Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om folk er seriøse, men kan jo skive ned et par ting da, om det skal være så vanskelig. Ble visst litt lenger enn jeg hadde tenkt. :p

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg er seriøs. :cool:

 

Det er lov å være fanboy, men man trenger ikke å si at å peke på feil og mangler med et "RPG" er irrelevant, og da særlig ikke når det skal anmeldeles.

Mangler er det kurant å påpeke. Men de bør etter min mening være relevant til hva spillet forsøker å være, ikke til en antatt kategori spillet kunne/burde vært i. Hvis noe hadde gjort spillet bedre så er det kurant å påpeke det.

 

Når Jedi Academy kom kunne man velge å spare overløperen og bli på den gode siden, eller å drepe ham og havne på den onde. På alle disse årene tror jeg aldri jeg drepte ham. Selv om jeg hadde gjort det hadde det vært diskutabelt om det var et vesentlig pluss. (Les, om man burde trukket for det om man ikke hadde muligheten.)

 

Og ja, som spillforfatter hadde jeg nok tatt med slike ting i bøtter og spann, men som spillutvikler hadde jeg tenkt meg om. Som spillkjøper tror jeg at jeg foretrekker et godt spill som faktisk kommer ut før jeg blir pensjonist, selv om det kunne blitt enda bedre om utvikleren hadde hatt samme forhold til deadlines som Blizzard.

 

Så får man heller vurdere selv hva man legger vekt på når man skal kjøpe spillet.

Ja, og det blir en individuell vurdering. Det kan meget godt hende at et spill anmelderen gir en blank 10'er ikke er verd mer enn en 6'er for meg. Det betyr ikke at anmelderen har feil, bare at vi legger vekt på ulike ting. jeg er mest interessert i hva jeg kan forvente meg, så jeg vet om det er noe som er verd å bruke min tid på.

 

Et spill blir forøvrig heller ikke 10/10 kontra en dårligere karakter om man kaller det FPS med RPG-elementer i stedet for RPG, som det også virker som noen mener.

Nei, det er sant. Men hva man kaller det bør heller ikke være noe hinder for å gi det 10/10.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Black Isle lagde lettversjoner av Biowares dypere spill. Eksemple Bioware=BG, Black Isle=IWD.

 

Bioware var og er dilletantar samanlikna med Black Isle. Har du klart å gå glipp av både Planescape: Torment og båe dei opprinnelege Fallout-spela? :|

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Spesiellt en stemme høres ut som en dårlig Schwarzenegger-parodi er utrolig irriterende.
Haha! Har du også reagert på det? :)

 

Mener du:

I am not a man, i am a weapon!

 

De fleste dialektene høres litt ut som en blanding av magicka språk og svensk. Spessielt City Guards snakker ganske rart.

Lenke til kommentar

Helt klart årets spill for meg. Spilt 35 timer eller så nå. Blir bare bedre og bedre. Tiden går forbanna fort når jeg spiller. Fast-travler ikke (ok, gjort det 2x da...) fordi det skjer så mye rart på vei dit jeg skal. Vanvittig stort, vanvittig innholdsrikt.

 

Hvis RPG står for "Role Playing Game "så er dette det beste jeg har spilt faktisk. Og jeg har vært innom en del i mine 32 år bak tastaturet. Med det mener jeg at jeg lever meg fullstendig inn i verdenen. Den virker levende. På en måte som intet annen spill har gjort før. Ja, jeg har spilt med mye mer raffinert og bedre kampsystem. Ja, jeg har sett teknisk bedre grafikkløsninger (men ikke i en så stoooor verden), og ja jeg har sett bedre animasjoner. Men ingenting har gitt denne helheten av en verden som ligger der for mine føtter, klar til utforskes. Etter 35 timer har jeg sett minimalt fortsatt! Og det overrasker meg ennå.

 

Men hvis RPG står for "Role Playing Game + inkludert en haug med knote-nerde ting" (som åpenbart en del mener), så, tja... joda jeg har spilt spill som har vært mye mindre tilgjengelig for meg hvis det er det som teller så mye. Så skjønner at kanskje noe av blodfansen som vil ha RPG-genren for seg selv finner feil og mangler i systemet.

 

All respekt for de som ønsker da et slikt spill, men takk og gud bedre meg, så er ikke Skryim dette. Det finnes alltids skriveblokker, bok, penn og terninger der ute fortsatt også - hvis det er noen trøst.

 

Jeg likte Oblivion svært, svært godt. Irriterte meg noe etterhvert over level scalinga (spilte på Xbox 360) og noen andre småting. Men alt i alt var det veldig fengende. Jeg har nylig tilbrakt ca 90 timer i Dark Souls (360 det også), og syntes det var utrolig vanedannende. Men rimelig annereldes enn andre spill de senere årene, særlig med tanke på vanskelighetsgraden.

 

Åkke som, spiller Skyrim på PC (se under for spesifikasjoner), 27 tommer skjerm, 2560x1440, alle innstillinger på full pupp (ikke FSXAA som slører/gjør texturene litt uskarpe faktisk), tweaket en par innstillinger i .ini filen - og fy flate for en grafikk. Helheten i det.

 

Jeg har ikke vært plaget noe særlig av bugs, ikke ennå. Spillet har kræsjet 2 ganger på 35 timer, men litt usikker på hva som gjorde det. Uansett mye mer stabilt enn Dragon Age, og Dragon Age 2 på min maskin.

 

Hvis spill skal bedømmes etter hvilken følelse de gir meg så er dette et 10/10 spill. Jeg driter hvilken genre det er, eller ikke er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med det mener jeg at jeg lever meg fullstendig inn i verdenen. Den virker levende. På en måte som intet annen spill har gjort før.

 

Flott for deg. Men jeg klarer ikke helt å leve meg inn i det, spesielt grunnet ting som jeg har nevnt før her. For meg er det nok til å rive vekk illusjonen ganske hardt, og får hele verdnen til å virke like levende som en slik en.

 

Men hvis RPG står for "Role Playing Game + inkludert en haug med knote-nerde ting" (som åpenbart en del mener), så, tja... joda jeg har spilt spill som har vært mye mindre tilgjengelig for meg hvis det er det som teller så mye. Så skjønner at kanskje noe av blodfansen som vil ha RPG-genren for seg selv finner feil og mangler i systemet.

 

Tja, hvis du mener at en mer levende verden, med mer utfylte NPC'er (gjerne med et snev av intelligens også) er "en haugh med knote-nerde ting" og gjør spillet "mye mindre tilgjengelig" så får du vel mene det..

 

Men det, pluss UI'et og bugs galore, gjør at spillet blir en 8/10 for min del.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men jeg har ihvertfall på forhånd oppfattet Skyrim som ett "tradisjonelt rollespill", synes ikke det har kommet spesielt klart fram at det skal være veldig annerledes. Når det er sagt, så er ikke det akkurat noe som plager meg rent personlig, da jeg ikke nødvendigvis har noe i mot enn mer utradisjonell måte og angripe det på, ei heller har jeg for vane å kjøpe spill med en gang de kommer ut.

Det åpner jo for noen nye spørsmål: Hva er det som kjennetegner et tradisjonelt rollespill? Hvordan skiller Skyrim seg fra dette? Og hva har gitt dere inntrykket av at Skyrim skulle være "tradisjonelt"? (Det siste spesielt rettet til de som påpeker at de var misfornøyd med Oblivion som heller ikke var det, og derfor må kunne sies å ha fått et hint.)

 

Geir :)

 

Personlig vil jeg si å kunne forandre karakteren din vesentlig, en solid historie/engasjerende verden (til spill å være) og kunne gjøre forskjellige ting/ta forskjellige valg/forandre ting i spillet og har friheten til å gjøre mye forskjellig er sentrale elementer. Jeg vet ikke akkurat hva konkret som fikk meg til å tro det, men mine inntrykk etter forhåndssnakk, info fra utgiver osv var at det var ett tradisjonelt RPG, faktisk "mer tradisjonelt enn vanlig", litt "back too the roots". Jeg har ikke spillt Skyrim, så personlig kan jeg ikke si om det skiller seg mye fra dette (faktisk har jeg aldri spillt oblivion heller, av litt merkelige grunner)

 

AtW

 

Bioware var og er dilletantar samanlikna med Black Isle. Har du klart å gå glipp av både Planescape: Torment og båe dei opprinnelege Fallout-spela? :|

 

Jepp. Fallout er feil sjanger og Planescape ble for rart. Men klar over at folk regner det som det beste rollespillet. ;)

 

Heh, sjelden har jeg vært mer uenig, fallout-settingen er mye mer spennende enn litt uinspirert "middelalder"-setting i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen kommentarer om UI-en, som etter min mening er en av de verste jeg noen gang har prøvd? :) Eller at x- og y-aksen har forskjellig akselerasjon nå du bruker mouse view? Eller at grafikken er ganske lik Oblivion med hi-res textures-modden? Eller at det er heller dårlig støtte for nyere skjermkort?

 

Hm...

Mulig innholdet er bra, men når spillet er så utrolig dårlig optimalisert til PC tror jeg at jeg heller venter noen måneder med å kjøpe det, i håp om at kanskje Bethesda vil patche inn en bedre port (meget usannsynlig), og at moddere får tid til å reparere de største feilene og lage en skikkelig UI...

Lenke til kommentar

Med det mener jeg at jeg lever meg fullstendig inn i verdenen. Den virker levende. På en måte som intet annen spill har gjort før.

 

Flott for deg. Men jeg klarer ikke helt å leve meg inn i det, spesielt grunnet ting som jeg har nevnt før her. For meg er det nok til å rive vekk illusjonen ganske hardt, og får hele verdnen til å virke like levende som en slik en.

 

Men hvis RPG står for "Role Playing Game + inkludert en haug med knote-nerde ting" (som åpenbart en del mener), så, tja... joda jeg har spilt spill som har vært mye mindre tilgjengelig for meg hvis det er det som teller så mye. Så skjønner at kanskje noe av blodfansen som vil ha RPG-genren for seg selv finner feil og mangler i systemet.

 

Tja, hvis du mener at en mer levende verden, med mer utfylte NPC'er (gjerne med et snev av intelligens også) er "en haugh med knote-nerde ting" og gjør spillet "mye mindre tilgjengelig" så får du vel mene det..

 

Men det, pluss UI'et og bugs galore, gjør at spillet blir en 8/10 for min del.

 

Jeg har ikke noe sted sagt at mer utfylte NPC'er med et snev av intelligens er en haug med nerde-knote ting som gjør spillet mye mindre tilgjengelig. Og greier heller ikke forstå hvordan du greier å tillegge meg den meningen heller. Den skjønner jeg ikke ut fra hva jeg skrev. Faktisk ville jo det gjort spillet enda bedre. Men da snakker vi neste generasjon konsoll tror jeg.

 

Bugs... Kanskje jeg oppdager de etterhvert. Jeg sier ikke at de ikke eksiaterer. Bare at jeg ikke har merket noen. Eller jo - faktisk - det er et drageskjellet som flytter på seg fra tid til annen i nærheten Winterrun.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle klager sånn over bugs. I Bethesdas spill SKAL det være bugs. Det SKAL falle kuer fra himmelen. Tilfeldige mennesker SKAL dukke opp i huset ditt helt uten videre.

 

I Oblivion var det ekstreme mengder bugs, og i Fallout 3/NW var det bugs. Det er noe av det som underholder meg mest, og noe av det jeg liker aller best med Bethesdas spill.

 

Slutt å syte og ha det gøy med bugsene i stedet. Med mindre de ødelegger noe av funksjonaliteten i spillet, selvsagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt fantastisk spill, men de suicidale hestene irriterer meg...

Hahaha, jeg har en sånn jeg også, men han dauer aldri! Han har vært med å sparke ned drager og Hagravens mens jeg drikker opp det jeg har igjen av potions og fortvilet venter på å få inn nok mana til å heale meg selv.

 

 

Hva synes artikkelforfatteren om menyene? Er dette noe vi som PC spillere bare må godta i en konsollifisert spillverden?

De kunne sikkert gjort noe bedre ja, men mye av dette er bare mas fra en fyr som ikke har fått seg ligg på noen år, som jeg sier, folk bare finner på ting og klage om, visst du er tolmodig så er dette ikke et problem,

 

Dette er en ting som man ikke legger merke til før folk klager om det.

 

Dette er absolut største klagepunktet i hele spillet for min del, og mange andre. Det er direkte dårlig av Bethesda å lage ett spill i 2011 med så dårlig brukergrensesnitt. Jeg forstår godt hvorfor de har laget det slik, det gjør navigering oversiktlig om man bruker en controller, men når man har mus/tastatur tilgjengelig på pc så er det rett og slett strykkarakter å bruke samme systemet.

 

Det att de vet pc-versjonen har en aktiv skare med moddere som sikler etter å lage innhold gjør det ikke bedre, de skulle ordnet dette selv. Slik de har levert spillet til pc vil jeg si er ett uferdig produkt, og det trekker kraftig ned, spesielt når resten av innholdet er så utrolig bra.

Endret av Jabber
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle klager sånn over bugs. I Bethesdas spill SKAL det være bugs. Det SKAL falle kuer fra himmelen. Tilfeldige mennesker SKAL dukke opp i huset ditt helt uten videre.

 

Absurd, den eneste grunnen til at mennesker skal falle fra himmelen er fordi de er magikere som har laget en absurd spell som gir de 1000 i acrobatics. Bugs kan være morsomme, men for meg bidrar de mest til å drepe illusjonen i spillet, noe som til nå er det største problemet for meg med Skyrim (etter 10-15 timers spill), jeg håper at det blir bedre når jeg får oppleve flere faksjoner og det som naturligvis kommer til å bli en utvikling i borgerkrigen, men til nå har det vært for mye ting som ødelegger.

 

Avansement i grupper er for lett, man gjør noen meningsløse fetch-quests for et par stykker og de fleste bare misliker deg (The Companions) og så gjør man ett oppdrag og plutselig så er man god nok for "the inner circle"? Jeg ble bare satt ut, jeg føler ikke at jeg har beveget meg noe særlig i gruppa, og som Skyrims svar på Morrowind så blir det for enkelt. Videre så gikk jeg til en annen by og det første jeg ble møtt med var "so you're the new companion-guy", det er ingenting som vitner om at det er en nyhet som kunne blitt spredd på noen som helst måte, the companions virker som en bitteliten gruppe med fighters som holder til i Whiterun og ikke noe særlig mer.

 

Flere NPC-samtaler er også håpløse og med null engasjement, mennesker du har snakket med plutselig lirer av seg standard åpningsfraser rett etterpå du har pratet med de.

 

Det politiske aspektet virker å være fraværende, ja, det er noen "familiefeider" i Whiterun og en annen by jeg har vært i, men man blir fortalt det, man lar seg ikke overbevise. Samtidig så har borgerkrigaspektet vært ganske fraværende til nå, men det er klart at det kanskje kommer senere i historien. Det er derimot ganske håpløst at man kan komme rett inn til Jarl Ulfric uten å bli stoppet av vakter og hvem som helst kan bare prate med ham. Vi snakker om lederen for rebellene som imperiet ønsker død.

 

Jeg tror også jeg ville fått langt mer ut av å spille magiker i dette spillet, da det virker å være ekstremt gjennomført, mens min two-handed nord blir litt for linær.

 

Videre er inventorysystemet ekstremt knotete (at et så råttent inventorysystem kan eksistere på så store produksjoner i 2011 er håpløst og man trenger ikke være en "som leter etter feil og ikke har fått seg et ligg på årevis" for å se det), kontrollene er konsollports og det ødelegger endel for spillet på PC. At man kan permapause spillet for å drikke så mange potions man vil, spise det man ønsker eller velge våpen er også håpløst, det bryter action-pacet og igjen, kraftig ødelegger illusjonen som rollespill skal prøve å skape.

 

Jeg synes det er et veldig underholdende spill og kommer nok til å spille det endel, men det har åpenbare mangler og jeg håper også at endel av tingene jeg kritiserer kan bli bedre når jeg får oppleve mer av spillet (intrigene, politiske spillet og ulike organisasjonene). Det er ikke den samme følelsen som Morrowind klarte å lage med sine great houses og måten organisasjonene var bygd opp der, samtidig så er det ekstremt irriterende å ikke ha et character sheet som viser oversiktelig hvor god man er og hva man er medlem av og hvilke titler man har.

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hahahaha du snakker deg i skyene her, det er ingen formula for RP , kommer her og snakker som du vet alt, du minner meg om en pompøs arogant fyr, visst du mener at gamer skal skifte hvordan type sjanger spillet er i anmeldensen sin da kan du bare gtfo,

 

Dette er det beste rollespillet jeg har spillt siden morrawind og FF var ledende RPG,

Så jeg blir irritert når folk som deg kommer og tar fram usaklige ting.

 

Alle har sine meninger men du skulle nesten ikke hatt lov til det.

 

Om han er så på jordet som du vil ha det til, så burde du jo kunne demonstrere kvifor, i staden for å tvihalde på ein - rettmessig - disputert sjangerdefinisjon og be han elegant om å "gtfo"?

jada sorry , for vi er jo alle mestere i og snakke her, jeg kan nesten ikke skrive rett jeg gidder ikke skrive 1 side ark når jeg vet fyren er arrogant.

 

Føler at jeg skriver til 30 år gamle forfattere her, jeg bruker rett fram ungdoms språk og da sier jeg kort og godt frekke ting ,

 

Sorry ingen ting i mot deg Zealuu , men jeg er dårlig og snakke

Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oblivion var det beste spillet jeg noen gang hadde spilt. Men må si skyrim overgår 100 ganger! Har over 30 timer spilletid nå og føler fortsatt at jeg nettopp startet. Selvfølgelig er det noen ganger at enkelte ikke går der de skal når du blir bedt om å følge etter dem eller at noen av dem sitter fast eller gjør merkelige ting. For meg er det litt av sjarmen men spillet og skaper noen syke øyeblikk!

 

Eneste jeg savner er muligheten til å lage sine egne spells. Det var noe av det beste med hele oblivion og med tanke på hvor bra kampsystemet for mage er i skyrim skulle det nesten bare mangle, skuffende....

Bortsett fra den lille tingen er det et rått spill :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at det er mye snakk om fallout, Obsidian og de som laget fallout whatever,

 

Jeg gir meg faen i hva Obsidian har laget jeg har aldri spillt de spillene , og de har ingen ting med Skyrim og gjøre så dere pliz dra ditt møkka gror med dette gammeldagse pc kranglene deres, Makan til arrogante pc folk skal man lete lenge etter, folk vet jo nesten ikke hva dere prater om når dere nevner gamle fallout. Det virker bare som dere er gamle fans og da er dere like plagsom som folk som sier at BF 3 er dårlig fordi dere støtter Call of duty,

 

slutt og klag, Skyrim er GOTY nuff said uansett hva dere skriver her blir ingen forskjell så skriv positive ting visst dere mener dere har spillt 30 timer, har dere spillt 30 timer skulle dere egentlig ikke ha noe og si , ellers er der en gjeng pompøse nerder

Lenke til kommentar

Føler at det er mye snakk om fallout, Obsidian og de som laget fallout whatever,

 

Jeg gir meg faen i hva Obsidian har laget jeg har aldri spillt de spillene , og de har ingen ting med Skyrim og gjøre så dere pliz dra ditt møkka gror med dette gammeldagse pc kranglene deres, Makan til arrogante pc folk skal man lete lenge etter, folk vet jo nesten ikke hva dere prater om når dere nevner gamle fallout. Det virker bare som dere er gamle fans og da er dere like plagsom som folk som sier at BF 3 er dårlig fordi dere støtter Call of duty,

 

slutt og klag, Skyrim er GOTY nuff said uansett hva dere skriver her blir ingen forskjell så skriv positive ting visst dere mener dere har spillt 30 timer, har dere spillt 30 timer skulle dere egentlig ikke ha noe og si , ellers er der en gjeng pompøse nerder

 

Hva kravlet opp baksiden din da? Det kalles diskusjon, du burde prøve det en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...