Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

i5 2500K cpu blir glovarm ved load, splitter ny.


Anbefalte innlegg

Kjøpte en i5 2500K og hovedkortet ASUS P8Z68-V PRO som en del av en oppgradering. Nå ser jeg at cpu kan nå svimlende 90 grader og høyere ved load, og det bekymrer meg litt. Kjøler sitter på plass og viften roterer. Når cpu blir belastet startet viften å gå, og på det høyeste turtallet høres det ut som om viften jobber hardere enn det som er normalt.

 

Hva kan jeg undersøke videre for å finne problemkilden? Har eget sett med kjølepasta og rens, men er det virkelig nødvendig å bytte ut stock kjølepasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg å har dette problem et med dette

kabinettet: http://www.dustinhome.no/cooler-master-miditower-cm-storm-enforcer-atx-black/product/5010588652

hovedkort: http://www.dustinhome.no/asus-p8p67-b3-p67-s-1155-atx/product/5010552345

og samme prosessor!

den bli plutselig 90-100 grader helt uten videre når jeg kjører noe litt krevende helt ny prossesor :) vet ikke ka det kan være kjøreren sitt er bra osv. jeg har standard kjøler

Endret av redbull97
Lenke til kommentar

Redbull97 : 9 av 10 som har hatt lignende problem hadde feilmontert kjøleren, resten var pga enten ikke oppdatert bios eller feil i programmet som skal lese av temperaturen i Windows (utdatert versjon etc).

 

Svært få har hatt problem med selve Cpu'en og i mange tilfeller kan den kjøre primet95 eller andre krevende programmer stabilt.

 

Selvsagt, det er jo mulig at cpu'en din kan være defekt, men akkurat nå tror jeg nok det er mer sannsynlig at det kan være noe av det jeg nevner ovenfor.

Lenke til kommentar

Redbull97 : 9 av 10 som har hatt lignende problem hadde feilmontert kjøleren, resten var pga enten ikke oppdatert bios eller feil i programmet som skal lese av temperaturen i Windows (utdatert versjon etc).

 

Svært få har hatt problem med selve Cpu'en og i mange tilfeller kan den kjøre primet95 eller andre krevende programmer stabilt.

 

Selvsagt, det er jo mulig at cpu'en din kan være defekt, men akkurat nå tror jeg nok det er mer sannsynlig at det kan være noe av det jeg nevner ovenfor.

den sitter som den skal, det har jeg sjekket opp til flere ganger men den ligger jevnt på 70 grader den er helt rart men pc har litt litte inntak av ny luft

Lenke til kommentar

Alle fire "klørne" har foldet seg ut så cpu sitter som den skal. Hadde det problemet med "cpu too hot" i post/bios første dagen jeg satte det sammen. Så cpu sitter som den skal. Kanskje sjekke om min cpu også er klokket, og eventuelt skru av overklokk og se om det gjør cpu kaldere. Har også litt heng i systemet jeg ikke har fått forklart helt ennå. Men det skjer for det meste i nettleseren, og spesielt på sider som Youtube og Facebook, tipper cpu er årsaken her og siden harddisken er en topp moderne SSD og jeg har 16GB ram.

Lenke til kommentar

ASUS P8Z68 V-PRO auto overklokker .

bclk/pci til 103 el 104

Samt at det kjører automatisk turbo oc til 4.2ghz.

 

Har manuelt satt opp bios i mitt kort (liker ikke å ha null kontroll - slik som med dette TPU auto greiene til ASUS)

 

Mellom 70 til 80 grader under load med stock push-pin møkka kjøleren til Intel er ikke vanskelig å oppnå.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Lastet ned CPU-Z men jeg klarer ikke å se om det er overklokket. Har ikke brydd meg om overklokking og ser ikke på det som noe behov til mitt bruk.

 

Prøvde forresten å sette alle vifter på maks bortsett fra på cpu og resultatet ble samme temperatur.

 

post-63221-0-56760500-1321723997_thumb.png

 

 

Er min cpu overklokket av bios?

Lenke til kommentar

Samme problem her , samme cpu og hovedkort.

Har byttet til H60 kjøler som gjorde at jeg hvertfall kunne bruke cpun, fortsatt ikke fornøyd med over 30 grader idle , load på rett under 60 ved 4,5ghz som jeg kan leve med.

 

Åja jeg kan utelukke dårlig montering, monterte mange ganger på nytt med ny pasta osv.

kan igrunn også utelukke cpu og hovedkort da jeg hadde en annen 2500k og et sabertooth hovedkort med samme problem før.

Lenke til kommentar

Vel.. Skrudde av overklokking.

 

Endringer fra forrige CPU-Z er:

Core speed på 1600

Bus speed på 100

 

Temperatur med prime 95 ble 98 grader maks. Men de 90+ gradene jeg fikk før var med spilling og generell bruk. Så vi får se senere i kveld etter litt Skyrim om jeg får de samme tallene.

 

Idle/surfing og musikkbruk måler temp på 45.. Her blir det nok en annen kjøler. Satser på markedets beste Noctua, NH-D14. Har nok plass i kabinettet til en slik kjøler.

Lenke til kommentar

Samme problem her , samme cpu og hovedkort.

Har byttet til H60 kjøler som gjorde at jeg hvertfall kunne bruke cpun, fortsatt ikke fornøyd med over 30 grader idle , load på rett under 60 ved 4,5ghz som jeg kan leve med.

 

Åja jeg kan utelukke dårlig montering, monterte mange ganger på nytt med ny pasta osv.

kan igrunn også utelukke cpu og hovedkort da jeg hadde en annen 2500k og et sabertooth hovedkort med samme problem før.

 

60c på 4,5 ghz er ingenting, er først når nåle nærmer seg 90+ at man burde være bekymra.

 

Så lenge cpuen holder seg stabilt under 80c er det ingen ting å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Lastet ned CPU-Z men jeg klarer ikke å se om det er overklokket. Har ikke brydd meg om overklokking og ser ikke på det som noe behov til mitt bruk.

 

Prøvde forresten å sette alle vifter på maks bortsett fra på cpu og resultatet ble samme temperatur.

 

post-63221-0-56760500-1321723997_thumb.png

 

 

Er min cpu overklokket av bios?

 

Ja - bus speed skal være 100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...