Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Har spilt dette i rundt 50 timer selv, og jeg har ikke merket så mange bugs som dere skal ha det til her!? Det eneste "uheldige" jeg har opplevd var en tur på utsiden av whiterun hvor en hest datt ned dra himmelen og døde 10 meter forran meg. Men det var jo egentlig bare hysterisk morsomt for min del iallefall. Spillet drar til stadigheter inn hendelser fra oblivion og elder scrolls, i blandt annet oppdrag for å lære ett av de mest kraftfulle shout'sa. Så jeg kan nå etter 50 timer fortsatt ikke sette fingeren på noe spesielt som har irritert meg med spillet. Annet enn at det har tatt alt for mye av fritiden min selvsagt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40 timer spilletid hittil, og føler at jeg knapt har startet. Får fullstendig hakeslepp av alle stedene, hulene og oppdragene som dukker opp på de merkligste plasser. Alt av tomler opp for dette spillet. Har hatt noen få bugs og småirriterende momenter underveis, men i den store sammenhengen er det fullstendig uvesentlig.

 

Fatter ikke at folk klager på UIen. Hva i all verden er vanskelig med det. Kunne vært gjort bedre, kunne vært gjort dårligere, men det fungerer, og tar ca. 2 minutter å sette seg inn i.

 

Gleder meg til å komme hjem, har ca. 100 planer om hva som skal gjøres og hvor jeg skal dra, og jeg vet det er ca. 100 millioner ting som kommer til å distrahere meg på veien og overraske meg igjen og igjen og igjen. En hule? Et troll? En kjempe? Bring it on! KILL IT WITH FIRE!!!

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i hva du sier men jeg likte faktisk introen da karakteren var fange. Det som egentlig bare irriterte meg var veldig dårlig snø tekstur utenfor den første landsbyen du kommer til med han som hjalp deg/som du hjalp å rømme.

 

Jeg syns det er ganske morsomt, og nå vet jeg åsen de gærne sithene føler seg når det kommer lyn fra begge hender, POWER! :dribble:

Lenke til kommentar

Hmmm. Som jeg ser det er det fire typer klager som går igjen når spill som Skyrim kommer ut:

 

1. "Det er ikke sånn et rollespill skal være." Nei, kanskje ikke. Men nå kjøper jeg spill for det de er, ikke for det de ikke er eller "burde vært". Det blir som å sitte på restaurant og spise en knallgod wok, og så høre en ved bordet si at "Det er ikke slik thai-mat skal smake". Kanskje ikke, men hvis det smaker godt, hvorfor klager man?

 

2. "Dette er en konsollport, bare se på menyene." Joda, jeg er helt enig. Men mesteparten av tiden befinner jeg meg i Skyrim, i fjell og grotter og kamp med drager. Og så skal jeg klage på menyene? Det blir som folk som reiser til Paris eller andre kulturbyer og klager søppel på undergrunnsbanen. Jeg irriterer meg kanskje litt på veien til Montmartre, men når jeg er vel inne i Sacré Coeur så har jeg glemt det. Jeg sier kanskje fra til rette vedkommende i håp om at man gjør noe med det, men det er ikke det jeg husker når jeg kommer hjem.

 

3. "Jeg liker ikke levelsystemet/whatever." Det er forsåvidt en fair innvending. Smak og behag og alt det der. Nå synes jeg ting er mye bedre enn i Oblivion, hvilket tyder på at Bethesda har lyttet til kritikken. Og jeg likte Oblivion til tross for levelsystemet. For meg var det et akademisk ankepunkt, som ikke i vesentlig grad ødela for spillgleden. Andre kan selvsagt være uenige. Det er litt som folk som sier at skattesystemet ødelegger arbeidslysten. Det gjelder nok primært når jobben ikke er så morsom i utgangspunktet.

 

4. I tillegg kommer selvsagt kritikk av bugs etc. Det unngår man ikke helt i så omfattende spill som Skyrim, og det er litt av prisen man betaler for å være først ute. Jeg synes ikke det er mye plagsomme bugs i Skyrim, og venter med det til jeg ser om der kommer en patch innen rimelig tid.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare til informasjon som kanskje kan være til hjelp for de som opplever CTD's. De første 15 timene jeg spilte fikk jeg stadig mer CTD's - spesielt i huler. Noen sa grafikkkortet, andre sa lydinnstillinger. Prøvde det meste av tips, run as admin, nye drivere, forandre bitrate på lyd, etc, etc men følte nesten bare det ble verre. Jeg gav nesten opp inne i en dungeon der det CTD'et i samme område hver eneste gang.

 

Det jeg så gjorde etter å ha opplevd noe lignende i Oblivion, var at jeg nå spiller spillet i window-mode. Etter dette har spillet på de siste 15+ timene kun CTD'et én gang. Dersom du opplever at det kræsjer mye kan det være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Hmmm. Som jeg ser det er det fire typer klager som går igjen når spill som Skyrim kommer ut:

 

1. "Det er ikke sånn et rollespill skal være." Nei, kanskje ikke. Men nå kjøper jeg spill for det de er, ikke for det de ikke er eller "burde vært". Det blir som å sitte på restaurant og spise en knallgod wok, og så høre en ved bordet si at "Det er ikke slik thai-mat skal smake". Kanskje ikke, men hvis det smaker godt, hvorfor klager man?

 

Nei, her tar du helt feil. Det er som å bestille biff og poteter, også får du bare poteter. Da hjelper det ikke om det er verdens beste poteter.

 

2. "Dette er en konsollport, bare se på menyene." Joda, jeg er helt enig. Men mesteparten av tiden befinner jeg meg i Skyrim, i fjell og grotter og kamp med drager. Og så skal jeg klage på menyene? Det blir som folk som reiser til Paris eller andre kulturbyer og klager søppel på undergrunnsbanen. Jeg irriterer meg kanskje litt på veien til Montmartre, men når jeg er vel inne i Sacré Coeur så har jeg glemt det. Jeg sier kanskje fra til rette vedkommende i håp om at man gjør noe med det, men det er ikke det jeg husker når jeg kommer hjem.

 

Igjen tar du feil. Det er som å dra på biltur for å se på flotte omgivelser, også har du pakka i en toseters Lada når du trenger å finne noe.

 

3. "Jeg liker ikke levelsystemet/whatever." Det er forsåvidt en fair innvending. Smak og behag og alt det der. Nå synes jeg ting er mye bedre enn i Oblivion, hvilket tyder på at Bethesda har lyttet til kritikken. Og jeg likte Oblivion til tross for levelsystemet. For meg var det et akademisk ankepunkt, som ikke i vesentlig grad ødela for spillgleden. Andre kan selvsagt være uenige. Det er litt som folk som sier at skattesystemet ødelegger arbeidslysten. Det gjelder nok primært når jobben ikke er så morsom i utgangspunktet.

 

Igjen feil. Det er som å si at du ikke trenger å levere selvangivelsen lenger, men du får halv lønn.

 

4. I tillegg kommer selvsagt kritikk av bugs etc. Det unngår man ikke helt i så omfattende spill som Skyrim, og det er litt av prisen man betaler for å være først ute. Jeg synes ikke det er mye plagsomme bugs i Skyrim, og venter med det til jeg ser om der kommer en patch innen rimelig tid.

 

Man kan si mye rart om Blizzard, men de leverer meget bra på dette punktet gang etter gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesiellt en stemme høres ut som en dårlig Schwarzenegger-parodi er utrolig irriterende.

Haha! Har du også reagert på det? :)

:D Den reagerte jeg på også. Det samme med en av de damestemmene med veldig fremtredende uttale av r'ene elns.

 

Jeg er kjempefornøyd med Skyrim. Greit nok at enkelte småting kan gjøres bedre, men det blir nok fikset i løpet av en patch eller deromkring.

 

I spillet har jeg endelig fått Smithing opp til 100 og kan nå mekke Dragon-armor. Enchanting er neste, jeg har i så måte påtatt meg den edle tittelen 'sauejeger' da jeg sniker meg rundt og skyter hønsene/buskapen til folk i innhengningen deres om natten for å sanke sjeler som kan brukes til å trene Enchanting-skillen. :)

I går prøvde jeg å drepe en høne, for å se om det gikk ann og det gjorde det jo. Lyden høna lagde fikk meg til å le høyt. Var litt redd for at de andre hønene rundt ville ta en Legend of Zelda og angripe meg da. :ph34r:

Selv er jeg en jævel til å fange sommerfugler og plukke blomster, slik en ekte, barsk Nord skal være.

Lenke til kommentar

Det er to typer folk; de som koser seg med Skyrim, og de som leiter etter ting å klage på. Førstnevnte koser seg mest. Sistnevnte er av typen (utrolig at dette finnes....) hipster-gamer(!!!); "dette spillet er ikke bra nok for meg, alt var bedre før, jeg likte bedre [et gammelt spill], you probably haven't heard about it". :)

 

Det er absolutt ting som kunne vært gjort annerledes for å behage meg, men ikke alle andre hadde likt det. Og omvendt. Alt i alt er totalopplevelsen meget bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Som jeg ser det er det fire typer klager som går igjen når spill som Skyrim kommer ut:

 

1. "Det er ikke sånn et rollespill skal være." Nei, kanskje ikke. Men nå kjøper jeg spill for det de er, ikke for det de ikke er eller "burde vært". Det blir som å sitte på restaurant og spise en knallgod wok, og så høre en ved bordet si at "Det er ikke slik thai-mat skal smake". Kanskje ikke, men hvis det smaker godt, hvorfor klager man?

 

Nå er jeg ikke helt med på radiohodets ymse metaforer, men jeg er litt enig med han på dette punktet. Dette handler nok endel om forventning. Mange hadde nok forventet ett "ordentlig rollespill" når de kjøpte spillet. Om man ikek liker "ikke-ordentlige rollespill" like godt, så kan jeg forstå irritasjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, her tar du helt feil. Det er som å bestille biff og poteter, også får du bare poteter. Da hjelper det ikke om det er verdens beste poteter.

Det forutsetter at det stod biff og poteter på menyen. At du ønsket deg en biff er irrelevant, så lenge retten du får er slik menyen beskrev den.

 

Igjen tar du feil. Det er som å dra på biltur for å se på flotte omgivelser, også har du pakka i en toseters Lada når du trenger å finne noe.

Jeg vokste opp på en tid da ungdom dro på Interrail. Det du trengte lå alltid nederst i ryggsekken, i oppbevaringsboksen på jernbanestasjonen. Men du verden for noen opplevelser vi fikk allikevel.

 

Igjen feil. Det er som å si at du ikke trenger å levere selvangivelsen lenger, men du får halv lønn.

Den analogien skjønte jeg ikke helt. Det finnes da arbeid som folk gladelig gjør helt gratis, fordi de synes det er morsomt/nyttig/etisk nok.

 

Man kan si mye rart om Blizzard, men de leverer meget bra på dette punktet gang etter gang.

Godt å høre,

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har spillt over 40 timer og gjennom alle guildene og mainquesten, og må seie dette er game of the year for meg! ingen spill på ein good stund nå har git meg så good opplevelse på lenge

 

ein del bugs,patch kan trenges men som med alle moderne spill sågleder eg meg nå til alle kreative modsa som komer fra community

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt med på radiohodets ymse metaforer, men jeg er litt enig med han på dette punktet. Dette handler nok endel om forventning. Mange hadde nok forventet ett "ordentlig rollespill" når de kjøpte spillet. Om man ikek liker "ikke-ordentlige rollespill" like godt, så kan jeg forstå irritasjonen.

Jeg forstår det jeg også. Ikke desto mindre: Om jeg hadde oppfatninger om hva et rollespill skulle være som Elder Scrolls-serien hittil ikke hadde oppfylt, eventuelt beveget seg bort fra i senere versjoner, så hadde jeg ikke kjøpt Skyrim før jeg hadde lest omtaler som bekreftet eller avkreftet dette.

 

Det er mange spill jeg ikke liker (så gammel som jeg er så er det rart at jeg liker noe annet en sjakk og bridge), men det er fordi jeg er sær, det er forventningene som ikke matcher spillet. Det behøver ikke være spillets "feil"...

 

Edit: Da beklager jeg meg ikke, jeg lar bare være å kjøpe. Og kjøper jeg noe og det ikke svarer til forventningene mine beklager jeg meg heller ikke, med mindre produktet ikke leverer det som det objektivt lover. (Som når jeg kjøpte et biladapter til iPhone og det til tross for selgerens forsikring ikke ga noen lyd i bilens stereo.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes dette spillet blekner i forhold til The Witcher 2? TW2 var det forrige rollespillet jeg spillte meg igjenom, og å gå fra det til Skyrim gjorde mest av alt at jeg fikk lyst til å spille meg igjenom TW2 igjen.

 

Bortsett fra å være mer åpent og lengre synes jeg TW2 banker Skyrim på alle punkter, og er en mye bedre kandidat til GOTY.

Kamp, grafikk, skuespill, level-system ,og historie og mytologi er alle bedre i TW2. Særlig kampsystemet føltes veldig stivt i Skyrim etter å ha spillt TW2.

Lenke til kommentar

Hadde I gårkveld klokket 59 timer med spillet, og må si meg gledelig overrasket. De fleste nye spill har jeg mistet interessen for ganske fort, men her er jeg enda hektet. Har ikke opplevd spesielt mange bugs, men jeg opplevde en ganske snodig en forleden.

Jeg var og vandret rundt på en fjellside når jeg ser en skikkelse bli slynget over natteshimmelen, som om skutt ut av en katapult ut av det blå. Lo litt av denne bugen som sendte denne stakkars skikkelsen en drøy hundre meter opp i luften. Lo helt til jeg oppdaget at det var hesten min. Og den døde ved landing.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt med på radiohodets ymse metaforer, men jeg er litt enig med han på dette punktet. Dette handler nok endel om forventning. Mange hadde nok forventet ett "ordentlig rollespill" når de kjøpte spillet. Om man ikek liker "ikke-ordentlige rollespill" like godt, så kan jeg forstå irritasjonen.

Jeg forstår det jeg også. Ikke desto mindre: Om jeg hadde oppfatninger om hva et rollespill skulle være som Elder Scrolls-serien hittil ikke hadde oppfylt, eventuelt beveget seg bort fra i senere versjoner, så hadde jeg ikke kjøpt Skyrim før jeg hadde lest omtaler som bekreftet eller avkreftet dette.

 

Det er mange spill jeg ikke liker (så gammel som jeg er så er det rart at jeg liker noe annet en sjakk og bridge), men det er fordi jeg er sær, det er forventningene som ikke matcher spillet. Det behøver ikke være spillets "feil"...

 

Edit: Da beklager jeg meg ikke, jeg lar bare være å kjøpe. Og kjøper jeg noe og det ikke svarer til forventningene mine beklager jeg meg heller ikke, med mindre produktet ikke leverer det som det objektivt lover. (Som når jeg kjøpte et biladapter til iPhone og det til tross for selgerens forsikring ikke ga noen lyd i bilens stereo.)

 

Geir :)

 

Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men jeg har ihvertfall på forhånd oppfattet Skyrim som ett "tradisjonelt rollespill", synes ikke det har kommet spesielt klart fram at det skal være veldig annerledes. Når det er sagt, så er ikke det akkurat noe som plager meg rent personlig, da jeg ikke nødvendigvis har noe i mot enn mer utradisjonell måte og angripe det på, ei heller har jeg for vane å kjøpe spill med en gang de kommer ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eg gledar meg faktisk litt til å prøve spelet no (etter at eg er ferdig med New Vegas, som eg bestilte i går). :) Forventar eg meg eit nytt Gothic? Nei. Men eg har ei forventning om at det kanskje etter litt UI-modding vil vere på høgde med Morrowind, eller kanskje til og med litt betre. Eg forventar ikkje det ultimate rollespelet, men ei stor og relativt interessant spelverd å utforske er truleg nok til at eg vil ha stor glede av det. Det er bra at Bethesda har fått med seg kritikken mot Oblivion, og gjort noko med svakheitene.

 

 

Og som alle Bethesdas rollespill er det noe «mekanisk» over måten verden og dens innbyggere fungerer på.

Ah, so det er ikkje berre eg som føler det slik. Sjølv Morrowind, som eg likte godt, kjennast etterkvart litt sjellaust. Det kjennast meir som om eg var i ein spelmotor, enn i ei spelverd, for å seie det slik. Bethesda er utan tvil flinke til ein del ting, men dei har fortsatt stort betringspotensiale.

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...