Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-gruppekontroll må du så vidt jeg vet ha en active directory server for å i det hele tatt ha tilgang til

Det er vel mest historiske grunner til dette, da unix(jeg vet at linux ikke er unix, men det er kraftig inspirert av det) historisk har vært brukt på stormaskiner med mange brukere. I Windows verden var ikke dette like vanlig(utenom med de forskjellige versjonene av NT, men dette er igjen bedriftsmarkedet). Derfor finner du da dette ikke vanlige hjemmeinstallasjoner av windows. mens det enda er mulig i bedrifter med AD.

Lenke til kommentar

Har ikke Googlet det , men har opplevd det samme tidligere med Debian , Mandriva og Mint.

Tror faktisk at jeg en eneste gang har vært sånn nogenlunde fornøyd med tekst , og det var på en tidligere Mint installasjon.

 

Dette gjelder kun når jeg er på nettet.

 

Merkelig. Husker dette problemet fra mange år tilbake, men husker ikke årsaken. Hvilket skjermkort har du?

 

Prøvd med Ubuntu?

Lenke til kommentar

-gruppekontroll må du så vidt jeg vet ha en active directory server for å i det hele tatt ha tilgang til

Det er vel mest historiske grunner til dette, da unix(jeg vet at linux ikke er unix, men det er kraftig inspirert av det) historisk har vært brukt på stormaskiner med mange brukere. I Windows verden var ikke dette like vanlig(utenom med de forskjellige versjonene av NT, men dette er igjen bedriftsmarkedet). Derfor finner du da dette ikke vanlige hjemmeinstallasjoner av windows. mens det enda er mulig i bedrifter med AD.

I dag er vel hjemmeserver interessant for de fleste. Med delte filer er gruppekontroll interessant selv for en del hjemmeformål. Bare et av mange eksempler på at Ms sin one-size-fits-all feiler.
Lenke til kommentar

Kan jeg være litt frekk ?

Har henta inn Mint12RC. Oppdateringsfunksjonen funker ikke, så jeg måtte installere alle oppdateringene i terminal (uhu)

Norsk språk klarer jeg ikke - jeg skriver : sudo apt-get install language-pack-nb

Etter at det er hentet inn pakker kommer det en EULA, som bare blir stående der. Øverst på den står det : Setter opp ttf-mscorefonts-installer.

Jeg kommer ikke forbi denne, og det blir ikke installert hvis jeg krysser den ut.

Håper på svar med så mye bra folk samla.

Lenke til kommentar

Det går fort - er ikke noe Widows 98, hvis noen trur det !

For DET hadde ikke bestemora mi greidd !

Her får du klar beskjed om å ta ut DVD'n å trykke på enter for å restarte - een gang !

jodda - ikke videre forskjell fra 11 i åpninga, men.....

Det er jo akkurat den samme versjonen som jeg la inn på en av laptoppene for et par dager siden - og som oppdateringsfunksjonen ikke funker på. 217 oppdateringer venter - det er mer enn en middels terminalelsker klarer.

Så glem denne versjonen folkens - sats på info på Mint-sidene.

Lenke til kommentar

OT=OnTarget ?

jojo, dett må jo bare være bra sålenge det er snakk om så aparte greier :)

Nå driver'n å drar til seg Mint 12 da - får komme med en kommentar senere.

Hadde bare en disk med SMART meldinger til rådighet, men får se.....

OT står tradisjonelt sett for 'off topic', dog har jeg opplevd at enkelte forum har tradisjon for at det står for 'on topic' av en eller annen merkelig grunn, men 'off topic' er altså det vanligste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Vår nye Linux-bruker har slitt med oppstartsvansker, bugs og feil drivere.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/forste_dag_med_ubuntu/104025" title="Første dag med Ubuntu">Første dag med Ubuntu</a>

 

Synd du hadde problemer. Men vil gjerne kommentere at hvis du først får problemer med Windows, kan det bli mye riving i håret. Har hatt mye mer problemer ,ustabilitet og dårlige driver med Windows. Kjører Ubuntu 11.04 og 10.04 nå.

 

Registrer deg hos Ubuntu.com og Ubunt.no Kjempebra forum, med seriøse svar.

 

Nettbank kan være en utfordring, men det fikses lett med denne guiden: Min lenke

Lenke til kommentar

Nettbank kan være en utfordring, men det fikses lett med denne guiden: Min lenke

Nei, Oracle/Sun plugin ligger ikke i partner lenger (fra og med 11.10). Oracle har endret lisensen slik at det ikke er mulig. Derimot virker den åpne java-plugin'en icedtea med brorparten av norske banker. Hvis du har problemer finner du løsning (for alle distribusjoner) her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1384692

Lenke til kommentar

Litt OT, men 51415 nedlastinger de første 2 døgnene må vel anses for å være ganske bra?

 

Bra-skalaen er en vanskelig skala. IOS 4 ble for eksempel pumpa ut i 1.5 millioner eksemplarer den første dagen Iphone 4 var i salg. Og da måtte man åpne pengeboka på vidt gap.

 

For å forholde seg til det tåpelige applistiske uttrykket "mindshare" så er vel Mint det nye Ubuntu; ser definitivt ut til å være hot etter folk ble litt Ubuntu-usikre. 50k høres svakt ut, men det kan sikkert være sterkt når man begynner å sammenligne innafor linux-segmentet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det går fort - er ikke noe Widows 98, hvis noen trur det !

For DET hadde ikke bestemora mi greidd !

Her får du klar beskjed om å ta ut DVD'n å trykke på enter for å restarte - een gang !

jodda - ikke videre forskjell fra 11 i åpninga, men.....

 

 

Forresten er installasjon Windows 98 riktig så kjapt på moderne hardware. Er faktisk ikke så lenge siden jeg installerte Windows 98 på noe gammelt ræl av utstyr, og de to timene med vente-på-neste-user-input-installasjon jeg husket, gikk jo som en drøm. Det er jo ventinga mellom hver input som er problemet med gamle Windows-installasjoner.

 

Jeg skal være ganske klar på at Linux (Mandrake spesielt) fikk orden på forenkling av installasjonsprosessen før Microsoft gjorde det. Men det var da også helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...