Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme jeg ble fort lei av å lese igjennom denne tråden, er vet ikke helt om det er riktig av meg å se dette, men det mange av dere trenger å skjønne er at Linux er bare terminalen. Linux har ingen GUI. X er heller ikke en del av Linux. Hvis du har lyst til å bygene å bruke Linux, så les manualen. Det er veldig fin, enkel å skjønne dokumentasjon på hvordan man bruker Linux, og hvorfor enkelte ting er slik de er. Mye av det er til og med på Norsk. Derimot er GUIen en stor del av Ubuntu, som er det dere snakker om her. Men problemene deres skyldes Gnome og Unity, ikke Linux.

Lenke til kommentar

DavMail kan også være et alternativ dersom IMAP ikke er et alternativ på Exchange-server.

 

Har ikke forsøkt det under Ubuntu 11, men fungerte "greit" under 10.04 - jeg foretrekker likevel IMAP/SMTP - det er enklere å sette opp og man er ikke avhengig av å kjøre et "ekstra" program for å ha tilgang til mail.

 

Instuksjoner for DavMail på Ubuntu 11.10

Endret av swssws
Lenke til kommentar

Ser det er mange her som ikke forstår hvor langt MS har gått for å sabotere for Linux.

Er ikke bare å sette inn støtte eller ringe opp MS for å få hjelp med å legge inn støtte for deres formater, de setter seg på bakbeina og nekter, den støtten som finnes er reverse engineeret og da er den dessverre ikke fullgodt.

 

Det blir som tidligere nevnt å klage over at du ikke kan fylle diesel på bensinbilen din.

Løsningen er heller at MS slenger alt av kildekode ut, da vil du se full støtte over hele fjøla.

Dessverre er det INGENTING Linux kan gjøre med dette, men du som bruker kan kjefte på produsenten om å få til Linux biten.

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som ikke forstår hvor langt MS har gått for å sabotere for Linux.

Er ikke bare å sette inn støtte eller ringe opp MS for å få hjelp med å legge inn støtte for deres formater, de setter seg på bakbeina og nekter, den støtten som finnes er reverse engineeret og da er den dessverre ikke fullgodt.

 

Det blir som tidligere nevnt å klage over at du ikke kan fylle diesel på bensinbilen din.

Løsningen er heller at MS slenger alt av kildekode ut, da vil du se full støtte over hele fjøla.

Dessverre er det INGENTING Linux kan gjøre med dette, men du som bruker kan kjefte på produsenten om å få til Linux biten.

Ofte sant, men ikke når det gjelder EWS - grensesnittet er faktisk dokumentert og åpent for 3.partsutvikere - uten å måtte betale til MS.

 

(Derimot må det "selvfølgelig" betales for klienter som aksesserer Exchange-serveren :-(

Lenke til kommentar

Sant.

Går man videre i tankerekken, er det jo heller ikke bare MS som er slik.

De siste år har drivermarkedet skjerpet seg, men ikke nok.

Skulle tro at feks skjermkortprodusenter var intressert, men ikke for fullt iallfall.

 

Eiendomsretten er sterk, og er jo en av årsakene til at det er slik.

En kan ikke forvente at linuxmiljøet har ikke kapasitet til å lage egne til hele markedet, men har jaggu lagt seg i selen !

Og de får heller ikke modifisere de proprietære.

Det er og blir opp til programvareleverandøren om de vil tilpasse til flere plattformer, og det vil nok Linuxfolket lide under i lang tid. (spår jeg)

 

Vi er foreløpig for små til at vi blir tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg ble fort lei av å lese igjennom denne tråden, er vet ikke helt om det er riktig av meg å se dette, men det mange av dere trenger å skjønne er at Linux er bare terminalen. Linux har ingen GUI. X er heller ikke en del av Linux. Hvis du har lyst til å bygene å bruke Linux, så les manualen. Det er veldig fin, enkel å skjønne dokumentasjon på hvordan man bruker Linux, og hvorfor enkelte ting er slik de er. Mye av det er til og med på Norsk. Derimot er GUIen en stor del av Ubuntu, som er det dere snakker om her. Men problemene deres skyldes Gnome og Unity, ikke Linux.

Mange ser på Linux som en fellesbetegnelse på Linux-kjernen, GNU/Linux og distribusjoner. De som er kjent med disse begrepene skjønner sikkert hva som menes, å begynne å skille for mye mellom disse kan skape forvirring blant de som ikke er kjent med Linux. Har sett noen sende linker til nedlasting av Linux-kjernen for de som skriver de ønsker å prøve Linux. BASH er vel heller ikke en del av Linux heller?

 

Anata wa Nihonjin desu ka.

 

Ser det er mange her som ikke forstår hvor langt MS har gått for å sabotere for Linux.

Er ikke bare å sette inn støtte eller ringe opp MS for å få hjelp med å legge inn støtte for deres formater, de setter seg på bakbeina og nekter, den støtten som finnes er reverse engineeret og da er den dessverre ikke fullgodt.

 

Det blir som tidligere nevnt å klage over at du ikke kan fylle diesel på bensinbilen din.

Løsningen er heller at MS slenger alt av kildekode ut, da vil du se full støtte over hele fjøla.

Dessverre er det INGENTING Linux kan gjøre med dette, men du som bruker kan kjefte på produsenten om å få til Linux biten.

Hadde vært interessant å sett en tidslinje over alle tiltakene MS har bruk for å ødelegge for konkurranse på uredelig vis. Ikke bare for fri programvare, fri programvare saboteringen startet først når de innså at det var en trussel og at det ikke var like lett å bekjempe som annne programvare.

 

Skjønner ikke at konkurransetilsynet lar mange selskaper drive lock-in-løsninger slik de gjør i dag. Mange formater og protokoller som er proprietære har også blitt de-facto-standarder i markedet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at artikkelforfatter kun vurderte grusomme og ustabile distribusjoner som Ubuntu, Mint osv. Særlig gjelder dette i disse Unity/Gnome 3-tider(grøss).

Skal man ha en noenlunde god opplevelse av desktop-linux må man velge distribusjoner basert på et noe mer kvalitetstestet pakkeutvalg. Mine førstevalg ville da vært MEPIS 11 eller Kanotix, begge basert på Debian Stable (nå Squeeze), men med et nyere skrivebordsmiljø, kernel, saamt bedre driverstøtte og et par gode konfigurasjonsverktøy. Med sine særdeles gode KDE4-implementasjoner gir disse en opplevelse av stabilitet og responsivitet Kubuntu/fedora ol -brukere bare kan drømme om. De er brukervennlige for nybegynnere, og er kompatible med dokumentasjon og pakkeutvalg for Debian. Debian selv kan også anbefales, ved siden av CentOS(har dog noe dårligere støtte for moderne desktopapplikasjoner).

 

Dessuten, skal man prøve GNU/Lunux, har det lite for seg å nekte å sette seg inn i basic terminalbruk, da dette i mange situasjoner er klart det mest effektive verktøy, og kan tilby uante muligheter.

 

Ellers er jeg enig i at det må presiseres at problemene artikkelforfatter opplever(og generelt problemene med "desktop-linux") er knyttet til distribusjonen og ikke dens kjerne, altså GNU-delen i GNU/Linux-distribusjonen, som forøvrig ikke har noe med linux og gjøre annet enn at det brukes sammen.

Lenke til kommentar

Det finnes jo masse programvare som støtter Exchange som ikke er laget av MS, men fremdeles lite for Linux... :(

Felles er at de kjører på Windows?

 

Jeg bruker exchange på linux (nå går send gjennom SMTP, men).

 

Programmer til feks android støtter jo exchange? Eller er det jo greit nok at det er MS sin feil, og at det finnes alternativer, men det er ikke jeg som bestemmer jobbens løsninger, og virker det ikke, så virker det ikke, uansett om det ikke er min eller linux' sin feil.

Akkurat.

 

Ja, du kan "jukse" det til, men det er ikke det samme.

Lenke til kommentar
]

Den enkle beskrivelsen av dette er at GNU/Linux er brukervennlig, ikke Administrator-vennlig. Det er veldig lett å bruke når alt er installert og konfigurert, men Administrator-rollen mange brukere også har under Windows er vanskeligere å få utført med mindre du jobber på systemets premisser.

 

 

Ja, absolutt. Det er det jeg ser som styrken sett fra en administratorside. Jeg mener, vi kjører Win 7 her på jobben, og hver gang Java eller noe skal oppdateres må man trykke inn adminpassord. Vi har bare to IT-folk, så det er ikke så lett, det.

 

1. SATA chipset har ikke støtte

2. Windows XP Install har bare støtte for å lese drivere fra diskett

Det er bare å installere WinZip, velge "pakk ut" på driverfila til chipsetcontrolleren, finne .cab- og .ini-fila for din kontroller, OS og instruksjonssett, slipstreame disse inn sammene med resten av filene fra en XP-CD, lager en ISO med ISOBuster, brenne den ut med Nero og installere fra den. Ingen problem, lett som bare det, gjort på en liten time, og det uten behov for en eneste terminalkommando! Og neste gang du skal reinstallere er det bare å følge samme oppskrift men med oppdaterte drivere og Service Packs. Dette er dekket av MCSE 2003, du finner sikkert bøkene på ditt lokale bibliotek.

 

...Eller du kan gjøre som de sa tidligere i tråden. Bare bruke maskinvare Windows XP støtter (dvs. kjøpe en diskettstasjon) og ferdig arbeid. Det var jo et av rådene til noen av linuxbrukerne.

 

Man kan også få tak i en nyere versjon av Windows (Man hadde kanskje ikke giddet å rote med Ubuntu 5.0 eller noe når det finnes nyere). F.eks. Win 7. Jeg har en bærbar datamaskin med S-ata. I sommer plukket jeg ut den inkluderte HDen og installerte Win 7. Det gikk rett inn det. Ikke noe problem.

 

Poenget mitt med å kverulere her er at alle argumenter kan snues på hodet. Disse to litt flåsete "argumentene" mine er rett og slett tenkt som speilbilde på noen av Linux-argumentene som ble presentert tidligere i tråden. Forskjellen er at du må kjøpe en ny versjon av Windows. Dette med diskettstasjonen er direkte sammenlignbart med at det ble sagt at man måtte bruke programvare som var kompatibelt med Linux. Koster gjerne litt ekstra.

Lenke til kommentar

Fremdeles ingen Exchange-støtte i Linux? :(

Jeg håper at du i løpet av neste måned er istand til å finne en løsning på problemet...

Som jeg allerede har sagt er Exchange et moving-target. Støtten for 2003 var helt OK i Evolution, men da kom naturligvis Exchange 2007 på banen med en ny protokoll. Det er svært demotiverende for åpne utviklere å hoppe etter et slikt mål.

 

De som bruker Mac har akkurat samme problem, de er nødt ti å bruke webdav for å koble opp mot Exchange, selv om du bruker Outlook. Webdav er støttet av linux-klienter, så hvis denne er aktivert for Niklas kan han bruke det. (ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Entourage ) IMAP er også en mulighet dersom det er aktivert.

 

EWS støtten er på vei den også. Du finner for tiden livlig diskusjon på mailinglisten til kde-pim hvor det ser ut til at mye nå er på plass i Akonadi, slik at alle KDE applikasjoner kan få tilgang til alt som ligger på en Exchange server med Microsofts egen protokoll. Dette takket være openchange prosjektet som har reimplementert hele Exchange. En relativt dryg oppgave. Litt usikker på status til Evolution sin Mapi plugg-in nå, jeg kastet den på båten når Exchange 2007 kom og knakk alt.

 

Jeg ser en del referanser til Android. Det er en helt annen protokoll, activesync, som brukes. Denne ble implementert i syncevolution i sommmer, og tidligversjon for Akonadi er på plass. Med andre ord kan du faktisk allerede synkronisere med activesync i linux, men det vil fortsatt ta tid før løsningene lander i de forskjellige klientene. SyncML har vært godt støttet på linux lenge, men Microsoft lager selvfølgelig en ny proprietær protokoll istedet for å bruke den alle andre brukte. Godt hjulpet av dine lisenskroner. Du tror vel ikke pengene vi betaler til MS går til å gi deg et bedre produkt? Tsk, tsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved åpning av DVD får du 4 valg. Velger du ikke, går det 1min med installeringsfiler, så kommer 3 valg : demo, Session type med pil forover og menu med pil bakover. Ved session får man 3 valg, bla KDE.

Og dett var dett - mer fikk jeg ikke.

Uansett hva jeg velger så skjer det ingenting.

Så det blir ctrl.Alt.Del.

Jeg får da valger "restart computer"

 

Velger denne gangen DEMO, selv om jeg vil installere. "demo" blunker, men ingenting skjer.

Uansett hva jeg velger sker det ingenting.

Så dett var dett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1298342134

Er det ingen som har lyst å hjelpe superbrukerene fra windows litt på vei her?:(

Alt av logger du måtte trenge og enda litt til finner du i

/var/log

 

Om du har lyst til å vite hva du akkurat pasta inn i terminalen for å løse problem X (før du lukker terminalen igjen)

man <kommando>

(hvor <kommando> er det første ordet i hver setning du pasta)

 

Om du lurer på hva det Linux styret du har installert på pcen din faktisk er

man intro

 

Terminalen (shellet) er det beste verktøyet du kan få - lær å elske den/det

man bash

 

Om man vil lære linux er oppstartsproblemer og driverproblemer det beste du kan få, du lærer å google, du lærer at forum er fantastisk - og du lærer at alle problemer du møter på nå har andre møtt på tidligere, de har ofte også en løsning til deg.

 

Om man bare vil være en sluttbruker av linux, lese mail og høre på musikk i spotify over trådløst nett, da må du skaffe en pc som er satt opp for linux. Gjerne ikke av deg - med mindre du egentlig hører hjemme i gruppen over, den som vil lære. Slik du alltid gjør når du kjøper en ny Windows PC eller en flott ny Mac som aldri har driverproblem.

Lenke til kommentar

Det er sagt mye rart og mye bra her og har blitt en lang tråd etterhvert så vet ikke om artikkelfortatter kommer til å se denne, men gir mine 2 cent her jeg også.

 

Jeg har nå brukt Linux eksklusivt i ca 4 år med den dualboot til windows inni mellom der linux ikke er på høyde (har en laptop med to grafikkkort og det er litt kleint i linux foreløpig så hdmi funker ikke). Jeg har mesteparten av tiden brukt Arch Linux som er en skikkelig power user distro, men har i det siste godt over til Ubuntu 11.10 og har ikke hatt noe problemer annet enn at jeg savner pakkebehandleren i Arch. Byttet til Ubuntu for å få noe litt mer stabil. Arch var herlig hvor man hadde full kontroll, men etterhvert hadde jeg behov for noe mer stabilt. Arch Linux er rolling release som betyr at man får den nye versjonen av programmer og det kan skape problemer av og til.

 

La meg først si at Ubuntu ikke er perfekt og har nok enda noen skritt å gå for helt nybegynnere (unngå terminal er nok en av tingene), men de er rimelig bra og blir bare bedre og bedre.

 

At Ubuntu ikke er for bestemor eller søster er jeg uenig i. Det er her jeg mener det har sin største rett. Skal de bare ha surfe, se litt film, høre litt musikk ol. så er det alt de trenger. Der det ikke nødvendigvis holder mål er når man trenger spesifikke programmer som Photoshop.

 

Jeg er enig med de andre som sier at det at man prøver å unngå terminalen ikke er det lureste. Som en ansatt i hw-redaksjonen vil jeg tro at forfatteren har litt IT-kunnskaper og interesse og med det som bakgrunn skulle han ikke ha noen problemer med å lære seg å bruke terminalen. Det er noe som må læres som alt annet, men når man kan det er det et veldig kraftig redskap.

 

Hvis premisset for forsøket er å teste Ubuntu ut fra en IT-noobs (om jeg kan si det sånn:P) ståsted så er det greit nok å holde unna terminalen og her kan ting forbedres (selv om mange av mye faktisk kan gjøres i gui). Ellers anbefaler jeg å ta litt tid, utholde usikkerheten eller hva enn man skulle føle for terminalen og lære seg den. Etterhver som du lærer terminalen vil du føle deg fantastisk l33t og du får en fin og fuzzy følelse på innsiden. ;)

 

Et nytt OS krever som regel at man tenker litt anderledes. Er du god i windows betyr ikke at du er god i linux, men om du tar litt tid å setter deg inn i hvordan det er lagt opp (som krever at man også bruker det en liten stund) så tror jeg helt oppriktig at man kan skjønne veldig mye i linuxverden også. Veldig mye er hva man er vant med så med et bytte trenger man å gi tid for å bli vant med det nye.

 

For å adressere noen av artikkelens punkter:

- Spotify-problemet er Spotify sin feil. Dette har andre adressert og kommentert mye om.

 

- Er de fire linjene terminalhelvete? Litt etter hvordan innfallsvinkelen på forsøket er forlanger jeg litt forskjellige ting. Skal det være et forsøk av en som er nybegynner/ikke har spesielt mye it-kunnskaper er det jo kjipt å måtte åpne terminalen. Et helvete er vel å tar litt for hardt i (var vel kanskje litt irritasjon inni bildet). Som en som arbeider innen IT-bransjen og jeg går ut fra har litt mer enn gjennomsnittlig datainteresse syns jeg artikkelforfatteren skal være litt mer åpen for terminalen og prøve å lære seg den. Men litt innsats (å faktisk prøve) skulle han ikke ha noen problemer med det. Kanskje jeg forlanger for mye av han eller overvurderer kunnskapene han. Da får han heller si ifra om sitt ståsted og erfaring.

 

- Wifiproblemet er merkelig. Det er uheldigvis ting som av og til skjer med et OS som ikke kan bestemme over hardware-en. Her var han bare uheldig.

 

- Exchange i linux har jeg ikke noe erfaring med. Dette har det blitt sagt litt forskjellige om av andre. Jeg har forøvring kjørt office 2007 i linux smertefritt. Office 2010 er visst verre hører jeg.

 

- Når det kommer til Photoshop alternativ så tror jeg er GIMP en av de største, selv om det finnes andre (husker ikke de beste akkurat nå). GIMP er bra men man må lære seg det. Viss man kan Photoshop så er det ikke nødvendigvis like aktuelt. Det er ikke det for meg. Jeg vurderer å skaffe meg en Mac for å dekke dette området (heller Mac en Windows. på grunn av terminal faktisk:P). I tillegg er Macbook Pro veldig godt bygde maskiner.

 

Viss man føler Linux ikke godt er det jo bare å punge ut for Windows eller Mac. Husk at Ubuntu og de fleste andre linux distroene med en drøss gode programmer er helt gratis. :)

 

Niklas spurte etter tips så jeg skal prøve å gi noen:

- Gi det litt tid og har litt tålmodighet, du prøver jo tross alt noe helt nytt.

- Aktivt søk etter kunnskap om linux/Ubuntu. Les introduksjoner og guider. Kunnskap er matk (over OSet ;). kriss1s guide rett over her er en begynnelse.

- Gi terminalen en sjanse alt etter hva premissen for forsøket er.

 

Dette ble mer mine 50 dollar enn 2 cent menemen:P

 

Er selvfølgelig åpen for spørsmål og kommentarer. Bring it.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg savner pakkebehandleren i Arch.

Leste et sted at det i alle fall i teorien er mulig å bruke Pacman for Ubuntu - har du prøvd det? Evt. lag aliasscript om du er vant med Pacman-syntaxen :)

 

Etterhver som du lærer terminalen vil du føle deg fantastisk l33t og du får en fin og fuzzy følelse på innsiden. ;)

Awww yeah :---D

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...