Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Det er best for folk å ikke være religiøs. Vil du av den grunn argumentere for å sende alle kristne på avkristning? Nei, selvfølgelig ikke. At noe bestemt er best for et individ er ikke et argument for å tvinge det på vedkommende.

 

Hehe. Ikke for å vike helt fra den orginale diskusjonen, men dette er tidenes dårligste påstand, ettersom du legger en påstand til grunn som kanskje er sann for deg, men som er helt feil for 80% av jordens befolkning :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Handlingsmessig så er det jo snakk om en oppfattelse som AP og samfunnet bar stadig mer ved til bålet somk fyrte opp under denne oppfattelsen, og hendlingene var sånn sett en naturlig og konsekvent reaksjon på den verden man ble presantert for. Hater man Ap og islamiseringen nok, ønsker man å angripe for å redde norge. Ønsker man å angripe, plukker man ut de opplagte målene. Har man både hatet mot Ap og islamiseringen og målene på plass, så er det bare et spørsmål om hvordan. Igjen så valgte ABB den mest sannsynlige måten. Det er ikke noe overraskende eller mastermind-aktig over noe av dette.

 

Enkelte som mobbes vil mobbes hard nok til at de er villige til å drepe. De fleste velger da skoler, da alle fiendene er samlet der og gruppert på lukkede steder. Helt naturlig årsak/virkning.

 

Det spesielle med ABB er vel at han tok det ekstra skrittet og gjennomførte det. De aller fleste bare prater om det. Samme med de som krasjet inn i twin towers. Mange har helt sikkert snakket om det, men få gjorde det.

Lenke til kommentar

Hehe. Ikke for å vike helt fra den orginale diskusjonen, men dette er tidenes dårligste påstand, ettersom du legger en påstand til grunn som kanskje er sann for deg, men som er helt feil for 80% av jordens befolkning :)

 

Nok et eksempel på logisk kortslutning. At 80% er religiøse betyr ikke at det er bra for dem å være religiøse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hehe. Ikke for å vike helt fra den orginale diskusjonen, men dette er tidenes dårligste påstand, ettersom du legger en påstand til grunn som kanskje er sann for deg, men som er helt feil for 80% av jordens befolkning :)

 

Nok et eksempel på logisk kortslutning. At 80% er religiøse betyr ikke at det er bra for dem å være religiøse.

Nei, men det betyr heller ikke at det er dårlig for dem.

Lenke til kommentar

Han oppfattet det ikke som galt. Hva så?

 

Ja, hva så?

 

Skal flertallet bestemme hva et mindretall skal få lov til å mene?

 

Skal ikke et menneske få lov til å sitte på torget og bæsje i hånda og blande det i jordbær-milkshaken sin, om han har lyst til det?

 

Hvem er det egentlig som har rett til å bestemme at en person sine meninger ikke er feil, men at de er et utslag av at vedkommende er psykisk syk?

 

Hum.

Lenke til kommentar

Hehe. Ikke for å vike helt fra den orginale diskusjonen, men dette er tidenes dårligste påstand, ettersom du legger en påstand til grunn som kanskje er sann for deg, men som er helt feil for 80% av jordens befolkning :)

 

Nok et eksempel på logisk kortslutning. At 80% er religiøse betyr ikke at det er bra for dem å være religiøse.

Nei, men det betyr heller ikke at det er dårlig for dem.

 

Riktig, det betyr ikke det.

 

Skal ikke et menneske få lov til å sitte på torget og bæsje i hånda og blande det i jordbær-milkshaken sin, om han har lyst til det?

 

Synes du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Rapporten sier at ABB var psykisk syk som hadde de meningene han hadde, og går vel lite inn på hvorfor han mente det han gjorde. Hvis utgangspunktet er at man må være PS for å hate islamiseringen så danner det sterke føringer fremover hva som er rett å tenke og mene.

Den siden av konklusjonen er diskutabel synes jeg.

 

Han drepte 77 og kunne sånn sett ikke forvente å slippe unna som om ingenting hadde skjedd. En dom ville jo vært naturlig.

 

Kanskje man kunne sagt rett ut at han drepte dem for å såre de som hadde skapt samfunnet han hatet, og blitt dømt etter det.

Lenke til kommentar

Hvis utgangspunktet er at man må være PS for å hate islamiseringen så danner det sterke føringer fremover hva som er rett å tenke og mene.

 

Enig. Det er en uting hvis man skal begynne å tvangsmedisinere alle som ikke er politisk korrekte. Jeg har ekstreme meninger selv og vil ikke bli medisinert.

 

Men jeg tror ikke dette er utgangspunktet.

Endret av xSosialist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du det?

 

Jeg synes egentlig at det ikke er så veldig stor forskjell på en ung gutt som ikke er villig til å tenke igjennom det han blir fortalt, og en person med en sinnsforstyrrelse.

 

Begge er helt overbevist om at de selv har rett, og begge er like klonk betong i toppen.

 

Forskjellen er at det å være ung og dum går over, og så lenge man ikke dreper folk så er det liksom greit å ralle i vei om hvordan man selv mener at virkeligheten kan forenkles osv..

 

Men i denne saken så gjør det altså ingen praktisk forskjell om karen er tilregnelig I LOVEN SIN FORSTAND SOM ER FORSKJELLIG FRA DIN OPPFATNING eller ei.

 

Egentlig så synes jeg det er åpenbart at du på en måte føler at du deler noen av dine meninger med abb, og at du derfor litt på samme måte som ham, blir litt sånn fornærma fordi han blir "stempla" som sjuk.

 

Men der kan du også ta det med ro, du er ikke sjuk om du er enig med en som er sjuk.

 

Du er bare sabla dum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg var vel ikke så forferdelig langt fra sannheten tidligere idag :

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/29/nyheter/innenriks/terrorangrepet/anders_behring_breivik/19217603/

 

"jeg fryktet dette vil skje"

 

fyren har planlagt alt heletiden , som sagt.

Nå er som nevnt tidligere i tråden det som står i aviser ikke den endelige sannheten. Og at slike antagelser hører med i det samlede bildet er heller ikke overraskende.

 

Ja han hadde planlagt lenge og grundig, men han kunne jo også blitt skutt og var så vidt jeg vet på nippet til å bli det.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det jeg gleder meg mest til er det tilfellet hvor Breivik selv tvinger Lippestad til å prosedere for at han selv ikke er utilregnelig.

 

Hva sier dere da, dere som mener at alt dette er planlagt, og at han bare spiller?

 

Han er jo interessert i å prøve straffeskylden og hevder sin uskyld og tilregnelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med ABB i at jihad er en uting, men utover det er jeg uenig i alt han står for.

 

Du høres svært sikker ut, på at du har den hele og fulle oversikt over ALT han står for.

 

Er dette noe du liker å tro og lire ut av deg, sånn litt for å "ta avstand" (lol) offentlig, eller er du så interessert i ham og hans meninger at du har studert dette så nøye at du kan uttale deg så skråsikkert?

 

Eller er du bare... litt skråsikker og ignorant?

 

Og dum?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med ABB i at jihad er en uting, men utover det er jeg uenig i alt han står for.

 

Du høres svært sikker ut, på at du har den hele og fulle oversikt over ALT han står for.

 

Jeg har lest manifestet hans. Han er ikke liberalist, for å si det sånn ;) (ja, han var medlem av frp, men det er egentlig ikke et liberalistisk parti, dessuten meldte han seg ut)

Endret av xSosialist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg gleder meg mest til er det tilfellet hvor Breivik selv tvinger Lippestad til å prosedere for at han selv ikke er utilregnelig.

 

Hva sier dere da, dere som mener at alt dette er planlagt, og at han bare spiller?

 

Han er jo interessert i å prøve straffeskylden og hevder sin uskyld og tilregnelighet.

 

Kom igjen, hva er vel en bedre strategi for å bevise at man er utilregnelig enn at man tilsynelatende nekter for å være gal? Catch 22: En gal mann kan ikke straffes, men hvis en gal mann sier at han er gal, kan han ikke være gal.

 

There was only one catch and that was Catch-22, which specified that a concern for one's safety in the face of dangers that were real and immediate was the process of a rational mind. Orr was crazy and could be grounded. All he had to do was ask; and as soon as he did, he would no longer be crazy and would have to fly more missions. Orr would be crazy to fly more missions and sane if he didn't, but if he were sane he had to fly them. If he flew them he was crazy and didn't have to; but if he didn't want to he was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle. (p. 46, ch. 5)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg gleder meg mest til er det tilfellet hvor Breivik selv tvinger Lippestad til å prosedere for at han selv ikke er utilregnelig.

 

Hva sier dere da, dere som mener at alt dette er planlagt, og at han bare spiller?

 

Han er jo interessert i å prøve straffeskylden og hevder sin uskyld og tilregnelighet.

 

Kom igjen, hva er vel en bedre strategi for å bevise at man er utilregnelig enn at man tilsynelatende nekter for å være gal? Catch 22: En gal mann kan ikke straffes, men hvis en gal mann sier at han er gal, kan han ikke være gal.

 

Det er en ting. Men det prinsipielle er at retten da må ta stilling til tilregneligheten hans. Motsatt hvor han ikke hevder seg tilregnelig, og påtalemyndigheten legger til grunn rapporten om at han er utilregnelig. Da vil ikke spørsmålet komme på spissen.

 

Så hvis folk er interesserte i en avklaring, er det faktisk opp til Breivik selv, om ikke påtalen blir forvaring og tilregnelighet.

 

Det er både en interessant problemstilling i seg selv. Enn videre er det et klart forsvar-etisk problem, om Lippestad da skal gjøre hva som er best for klienten (utilregnelighet) eller representere klienten fult ut i det han mener er rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...