Gå til innhold

Kommentar: – Klarte Steve Jobs å knekke TV-koden?


Anbefalte innlegg

Til alle som sier dagens opplegg er enkelt: Er jeg den ENESTE her som blir ringt opp av mor hvis hun har kommet borti en knapp, eller skal leie film/ ta opp noe?

 

Gamle SE - måtte ha daglig IT-hjelp. Nå har hun iPhone, klarer så og si alt selv. Forenkling skal ikke undervurderes!

 

 

Akkurat, veldig godt poeng. Tror så absolutt det er et marked for Apple hvis de får det til bra. Og til de som ikke har planer om å bruke akkurat Apple er det også bra for, da økt konkurranse fører til mye bedre produkter for forbrukeren. Ser jo f.eks. på hvordan nettbrett har blomstret etter iPad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle som sier dagens opplegg er enkelt: Er jeg den ENESTE her som blir ringt opp av mor hvis hun har kommet borti en knapp, eller skal leie film/ ta opp noe?

 

Gamle SE - måtte ha daglig IT-hjelp. Nå har hun iPhone, klarer så og si alt selv. Forenkling skal ikke undervurderes!

 

Det er jo greit nok det, men spørsmålet er hva en TV skal gjøre med dette? Dette er jo ett problem med PVR-dekodere o.l, det er ikke TVen som er bøygen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo greit nok det, men spørsmålet er hva en TV skal gjøre med dette? Dette er jo ett problem med PVR-dekodere o.l, det er ikke TVen som er bøygen?

 

AtW

 

Se for deg en TV med integrert iTunes store der man også selger livestreaming fra tv-kanaler. Enkelt og greit grensesnitt og direktetrekk fra kredittkort ved betaling. Altså en slags Boxee Box-løsning som er integrert og laget for massemarkedet, ikke for nerdene.

 

PVR? Ingen vits når man streamer. HDMI er støttet av Apple, så det vil man nok få (også Apple er pragmatiske og vet at folk har spillkonsoller og hjemmekinoutstyr).

 

Med et slikt produkt trenger man ikke lenger en dekoder, bare Apples TV og en tilkobling til internett. I Norge vil vi nok ikke se nytten med det første, men i USA trenger man ikke mange avtaler med kabelkanaler før en løsning som dette blir meget fristende.

 

Det man må forstå med Apple er at de ikke lager løsninger for alle. Hardcore nerds er ikke nødvendigvis med i målgruppen. Trenger du en TV/PC/telefon der du kan endre på absolutt alt og der specs er i fokus så er du rett og slett ikke en av de kundene Apple sikter på, og sjansen er stor for at du ikke forstår hvorfor folk kjøper Apple-produkter - de er jo ikke like bra som konkurrentene sine om man sammenlikner punkt for punkt, og attpåtil er de dyrere. Det er dette som er Apples store konkurransefortrinn - de fyller ikke på med funksjonalitet for å kunne krysse av på en liste, men gjør heller de funksjonene de faktisk inkluderer helt ferdige før de lanserer (med noen stygge unntak). Derfor hadde ikke iOs multitasking fra start f.eks - det fungerte ikke bra nok for massemarkedet. Nerdene forstår sammenhengen mellom multitask og batteribruk, men nerdene er ikke representative.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo greit nok det, men spørsmålet er hva en TV skal gjøre med dette? Dette er jo ett problem med PVR-dekodere o.l, det er ikke TVen som er bøygen?

 

AtW

 

Se for deg en TV med integrert iTunes store der man også selger livestreaming fra tv-kanaler. Enkelt og greit grensesnitt og direktetrekk fra kredittkort ved betaling. Altså en slags Boxee Box-løsning som er integrert og laget for massemarkedet, ikke for nerdene.

 

PVR? Ingen vits når man streamer. HDMI er støttet av Apple, så det vil man nok få (også Apple er pragmatiske og vet at folk har spillkonsoller og hjemmekinoutstyr).

 

Med et slikt produkt trenger man ikke lenger en dekoder, bare Apples TV og en tilkobling til internett. I Norge vil vi nok ikke se nytten med det første, men i USA trenger man ikke mange avtaler med kabelkanaler før en løsning som dette blir meget fristende.

 

Det man må forstå med Apple er at de ikke lager løsninger for alle. Hardcore nerds er ikke nødvendigvis med i målgruppen. Trenger du en TV/PC/telefon der du kan endre på absolutt alt og der specs er i fokus så er du rett og slett ikke en av de kundene Apple sikter på, og sjansen er stor for at du ikke forstår hvorfor folk kjøper Apple-produkter - de er jo ikke like bra som konkurrentene sine om man sammenlikner punkt for punkt, og attpåtil er de dyrere. Det er dette som er Apples store konkurransefortrinn - de fyller ikke på med funksjonalitet for å kunne krysse av på en liste, men gjør heller de funksjonene de faktisk inkluderer helt ferdige før de lanserer (med noen stygge unntak). Derfor hadde ikke iOs multitasking fra start f.eks - det fungerte ikke bra nok for massemarkedet. Nerdene forstår sammenhengen mellom multitask og batteribruk, men nerdene er ikke representative.

 

Nok en gang, hva er vitsen med å ha dette i en TV, kontra å bare bruke en liten appleTV-boks som finnes i dag? Er virkelig de ganske store ulempene med å integrere slikt i en TV noe som veies opp av fordelene. Ikke glem at mulighetene for å klare seg uten TV-sendinger er gode allerede i dag. Allikevel så er ikke folk i nærheten av å gi opp TV-senderinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det man må forstå med Apple er at de ikke lager løsninger for alle. Hardcore nerds er ikke nødvendigvis med i målgruppen. Trenger du en TV/PC/telefon der du kan endre på absolutt alt og der specs er i fokus så er du rett og slett ikke en av de kundene Apple sikter på, og sjansen er stor for at du ikke forstår hvorfor folk kjøper Apple-produkter - de er jo ikke like bra som konkurrentene sine om man sammenlikner punkt for punkt, og attpåtil er de dyrere. Det er dette som er Apples store konkurransefortrinn - de fyller ikke på med funksjonalitet for å kunne krysse av på en liste, men gjør heller de funksjonene de faktisk inkluderer helt ferdige før de lanserer (med noen stygge unntak). Derfor hadde ikke iOs multitasking fra start f.eks - det fungerte ikke bra nok for massemarkedet. Nerdene forstår sammenhengen mellom multitask og batteribruk, men nerdene er ikke representative.

Amen!

Lenke til kommentar

Nok en gang, hva er vitsen med å ha dette i en TV, kontra å bare bruke en liten appleTV-boks som finnes i dag? Er virkelig de ganske store ulempene med å integrere slikt i en TV noe som veies opp av fordelene. Ikke glem at mulighetene for å klare seg uten TV-sendinger er gode allerede i dag. Allikevel så er ikke folk i nærheten av å gi opp TV-senderinger.

 

AtW

 

For meg og deg? Ingen. Jeg vil neppe kjøpe noe sånt siden jeg ønsker å kunne bytte ut multimediaspillere oftere enn jeg bytter skjerm. Men for de som bruker dagens Smart-tver vil en faktisk fungerende integrasjon ha noe for seg. Ingen "vanlige" brukere klipper tv-kabelen i dag nettopp fordi det ikke finnes gode løsninger. Det som er der ute av PVRer, mediespillere (Boxee f.eks) og andre ting er på ingen måte enkle å bruke. "En boks til" (med medførende kabling og fjernkontroll) er faktisk en veldig stor ulempe for de fleste brukere.

 

Jeg har den aller feteste Samsung-tven (D8005), og "smart-tv"-funksjonaliteten er en vits, med preinstallerte programmer som er så dårlige at de aldri hadde blitt akseptert på App store engang, langt mindre blitt levert standard med et produkt.

 

Apple kommer ikke til å komme med noe revolusjonerende på teknologisiden (det gjør de aldri), men de kan komme til å gjøre det samme for TV som de har gjort for smartphone-grensesnitt, pc-grensesnitt, musikksalg og flere andre ting; nemlig å knekke koden for hvordan man tar et nisjeprodukt som før har blitt brukt av nerder og gjør en forenklet og polert versjon av det tilgjengelig for de 99% av befolkningen som ikke bryr seg om hvor mange MHz og gigabyte utstyret har, men som er villige til å bruke penger på gadgets og innhold som virker.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang, hva er vitsen med å ha dette i en TV, kontra å bare bruke en liten appleTV-boks som finnes i dag? Er virkelig de ganske store ulempene med å integrere slikt i en TV noe som veies opp av fordelene. Ikke glem at mulighetene for å klare seg uten TV-sendinger er gode allerede i dag. Allikevel så er ikke folk i nærheten av å gi opp TV-senderinger.

 

AtW

 

For meg og deg? Ingen. Jeg vil neppe kjøpe noe sånt siden jeg ønsker å kunne bytte ut multimediaspillere oftere enn jeg bytter skjerm. Men for de som bruker dagens Smart-tver vil en faktisk fungerende integrasjon ha noe for seg. Ingen "vanlige" brukere klipper tv-kabelen i dag nettopp fordi det ikke finnes gode løsninger. Det som er der ute av PVRer, mediespillere (Boxee f.eks) og andre ting er på ingen måte enkle å bruke. "En boks til" (med medførende kabling og fjernkontroll) er faktisk en veldig stor ulempe for de fleste brukere.

 

Jeg har den aller feteste Samsung-tven (D8005), og "smart-tv"-funksjonaliteten er en vits, med preinstallerte programmer som er så dårlige at de aldri hadde blitt akseptert på App store engang, langt mindre blitt levert standard med et produkt.

 

Apple kommer ikke til å komme med noe revolusjonerende på teknologisiden (det gjør de aldri), men de kan komme til å gjøre det samme for TV som de har gjort for smartphone-grensesnitt, pc-grensesnitt, musikksalg og flere andre ting; nemlig å knekke koden for hvordan man tar et nisjeprodukt som før har blitt brukt av nerder og gjør en forenklet og polert versjon av det tilgjengelig for de 99% av befolkningen som ikke bryr seg om hvor mange MHz og gigabyte utstyret har, men som er villige til å bruke penger på gadgets og innhold som virker.

 

Jeg snakker ikke om deg eller meg, jeg snakker om den gjengse bruker. Du tar feil om du tror jeg ser dette i ett teknologinerd-perpektiv. For den vanlige brukeren, hva er den store fordelen med å ha dette inne i TVen? Slippe en HDMI-kabel? Det er en stor ulempe gså for vanlige brukere om dette er integrert i TVen, den gjengse ikke-interesserte person kan beholde TVen sin i ett tiår eller mer. Tror du virkelig ett marked som dette vil holde seg stabilt så lenge? Forøvrig har jeg sat opp en popcorn-hour til min far, en svært primitiv boks, han navigerer rundt i den problemfritt. Synes du feks XMMC er tungvint og uforståelig å navigere rundt i? HVa med AppleTV? Og "en boks til", var ikke hele poenget ditt at dette skulle erstatte TV-sendinger?

 

Ellers er jeg enig i at smartTV-funksjonaliteten i eksisterende TVer er en vits.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg blir like overrasket hver gang jeg går inn på et forum som omhandler Apple produkter, at fokus ente er «for» eller «imot». Man kan si hva man vil om Apple’s «onde» strategi – men standarder etablerer seg ikke selv, og i noen tilfeller er kanskje diktatur beste metode for å komme frem til noe som gagner flest mulig, inkludert Apple selv.

 

Apples produkter er populær kanskje nettopp av den grunn – at noen har tatt valgene for deg lenge før du får produktene i hendene. Så vil det alltids være noen som bare ser det negative i at man ikke fikk flere valg utlevert som standard. Selv ser jeg bare fordelene av at noen gjør disse vurderingene for meg i større skala. Det betyr at vi får flere brukere som har den samme forståelsen og opplevelsen av produktet, med de fordeler det innebærer.

 

Jeg var i fotobransjen når digitalkamera kom for fullt og erstattet tradisjonell film. Overgangen var vanskelig for mange, mest fordi man plutselig hadde fått en hel haug med valg/innstillinger å forholde seg til. Gjerne valg som ikke var vesentlig for den funksjonen kameraet opprinnelig hadde; nemlig det å ta et bilde. Nei, nå skulle man plutselig endre oppløsning, jpg-kompresjon, bildekvalitet, hvitbalanse, lyder og alskens hikkmikk som stort sett bare forvirret den gjennomsnittlige bruker.

 

Når du setter deg i en bil har vi en del udefinerte, men viktige standarder på tvers av bilbransjen. Clutch inn, nøkkel vris osv. Knapper og oppsett er noenlunde likt. Tenk om vi hadde hatt fri flyt av smarte løsninger, der alle bilprodusentene hadde egne menyer og oppsett på hvordan bilen skulle oppføre seg? Jeg setter meg inn i bilen til naboen, men oppdager at han har konfigurert bilen selv, og brems er clutch og clutch er gass. Nødblink er nå håndbrems, og brekket slår på parklysene. Hendelen for vindusviskerne justerer speilet, og takluken åpnes med knappene på radioen. Sære valg, men det var nå sånn naboen ville ha det.

 

Dette er et eksempel på frihet som dessverre ikke gagner noen, men gjør ting mer komplisert og forvirrende for de fleste av oss. Og det er her Apple har gjort noen av de beste strategiske valgene for sin vekst og eksistens; Færre valg er ikke alltid negativt så lenge disse er gjennomtenkt for å dekke majoriteten av brukerne.

 

Jeg ser derfor frem til Apples eventuelle inntog på tv-markedet. Fordi jeg vet at noen har tenkt helhet, og at produktene jeg har snakker sammen. At jeg må innrette meg etter Apples økosystem er for meg en fordel, IKKE en ulempe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er bare positivt. Apple kommer til å få fart på tv industrien. Vi trenger smart tv'er, men specs som faktisk klarer å drive disse medialøsningene sony, samsung og de andre lager. Det som er i dag er så latterlig dårlig til tider at jeg blir flau av å bruke det. Men jeg er ikke så veldig sikker på at Apple vil få suksess med denne tv'en, med mindre de endelig klarer å få alt innhold, filmer, tv-serier osv lansert verden over. Jeg ser nesten ingenting på tv-kanaler lengre, så de seriene jeg ser laster jeg ned ulovlig. Slik blir det bare når de ikke legger opp løsninger som gjør at man kan kjøpe innholdet på en enkel å grei måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper jeg kan kjøpe innhold til apple tv`n for en amerikansk penge. Og ikke til en ekstrem mva, skatt og avgift tillegg i prisen.

 

En enkel anbefaling da er å flytte til USA. Så får du lav MVA, skatter og avgifter. Og alle de andre fordelene med det amerikanske velferdssystemet...;)

 

Jeg ønsker meg tilgang til internasjonale kanalpakker, men med årene må jeg innrømme at jeg faktisk har fått respekt for det norske avgiftssystemt. Respekt betyr ikke nødvendigvis liker. :)

Lenke til kommentar

 

klar over det... men det vil gjøre det litt mer fritt, og det vil komme konkurranse :)

 

Kanskje det, forhåpentligvis gir det ikke Apple enda mer innflytelse. Siste jeg ønsker et at TV-produksjoner med ett tilpasser innholdet for å gå gjennom moralfilteret til verdens rikeste kommersielle selskap.

 

Det er noe som alt har rammet forfattere, redaktører, utviklere og artister hardt nok som det er. Forhåpentligvis blir ikke regissører også del av den klubben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som maser med at apple har noe monopol osv ta dere en keks..

jeg har tilgang til 100 ganger mer apper på min iphone enn dere har på android... :p

 

Vel, så lenge iphone er ribbet for alt nærmest alt som heter funksjonalitet rett ut av boksen, er man avhengig av å lete seg ihjel etter apps for alt man behøver å gjøre med mobilen.

 

For øvrig ser det ut til at du ikke har fulgt med i timen de siste årene...

 

Hva gjør du dersom du sitter med din iphone og vil streame en video over til en Samsung-TV med DLNA?

Lenke til kommentar

Man trenger godt bilde og et htpc. resten av tv styret er unødvendig :)

 

Ja, det er den beste løsningen, men dessverre er dette for vanskelig eller tar for lang tid å få et optimalt oppsett for de aller fleste. Og det er vel nettopp det som er poenget her, apple vil gjøre alt lettere, men du (og sikkert veldig mange andre pc-geeks) er antageligvis ikke innenfor den målgruppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så vanskelig, jeg har en PVR dekoder fra Get (den på bildet) og det tok vel 5 minutt og sette den opp slik jeg ønsker å bruke den. Videre har jeg koblet til xbox360 og ps3 (kommer apple-tv til å støtte disse systemene?) og en boxeebox som streamer alt jeg har på nettverket.

Apple TV blir aldri noe alternativ, jeg tipper på en relativ liten TV, (42" maks) som ikke støtter noe som helst annet enn det Apple selv produserer.

Lenke til kommentar

Vel, Spotify klarte å få meg til å begynne å betale for musikk, med glede, og jeg har brukt mer penger på musikk det siste året enn jeg har gjort resten av livet. Så hvis noen klarer å få meg til å begynne å betale for å se på TV, vil jeg bli veldig imponert :)

 

Men det vil nok neppe bli Apple og deres antakligvis monopole TV univers som jeg vil bil tilhører av, men heller de andre produsentene som lage løsningene "frie" slik det bør være.

 

Du må ikke glemme at du betaler Spotify for musikken , ikke artistene. de sitter igjen med 70-80 kr etter 100.000 avspillinger pr låt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...