Gå til innhold

- iPad 3 får svært høyoppløst skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg forstår enda ikke bruksområdet til en "pad" :( .

Av og til så skaper teknologi nye bruksområder. Og hva de er, er individuelt. Jeg har et skisse-program på iPad'en, med det kan jeg lage raske skisser når jeg får en idé, og så ta dem inn i Photoshop og Painter når jeg er tilbake ved PC'en med tegnebrettet og den store skjermen. Jeg har musikkprogrammer på den også, da kan jeg spille inn ideer til nye låter uten å måtte bære med meg 50 kilo med keyboards.

 

Den er lesevennlig nok til at jeg kan lese PDF-ugaven av Aftenposten på den, og slippe å drasse på papiravisen (og spare miljøet samtidig.) Og jeg har tilgang til bakgrunnstoff mens jeg sitter der. Akkurat til sånne ting kunne jeg ønsket en høyere oppløsning enn dagens iPad.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av og til så skaper teknologi nye bruksområder. Og hva de er, er individuelt. Jeg har et skisse-program på iPad'en, med det kan jeg lage raske skisser når jeg får en idé, og så ta dem inn i Photoshop og Painter når jeg er tilbake ved PC'en med tegnebrettet og den store skjermen. Jeg har musikkprogrammer på den også, da kan jeg spille inn ideer til nye låter uten å måtte bære med meg 50 kilo med keyboards.

 

Den er lesevennlig nok til at jeg kan lese PDF-ugaven av Aftenposten på den, og slippe å drasse på papiravisen (og spare miljøet samtidig.) Og jeg har tilgang til bakgrunnstoff mens jeg sitter der. Akkurat til sånne ting kunne jeg ønsket en høyere oppløsning enn dagens iPad.

 

Geir :)

Og ikke glem enkelte flyselskaper som visstnok har digitalisert manualer og andre papir til flyene, inn på Ipaden. På denne måten forenkler det arbeidet til pilotene. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

bare jeg som reagerer på ryktene om en iPad nano eller hva den skal hete?

trodde 9,7" var det perfekte for nettbrett og at 7" hva ubrukelig? eller gjaldt det bare frem til Jobs la på røret?

Jeg tviler. Apple vil ikke at iOS-enhetene skal ende opp som Android, med et utall ulike skjermstørrelser.

Lenke til kommentar

Valgmuligheter er jo verre enn djevelen. Apple liker å gjøre valgene for kjøperne sine selv.

Grunnen til at jeg har valgt utstyr fra Apple er at jeg vet ting ser likt ut da utviklere kun har tre skjermstørrelser å forholde seg til.

Og hvordan blir det da hvis Apple med neste iPhone (blir da iPhone 6 siden 4S er #5) velger å gå fra 3.5t skjerm til 4.0t (ikke 4.3) som noen rykter sier? ;):D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og ikke glem enkelte flyselskaper som visstnok har digitalisert manualer og andre papir til flyene, inn på Ipaden. På denne måten forenkler det arbeidet til pilotene.

 

Såklart kan jeg glemme det, det virker mindre solid enn å ha en papirutgave (som jeg regner med de må ha uansett i fly?), og i tillegg noe de kan ha på mobil eller minipc .

 

Jeg har et skisse-program på iPad'en, med det kan jeg lage raske skisser når jeg får en idé, og så ta dem inn i Photoshop og Painter når jeg er tilbake ved PC'en med tegnebrettet og den store skjermen. Jeg har musikkprogrammer på den også, da kan jeg spille inn ideer til nye låter uten å måtte bære med meg 50 kilo med keyboards.

 

Trodde ikke skjermen på pad var trykkfølsom? Noen musikkprogrammer du ikke kunne hatt like greit på en minipc eller mobilen?

 

Den er lesevennlig nok til at jeg kan lese PDF-ugaven av Aftenposten på den, og slippe å drasse på papiravisen (og spare miljøet samtidig.) Og jeg har tilgang til bakgrunnstoff mens jeg sitter der. Akkurat til sånne ting kunne jeg ønsket en høyere oppløsning enn dagens iPad.

 

Vet ikke om produksjonen av iPads kontra Aftenposten sparer miljøet, men ser den. Igjen føler jeg dette er noe en minipc kan gjøre like greit men med flere funksjoner?

 

Jeg er kanskje bare sta.

Lenke til kommentar

Og hvordan blir det da hvis Apple med neste iPhone (blir da iPhone 6 siden 4S er #5) velger å gå fra 3.5t skjerm til 4.0t (ikke 4.3) som noen rykter sier? ;):D

samme oppløsning som iphone 4(s).

Slai: nei de bytter ut flymanualen med ipad og har dokumentasjon på den. Og de har sikkert med seg en i backup. Mener å ha lest at de sparer rundt 50 kg på dette.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

hva skal man med en slik oppløsning på en så "liten" skjerm? Øyet klarer da nesten ikke se forskjell uansett? Blir bare mer for fans å skryte av.....

 

Det er faktisk en logikk i dette.

iPad 1 og 2 har XGA-oppløsning, iPad 3 får QXGA-oppløsning. Dermed er det lett å skalere opp (doble pikslel i begge retninger), og man slipper problemene med sørgerender eller ujevn skrift. Det er samme grunn at iPhone gikk fra lav oppløsning til Retina Display, dobling i begge retninger eliminerer problemer med skalering.

Lenke til kommentar
Slai: nei de bytter ut flymanualen med ipad og har dokumentasjon på den. Og de har sikkert med seg en i backup. Mener å ha lest at de sparer rundt 50 kg på dette.

 

Ja, jeg vet ikke noe om å fly et fly eller hva slags info som er i disse dokumentasjonene, jeg tenkte bare "hey da var vi nødlanda og alt gikk åt helvetet, ipaden er knust som faen, og vi sitter her uten papirer som kunne vært greit å ha". Men det er neppe noe vits å ha da :) .

 

Igjen føler jeg though at det er like greit å ha på et lesebrett som en ipad, MAO en PDFviewer som etter all forstand bør være mindre kostbar å lage/få tak i.

Lenke til kommentar

hva skal man med en slik oppløsning på en så "liten" skjerm? Øyet klarer da nesten ikke se forskjell uansett? Blir bare mer for fans å skryte av.....

 

Det er faktisk en logikk i dette.

iPad 1 og 2 har XGA-oppløsning, iPad 3 får QXGA-oppløsning. Dermed er det lett å skalere opp (doble pikslel i begge retninger), og man slipper problemene med sørgerender eller ujevn skrift. Det er samme grunn at iPhone gikk fra lav oppløsning til Retina Display, dobling i begge retninger eliminerer problemer med skalering.

 

Skalering er jo ikke så vanskelig å håndtere om OSet faktisk forsøker å gjøre det litt seriøst. Men det er jo litt å hente på den fronten hos mange OS.

 

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har valgt utstyr fra Apple er at jeg vet ting ser likt ut da utviklere kun har tre skjermstørrelser å forholde seg til.

Og hvordan blir det da hvis Apple med neste iPhone (blir da iPhone 6 siden 4S er #5) velger å gå fra 3.5t skjerm til 4.0t (ikke 4.3) som noen rykter sier? ;):D

Enten velger Apple å bare la alle appsene være som de er, eller så øker de skjermoppløsningen kanskje og får utviklerne til å lage knapper og slikt på nytt. Hvem vet? Skal iPhone få større skjerm blir det fragmentering noen år før de gamle igjen går ut av produksjon. Sånn er det bare.

 

Apropos din tankegang med at det blir iPhone 6:

1. iPhone

2. iPhone 3G

3. iPhone 3GS

4. iPhone 4

5. iPhone 4S

6. iPhone 6 plutselig? Nei, blir nok iPhone 5., eventuelt 4G?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Og hvordan blir det da hvis Apple med neste iPhone (blir da iPhone 6 siden 4S er #5) velger å gå fra 3.5t skjerm til 4.0t (ikke 4.3) som noen rykter sier? ;):D

Når skjermstørrelsen øker i så liten grad kan oppløsningen forbli den samme, som UrgeLoL sier. Det er ikke mulig/logisk å beholde oppløsningen hvis artikkelen har rett og skjermstørrelsen dobles.

 

Dessuten er det, som du sier, rykter. Husker du hva folk sa om iPhone 4S? ;)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har valgt utstyr fra Apple er at jeg vet ting ser likt ut da utviklere kun har tre skjermstørrelser å forholde seg til.

Og hvordan blir det da hvis Apple med neste iPhone (blir da iPhone 6 siden 4S er #5) velger å gå fra 3.5t skjerm til 4.0t (ikke 4.3) som noen rykter sier? ;):D

samme oppløsning som iphone 4(s).

Slai: nei de bytter ut flymanualen med ipad og har dokumentasjon på den. Og de har sikkert med seg en i backup. Mener å ha lest at de sparer rundt 50 kg på dette.

Ehmn, jeg snakket ikke om oppløsning her dude..

Det er en stor sjanse for at Apple med neste iPhone går opp et hakk i skjermstørrelse (feks fra 3.5 til 4), og da blir Runar's argument invalid - blir ikke lengre bare 3 skjermstørrelser. Blir 4. Og det har ikke noe med oppløsninga å gjøre.. ;)

 

Apropos din tankegang med at det blir iPhone 6:

1. iPhone

2. iPhone 3G

3. iPhone 3GS

4. iPhone 4

5. iPhone 4S

6. iPhone 6 plutselig? Nei, blir nok iPhone 5., eventuelt 4G?

Nei nei nei.. Det blir garantert iPhone 6 siden det er sjette (6) modellen av iPhone. Blir akkurat det samme som når de "hoppa over" 2ern og rett på 3G... eller glemte du det? :whistle:

iPhone 4S er mobil nummer 5, neste blir da iPhone 6. ;):D

Endret av Grasli
Lenke til kommentar

Det er en stor sjanse for at Apple med neste iPhone går opp et hakk i skjermstørrelse (feks fra 3.5 til 4), og da blir Runar's argument invalid - blir ikke lengre bare 3 skjermstørrelser. Blir 4. Og det har ikke noe med oppløsninga å gjøre.. ;)

Stor sjanse? Ifølge hvem?

 

Og jeg mente oppløsning, ikke skjermstørrelse. Da er vel argumentet mitt fortsatt gyldig?

Lenke til kommentar

Nei nei nei.. Det blir garantert iPhone 6 siden det er sjette (6) modellen av iPhone. Blir akkurat det samme som når de "hoppa over" 2ern og rett på 3G... eller glemte du det? :whistle:

iPhone 4S er mobil nummer 5, neste blir da iPhone 6. ;):D

Vet du hvorfor iPhone 3G heter 3G og ikke 2? G-en står ikke for «generasjon» eller noe slikt. Med mindre det kommer en ny teknologi som kalles «6G», vil ikke neste iPhone ha 6 i navnet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...