Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

Fikk litt lyst til å prøve Ubuntu etter å ha lest dette.

Har prøvd det før, men det var ikke særlig stor suksess. Hadde masse problemer med skjermkortdrivere (ATI), og lyd som hakket etc. Verste var egentlig at maskinen dualboota automatisk inn i Ubuntu hele tiden. Så jeg slettet Ubuntu, men den teite bootloadern forsvant ikke. Nei, æsj, det var bare et ork. På tross av dette vil jeg fortsatt prøve. Det kan jo hende det har endret seg siden den gang.

 

Tenker jeg vil teste det på en bærbar denne gang.

Noen som har erfaring ved å installere dette på Macbook Pro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, xmbc er ok det, men ikke best, JRMC er vesentlig bedre. Det finnes desverre ikke nok av huskontroll på noen som helst slags måte, det er forskjellige programmer, der ingen er skikkelig gode.

Den beste løsningen for dette er det vel linux som har hatt i flere år.

http://linuxmce.com/

Personlig er det mest lightroom jeg bruker, kanskje er det vane, hva vet jeg. Hva er linux-alternativet? Har det tilsvarende funksjonalitet, hva med plugin-støtte?
Ja, for foto-workflow har du alt du trenger på linux. Sentralt finner du Digikam, et digitalt fotoalbum med mye funksjonalitet. De færreste trenger mer, men du kan fylle inn med mer spesialiserte verktøy ved behov (eksempelvis bibble, rawtherapee, darktable, lightzone, krita og gimp).

 

Jeg synes ikke LinxMCE var noe særlig på mediahåndtering sist jeg prøvde det. Digikam har jeg ikke prøvd noe særlig, jeg skal se litt på det om det virker aktuelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned nyeste OpenSuse fra nettet.

 

Det jeg lurer på er om jeg skal installere den på en av mine SSD'er , eller velge en vanlig hdd.

Ved installering på SSD er jeg avhengig av å ha et programm som tester ytelsen på den.

 

Finnes det ?

I Windows verden som jeg kommer ifra , finnes det gode testprogrammer.

Da tenker jeg ikke bare på sekvensiell , men også random ytelse.

 

Har forresten vært innom Linux delen av dette forumet , fra tid til annet , men aldri sett at dere tester ytelse på SSD'er .......

Lenke til kommentar

Ja, xmbc er ok det, men ikke best, JRMC er vesentlig bedre. Det finnes desverre ikke nok av huskontroll på noen som helst slags måte, det er forskjellige programmer, der ingen er skikkelig gode. Utvalget er dårlig nok på windows, utenfor windows er det enda skralere. Personlig er det mest lightroom jeg bruker, kanskje er det vane, hva vet jeg. Hva er linux-alternativet? Har det tilsvarende funksjonalitet, hva med plugin-støtte? RAW_programmet til kameraet mitt støtter heller ikke Linux.

 

AtW

Spørs om noen kan måle seg med så store kommersielle aktører som Adobe. Har selv hovedsaklig brukt Lightroom til RAW og har ikke sett etter andre alternativer (bruker det ikke ofte). Hadde allikevel vært kjekt å ha et alternativ når jeg sitter på en annen maskin enn den jeg har CS5-pakka på, eller finne ut om jeg kan erstatte en del av Adobe sine programmer når jeg må ta stilling til om jeg skal oppgradere eller ikke.

 

Her er noen alternativer. En ting som er nokså greit for de som bruker Windows er at de fleste av dem også finnes til Windows og kan testet ut der.

 

Darktable

Darktable er støttet i Linux, Mac OS og BSD, men ikke Windows.

http://www.darktable.org/

 

Bibble

Er støttet i Windows, Linux og MAC OS

Pro koster $199.95, Lite $99.95, kan brukes i en prøveperiode

http://bibblelabs.com/index.html

 

digikam

Er støttet i Windows, Mac, Linux, BSD

http://www.digikam.org/

 

RawTherapee

Støttet i Linux, Windows og Mac

http://rawtherapee.com/blog/screenshots

 

Rawstudio

Støttet i Linux og Mac

http://rawstudio.org/screenshots.php

 

EDIT: Så Del kom meg i forkjøpet. Var en tur i butikken midt i mellom postingen ...

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

kan noen fortelle meg hvorfor linux skal være så mye "bedere" en de andre

Noen synes Windows er bedre enn alt annet, andre Mac OS eller Linux, er det virkelig så rart at mange har forskjellige preferanser?

 

For min del (både i bruk og idealistiske):

 

  • Kan lett laste ned en ny distribusjon når jeg får lyst til å teste noe nytt.
  • Liker flere konfigurasjonsmuligheter og valgmuligheter når det kommer til DE
  • Enklere og raskere å installere Linux (mfb distribusjon)
  • Mindre å tenke på etter installasjon
    • Alt av drivere er lagt til
    • Har programvare for så og si alt jeg trenger
    • Flash, Java RT, multimedia codecs, avspilling av krypterte DVD-er, osv fungerer ut av boksen
    • Mye raskere å oppdatere en fersk installasjon til siste oppdateringer

    [*]Enklere å installere programvare

    [*]Jeg føler meg mindre låst til spesifikke løsninger (IM-klient støtter f.eks flere protokoller, Libre Office støtter flere formater, osv.)

    [*]Synes MS og Apple har hatt en tendens til å bruke umoralske metoder for å ødelegge for konkurranse

    [*]Liker ikke patentsystemet slik det er i dag

    [*]Foretrekker utviklingsmodellen til fri programvare (og hvilket potensielt ecosystem den kan ha)

Det sagt, har ingen problemer med å bruke Windows, og synes det er et veldig bra OS, selv om jeg foretrekker Linux. Er sikkert mange som ikke kjenner seg igjen her og har full forståelse at andre kan ha andre holdninger til Windows, Linux eller Mac enn de jeg har. Allikevel, mye av påstandene som dukker opp rundt forskjellige operativsystemer og programvare kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen med av egen erfaringer, men er nok en del som også er ute etter å flame litt.

Endret av tamarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gaute65: Nei, sant nok. Jeg argumenterer ut i fra "idiotbrukeren" sitt synspunkt. Be den gjennomsnittlige pc-bruker om å ta i bruk terminal og se hva svar du får.

 

Hvis du vil hjelpe noen med et problem, og det problemet er noe brukeren selv burde greie, som å installere programvare, så nytter det ikke å komme dragende med Terminal. Det sier seg selv. Da må du evt lære opp brukeren i Terminal først.

 

En "idiotbruker" bør ikke installere sitt eget operativsystem. Jeg vil hevde at hvis en slik bruker får en ferdig oppsatt linux boks og beskjed om at han kun kan installere programmer via en softwarebutikk, vil han ikke ha bruk for terminalen. Han bør bruke en lTS utgave og oppgradere den hvert annet år. Det er ett system som selv bestemor kan bruke uten problemer.

 

Den store ulempen Linux har ift de andre operativsystemene er at en må installere og sette opp systemet sitt selv. Det er ikke så enkelt, og det kan føre til at en må bruke terminalen. Det er ikke enkelt å installere win7 og jeg synes personlig at det er vanskeligere en linuiux, men det har sikkert med hva jeg er vant til.

 

Så i Niklas sitt tilfelle burde han ha bestilt en en ferdig oppsett linuxpc, installert med de programmene han ønsker å bruke. Så kunne han ha prøvd hvordan Linux er i daglig bruk. Det han nå tester er hvordan en person uten særlig kunnskap om Linux setter opp en linux boks. Det er artig å lese, og det han sier bør tas på alvor av Linuxmiljøet. Men det er ikke en test av hvordan det er å bruke Linux. Håper det kommer etterhvert i testen.

Lenke til kommentar

Et ting slår meg etter å ha lest gjennom alle 12 sidene. Den største svakheten til Ubuntu er også den største styrken, og vice versa for Windows.

 

Jeg har jo bodd noen tusen km vekke fra familien de siste 7 årene. Dette har vært trivelig, men også frustrerende. Jeg er en av de som har littegran innsikt i Windows av de rundt familien. Dette er en naturlig følge av at jeg begynte å interessere meg for data rundt 1990, da det var nerdete å gjøre slikt. I tillegg var Windows ikke annet enn et GUI for Dos. Dette medførte at for de fleste av oss datainteressert så måtte vi fostre intim kjennskap til bat-filer f.eks. og mange rare kommandoer. Dette gjorde også sitt til at vi fikk erfaring med feilsøking og så videre.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg holdt meg unna Windows 95 en lang stund, helt til mesteparten av spillene ble sluppet for den plattformen. Igjen, det som skjedde her var jeg ble tvunget over på noe nytt, men siden jeg hadde bakgrunn i fra Dos ble ikke overgang med problemsøkingen så stor.

 

Spol fremover noen år: alle skal nå ha datamaskin. Alle kjøper. Og ingen har peiling. F.eks. min farmor. Hun bruker den til å skrive brev (ettersom hun var leder i den lokele forsvarsforeningen, og forholdsvis politisk aktiv). Hun har to barnebarn (fettere av meg) som har hørt at det skal være mulig å få tak i gratis musikk via internett. Så hun slapp de til, og de lastet ned Morpheus og Limewire og allskens drittprogram. Jeg kom tilbake på ferie, og da var maskinen sønderskutt. Dette fordi at default med Windows er at alle kan gjøre alt, og i dette tilfellet hadde mine fettere lastet inn et ondsinnet program.

 

Jeg fikset det vekk og ga farmor streng beskjed om at hun ikke måtte slippe disse to løs på datamaskinen. Om jeg gjør noe selv så vet jeg hva jeg har gjort, men jeg har ingen kontroll over hva de gjør den tiden jeg er vekke. JA, sa hun. Og ignorerte det jeg sa fullstendig. Så til påske fungerte ikke Outlooken hennes. Den som måtte til da var meg. Jeg installert Thunderbird (for jeg fikk ikke Outlook til å fungere) og hun steilte rett opp på bakbeina. "Dette programmet får jeg aldri til" sa hun. Men hun ble nødt til å få det til, for det var det eneste jeg kunne gjøre samtidig som jeg fikk bevart kontaktene hennes og slikt.

 

Etter noen år med dette, der jeg kom tilbake i feriene og som regel måtte fikse ett eller annet på maskinen hennes, kjøpte hun seg ny. Og holdt disse to andre vekke fra maskinen. En stund.

 

På samme måte var det på skolen jeg var "IT-ansvarlig" på i to år. IT-ansvarlig her var bare et verv omtrent, der man passet på at prosjektorer fungerte og at ting ble installert. Det første jeg gjorde var å legge inn administrator-passord ettersom ungene visste mer om data ann kollegaene mine. Dermed ble det vanskeligere for dem å laste inn en masse nye greier og slikt. Desverre forsto ikke kollegaene mine at de skulle beholde passordet hemmelig, men fortalte det til elevene.

 

Poenget her er at en av tingene Windows er bra på for folk flest (og dette vil nok møte protester) er at man kan få tak i program og installere de på en-to-fiskebolle. Dette fører naturligvis at man kan installere ting som bare lager krøll. Og det VIL lage krøll ettersom folk uten kompetanse får lastet inn allskens skit.

 

Linux derimot, er ikke like "brukervennlig". Dermed blir det vanskeligere å legge inn programvare som trøbler. Det er dette som er faren om Linux blir kjempebrukervennlig. Plutselig kan man ikke kontrollere hva brukerne gjør, og da blir det feilsøking i hytt og pine.

Lenke til kommentar

"Skulle ikke dette være den mest brukervennlige distroen som alle ville anbefale til bestemødrene sine? Jeg vet ikke hva slags teknologigenier dere har i familien deres, men jeg ser ikke for meg at jeg kunne stått bak bestemoren min mens hun fyrte opp terminalen, skrev inn et par sudo apt-get-kommandoer og startet Spotify."

 

Du installerer jo strengt tatt alpha/beta software som IKKE er støttet. Bestemor ville ikke gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen, har selv installert ubuntu (og linux mint ) på mange maskiner og kun en gang har jeg møtt tilsvarende problemer. 

 

Linux og terminal er gode venner og du må innse det først som sist, du kommer langt uten terminal, men under installasjon av os er det stort sett enklest å fikse problemene i et terminal vindu. Og løsningene finner men via google    

 

F.eks søk på ubuntu + (navn på nettverksadapter) + driver      

 

Bytt ut driver med problems og vips så har du masse info som vil hjelpe det med å løse nettverks problemmer.     Hvis du vil utvide pakkebrønnene litt søk på getdeb og medibuntu, følg bruksanvisningen og vips så er masse ekstra programmer er klart til installering.    

 

Linux i mine øyne har et problem og det er at terskelen for å fikse problemer er for høy. Og som nevt tildligere i tråden problemene hoper seg gjerne opp under installeringen, men jobber man seg systematiskt gjennom dem, blir det stort sett smooth sailing derfra og ut.    

 

Så mitt hint er å gripe fatt et og et problem.      

 

Syns det er litt rart at du møter problemmer dog, for det er flere generasjoner av ubuntu siden at jeg har hatt slike problemer. Problemene jeg har hatt har stort sett vært koblet til Unity pga jeg vil ha ting på en måte som Unity ikke alltid liker.. Men også her fant jeg løsningen via google.    

 

Og husker jeg ikke feil så er problemet du har med nettet løslig, men svaret tar litt tid å finne.    

 

For meg så virker det som om du rett og slett er uheldig og kanskje har et driver problem.

Endret av taleg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...