Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Synast det er rart med alle som har opplevd så mange "bugs" og glitches, som beskreve i begynnelsen her. Sjølv opplever eg minimalt med sånt, det hender av og til at ein fiende har satt seg fast, men sjølv har eg aldri satt meg fast. Personer som står i flammene og snakker, aldri skjedd. Speler på PC versjon. Det er ein stor og veldig fatal bug då, og det er ein quest giver på main storyen, som faktisk er heilt ubrukelig, og vil stoppe stort sett all framgang på Main quest, til du enten fikser det med mod manager til oblivion, eller venter på patch.Kan lege til at eg og har klokket inn 28 timer sålangt.

Ikke fått crash to desktop enda? Vet ikke om mange på PC som ikke får det regelmessig. Selv må jeg bare gi meg av og til og er ikke veldig frista til å spille siden det crasher såpass mye og jeg blir lei av å trykke F5 hvert halve minutt. :p

 

Ellers har jeg hatt litt manglende teksturer, hesten jeg hadde kjøpt daua av å bli sendt opp i lufta når jeg gikk ned en fjellside, ting som flyr rundt når jeg åpner en kiste eller en dør, og i noen bygg en utrolig irriterende lyd av et eller annet som har gått i stå og fyker rund, i tillegg til en alt for dårlig støtte av Crossfire og generelt for lav ytelse for et spill designa for konsoller.

 

Men har fortsatt hatt 17 utrolig morro timer til tross for bugs som desse, selv om å ha kommet langt inn i en dungeon for så å kræsje er relativt surt når du ikke enda var i vanen med å quicksave minst en gang i minuttet. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men jeg har ihvertfall på forhånd oppfattet Skyrim som ett "tradisjonelt rollespill", synes ikke det har kommet spesielt klart fram at det skal være veldig annerledes. Når det er sagt, så er ikke det akkurat noe som plager meg rent personlig, da jeg ikke nødvendigvis har noe i mot enn mer utradisjonell måte og angripe det på, ei heller har jeg for vane å kjøpe spill med en gang de kommer ut.

Det åpner jo for noen nye spørsmål: Hva er det som kjennetegner et tradisjonelt rollespill? Hvordan skiller Skyrim seg fra dette? Og hva har gitt dere inntrykket av at Skyrim skulle være "tradisjonelt"? (Det siste spesielt rettet til de som påpeker at de var misfornøyd med Oblivion som heller ikke var det, og derfor må kunne sies å ha fått et hint.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette er en ting som jeg ikke legger merke til før folk klager om det.

 

Rettet den opp for deg.

 

Synes bare UI'en blir verre og verre, jeg. Ferdighetsvinduet er jo bunnpunktet, men hadde ikke regnet med at enchanting/smithing ville være verre enn å sjekke inventory. Skjønner ikke hva som har skjedd i hodene på Bethesda folka, selv med antagelsen at ingen har testet det uten gamepad.

 

Det her får jo Rise of the Argonauts til å se ut som et regneark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en ting som jeg ikke legger merke til før folk klager om det.

 

Rettet den opp for deg.

 

Synes bare UI'en blir verre og verre, jeg. Ferdighetsvinduet er jo bunnpunktet, men hadde ikke regnet med at enchanting/smithing ville være verre enn å sjekke inventory. Skjønner ikke hva som har skjedd i hodene på Bethesda folka, selv med antagelsen at ingen har testet det uten gamepad.

 

Det her får jo Rise of the Argonauts til å se ut som et regneark.

Syns de har gjort en bra jobb jeg :)

Lenke til kommentar

Hva er dette tradisjonelle "rollespillet" folk snakker om? Er det rollespill med turbasert kamp i Dungeons & Dragon-stil (D&D er vel regnet som en av de første rollespill-mekanikkene laget?). Eller er det real time-D&D-rollespill i form av Baldur's Gate og Neverwinter Nights? Kanskje folk snakker om rollespill i form av mer lineær historiefortelling og fokus på klasser og ferdigheter i stil med Diablo, Fable ol?

 

Jeg har aldri oppfattet at det finnes en standard for hva et klassisk rollespill er for noe. Til det har det alltid eksistert for mange ulike typer rollespill. For min del er Skyrim like mye et rollespill som andre rollespill all den tid man spiller en rolle, primært rollen som "Dragon Born" i Skyrim. At man kan innta en rekke ulike roller, og tilpasse rollen ens egne preferanser (være tyv, leiesoldat etc), og utenom hovedoppdragene ikke har en klart definert historie man følger, gjør det jo ikke noe mindre til rollespill.

 

Skyrim passer kanskje ikke helt til den typiske oppfatningen av hva et rollespill skal være. Men hvis folk helt ukritisk kjøper et spill fordi den er markedsført under en forholdsvis generell sjanger (RPG), bør folk heller seg til seg selv enn til spillet. RPG-sjangeren er jo som sagt ikke klart definert, og velger man å kjøpe et spill uten å lese om det og se på videoer og streams som viser spillet i aksjon, ja da har man igrunnen seg selv å takke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke fått crash to desktop enda? Vet ikke om mange på PC som ikke får det regelmessig. Selv må jeg bare gi meg av og til og er ikke veldig frista til å spille siden det crasher såpass mye og jeg blir lei av å trykke F5 hvert halve minutt. :p

Ingen crash hittil (bank i bordet.) Har havnet på desktop en gang eller to, men spillet var fortsatt i live (og i motsetning til i Oblivion så reagerte spillet fortsatt på tastetrykk). Det kan ha vært jeg som alt-tabbet i vanvare selvsagt, når jeg spurtet.

 

Ellers har jeg hatt litt manglende teksturer, hesten jeg hadde kjøpt daua av å bli sendt opp i lufta når jeg gikk ned en fjellside, ting som flyr rundt når jeg åpner en kiste eller en dør, og i noen bygg en utrolig irriterende lyd av et eller annet som har gått i stå og fyker rund,

Ikke sett mange slike, untatt en mammut som ramlet ned fra himmelen.

 

i tillegg til en alt for dårlig støtte av Crossfire og generelt for lav ytelse for et spill designa for konsoller.

Jeg kjører på en iMac med 6970M, i 2560x1440 og Ultra uten problemer. Kan det være et driverproblem?

 

Men har fortsatt hatt 17 utrolig morro timer til tross for bugs som desse, selv om å ha kommet langt inn i en dungeon for så å kræsje er relativt surt når du ikke enda var i vanen med å quicksave minst en gang i minuttet. :p

Jeg glemmer stadig vekk å save, og får angre for det. Men det er fordi jeg møter en overlegen fiende som dreper meg, ikke fordi det crasher.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Eg forventar ikkje det ultimate rollespelet, men ei stor og relativt interessant spelverd å utforske er truleg nok til at eg vil ha stor glede av det. Det er bra at Bethesda har fått med seg kritikken mot Oblivion, og gjort noko med svakheitene.

Akkurat, godt sagt. Jeg er nesten sikker på du vil få stor glede sv Skyrim utfra forventningene dine.

Lenke til kommentar
i tillegg til en alt for dårlig støtte av Crossfire og generelt for lav ytelse for et spill designa for konsoller.

Jeg kjører på en iMac med 6970M, i 2560x1440 og Ultra uten problemer. Kan det være et driverproblem?

Dette er mellom spillet og driverene ja, så er ikke kun Bethesda som har skyld her, men om det hadde vært et spill laget skikkelige for PC så vil jeg anta de hadde lagt mer vekt på å få slikt klart innen release så oss med Crossfire ikke sitter med negativ skalering på ytelse og må finne andre måter å få ting til å fungere som det skal.

 

Vil da og tro du har en greit kraftig CPU? Skal visst og være CPU som bottlenecker for mange i Skyrim, vet ikke om i7-920en min holder noe tilbake men venter først på oppdateringer til skjermkort drivere.

Lenke til kommentar

Dette er en ting som man ikke legger merke til før folk klager om det.

 

Det dårlegaste interfacet i eit spel nokonsinne, uavhengig av plattform? Jo, eg vil tru dei fleste legg merke til det - vel, om ein ser vekk i frå spelpressa. Einaste outlet som forstår kor elendig det er har vore RockPaperShotgun. Om den framtidige Gamer.no-omtalen seier noko sånt som at "det nye interfacet er velpolert og fungerar utmerkt", så får eg berre slå meg til ro med at rekreasjonell narkotikabruk er vanleg i spelpressa.

 

Når det er sagt så har eg hatt det kjekt i Skyrim så langt. UI-et er berre noko ein må slåst med undervegs - og det burde ikkje vere naudsynt i ein AAA-produksjon.

Endret av Zealuu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Virker som det er alt for lite rasisme her.

Visse raser skal jo være forhatt som pesten selv utifra hva de sier, men spiller en rasen selv, så bryr de seg ikke..

 

I tillegg så er ikke grafikken det mest imponerende jeg har sett. Texturer er stygge som fy.

Og AI-en er det som ødeleghger mest. Radient AI? My ass..

Hva folk sier iforhold til hvor en er på et quest og lignende henger ikke sammen i det hele tatt.

Og denne "nye" motoren klarer altfor godt å gjenskape bugs Fallout 3, NV og TES: Oblivion har. Kudos for det, Bethesda.

Og UI-en er fylt av et brukerfiendtlig system og bugs som ikke burde vært der. og bringer frustrasjon.

Og et par ting som jeg ikke skjønner at de ikke ahr klart å luke ut under utvikling.

 

Men alt i alt, så funker det.. bra nok, men litt skuffa er jeg.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Kjenner det er mye sure folk på forumet som har stått opp på feilt ben i morrest ? :)

Jeg ser ingen problemer i spillet bortsett fra morsomme bugs som gjør bare spillet morsomt, men det er jo bare bagateller, og trives med menyen, spesielt når man velger skills det er morsomt ^^

 

Nå er det sure folk? Før var det folk som ikke hadde fått seg noe? Kanskje på tide å innse at folk har forskjellige syn på ting, uten at du trenger å komme slike dustete karakteristikker?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner det er mye sure folk på forumet som har stått opp på feilt ben i morrest ? :)

Jeg ser ingen problemer i spillet bortsett fra morsomme bugs som gjør bare spillet morsomt, men det er jo bare bagateller, og trives med menyen, spesielt når man velger skills det er morsomt ^^

 

Nå er det sure folk? Før var det folk som ikke hadde fått seg noe? Kanskje på tide å innse at folk har forskjellige syn på ting, uten at du trenger å komme slike dustete karakteristikker?

 

AtW

Har lov og skrive hva jeg vil :) Visst du er uening trenger du ikke svare ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...