Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

(...) Han slet også med å kunne velge dual-cast på "Flames" spellen. Å velge 2xSparks var ingen problem, men for å klare å velge 2xFlames, måtte han legge til Flames til snarvei(ikke favoritter, men snarvei, holde inn tasten "1"), og så velge den to ganger. Spillet nektet han rett og slett å velge 2xFlames på noen annen måte.

 

(...)

 

Jeg har også trøblet noe med å få hendene til å gjøre det jeg vil. Jeg fant ut at hvilken hånd spellen kommer i, er direkte knyttet til hvilken tast du bruker for å markere den. Om du bruker venstre musetast kommer spellen i høyre hånd (og markeres med <R]), og bruker du høyre musetast kommer den i venstre hånd (og markeres med <L]). Om du kjører samme spell på begge hender merkes den med <R|L] eller noe sånn.

 

Jeg har lest i faq her på forumet at man kan bytte om på tastene slik at hender og musetaster korresponderer, men jeg har ikke orket å gjøre det selv enda.

 

Jeg har enda ikke funnet ut hvordan man tilknytter en snartast til kun en spesifikk hånd. Jeg har selvsagt kjørt de mest bruke spellene inn på snartast fra 1 og utover. Jeg ønsker mer kontroll på hvilken hånd de aktuelle er tilknyttet så jeg vet hvilken spell som blir byttet ut når jeg trykker på tasten. Stort sett bytter den ut i venstre hånd for meg, men enkelte ganger tar den høyre i stedet (da spesielt når jeg allerede har den aktuelle spellen i venstre).

 

Noen som har en annen praktisk (eller bedre) måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe... Endte opp med å sitte til kl. 5 på natta til i dag, så fikk jeg knapt 1 time søvn før alarmene vekte meg. Så nå har jeg gjort ferdig Mage's Guild questline'en, og nesten Companions questline'en.. Går rundt på skolen og hører Morrowind sound truck'ene overalt :p

Skyrim glefser i seg tiden min :( Men har ikke spilt noe så bra på veldig, veldig lenge!!

( men tipper det blir tidlig kveld i dag :p )

Lenke til kommentar

Mye av det samme førsteinntrykket jeg sitter med, herlig spill! Men npc's kan enkelte ganger virke veldig scripted, særlig pathing, også har vi menyene osv til PC, disse syns jeg er ufattelig knotete. Men det kommer vel mods som fikser dette etterhvert :). Alt i alt, et spill er verdt å spille og bør absolutt kjøpes!.

 

Håper alle kan ta en tur å besøke oss på www.skyrim-norge.com, et nytt norsk Skyrim community. Vi har allerede skaffet oss en god gjeng med aktive medlemmer, og du vil stort sett alltid få hjelp på forumet. Det vil etterhvert komme flere gode artikler fra våre skribenter. Har du lyst til å bidra med noe? kontakt med på [email protected]

Endret av Putresopp
Lenke til kommentar

Sykt rått når man skadeskyter en drage så mye at han ikke klarer å fly lengre... Da styrter han til bakken med et enormt drønn - i tillegg til at bakken deformeres da dragen "ploger" vekk jord og dritt :)

 

Skulle bare ønske jeg hadde funnet ut at hvordan man assigner hotkeys (1-8) før det hadde gått 25 timer... Men jeg satser på at jeg har 250 timer til :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

litt skuffet over PC versjonen....bla er en av main NPC'ene bugga som faen...Estebern eller hva faen han het(hører til The Blades) når du skal hente han i riften er han bugga som faen(endte med å google etter svar som endte opp ved bruk av console commandoer for å komme videre)

 

Han bugger seg senere i spillet også(+ han er så og si eneste NPC'en som ikke har egen tale(og subtitles når han snakker er überrask)

 

PC versjonen føles jævlig konsollifisert som noen tidligere har nevnt

 

Blir nok en ny gjennomspilling men skjer ikke før bethseda får fingern ut og fikser ting i en patch eller 2...

 

Å plutselig ende opp med at en eneste karakter ikke har lyd etter over 45 timer spilt gjorde at min helhetskarakter datt noe jævlig ned(en karakter som har en god del å si mot slutten)

 

spillet får en sterk 4'er fra meg pga ting som ikke funker som det skal

Lenke til kommentar

Spesiellt en stemme høres ut som en dårlig Schwarzenegger-parodi er utrolig irriterende.

Haha! Har du også reagert på det? :)

Etter litt over 30 timer så syns jeg fortsatt den stemmen bare er festlig jeg :D

 

Ellers er jeg stort sett enig med førsteinntrykket jeg og. Jeg syns det er mye mer moro enn Oblivion, og høyre/venstrehåndfunksjonaliteten er veldig stilig når man driver med magi.

 

Hadde ikke verden og folkene føltes så mekanisk/sjelløs så kunne det vært tidenes rollespill for min del, men det er uansett veldig bra.

Lenke til kommentar

Det er utrolig mange mangler med dette spillet, spesielt rollespillmessig.

Hva synes du er de rollespillmessige manglene med dette spillet?

 

Har skrevet to lange innlegg om det her, så gidder ikke repetere meg selv for mye. :p Et generelt, og et som inneholder spoilere, hvor jeg peker på spesifike situasjoner.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1392789

Lenke til kommentar

altså.. 41 hours and counting! tror det her blir en av spilla jeg kommer til å bruke desidert mest tid på det her året :)

 

må vell også da nevne at jeg i likhet med maaaange andre har opplevd noe glitches eller bugs når det kommer til npc interaction og enkelte scriptede sekvenser. Burde kansje lages en fest hos mange parodi "Bugs hos alle" eller noe slikt. Men om ser litt bort i fra bugs\glitches og klarer å nyte spillet er det virkelig mye bra her også! jeg for min del klarer ikke kommer over hvor store muligheter en har til å gjøre akkurat det en vill når som helst.

 

Skyrim for roleplay game of the year!

Lenke til kommentar

Veldig enig i annmelder her. Bortsett fra jeg var hekta fra første minutt og buggs har jeg sett veldig lite til faktisk. Men dette er nok veldig tilfeldig på hva man gjør og hvor man er. Har selv sikkert rundt 30 timer nå, og de føles ut som 3-4 toppen. Ser nok lett at det blir 100 timer hvis ikke mye mere. Spillet suger deg rett inn og tiden flyr avgårde. På min nye PC maxer jeg alle settings og har 50-60 fps hele tiden....og alt ser helt nydelig ut. Bortsett fra Diablo 2 en gang i tiden som jeg ble hekta på, er dette første gang jeg nå forelsker meg i et spill igjen på denne måten.

 

Håper og tror det blir patchet til alle systemer og extra kontent kommer så dette kan level så lenge som mulig :)

 

 

10 / 10 fra meg

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke opplevd så alt for mange bugs og glitches. Og så langt har ikke NPC-ene jeg har møtt på oppført seg alt for merkelig. Nå skal det jo sies at ingenting er perfekt, og den klassiske "Kurv eller bøtte over hodet på butikkeier, stjel i vei"-trikset fungerer fortsatt. Og medhjelperen man etterhvert får sliter litt med å følge etter deg om du går på steder spillet ikke har beregnet at du skal gå (bratt terreng hvor du må hoppe litt ekstra for å komme deg opp, ol). Men slike glitcher er jo for rene bagateller å regne. Verre er det at jeg har krasja til desktop en fire fem ganger.

 

Men når alt det er sagt er jo Skyrim et ypperlig spill. Grafikken er, om ikke teknisk veldig avansert, veldig astetisk fin. Alt fra snøfulle vinder over bakketoppene og nordlys over himmelvelvingen til høstblader som faller ned fra trærne og høye fjell som strekker seg bortover i horisonten er med på å skape en majestetisk atmosfære. Musikken er som alltid i Elderscrolls-serien fantastisk komponert og gjør de skumle øyeblikkene skumlere og de "episke" øyeblikkene mer "episke".

 

Spillbarheten er også på topp, og jeg føler at spillet er mer begynnervennlig enn det Oblivion var. Her slipper man å lure på om det er smidighet (agility) eller styrke (strenght) man skal satse på om man skal være bueskytter. Her satser man på helse om man vil være mye i nærkamp, og kanskje litt mer på utholdenhet om man vil være en mer kvikk spillerfigur.

 

Skillsystemet føles også mer naturlig, og her er det naturlig å bruke poeng på de ferdighetstrærne som svarer til de ferdighetene man faktisk bruker når man spiller. Bruker man ikke førstehåndsvåpen får man heller ikke nok ferdighetsnivåer i førstehåndsvåpen til at man får velge ferdigheter i dette treet (over de første). Dette gjør det enklere å velge riktige ferdigheter.

 

Selv om kampsystemet er ganske likt det i Oblivion, føles det bedre i Skyrim. Det at man nå kan bruke hendene individuelt gir nye muligheter, og hvor tøft er det ikke å løpe rundt med både øks og sverd i hendene (får jo minner tilbake til Viking: Battle for Asgard).

 

Levelsystemet ser også ut til å være litt forbedret i Skyrim. I Oblivion var levelskaleringen nesten absurd. Et skjellett kunne tåle gjentatte harde klubbeslag tross høyt spillerfigur-nivå og magi på våpenet. I Skyrim vil fiender som oppleves som sårbare faktisk være sårbare. Et skjellett tåler nesten ingenting, og slik bør det også være når et skjelett ikke har muskler og sener som kan holde det sammen. Mens store frost-troll dreper deg så lett som ingenting når du er på lavere level.

 

Litt paradoksalt ser det ut til at drager skaleres i større grad i forhold til level, men så er man jo tross alt en "dragon born". Så det gir jo mening i lys av historien.

 

Totalt sett føler jeg Skyrim er langt mer engasjerende enn Oblivion, og jeg har allerede følt langt mer innlevelse i Skyrim-verdenen enn jeg gjorde med Oblivion. Det eneste jeg kan klage på er litt dårlig teknisk optimalisering av PC-versjonen (Får ned mot 25 fps når jeg ser på vann i spillet), og får kun stabil fps når jeg er på inneområder, eller ser ned mot bakken. Om jeg ser utover landskapet eller mot en samling bygninger går fps-en straks nedover. Og dette er med en datamaskin med Intel Core i7 920 firekjerne-prosessor, 6GB 1600MHz-ram og Radeon HD 6970 2GB skjermkort. Så det er ikke maskinvaren det står på. Nå kommer riktignok AMD med driveroppdateringer med bedre optimalisering for Skyrim. Men ytelsen til et spill burde ikke være så dårlig i utgangspunktet. Til sammenligning kjører jeg Battlefield 3 med ultra-instillinger på rundt 50 - 60 fps på store uteområder og opp mot 70 - 80 fps på inneområder.

Lenke til kommentar

Jajajaja, GREIT Bethesda, så får dåkke pengane mine. Kanskje det er dette som blir julespelet i år!

 

Fortsatt litt skeptisk til:

Og som alle Bethesdas rollespill er det noe «mekanisk» over måten verden og dens innbyggere fungerer på. Jeg vet av erfaring at noen reagerer veldig på dette, og de blir nok ikke overbevist denne gangen heller.

 

I Oblivion var dette fryktelig, andre som har nokon tanka rundt det?

Lenke til kommentar

Sykt rått når man skadeskyter en drage så mye at han ikke klarer å fly lengre... Da styrter han til bakken med et enormt drønn - i tillegg til at bakken deformeres da dragen "ploger" vekk jord og dritt :)

 

Skulle bare ønske jeg hadde funnet ut at hvordan man assigner hotkeys (1-8) før det hadde gått 25 timer... Men jeg satser på at jeg har 250 timer til :)

 

Haha, ikke klag!

 

Jeg glemte helt av Fast Travel funksjonen, og de 20 første timene LØP jeg eller RIDDE fra plass til plass. Og la ikke merke til sprint knappen før i går heller.. Men er jo litt positivt det også, men når du springer fra plass til plass har jeg en tendens til å bli sidetracka....

 

På vei for å drepe en eller annen ond dude, så ender jeg opp med å jakte på elger istedet...Positivt for level/skillups sånn sett, og har gitt meg endel ekstra quests jeg kanskje hadde gått glipp av.

 

Glitchene og "bugsa" irriterer meg igrunnen fint lite nå. Det som irriterer derimot er Crash to Desktopen som jeg har. Det kan gå åtte timer, eller det kan gå fem minutter mellom hver. Og uansett hva jeg gjør (Ja, har prøvd alle de lydfiksene, og ini tweaksa for å bli kvitt det) så hjelper det ikke. Eneste jeg ikke har prøvd er å disable crossfire, men er noe positivt med det også; Jeg er en ræser på å quicksave! ;)

 

Har tatt meg selv i å faktisk lese de fleste bøkene...Aner ikke hvorfor, men det har bare blitt sånn. Er jo litt kult at man kan få både skillups og quests fra dem.

 

+1 til Skyrim!

Lenke til kommentar

30 timer in og 10 av 10 fra meg, dette kan ikke bli bedre. bugsen gjør det bare bedre, etter 1 time i en dungeon så går jeg ut og ser en flyvende hesten, og vell det er ikke et minus for min del, jeg sprang etter den mens jeg holdt på og le meg ihjel,

 

Skjønner ikke at folk klager over slåssingen, det er som og si at de vil ha assasins creed istedet, phø, typisk at forum skal kritisere et spill ned for latterlige småting ,

 

folk bare finner på noe og klage over og trur at Bethesda er guder som skal klare og lage en helt detaljert virkelig verden helt til virtuel detaljer.

 

det er som jeg alltid sier, de som klager er på forum de som ikke klager spiller,

Lenke til kommentar

Hva synes artikkelforfatteren om menyene? Er dette noe vi som PC spillere bare må godta i en konsollifisert spillverden?

De kunne sikkert gjort noe bedre ja, men mye av dette er bare mas fra en fyr som ikke har fått seg ligg på noen år, som jeg sier, folk bare finner på ting og klage om, visst du er tolmodig så er dette ikke et problem,

 

Dette er en ting som man ikke legger merke til før folk klager om det.

Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med Skyrim. Greit nok at enkelte småting kan gjøres bedre, men det blir nok fikset i løpet av en patch eller deromkring.

 

I spillet har jeg endelig fått Smithing opp til 100 og kan nå mekke Dragon-armor. Enchanting er neste, jeg har i så måte påtatt meg den edle tittelen 'sauejeger' da jeg sniker meg rundt og skyter hønsene/buskapen til folk i innhengningen deres om natten for å sanke sjeler som kan brukes til å trene Enchanting-skillen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...