Gå til innhold

Kommentar: – Klarte Steve Jobs å knekke TV-koden?


Anbefalte innlegg

Så igjen hva kan Apple oppnå ?

Enkeltabonementer på kanaler, serier, filmer osv?

Jeg kunne godt tenkt med å bare hatt discovery og lignende kanaler, andre sikkert bare sport.

 

Kansje mye større marked for youtube type TV, amatørfilmer og lignende. Med en "vi tar xx% og distribuerer for deg" model kan faktisk privatpersoner tjene penger på å lage TV, slik mange tjener penger på apps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så igjen hva kan Apple oppnå ?

Enkeltabonementer på kanaler, serier, filmer osv?

Jeg kunne godt tenkt med å bare hatt discovery og lignende kanaler, andre sikkert bare sport.

 

Kansje mye større marked for youtube type TV, amatørfilmer og lignende. Med en "vi tar xx% og distribuerer for deg" model kan faktisk privatpersoner tjene penger på å lage TV, slik mange tjener penger på apps.

 

 

Rikstv forsøkte seg jo på å la brukeren kunne velge enkelt kanaler, men utvalget var en smule begrenset

( jeg er litt usikker på om man har den muligheten enda ).

Men her er problemet at man må betale en en relativ høy pris ( som inkluderer nrk sine 3 kanaler ) før man kan begynne å velge.

 

Hvis man velger ut halvparten av kanalen som er inkludert i "Rikspakken" så koster det faktisk mere , en om man velger alle kanalen som en pakke.

Så hva gjør riks tv feil her ( ikke for Rikstv men for de som ønsker noen få kanaler ) ?

 

Med mindre det er endret så kan man i altibokx sin portefølje velge å abonnere på noen få enkelt kanaler fra en av kanelpakkene.

 

En ting er i hvertfall sikkert her. Ingen normale mennesker er interessert i å betale for noen få kanaler når man kan få flere til samme eller lavere pris.

 

 

----

Hvis man ser på mulighetene med PVR så har den en stor mangel ( som sikkert begrenser en del av salget ) .

Det er nemlig ikke mulig å overføre opptakene til andre medier på en enkelt måte

 

Kanskje det er på tide å endre praksisen der ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Mener du Flatskjermer ikke er accepted by markets? Synes du ikke det var et sprang fra CRT til flatskjermer?

Overgangen fra CRT til flatskjerm var gradvis. De føste flatskjermene var svindyre, og ga overhode ikke noe bedre bilde enn en CRT TV gjorde. Til gjengjeld sleit de med innbrenning og andre barnesykdommer. Det gikk lang tid før flatskjerm var mainstream i norske husholdninger.

 

Du får kalle det hva du vil, jeg kan med min boks gjøre uendelig mye mer enn med vanlige TV-kanaler, du får kalle det mangel på innovasjon om du ønsker, det er i det minste ett nisjeprodukt. Men det er svar på spørsmålet ditt om hordan jeg bruker TVen i dag kontra for 20 år siden.

Ja, det er et nisjeprodukt. En innovasjon ville etter min mening vært om dette prdoduktet som du bruker, hadde blitt tatt ut til massene, på deres premisser. Per i dag, så må man over en del terskler før man går hjem med et mediasenter. Man må vite hva man driver med.

 

Du mener trådløs overføring som i DLNA? Trådløs styring som i DLNA? Og uansett, hva er poenget ditt? Det har ikke foregått innovasjon fordi dagens produkter ikke er perfekte?

Teknologien er sikker fantastisk, men frem til noen tar den i bruk på en skikkelig måte spiller den ingen rolle.

 

For en gigantisk stråmann, sa jeg noe om DTS vs DTS-HD? Det er ikke det samme som stereo vs digital flerkanal vet du.

Nei, men saken stiller seg ikke anderledes av den grunn. Foreldrene til eksen min hadde investert i "hjemmekino". det var en sub på gulvet, en center (som so ved siden av tvn), og to gulvstående. Surroundhøytalerne bak lå under sofaen, fordi de ikke hadde orket å henge dem opp.

 

Surround er for spesielt intreserte. Selv elsker jeg opplevelsen med full surround og stooor TV, og jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ikke bruke penger på sånnt. Men så står man på videosjappa og skal leie film og jenta(typsik jente ja, har hendt et par ganger) henter en film på DVD. De har selvfølgelig ikke den filem på bluray.

For min del er det en big deal å måtte gå tilbake til DVD, det ødelegger en del av opplevelsen for meg, men for henne er det ingen sak. Det er filmen hun skal se, om det er DVD eller Bluray, surround eller stereo driter hun i.

 

Jeg, og du og alle andre her på forumet er ELITE-brukere, vi er en marginal part av forbrukermassen. Og at du veit hva DLNA er, betyr ikke at det er noe "vanlige" folk veit om. Jeg er over gjenoomsnittet interesert i AV, men jeg måtte google det for å huske på hva det var.

 

Er det fordi massene ikke bryr seg om kvalitet kun de billigste TVene og musikkutstyret selges. Hva med kameraer, hvorfor selges speilrefleks til massene?

TVer selges i hopetall på elkjøp for 5-10000kr. Dette er kunder som ikke har peiling på hva de skal ha. Av og til kommer det jo en kar som har snakket med en venn med peiling, og han skal ha noe spesifikt. Ellers, så er det ingen andre en entusiaster som svir av store summer på TV, dersom de ikke strør om seg med gryn. Dersom jeg nevner Pioneer Kuro, så er det mange her inne som vet hva jeg mener. Om jeg spør en tilfeldig elkjøpkunde så får jeg et dumt blikk.

 

Kunden vil ha noe som de kan forholde seg til. Det er størrelse, tykkelse og utseende. Om det er 400Hz 600Hz THX eller slikt sier dem ingenting. Det er vi entusiaster som bryr oss om slikt.

 

Når det gjelder speilrefleks, så er dette blitt "mote", og alle de "kule" som kjøper det har overhode ikke anelse om hvordan de skal bruke det. De bare velger modus og kjører på. Alle fjortisbloggene flyter jo over av "brife med speilrefleksen i speilet bilder". Det er på en måte litt som med iPhone. At det er blitt kult. Men hvorfor speilrefleks slår så ann nå er vanskelig å si. Det kan være at de er billigere? De ahr uansett vært på markedet alt for lenge og har forandret seg svært lite i forhold til at de plutselig skulle bli populær.

 

Det er en gigantisk misforståelse å tro at funksjonalitet er uavhengig av ytelse, det er går hånd i hånd.

Noe funksjonalitet krever ytelse, ja. Men ytelse betyr ikke funksjonalitet, og i hvertfall ikke GOD funksjonalitet.

 

Hva er forksjellen på Symbian, Android og iOS? 100% software. I denne samenligningen er hardware nesten urelevant, fordi hardware kan man kjøpe fra kina i bøtter og spann. Softwaren derimot, er make-or-break it.

 

Først er problemet at elkjøpkunden ikke vet hva DLNA er, så er poenget at du driter i hva det heter, sålenge det funker, bestem deg. Forøvrig er jeg ikke uten videre enig i at det er noen god utvikling at folk vet mindre og mindre om produktene de omgir seg med. Det fremmer blant annet misforståelser som "tekniske spesifikasjoner er ikke viktige"

Jeg trenger ikke bestemme meg, fordi det er to sider av samme sak. Om en forbruker går på elkjøp for å kjøe en TV, så vil han ha en TV, han vil ikke vite noe om ditt og datt. Han vil ha en TV som funker, som er god nok for hans bruk, og som ikke koster for mye. Om den har x eller y spiller ingen trille. Om man ikke er over gjenomsnittet interesert i AV, så har man ikke anelse hva DLNA er, og derfor driter man i om TVn har det.

 

Kunde: Kan jeg koble denne til DVD spilleren go stereoen?

Selger: Ja, og du kan styre den tråløst via DLNA dersom alle andre enhetene dine hjemme støtter dette.

Det kunde hører: Ja, 0g Du |<4n 57y|23 d3n .......

 

Kunden drar så hjem, pakker ut TVn, kobler den i DVDen og driter i resten.

 

For å ta ett eksempel, basert på stereotyper, så sender kona di deg på ikea for å kjøpe gardiner. Bryr du deg om hvilken søm som er brykt i folden øvers? Hvilket stoff de er laget av? Hvor mange martindale slitestyrke man har på stoffet, og hvor stor gjennomskinnsgrad de har?

 

Neppe. Du skal ha et par gardiner for å henge i stuevinduet ditt. Jeg har selv vært på ikea i samme ærend, og jeg dreit rett i hvordan ting fungerte. Jeg fant det som så fint ut, og som var lett å henge opp. Ferdig.

 

Slik handler folk TVer, og telefoner også.

 

Jeg, og du også sikkert, hadde aldri handlet TV eller telefon på den måten.

 

kobler min iphone til en sony tv med en apple-tv boks i dag.

Jeg bruker ikke DLNA eller hva du kaller det... driter i hva det heter så lenge det fungerer så smertefritt som det gjør xD

DETTE er hva folk betaler penger for. Og derfor er apple så populær. De slipper å tenke selv!

 

Hva har det med saken å gjøre? Innovasjon er de likefullt. Du driver bare å svarer på alt mulig annet for å slippe å innrømme det unngåelige, at flatskjermenr er innovasjon, spesielt etter definisjonen du postet.

 

Hva mener du er problemet med hvordan det brukes?

 

Så alle som kjøper noe annet enn de billigste stereohøyttalerene, noe annet enn de billigste å enkelste kameraene, noe annet enn de billigste TVene (som koster langt under 5-til 10k) er enten lurt av selgere på elkjøp, eller følger en mote? Begynner ikke dette å bli litt tynt fra din side? Ingen bryr seg om kvalitet, men når de kjøper produkter med mer enn minimuskvalitet så er de lurt eller mote? Hva med at det er enkelt å bruke, er det noe folk blir lurt til å tro de trenger også?

 

Meningsløs påstand, som om god hardware bare dukker opp på fabrikker i kina uten utvikling. Det er en fundamental mangel på forståelse om du ikke ser hvor mye hånd i hånd teknologisk framgang og produktinnovasjon har gått.

 

Selgere sier ikke "du kan koble deg opp via DLNA", han sier "du kan koble ting sammen med valget mediadeling", den eneste som henger seg opp i det tekniske navnet her er du.

 

Rent personlig, så bryr jeg faktisk om slikt når jeg skal kjøpe interiørbaserte produkter. Uten at jeg ser den store relevansen. Mener du folk ikke bryr seg om kvalitet på interiør heller?

 

AtW

 

Er det noen i det hele tatt som er uenig i den selvfølgeligheten?

Du selv, skal vi tro de siste sidene med posting fra deg.

 

Da foreslår jeg du leser det jeg skriver på nytt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår Apple riktig , så vil de komme med en løsning som de tro gavner folket .

problemet blir da et alt for mange ikke liker den løsningen , men Apple fansen nekter å innrømme at den er for dårlig

 

Apple må da innrømme enkelte ting og kommer da til å gjøre forbedringer.

Gjerne i flere omganger

 

De som har kjøpt de forige utgaven må da krangle seg til nytt produkt hvis de i det hele tatt klarer det

 

Så går de mange år men enda en aktør med egnene løsninger , før aktøren plutselig finner ut at de skal lage kopier av Apple sitt system

 

til slutt ender det med en løsning som ligger tett opp til dagens , ikke den sære løsningen som Apple først lagde

 

til å begynne med vil det være for mange begrensinger ( som Apple har ful kontroll over ) men etter hvert løser det seg

 

man kan sammenligne det med at alle skulle lage dokking enheter for Apple produkter , men ingen bryr seg om behovet til de som har konkurrerende produkter.

Lenke til kommentar

man kan sammenligne det med at alle skulle lage dokking enheter for Apple produkter , men ingen bryr seg om behovet til de som har konkurrerende produkter.

 

Det er fordi apple sin plugg er en genistrek, latterlig mye bedre enn miniUSB grensesnittet.

 

En sånn påstand er det greit å begrunne. Greia med Apple sin 30-pin-adapter er at den gjør utrolig mye mer enn Microusb. Den har tilkoblinger for lyd inn/ut, volumkontroll, video, strøm, firewire, usb osv. i en og samme plugg som har fungert på alt av bærbart Apple-utstyr siden iPod video kom ut.

Lenke til kommentar

man kan sammenligne det med at alle skulle lage dokking enheter for Apple produkter , men ingen bryr seg om behovet til de som har konkurrerende produkter.

 

Det er fordi apple sin plugg er en genistrek, latterlig mye bedre enn miniUSB grensesnittet.

Ja, selvfølgelig, HDMI er jo omtrent det samme som scart, mens apple sin plug er en "genistrek" kontra microusb.....

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på hvem som konkret laget den første touchskjermen for mobiltelefoner, men jeg tror vi kan være enige om at det var Apple som fikk dette ut til massene. Og ikke minst med et brukergrensesnitt som tilfredsstilte den gjennomsnittlige bruker. Om selve teknologien var best eller nyest er egentlig irrelevant - det tok verden med storm, og konkurrentene fullstendig på senga.

 

Og å tildele denne æren kun til Apples markedsføringsavdeling er fullstendig undervurdering av brukerne.

 

Kanskje er det nettopp derfor de aller fleste leverandørene feiler? Fordi man faktisk IKKE prøver å lage et produkt som brukerne ønsker, men snarere å lage en kopi av det man ser andre lykkes med? Apple er forbannet god til å polere eksisterende teknologi, og gjøre den til allemannseie. Så må man jo gjerne hyle i kor om hvor mye oppmerksomhet dette får, ufortjent eller ikke.

 

At telefonene skuffet nerdene er uvesentlig både for meg, og garantert Apple. Og at det i dag allerede finnes spennende avarter av TV teknologi for spesielt interesserte, er også uvesentlig. Den er ikke i utbredt i stor grad, og det er ikke før en stor aktør lanserer et BREDDEPRODUKT at ting skjer.

 

Om det blir Apple som lykkes med denne satsningen i TV verdenen er usikkert. Men de har alle forutsetninger med et velsmurt og velfungerende økosystem.

Endret av Madone69
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tråder som denne, full av liksomeksperter senker verdien på forumet betraktelig.

Her slenges det ut negative påstander i alle retninger.

 

Faktum er at dersom Apple klarer å gjøre det samme for tv-bransjen som de gjorde for smarttelefoner kan folk bare holde kjeft og glede seg til det som kommer. Det er ikke en kjeft av dere negative tastaturfjols som klarer å forutse fremtiden.

 

Om systemet er åpent, lukket, blodfersk eller etablert teknologi har ikke en dritt å si. Det viktigste er brukeropplevelsen, og innovasjon på dette området.

 

For øvrig er jeg en av de som virkelig gleder meg til en liten håndbevegelse kan endre kanal, justere lyd m.m. Så slipper man den antikvariske fjernkontrollen, som burde avgått med døden for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tråder som denne, full av liksomeksperter senker verdien på forumet betraktelig.

Her slenges det ut negative påstander i alle retninger.

 

Faktum er at dersom Apple klarer å gjøre det samme for tv-bransjen som de gjorde for smarttelefoner kan folk bare holde kjeft og glede seg til det som kommer. Det er ikke en kjeft av dere negative tastaturfjols som klarer å forutse fremtiden.

 

Om systemet er åpent, lukket, blodfersk eller etablert teknologi har ikke en dritt å si. Det viktigste er brukeropplevelsen, og innovasjon på dette området.

 

For øvrig er jeg en av de som virkelig gleder meg til en liten håndbevegelse kan endre kanal, justere lyd m.m. Så slipper man den antikvariske fjernkontrollen, som burde avgått med døden for lenge siden.

 

Så alle som ikke er utdannede eksperter eller kan spå framtiden bør la være å skrive da eller? Hva med deg, kan du forutse framtiden, elelr er du noe annet enn en "liksomekspert", siden du også gladlig kommer med spådommer og påstander?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg undre nå fortsatt t over denne posten .

 

Det dukker stadig opp nye teknologi .

Det dukker også opp forbedring av det gamle.

 

Alle produsenter gjør stort sett det de selv vil , og vi forbrukere må bare godta måten det funger på.

Strengt tatt så gjør vi det ikke.

 

vi ønsker at alle systemene skal fungere sammen

( noen mener at det er sunt med konkurranse , som ofte med fører forskeligne systemer , som ikke alltid er kompatible med hverandre ).

 

Som alle andre lager også Apple sitt system .

Det som da er så merkelig er at til tross for at Apple sitt system heller ikke er kompatibelt med de andre så vil nå folk plutselig ha det systemet.

 

f.eks så høre jeg stadig fra folk at det slett ikke er fornøyd med måten IPhone fungerer på samtidig som en liten skare skryter uhemmet av hvor bra den fungerer.

 

Så her vil det ikke gå bra om Apple overtar TV hverdagen for alle.

Lenke til kommentar

Er det mulig?? Her er Apple haterene frempå og kritiserer et produkt som de ikke aner hvordan vil bli. Patetisk.

 

Og andre støtter ett produkt de ikke vet hvordan de er, de fleste som sier noe om produktet har innlegg der det tydlig kommer fram at det er antakelser og tidligere erfairnger man uttaler seg på, og hva som er lagt til grunn for det man snakker om.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det mulig?? Her er Apple haterene frempå og kritiserer et produkt som de ikke aner hvordan vil bli. Patetisk.

 

Og andre støtter ett produkt de ikke vet hvordan de er, de fleste som sier noe om produktet har innlegg der det tydlig kommer fram at det er antakelser og tidligere erfairnger man uttaler seg på, og hva som er lagt til grunn for det man snakker om.

 

AtW

Ja, og det er like patetisk. Derfor velger jeg og ikke kommentere noe som har med den tv´n å gjøre før den er på markedet. Om den i det hele tatt kommer.

 

Skulle ønske Apple haterne kunne la diskusjonen ligge død og bare akseptere at utrolig mange liker Apple´s måte å lage et "lukket" system på. De lager produkter som er enkle å bruke og som fanger de flestes bruk. De hyper ikke etter å ha de beste produktene på markedet med best hardware. (selv om de liker å tro at de revolusjonerer verden hver gang det kommer et nytt produkt) Blir spennende å følge med hva som kommer i fremtiden.

Lenke til kommentar

Er det mulig?? Her er Apple haterene frempå og kritiserer et produkt som de ikke aner hvordan vil bli. Patetisk.

 

Og andre støtter ett produkt de ikke vet hvordan de er, de fleste som sier noe om produktet har innlegg der det tydlig kommer fram at det er antakelser og tidligere erfairnger man uttaler seg på, og hva som er lagt til grunn for det man snakker om.

 

AtW

Ja, og det er like patetisk. Derfor velger jeg og ikke kommentere noe som har med den tv´n å gjøre før den er på markedet. Om den i det hele tatt kommer.

 

Skulle ønske Apple haterne kunne la diskusjonen ligge død og bare akseptere at utrolig mange liker Apple´s måte å lage et "lukket" system på. De lager produkter som er enkle å bruke og som fanger de flestes bruk. De hyper ikke etter å ha de beste produktene på markedet med best hardware. (selv om de liker å tro at de revolusjonerer verden hver gang det kommer et nytt produkt) Blir spennende å følge med hva som kommer i fremtiden.

 

Om du synes det er patatisk å diskutere, hvorfor er du i tråden i det hele tatt? Hvorfor bryr du deg om folk legger diskusjonen død eller ikke? Kan du ikke isåfall bare holde deg unna diskusjonen istedet for å komme å klage over at det er patatisk å diskutere det?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle som maser med at apple har noe monopol osv ta dere en keks..

jeg har tilgang til 100 ganger mer apper på min iphone enn dere har på android... :p

 

Vel, så lenge iphone er ribbet for alt nærmest alt som heter funksjonalitet rett ut av boksen, er man avhengig av å lete seg ihjel etter apps for alt man behøver å gjøre med mobilen.

 

For øvrig ser det ut til at du ikke har fulgt med i timen de siste årene...

 

Hva gjør du dersom du sitter med din iphone og vil streame en video over til en Samsung-TV med DLNA?

 

Jeg for min del laster ned en app slik at iPhone er en DLNA server. Min LG Blueray spiller da av filmen på min LG tv :-) Kjempe fornøyd med det :-)

Lenke til kommentar

Er det mulig?? Her er Apple haterene frempå og kritiserer et produkt som de ikke aner hvordan vil bli. Patetisk.

 

Og andre støtter ett produkt de ikke vet hvordan de er, de fleste som sier noe om produktet har innlegg der det tydlig kommer fram at det er antakelser og tidligere erfairnger man uttaler seg på, og hva som er lagt til grunn for det man snakker om.

 

AtW

Ja, og det er like patetisk. Derfor velger jeg og ikke kommentere noe som har med den tv´n å gjøre før den er på markedet. Om den i det hele tatt kommer.

 

Skulle ønske Apple haterne kunne la diskusjonen ligge død og bare akseptere at utrolig mange liker Apple´s måte å lage et "lukket" system på. De lager produkter som er enkle å bruke og som fanger de flestes bruk. De hyper ikke etter å ha de beste produktene på markedet med best hardware. (selv om de liker å tro at de revolusjonerer verden hver gang det kommer et nytt produkt) Blir spennende å følge med hva som kommer i fremtiden.

 

Om du synes det er patatisk å diskutere, hvorfor er du i tråden i det hele tatt? Hvorfor bryr du deg om folk legger diskusjonen død eller ikke? Kan du ikke isåfall bare holde deg unna diskusjonen istedet for å komme å klage over at det er patatisk å diskutere det?

 

AtW

 

Diskutere er helt greit. Derfor jeg er aktiv i en del forum. Men å rakke ned på et ikke eksisterende produkt fordi man hater Apple synes JEG er patetisk. Og hadde dette handlet om en Samsung eller LG tv hadde det aldri blitt noen diskusjon ut av det. Det er bare enkelte mennesker som må spy ut usaklige ting når Apple står i overskriten på en artikkel..

 

Og jeg synes også det er helt greit å diskutere fordeler og ulemper med ulike merker. Men at apple hatere skal bestemme at vi som liker Apple produkter har dårlige og ubrukelige produkter blir også patetisk. Vi velger å beholde et produkt fordi VI liker det uavhengig av hva andre liker. Og igjen....og diskutere fordeler og ulemper er helt topp. Jeg diskuterer gjerne Apple opp i mot feks Samsung SII. Selv om jeg valgte iPhone er Samsung en kjempe god telefon.

Endret av iPaal
Lenke til kommentar

iPaal, du liker tydeligvis å bruke "hat" og "patetisk" om de i denne diskusjonen som stiller seg tvilende til eller kommer med kritiske synspunkter angående artikkelen, men om du faktisk tar deg tid til å lese innleggene, vil du finne ut at de kun reflekterer et kritisk og til tider tvilende synspunkt. "Hat" og "patetisk" er ikke en del av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...