vil 680 bli ekstremt høyt priset i forhold til ytelse kontra idag med 580 og 6970 på markedet.

 

Saken er at Amd er for sent ute nå, Bulldozer hadde en forventet ytelse-økning mot 1100T på minst 10 til 15% noe som ikke skjedde, tvertimot så kunne vi se en ytelse-senking på rundt 5 til 10% på de fleste programmene med noen unntakelser der flertrådede programmer kunne benytte seg bedre av cpu'en.

 

Sannsynligvis så vil ytelsen forbedres med ca 10 til 15% i Flertrådede programmer når windows 8 lanseres, men desverre så kan man nok si at lanseringen av Bulldozer har vært katastrofal hittil og selskapet har måttet for første gang "overdrive" når det gjelder den rent praktiske ytelsen til cpu'en.

 

Med optimaliseringer så kan vi kanskje forvente en noe bedre ytelse i enkelttrådede programmer og en langt bedre ytelseøkning i flertrådede programmer , dette vil dog ikke skje før mot sommeren 2012 og i mellomtiden har Intel lansert nyere oppdateringer av sin cpu som nå gruser Amd kraftig .... :(

Lenke til kommentar
I mitt firma skal vi kjøpe mye servere framover og vi vurderer Opteron 6234 som en veldig prisgunstig mulighet.

For parallell last, på serversiden gir Opteron vanvittig mye for pengene.

 

For prisen av 4 stk av AMDs 16-kjerner Opteron 6272 (totalt 64 kjerner) får man ikke en eneste Intel 10-kjerners Xeon-prosessor en gang. I tillegg kommer prisdifferansen på hovedkort/system.

Jeg sitter og leker meg med noen listesammenligninger..

 

~8000 $

32 kjerner på 2,1-2,4 GHz, 16 kanaler DDR3-1333, 104 MB cache (4 * Xeon E7-4830) = 8236 $ listepris

20 kjerner på 2,4-2,8 GHz, 8 kanaler DDR3-1333, 65 MB cache (2 * Xeon E7-2870) = 8454 $ listepris

 

~4000 $

64 kjerner på 2,6-3,5 GHz, 16 kanaler DDR3-1600, 128 MB cache (4 * Opteron 6282) = 4076 $ listepris

24 kjerner på 1,9------ GHz, 16 kanaler DDR3-1333, 80 MB cache (4 * Xeon E7-4807) = 3560 $ listepris

16 kjerner på 2,1-2,4 GHz, 8 kanaler DDR3-1333, 52 MB cache (2 * Xeon E7-2830) = 3558 $ listepris

10 kjerner på 2,4-2,8 GHz, 4 kanaler DDR3-1333, 33 MB cache (1 * Xeon E7-2870) = 4227 $ listepris

 

~2000 $

64 kjerner på 2,1-3,1 GHz, 16 kanaler DDR3-1600, 128 MB cache (4 * Opteron 6272) = 2092 $ listepris

12 kjerner på 2,7-3,1 GHz, 6 kanaler DDR3-1333, 27 MB cache (2 * Xeon X5650) = 1992 $ listepris

10 kjerner på 2,0-2,4 GHz, 4 kanaler DDR3-1333, 27 MB cache (1 * Xeon E7-2850) = 2558 $ listepris

 

~1000 $

32 kjerner på 2,1-3,1 GHz, 8 kanaler DDR3-1600, 64 MB cache(2 * Opteron 6272) = 1046 $ listepris

12 kjerner på 2,4-2,7 GHz, 6 kanaler DDR3-1333, 27 MB cache (2 * Xeon X5645) = 1102 $ listepris

4 kjerner på 3,6-4,1 GHz, 2 kanaler DDR3-1333, 9 MB cache (1 * Xeon E3-1290) = 885 $ listepris

 

~600 $

16 kjerner på 3,3-3,7 GHz, 4 kanaler DDR3-1600, 32 MB cache (2 * Opteron 4284) = 632 $ listepris

16 kjerner på 2,6-3,2 GHz, 8 kanaler DDR3-1600, 48 MB cache (2 * Opteron 6212) = 532 $ listepris

8 kjerner på 2,3------ GHz, 6 kanaler DDR3-1066, 18 MB cache (2 * Xeon E5607) = 552 $ listepris

4 kjerner på 3,5-4,0 GHz, 2 kanaler DDR3-1333, 9 MB cache (1 * Xeon E3-1280) = 612 $ listepris

 

~400 $

12 kjerner på 3,1-3,5 GHz, 4 kanaler DDR3-1600, 28 MB cache (2 * Opteron 4234) = 348 $ listepris

12 kjerner på 2,6-3,3 GHz, 4 kanaler DDR3-1600, 28 MB cache (1 * Opteron 6238) = 455 $ listepris

8 kjerner på 2,1------ GHz, 6 kanaler DDR3-1066, 18 MB cache (2 * Xeon E5606) = 438 $ listepris

4 kjerner på 3,4-3,9 GHz, 2 kanaler DDR3-1333, 9 MB cache (1 * Xeon E3-1275) = 339 $ listepris

 

~200 $

8 kjerner på 2,2------ GHz, 4 kanaler DDR3-1333, 8 MB cache (2 * Opteron 4122) = 198 $ listepris

6 kjerner på 3,1-3,5 GHz, 2 kanaler DDR3-1600, 14 MB cache (1 * Opteron 4234) = 174 $ listepris

4 kjerner på 1,6------ GHz, 3 kanaler DDR3-1066, 5 MB cache (1 * Xeon E5603) = 188 $ listepris

4 kjerner på 3,1-3,5 GHz, 2 kanaler DDR3-1333, 9 MB cache (1 * Xeon E3-1220) = 189 $ listepris

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den er også et knallkjøp i sin prisklasse for multitrådapplikasjoner. Hovedkort for 1 og 2 sokler er fantastisk rimelige. Ikke verre enn vanlige entusiasthovedkort for Intel desktop-prosessorer. Supermicro sine barebone-systemer er også ganske rimelige. Skal man ha 4 sokler bør man nok gå for barebone for å få tak i et godt kabinett/rack.

 

Ps. Turboen på Opteron 6234 går helt til 3,1 GHz med et redusert antall kjerner. 2,9 gjelder alle kjernene samtidig. :)

Lenke til kommentar

Nydelige ESXi servere og mye annet forøvrig :) Hadde det ikke vært for at jeg forsøker å trappe ned skjermtiden på fritiden så hadde slik hardware vært drømmen for private koseprosjekter.

 

Ellers nesten trist at Opteron 6234 med søsken ikke er mer egnet til eks. F@H, da tror jeg AMD ville blitt billetten min tilbake dit.

 

Men man har så utallige mange andre bruksområder med slike flotte produkter.

 

Simen1:

Hva ser du for deg i totalpris på hardware til en dualsocket O6234 maskin med en god mengde ECC minne for bruk til eks. ESXi?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Aner ikke, det kommer veldig an på resten av konfigurasjonen, merke/støtteordninger osv.

 

Hovedkort med 2x G34 sokkel koster fra ca 3500 kr her i landet.

 

Vil du ha en barebone, f.eks en 1U rack, så går en Supermicro A+ Server 1022G-NTF med enkel 560W PSU for rundt 6000 kr

 

8*8 GB ram kan komme på bare litt over 4000 kr.

Det er plass til 16 minnemoduler i barebone-serveren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Aner ikke, det kommer veldig an på resten av konfigurasjonen, merke/støtteordninger osv.

 

Hovedkort med 2x G34 sokkel koster fra ca 3500 kr her i landet.

 

Vil du ha en barebone, f.eks en 1U rack, så går en Supermicro A+ Server 1022G-NTF med enkel 560W PSU for rundt 6000 kr

 

8*8 GB ram kan komme på bare litt over 4000 kr.

Det er plass til 16 minnemoduler i barebone-serveren.

 

Supermicro 2022G-URF med 2x6234 og 64GB RAM uten HDD/SSD og kontroller ligger på 26.885 + MVA. Det er veldig fin pris!

Lenke til kommentar

AMD har sparket, reorganisert og nå ansetter de :)

 

SOC Integration Engineer, Austin TX - "Own floor planning (estimates & actual), C4 planning, packaging requirements, top level interconnects, implement overlays, full chip assembly along with associated physical verification of assembled chip for next generation AMD Server and Fusion microprocessors."

 

SOC Design Verification Engineer, Austin TX "This position is for an experienced verification engineer in AMD's SoC verification group working on next generation high performance x86 client and server microprocessors.

 

Det er altså ikke helt dødt, noe man fikk inntrykk av når artikkelen kom på trykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...