Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

For å være helt ærlig tror jeg ikke at Breivik er paranoid schizofren i det hele tatt! Folk vil bare ha ham diagnostisert, slik at vi kan "forklare" hans handlinger. Fyren er riktignok ikke klok i hue, men den dere diagnosen der gir ingen mening. Litt trening - sunn mosjon - venner, eventuelt slutte å bruke dataen, så ville han nok kjapt ha kommet på bedre tanker og aldri gjort en flue for tre. Når man sitter inne og sturer og synes synd på seg selv - føler at ingenting går din vei, så kommer det depressive og biter deg i rumpen før eller siden, og man begynner å tenke og gjøre ting man aldri ville ha tenkt eller gjort. For han gikk det virkelig gale, men jeg tror forklaringen ligger mer her, enn der... hos schizofrenikerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Dette er konklusjonen i rettpsykiatrenes rapport. Hadde vi ikke spart fryktelig mye tid og penger om Delta hadde satt en kule i mannen på Utøya?

 

Spennende å se om retten velger å se bort i fra rapporten - men det er heller tvilsomt.

 

Hva hadde vi lært hvis vi kverka han?

Tja hva hadde skjedd om Q hadde fått samme grundige vurdering?

 

Da hadde det ikke endt med dødsstraff tipper jeg.

 

Det kan tenkes at det hadde blitt utfallet i dag.

 

Men nazister ble av den anerkjente norske psykiateren Ingjald Nissen i sin bok Psykpatenes Diktatur diagnostisert som psykopater.

 

Psykopati er en tilstand og ikke en lidesle i følge forfatteren. Man kan ha de største sjelelige forstyrrelse og vrangforestillinger uten å være psykopat, snarere tvert i mot vil noen hevde, det er psykopatens diktatur og hersing med menneskene i hverdagslivet som fører til at andre bryter sammen og blir sinnslidende.

 

Slik sett kan A som personen i Ibsens Villanden bli en symptombærer som utfører handlingen han føler nettverket forventer og krever av ham. I villanden ender det dog med selvmord. Det kunne det også blant noen med andre vrangforestillinger enn de A har, da de ikke orket å leve i den virkeligheten de ser komme, lar aggresjonen implodere i stedet for å eksplodere og ender opp med å ta sitt eget liv i stedet. Der er mange løsninger for personer med personlighetsforstyrrelser og vrangforestillinger.

 

Nå vet ikke jeg om Q ville blitt diagnostisert som Psykopat, men mest sannsynlig slik jeg oppfatter Nissen i ovennevnte bok.

 

Men lite tyder vel på at han ville fått diagnosen paranoid schizofren.

 

Trine Skei Grandes spørsmål i en NrK sendt debatt er høyst aktuelle:

  1. Hvordan kunne dette skje i Norge?
  2. Hvilket jordsmonn gir grobunn for slike personlighetsforstyrrelser?

 

De sprørsmålene er mer aktuelle nå, etter at han er diagnostisert som sinnsyk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har skrevet andre steder om hvorfor jeg betrakter A som høyreekstremist. Noen her inne ville nok aposteriori (etter massakren) sett ham plassert ytterst ute til venstre mens man a priori (før handlingen) likte å trekke ham til eget liberalistisk (mørke blått og lysebrunt) og endog ytterste høyre ekstremet bryst.

 

Ser dessverre til stadighet at folk svarer på innlegg uten å lese innlegget de svarer på.

Om man leser det, klarer man ikke å forstå det man leser, f.eks oppdager man ikke retorikk.

Når man kun svarer for å være uenig, uten å klare å gå inn i diskusjonens problemstillinger så er det liten vits i å diskutere mer.

Jeg leser innleggene dine. Jeg gidder kun å kommentere dette fra ovennevnt tråd, da resten er ren konspirasjonsteori.

Lenke til kommentar

For du hadde sikkert skjønt akkurat kva som skulle skje, hoppa ut av bilen og gitt han eit dugeleg roundhouse kick, og gjort trollface-grimase mot han etterpå. Kvifor sit du her og diskuterar? Du burde vere ute på gata og selje folk vinnarrekka i Viking-Lotto i kveld.

 

Jeg ville ringt politiet på 02800 og hørt om de hadde sendt noen dit.

Er jo ikke sikkert noen hadde vist noe eller det hadde ungått drap, men da ville det gått ned fra 80 til 20 personer. Og da ville man selv stått som folkehelt, muligens med belønning fra staten også?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Trine Skei Grandes spørsmål i en NrK sendt debatt er høyst aktuelle:

  1. Hvordan kunne dette skje i Norge?
  2. Hvilket jordsmonn gir grobunn for slike personlighetsforstyrrelser?

 

De sprørsmålene er mer aktuelle nå, etter at han er diagnostisert som sinnsyk.

 

1 Det skjedde

2 Tilfeldighet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1 Det skjedde

Det er konstatering av fakta etter at det skjedde. Ansvarlige politikere forlanger mer. Sikkert forskning og bøker. Noe er allerde kommet. Et enkelt eksempel:

 

Det mørke nettet.

 

Du kan jo selv se hvem som skorer poeng i den tråden.

 

Denne

Partiet som lekte med ilden

 

tråden mislikte enkelte sterkt.

 

2 Tilfeldighet

Det er nok en hypotese som ansvarlige politikere vil at skal testes grundigere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg orker genuint ikke å lese mer i denne tråden.. Lenge leve idiotien og æren til de som tar opp kampen. Burde lages et eget konspirasjonsunderforum.

Helst et eget konsiprasjonsforum, så vi slipper dem på diskusjon.

Kan vi kanskje få de religiøse fanatikerne inn der også?? Jeg er så drittlei enkelte personer på diskusjon.no at jeg seriøst har vurdert medlemskapet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å lage en serie lister over folk på forumet som passer inn i visse... skal vi si "kategorier" slik at man bare kan copy-paste de listene man ikke ønsker å se inn i ignore-lista.

F.eks. "Nassesvin", "Sosialister", "Kristne", "Ateister", "Ansatt på Elkjøp" og "Kvinner".

 

Litt grove kategorier der for å sette ideen på spissen: listene må være brukerstyrt, og det må være mulighet for hvem som helst å lage en liste. Blir bare dumt hvis en person skal ha så mye makt... Personlig hadde jeg jo passet inn i to av de listene, og tre hvis jeg hadde gjort det bedre på et jobbintervju for sju år siden.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å lage en serie lister over folk på forumet som passer inn i visse... skal vi si "kategorier" slik at man bare kan copy-paste de listene man ikke ønsker å se inn i ignore-lista.

 

Eventuelt bare abonnere på dem.

 

"Toilling identifisert tut tut", *klonk* inn på "Ayn Rand"-lista, vips så er halvparten av forumet oppdatert på det.

 

Eller sånn kjekt sidefelt på poster hvor man drar ned et rullegardin og stemmer på at denne posten avslørte vedkommende som klimafornekter / islamofob / jesus-frik / other.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er folk som dere som skaper ABB-er over tid, skjerp dere!

 

Du mener at folk blir massemordere av at andre ler litt oppgitt av hvor teite og (halv?)gale dem er?

 

Eller sier du at du ikke akkurat sympatiserer med massemordene til abb, men at du forstår ham veldig godt altså?

Endret av whateverw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor han skal plasseres i psykiatrisk institusjon og idioterklæres med de følger det har.

 

 

 

- Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.

 

- De sakkyndige beskriver Breiviks tanker om å gjennomføre avlsprosjekter på nordmenn, og å organisere nordmenn i reservater.

 

- Han sier hans organisasjon - Knights Templar - vil overta makta i Europa. Han antyder seg selv som framtidig regent i Norge.

 

- Han karakteriserer seg selv som den mest perfekte ridder etter 2. verdenskrig.

 

- Han har oppgitt at han begikk henrettelsene av kjærlighet til sitt folk.[/b]

 

 

Dette er jo helt utrolig. :D

(...)

Du får gå tilbake i tråden og lese deg opp, og så (ikke) komme tilbake.

 

Lykke til. Jeg mener det. Til alle sammen.

Endret av Onkel
  • Liker 4
Lenke til kommentar

- Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.

 

- De sakkyndige beskriver Breiviks tanker om å gjennomføre avlsprosjekter på nordmenn, og å organisere nordmenn i reservater.

 

- Han sier hans organisasjon - Knights Templar - vil overta makta i Europa. Han antyder seg selv som framtidig regent i Norge.

 

- Han karakteriserer seg selv som den mest perfekte ridder etter 2. verdenskrig.

 

- Han har oppgitt at han begikk henrettelsene av kjærlighet til sitt folk.[/b]

 

 

 

Synes det er for dumt å komme med fakta altså. Folk er jo selvfølgelig bare ute etter å ta Breivik fordi han ikke liker muslimer!!

 

</ironi>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...