Gå til innhold

- iPad 3 får svært høyoppløst skjerm


Anbefalte innlegg

Det bør være tydelig nok at iPad2 og iPhone 4S bruker AA ut fra denne artikkelen:

Apple iPad 2 GPU Performance Explored: PowerVR SGX543MP2

Sammenlign gjerne kvalitetsforskjellen mellom iPad (1) og iPad 2 i bildene nederst, som blant flere ting også kan tilskrives effekten av FSAA i iPad 2. Merk også at FPS for iPad 2 ser ut til å være temmelig upåvirket av om FSAA er av eller på. ;)

 

I GLBenchmark 2.1 Onscreen vil iPhone 4S putre lett avgårde på ca 60fps, siden iPhone da bruker Vsync på 60Hz.

http://glbenchmark.com/phonedetails.jsp?benchmark=glpro21&D=Apple+iPhone+4S&testgroup=overall

 

"You're looking at frame render time in ms, so lower numbers mean better performance. Notice how the iPhone 4S graph seems to remain mostly flat for the majority of the benchmark run? That's because it's limited by vsync. At 60Hz the frame render time is capped to 16.7ms, which is approximately where the 4S' curve flattens out to. The 4S could likely run through this demo even quicker (or maintain the same speed with a heavier graphical workload) if we had a way to disable vsync in iOS."

http://www.anandtech.com/show/4971/apple-iphone-4s-review-att-verizon/6

 

 

SGS II vil slite litt mer, men beveger seg opp mot samme 60fps Onscreen, med samme Vsync.

http://glbenchmark.com/phonedetails.jsp?D=Samsung+GT-i9100+Galaxy+S2&benchmark=glpro21

 

Merk også at Onscreen vil SGS II ha en mye lettere jobb, siden det er en del færre pixler på skjermen ift. iPhone 4S. SGS II sliter merkbart med den høyere 720p oppløsningen Offscreen, og får lavere FPS der - mens iPhone 4S får høyere FPS med 720p Offscreen, siden den i motsetning til SGS II holdes tilbake av 60Hz Vsync.

 

 

Så, når vi måler hva GPU faktisk er god for, da ser vi på Offscreen-resultatene for ytelser som er uavhengig av Vsync og skjermoppløsning - som vist tidligere.

1. Det står ingen plasser på hvor mye Anti-Aliasing som blir brukt i den linken. For alt vi vet så kan det bli brukt 2x AA og etter hva jeg kan se på de 2 nederste bildene, så er det brukt veldig lite med AA på iPad 2. Og er det brukt 2x AA, så sier det seg selv at det er enormt lite med ytelsestap på det.

 

2. Noen linker til specs sheet'en på SGX 543MP2 GPU'en som kan bevise at GPU'en kan kjøre med Vertical Sync på?

 

Jeg vil bare ha det endelige beviset på det i fra dem som lager GPU'en.

 

3. Men så er det i hovedsak Onscreen som er viktigst da. Men nå er dette i hovedsak om spill da. Kommer det til å vise 1080p filmer med alt i fra 10 Mbps til 20 Mbps bitrate, så klarer SGS II dette mye bedre. Og man vet jo hvilken kraft som trengs for å kunne kjøre dette helt 100% smooth sant?

 

Jeg kan jo bare gi et eksempel på hvor kraftig SGS II er. Min 2010 modell av MacBook Air (11.6 tommeren) klarer ikke å kjøre en 1080p MKV film med ca 12 Mbps i bitrate uten at det blir frame drops i ny og ne. Og det går heller ikke helt 100% smooth å kjøre en slik film heller. Selv om jeg bruker GeForce 320m GPU'en i MacBook Air'en til å kjøre MKV filmen igjennom. Ja er fullt mulig og avlaste CPU'en i å kjøre filmen ved å bruke GPU'en til det.

 

For det lagger som pokker om jeg kjører denne 1080p MKV filmen via CPU'en.

 

Men poenget her er at Samsung Galaxy S II klarer å kjøre en 1080p MKV film med HELE 20 Mbps i bitrate uten at det lagger eller at det blir frame drops. Her går alt 100% smooth. Man kan jo nesten tro at SGS II er kraftigere enn MacBook Air'en min. Hvordan får SGS II dette til?

 

Hvis det hadde vært mulig å kjøre en 1080p MKV film rett i fra en iPad 2, hadde da en iPad 2 klart å kjøre en 1080p MKV film med 20 Mbps i bitrate uten at det lagger?

 

Her er svaret nei. Det eneste iPad 2 eller iPhone 4S klarer er å kjøre en slik 1080p film om den blir streamet over Wi-Fi eller 3G. Men så er ikke kvaliteten det samme som den orginale filmen om du streamer filmer da.

 

Så dette er jo også viktig på hvordan en telefon fungerer om du liker å se på filmer via telefonen.

 

Men som sagt, når det kommer til film, så er SGS II mye kraftigere enn iPad 2 og iPhone 4.

 

Så når alt kommer til alt, så er det hva man foretrekker. iPhone 4S og iPad 2 er bedre på noe mens SGS II er bedre på noe annet.

 

SGS II er raskere i normal bruk enn iPad 2 og iPhone 4S og er mye bedre innenfor film mens iPad 2 og iPhone 4S er litt bedre på spill over SGS II.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amobil 17. januar: http://www.amobil.no/artikler/ipad_2_kan_faa_superskjerm/80599

Mens dagens iPad 2 har en oppløsning på 1024 x 768 piksler, vil neste generasjons QXGA-skjerm få hele 2048 x 1536 pikslers oppløsning.

 

Amobil 8. september: http://www.amobil.no/artikler/neste_ipad_kan_bli_syltynn/101734

Det er også ventet at iPad 3 vil ha en ny skjerm med fire ganger så stor oppløsning som iPad 2, med en oppløsning på hele 2048 x 1536 piksler.

 

Amobil 27. oktober: http://www.amobil.no/artikler/apple_sliter_allerede_med_ipad_3/103245

Dagens iPad-er har 132 PPI, mens iPad 3 angivelig vil ha hele 264 PPI, og en oppløsning på hele 2048 x 1536 piksler.

 

Man ser at dere tydeligvis ikke er redd for å lage nye artikler som ikke bringer noe nytt til leseren. Dette er virkelig en ikke-nyhet.

 

Samtidig er det forståelig. Dere får mange klikk, mange lesere og mange forumkommentarer.

 

Men kvalitet? Nei. Amobil er mobilnorges Se&Hør.

Jeg hadde ikke fått med meg dette, så en separat artikkel som tar for seg saken er helt greit.

 

Men jeg lurer fortsatt på hvor "analytikerne" får informasjonen sin fra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...