Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

 

Personlig er mitt inntrykk følgende: Alle OS har sine fordeler og ulemper, men forskjelelne har blitt relativt små, fordelen og ulempene er moderate, og ikke lenger store. Derfor velger jeg etter software, og der har Linux (og OSX), store hull på ting som er viktig for meg.

Noen eksempler? Det er helt legit. :)

 

Personlig er det innen Media-håndtering, huskontroll, og bildebehanding jeg synes linux er relativt sett dårligst kontra programmene jeg bruker på windows. (og spill)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst når du bruker linux altids altids ha en pc som er i orden og kan gå på nett og finne problemet ditt så er det løst,

må erlig innrømme at du burde holde deg til ubuntu viss du har problemer alerede :p

bruker arch å hadde en pc som jeg brukte til å søke på nett.

når du driver me linux er det velig vikrig å ha en pc og søke med :p

 

Skal vel ikke kjimse av det nei. Greit å ha en annen PC når man skal installere ;)

 

Og til artikkelforfatteren, gi oss informasjon som kommer etter at du har skrevet:

 

sudo lshw -c network

 

fra terminalen, så skal man vel klare å få opp wireless forbindelsen din.

Tipper du bare trenger å legge inn en eldre driver fra

apt-get install linux-backports*

Lenke til kommentar

Personlig er det innen Media-håndtering, huskontroll, og bildebehanding jeg synes linux er relativt sett dårligst kontra programmene jeg bruker på windows. (og spill)

Til mediehåntering (avspilling primært) bruker jeg XBMC på HTPCen. Huskontroll har jeg lite av, men kan i verste fall bygge selv. Det finnes vel nok av de som bruker web interface og, er det ikke? Bildebehandling gjør jeg ikke, så det melder seg ikke. Man er vel uansett ganske avansert hvis det er funksjonaliteten i gimp vs. ps som holder deg tilbake, og ikke vanen.

 

Styring av maskiner, derimot, er linux helt supert på. ssh!

 

Spill er et kapittel for seg selv og grunnen til at jeg fortsatt har en windowspartisjon.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd at KDE noen ganger henger og ikke er repsonsivt. Noen ganger er det hele KDE som henger og noen ganger kun et enkelt program. I det tilfellet hopper jeg direkte til terminal og dreper det skyldige programmet.

 

Noen ganger er terminal det eneste man kan bruke dersom X henger seg helt opp av en eller annen grunn.

 

 

Lenke til kommentar

Orka ikke lese gjennom alle innlegga i denne tråden, så dette kan allerede være nevnt, men:

 

For å komme unna det lille "terminalhelvetet" som du måtte gjennom (dakal), kan du prøve Synaptic Package Manager. Du kan bruke Software Centeret eller søke direkte i dashboard (merk av for søk i applikasjoner nederst i dashboardet) for å installere Synaptic. Software Center er fremdeles ingen fullgod erstatning for Synaptic med tanke på detaljkontroll, da sistnevnte håndterer f.eks. avhengigheter og konflikter bedre enn Ubuntu-erstatningen.

 

Når du først har lagt til pakkebrønnen til Spotify, kan du fyre opp Synaptic, evt. trykke Reload for å oppdatere pakkebrønner, deretter søke på "spotify". Alt uten å røre terminalvinduet.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Windows gir bedre programvare i mine øyne. Hva gir Linux som desktop-OS som windows ikke har?

Vet ikke helt hvor jeg skal starte her. Jeg foretrekker utelukkende linux-programvare, så det er ubegripelig for meg hvordan du orker jungelen på windows. Windows 7 er så ribbet at jeg fatter ikke noen gidder sitte med det. Jeg tror kanskje den beste måten å se hva jeg tenker på, er å ta en titt på noen så fundamentalt som filbrowser:

http://martys.typepad.com/blog/2011/11/the-great-features-of-kde-workspaces-and-applications-part-i-dolphin.html

he he. Nei noen Linuxgutt er jeg ikke og ikke prøver jeg å påberope meg det heller, men for å vite hvorfor Linux overhode ikke passer inn på desktopmarkedet, så må jeg bruke det endel. Ca en gang i året går jeg gjennom de ulike distroene for å finne ut om der er noe som jeg kan anbefale til en normal databruker, men enda er det ikke noen. Ubuntu 10.04 og Mint 11 er de nærmeste. Største ankepunktet er mobiltelefoner og kameraer.

Gjør som andre, kjøp kamera som støtter USB mass storage og android telefon. Jeg har aldri hatt problemer med verken telefoner eller kamera, og jeg har satt opp for mange. Test ut Kubuntu 11.10, kom gjerne innom den frie kafeen før du konkluderer. Mine foreldre og svigerforeldre klarer seg fint der med litt opplæring.

 

Niklas, flott om du lar oss få vite hvilken trådløschip som står i maskinen. Har du fått lagt inn blankt passord på Gnome keyring ennå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dermed var ett problem ute av verden, selv om jeg skammet meg litt for å måtte bruke terminalen etter bare en halvtime med Linux. Skulle ikke dette være den mest brukervennlige distroen som alle ville anbefale til bestemødrene sine?

Kan da virkelig ikke klage på Ubuntu for hvordan et program skal installeres.. Blir som å klage på Volkswagen fordi bilradioen du selv har kjøpt ikke var noe god.

Den største forskjellen når det kommer til brukervennlighet for min del har vært at når du først møter et problem i Linux, møter du ikke bare enn vegg, men armerte vakter, fallgruver og kokende olje. Ja, det funker greit når ting går som det skal, men hvis ikke så er du i trøbbel.

Tull. Dette er bare fordi du ikke er vant med Linux.

Det tar selvsagt lengre tid å løse problemer i starten når du ikke er vant med hvordan du gjør ting i Linux, på samme måte som det gå fortere å løse problemer i Windows pga. du er vant med hvordan det gjøres..

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil starte med å si at du har et veldig smalt mandat for dette prosjektet. Da tenker jeg på at du har som et overordnet mål å unnslippe terminalen så langt det er mulig. Slik jeg ser det er ikke det verdens beste utgangspunkt for et slikt Linux prosjekt. Du definerer deg til problemer slik jeg ser det. Heller enn å bruke den enkleste veien til målet så kløner du rundt i GUI mer eller mindre på måfå når problemet kan løses utrolig kjapt og enkelt. Det overordnede mål for prosjketet bør være å gjøre overgangen til Linux mest mulig smertefri.Ok med en litt mer open-minded approach gjør du følgende for å få på plass Spotify:følg disse enkle punktene ved å kopiere koden og lime inn(shift+ctrl+v)i terminalvinduet

1: Kopier og lim inn følgende i terminalen: *!*

gksudo gedit /etc/apt/sources.list

Da får du opp en text editor som viser dokumentet sources.listI dette dokumentet limer du inn følgende:

deb http://repository.spotify.com stable non-free

ctrl+s for å lagre alt+F4 for så å lukke dokumentet.2: I terminalvinduet limer du nå inn følgende:

sudo apt-get update

3: Nå limer du til sist inn dette i terminalvinduet:

sudo apt-get install spotify-client-qt

Husk at du også kan kjøre Spotify via wine.

sudo apt-get install wine

*!* gksudo istedenfor den vanlige sudo siden du ber om å kjøre en grafisk program altså text editoren gedit.


Ok hva har vi lært? Terminalvinduet er ikke vår fiende men vår venn.Du trenger ikke bruke tid på å navigere rundt i systemet for å finne korrekte filer å redigere. Du bruker terminalen og følger oppskriften du finner på nettet. Om en bare følger oppskriften punktvis er det enkelt.
Hvilke konkrete forsøk har du gjort for å få wifi til å kjøre på den siste HP maskina?Ha du kjørt en lshw?
sudo lspci

Er vel broadcom wfi? Da er det bare å piske google.....Som vanlig når en opplever problemer så har noen hatt disse problemene før deg. Finn ut hvem drivere du har og søk på forum. Er helt sikker på at det bør være en relativt enkel løsning.

 

Her må jeg si meg veldig uenig. Et operativsystem er ment for å fungerer for alle som en, for gamle som unge. Å her infrir ikke Linux. Å måtte ty til å bruke terminalvinduet er ikke en styrke, men en svakhet for et operativsystem. Det gjør opplevelsen og brukervennligheten lik 0.

 

Har selv tenkt mange ganger at nå skal jeg hoppe over til Ubuntu. Installerer det, setter det opp som jeg vil ha det, og bruker det. Mange ganger har det fungerert i opptil 2 måneder. Men alltid så er det et eller annet som skjer bak min rygg så ingenting fungerer lenger, som gjør at det enten er fjorten dager med inntens terminal tasting eller bare reinstaller. Da ender det alltid opp med masse banning og reinstallerer Windows isteden.

 

Ja hva skal man si? Linux er ikke for alle. Du har forsøkt du hater det. Vel bruk windows.

Er ikke verre enn det. Det er ikke Linux det er feil med her. Om du har brukt Linux gjentatte ganger opptil 2 måneder i strekk problemfritt også går tilbake til windows så gjør nå endelig det.

 

At du ikke evner å endre tankesett når du bytter til linux er ikke Linux problem. Som tidligere nevnt i tråden blir det som om du flytter til et nytt hus og blir dritforbanna når du ikke får låst opp døren med nøklene til ditt gamle hus.

 

Hvilke problemer er det som har knekt spiriten din gjentatte ganger, ønsker gjerne å høre konkret hvilke problemer du har møtt som du ikke fikk løst. Siden dette har skjedd så ofte hos deg er jeg sikker på at du kan skrive en liste.

Lenke til kommentar

Du bruker linux som er fri programvare, og alt har har å klage på er lukket programvare, når dette skjer på den linuxdistroen som etter mitt skjønn er verst nå, så er det ganske godt innfridd.

 

Så er det sånn i linuxverdenen at nær sagt ingen liker unity, bytt det for all del ut. Det er enkelt å bytte sånt, hurra. Ikke alle bruker Ubuntu heller. Skal du ha en ferdig løsning som fungerer ut av esken så bruk debian (hvis du har evner) eller mint (hvis du vil la være å bruke dem).

 

Verre var det ikke, 2011 year of the linux desktop.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Klipp og lim er jo en ting, men er dette egentlig enkelt, og en god måte å gjøre det på? Og for hvert bidige lille problem måtte google og klippe inn kommandoer man ikke forstår? Er det ikke bedre om folk vet sånn halveis hva som foregår? Og er ikke da terskelen høyere med kommandolinje?

 

AtW

 

Joda det er fint å vite hvorfor men slik jeg ser det spesielt i denne tråden der mange er ny p å Linux må vi prøve å forholde oss til den mest effektive metoden for å løse de enkelte problemer. Og det blir gjerne da til å bruke terminalvinduet. Det handler litt om vilje også fra brukerens siden.

 

Niklas klaget på at Spotify var nær umulig å få på plass. I realiteten er det 4 linjer tekst som skal kopieres/limes inn. Heller enn å argumentere om hvor vanskelig det er eller ikke bør man da faktisk bare utføre de nødvendige punktene om målet da er å få på plass Spotify.

 

Om en bruker er 100% bestemt på at vedkommende aldri vil benytte terminalvinduet så kan jo den personen bare fortsette å bruke windows? Det er jo ingen tvang å bruke Linux. Og for mange er windows greit nok. Vel bruk Windows det er ikke vanskeligere enn det.

 

Om en ikke orker å lese seg opp på Linux før et bytte og heller ikke vil bruke den enkleste og mest effektive løsningen for å korrigere problemer og har en generell motvilje mot å gjøre ting annerledes eller tenke annerledes på problemløsning enn i windows hvorfor vil en da plage seg selv med Linux?

 

 

 

Windows gir bedre programvare i mine øyne. Hva gir Linux som desktop-OS som windows ikke har? Det er jo kommandolinjeverktøy i windows også. (Cygwin, Powershell), hva er motivasjonen for å endre OS fra windows? Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg tar gjerne imot argument.

 

AtW

 

Bedre programvare? Vel det er jo svært subjektivt. Først bør jo brukerne tenke seg om og definere sitt behov. Hva brukes en pc til i akkurat ditt hjem? Hvilken programvare brukes ofte? Ja du ser hvor jeg vil hen?

 

Først og fremst vil jeg si at Linux gir deg valgfrihet. Dessuten er Linux gratis.

Kanskje ikke så mange som jubler av den grunn men er det nødvendig å kjøpe windowslisenser ved hver ny-lansering? Selv husker jeg 2 major-fail i windows. Windows ME samt windows Vista.

Er veldig glad jeg ikke var betalende kunde for disse 2 for det var nå vel nærmest som tjueri å regne fra MS sin side. Jaja da win7 kom ble jeg fristet til å kjøpe og den er jo bra den, men ikke så bra at den er en hverdagsmaskin.

 

Jeg må nok si at hva kan windows gi som ikke Linux kan? Vel for meg er svaret ingenting.

Jeg er daglig bruker av Linux og det kan gå uker og måneder mellom hver gang jeg fyrer opp en virtuell windows. Den virtuelle maskinen fyres opp for spesifikke oppgaver som jeg enten ikke orker å lære meg om igjen på linux eller i de sjeldne tilfellene jeg ikke har funnet en god nok løsning i Linux.

 

For meg er dette de største grunnene til å benytte Linux:

 


  •  
  • Gratis OS og programvare
  • Åpen kildekode
  • Stabilitet

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
<what you said>

 

Du forstår ikke at artikkelen er skrevet i form av en person som *ikke* har mye dataerfaring, og enda viktigere, ikke *ønsker* å bli ekspert på emnet. Personen ønsker å *bruke* en datamaskin til å utføre oppgaver som, surfing, facebook, høre musikk osv.

 

Når du kommer dragende med Terminal (som jo er et glimrende verktøy for de som er komfortabel med et tekstgrensesnitt) bommer du på målskiven...eller bommer vel egentlig på hele banen.

 

Hvis Linux skal konkurrere med Windows og iOS *må* Linux bli like enkelt å installere, bruke og administrere. Eller enklere.

 

Og det nytter ikke komme med moralisme eller offer-argumentene. Minimalt med folk gidd bry seg om problemene Linux har i markedet. Og de gidd ihvertfall ikke bruke av sin tid for å omgå disse problemene, som ikke eksisterer på iOs/Windows.

 

gedit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man kunne erstatte windows eller osx bør man slippe å måtte innom terminal 99% av gangene man støter på problemer. Det MÅ også kunne løses via GUI. Bann så mye dere vil, men fåtallet av de som bruker maskiner idag er opptatt av å kludre med kryptiske tekstkommandoer, legge til ting i konfigurasjonsfiler og whatnot, selv om dette mot all formodning er enkleste måte å gjøre ting på.

 

Pek og klikk er noe alle skjønner og burde ALLTID være et alternativ, uansett hvor tungvindt det måtte være.

Lenke til kommentar

Virket ikke slik med spotify, f.eks.

 

EDIT:

Spør du om hjelp til å installere overnevnte får du altså en kryptisk smørbrødliste over kommandoer. Vis meg samme måte å installere spotify på, bare at det gjøres via GUI.

 

EDIT2:

Slik har det stort sett alltid vært om du støter på problemer i linux, etter min erfaring. Du spør om hjelp et sted, og blir bedt om å taste inn et bøttelass med kommandoer i terminalvinduet og at du som fullstendig n33b ikke har den fjerneste anelse om hva du gjør og hva som skjer.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar
<what you said>

 

Hvis Linux skal konkurrere med Windows og iOS *må* Linux bli like enkelt å installere, bruke og administrere. Eller enklere.

 

Linux er veldig enkelt å installere, bruke, administrere (med tanke på å oppdatere og installasjon av programvare), mange Linux-brukere må bare innse at ikke alle ønsker å bruke terminalen.

 

Virket ikke slik med spotify, f.eks.

 

EDIT:

Spør du om hjelp til å installere overnevnte får du altså en kryptisk smørbrødliste over kommandoer. Vis meg samme måte å installere spotify på, bare at det gjøres via GUI.

Spotify er ikke støttet for Linux enda.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Spotify native er preview software, og alt kunne vært gjort grafisk. At han ikke gadd å finne ut hvorfor får han ta på sin kappe.

 

Mekker en kjapp oppskrift:

 

 

#1 Click on the Ubuntu Software Center icon in the Launcher, or search for Software Center in the search bar of the

 

#2 When the Software Center launches, click Edit> ▸ Software Sources

 

#3 You will be asked to enter your password. Once you have done that, switch to the Other Software tab.

 

#4 Click Add and enter the ppa: deb http://repository.spotify.com stable non-free.

 

#5 Click add source and leave the Software Center in the background for now. We'll use it again later.

 

#6 And now comes the the trickier part. Since spotify uses an unofficial repo we have to add their public key. Look up keyserver.ubuntu.com and search for spotify. Make sure hash of the key you download matches the one spotify provides (4E9CFF4E).

 

#7 Copy the contents of the key into a text file and save it in your home folder. (Remember to include the ---- begin pgp public key block ---- parts as well, it is important)

 

#8 Back in the Software Center click "Edit -> Software Sources. Switch to the "Authentication" tab and click import key file. Import the file you just created in your home folder.

 

#9 Now close the Software Sources window.

 

#10 Reopen the Software Center. It should now be properly updated. Search for spotify and install.

 

 

Virket det veldig mye enklere?

 

Spotify kunne forøvrig gjort det hele med en one-liner. Ser mer kryptisk ut, kanskje, men det er effektivt nok. Én klipp og lim:

 

sudo su -c 'echo "deb http://repository.spotify.com stable non-free" >> /etc/apt/sources.list' && sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E && sudo apt-get update && sudo apt-get install spotify-client-qt

 

EDIT: echo tar visst ikke sudo, så jeg har forandret linjen littegrann. Den er nå testet og fungerer.

 

 

Igjen, dette er tredjeparts uoffisiell preview software. Ingenting som har noe med ubuntu å gjøre.

 

Og igjen, det er kanskje mindre skremmende å utføre det grafisk (men GUD så jobbigt), men det er mye mer jobb å skrive guider og lignende. Onelineren gjør akkurat det samme.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...